دوست دارید پوستی شفاف و درخشان داشته باشید؟ به سلامت قلب و عروق خود اهمیت می‌دهید؟ به دنبال راهی برای کاهش وزن هستید؟ به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن و بینایی خود هستید؟ نگران نباشید، چون تمام احتیاجات شما به سادگی دردسترس است. کافی است بار بعدی که قصد پخت سوپ یا سالاد تازه و خوشمزه را داشتید مقداری تره فرنگی به آنها اضافه کنید. شاید باورتان نشود، اما خواص تره فرنگی به اندازه‌ای است که نمی‌توان به سادگی از مزایای مصرف آن چشم پوشی کرد.

با وجود برخورداری از فهرستی بلندبالا از مواد مغذی و مفید، باید تره فرنگی را یکی از مفیدترین انواع سبزیجات دانست. با این حساب جای تعجب نیست که چرا استفاده از آن در پخت انواع خوراک و غذاهای مقوی بسیار رایج و محبوب است. تره فرنگی از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است؛ از سوی دیگر قیمت چندان زیادی نداشته و به اندازه کافی در دسترس مردم قرار دارد.

تره فرنگی-724press.com

از سوپ تا بورک و البته انواع اسموتی و نوشیدنی‌های مقوی، همگی فرصتی عالی برای بهره بردن از عطر و طعم لذیذ تره فرنگی را فراهم می‌کنند. با وجود ترکیبی منحصربفرد از فلاوونوییدها و ترکیبات حاوی سولفور، تره فرنگی یکی از سبزی‌هایی است که حتما باید جایی در رژیم غذایی شما داشته باشد. البته تره فرنگی در این مسیر تنها نیست و دیگر اعضای این خانواده یعنی سیر، پیاز، موسیر و پیازچه همگی کمابیش خواصی مشابه دارند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سالم و مقوی کرفس

این سبزی پرخاصیت به صورت گسترده در بخش‌هایی از اروپا، آمریکا و آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. باوجود اینکه در تمام طول سال امکان استفاده از تره فرنگی وجود دارد، اما بهترین زمان تهیه و مصرف آن اوایل فصل بهار است.

سوپ تره فرنگی-724press.com

تره فرنگی دارای انواع مواد مغذی همچون فیبر، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C است. هضم آن بسیار ساده بوده و از این نظر مشابه انواع پیاز است. تره فرنگی به دلیل برخورداری از ویتامین‌های A و C و نیز مقادیر قابل توجهی آنتی‌ اکسیدان‌های گوناگون، سبزی عالی برای بهبود بافت و کیفیت پوست شما است. اما آیا می‌دانید تره فرنگی دقیقا به جز پوست روی کدام یک از اندام‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد؟ و به صورت خلاصه خواص اصلی و مفید این سبزی لذیذ چیست؟

در ادامه با ۷۲۴پرس(724press.com) در مرور شماری از خواص مهم و قابل توجه تره فرنگی همراه باشید.

ویتامین های تره فرنگی-724press.com

سم زدایی کردن پوست

تره فرنگی سبزی دارای خاصیت ادرار آور و نیز مسمومیت زدا است که می‌تواند پوست شما را به خوبی از عوامل سمی پاکسازی کند. تره فرنگی مواد مضر را به دام انداخته و سپس آنها را از طریق ادرار از بدن خارج می‌کند. این عملکرد عالی باعث تمیز کردن بدن از مواد سمی شده و باعث درخشندگی و شفافیت پوست می‌شود.

حفاظت پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید

برگ‌های سبز تره فرنگی حاوی مقادیر بسیار بالایی بتا کاروتن است و همچنین بخش‌های سفید رنگ آن حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ترکیب از ویتامین‌های A، C و E به همراه دیگر آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در تره فرنگی از پوست شما در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و اشعه فرابنفش مضر نور خورشید محافظت می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص شگفت انگیز مریم گلی برای سلامت انسان

تقویت رشد مو

تره فرنگی منبعی خوب از مواد معدنی همچون منیزیم، آهن، ویتامین C و فولات است. مصرف تره فرنگی می‌تواند باعث بهبود سلامت مو شما شود. همانگونه که گفتیم تره فرنگی منبع خوبی از آهن است و از این طریق می‌تواند روی فولیکول‌های مو اثر مثبت گذاشته و باعث رشد مو شود. همچنین ویتامین C موجود در تره فرنگی میزان جذب آهن توسط بدن را افزایش می‌دهد. کمبود آهن یکی از عواملی است که نقشی مهم در ریزش مو دارد؛ به همین خاطر مصرف تره فرنگی روی حفظ سلامت و شادابی مو تأثیرات مثبتی از خود برجای می‌گذارد.

خاصیت تره فرنگی-724press.com

حفاظت از عروق خونی

تره فرنگی حاوی فلاوونوییداست که می‌تواند از آسیب دیدگی عروق خونی ناشی از فعالیت‌های مضر رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. این فلاوونوئید به نام کامفرول باعث تحریک تولید اکسید نیتریک می‌شود که همچون یک تسکین دهنده و متسع کننده عروق خوبی عمل می‌کند. این مسئله به عروق خونی اجازه می‌دهد تا به حالت آرامش بروند و درنتیجه ریسک ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد. تره فرنگی حاوی مقادیر مناسبی ویتامین K است که برای بافت‌های بدن مفید است. کاهش سطوح این ویتامین می‌تواند باعث مشکلاتی همچون خونریزی یا اثرات منفی روی گردش خون می‌شود.

سلامت استخوان

مقدار بالای ویتامین K موجود در تره فرنگی باعث فعال شدن استئوکلسین (osteocalcin) می‌شود؛ پروتئینی که برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. یک فنجان تره فرنگی در حدود ۴۲ میلی‌گرم ویتامین K داشته و در حدود ۳۴ درصد از نیاز روزانه مردان و زنان را تأمین می‌کند.

حفظ سلامت قلب

سطوح بالای هوموسیستین خون می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های عروقی همچون بیماری عروق کرونری و آترواسکلروسیس را کاهش دهد. تره فرنگی حاوی شکلی از بیواکتیو فولات به نام «پنج- متیل‌تتراهیدروفولات» است که باعث کاهش غلظت هوموسیستین در خون می‌شود. وجود کامفرول در تره فرنگی همچنین باعث بهبود سلامت قلب می‌شود و این کار را از طریق کاهش نیتریک اکسید انجام می‌دهد.

املاح تره فرنگی-724press.com

کاهش ریسک بیماری‌های التهابی مزمن

التهاب مزمن برای سلامت قلب مضر است. ویتامین K دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند با بیماری‌های مزمن التهابی مقابله کند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت، چاقی مفرط و آرتریت روماتوئید اشاره کرد. وجود ویتامین K موجود در تره فرنگی نیز در این زمینه مثمرثمر است و از رسوب ناخواسته‌ی کلسیم در سرخرگ‌های جلوگیری می‌کند. به علاوه ویتامین K و ویتامین B6 در تره فرنگی همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

کمک به هضم غذا

وجود مواد پریبیوتیک در تره فرنگی به گوارش و هضم غذا کمک کرده و باعث تحریک و تقویت معده، کلیه و دستگاه گوارش می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  فیبر موجود در سبزیجاتی همچون تره فرنگی عملیات هضم غذا را کاهش داده و به جذب بهتر مواد غذایی کمک می‌کند. تنظیم سرعت گوارش می‌تواند از پرخوری و احساس انباشتگی معده جلوگیری کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

تره فرنگی منبع خوبی از آلیل سولفید است که می‌تواند از شکل‌گیری تومورهای خطرناک جلوگیری کند. همچون دیگر اعضای خانواده آلیوم، تره فرنگی می‌تواند نقش مهم در جلوگیری از ایجاد انواع خاصی از سرطان ایفا کند. این سبزی پرخاصیت به صورت مشخص روی پیشگیری از ابتلا به سرطان‌هایی همچون پروستات، روده و تخمدان تأثیرگذار است.

عصاره تره فرنگی-724press.com

کمک به کاهش وزن

تره فرنگی به کاهش وزن و مقابله با چاقی مفرط کمک می‌کند؛ به ویژه به این خاطر که دارای کالری کم بوده و فاقد چربی است. تره فرنگی یک کنترل کننده‌ی اشتهای طبیعی است. وجود فیبر بالا روی میزان اشتهای افراد اثر گذاشته و زودتر احساس سیری را در فرد ایجاد می‌کند. وجود هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول در تره فرنگی روی تنظیم عملکرد روده اثر داشته و از سوی دیگر باعث کاهش میزان نفخ و ورم می‌شود.

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب رژیم غذایی سالم و مؤثر برای کاهش وزن

اضافه کردن مقداری تره فرنگی به وعده‌های غذایی برای سلامت شما بسیار مفید است. تره فرنگی هم کالری چندانی ندارد و هم برای کسانی که به دنبال کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند، مفید است.

بهبود بینایی

تره فرنگی منبع خوبی از لوتئین و زاکسانتین است. این ترکیبات به ویژه برای سلامت چشم و بهبود وضعیت بینایی بسیار مفید است. آنها از بافت چشم محافظت می‌کند. تره فرنگی چشم را از اثرات مضر اکسیده شدن DNA و آسیب غشاء سلولی حفظ می‌کند. مصرف تره فرنگی به میزان کافی از بروز آب مروارید و آسیب‌های وارده به شبکیه ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند.

فواید تره فرنگی-724press.com

 فواید برای دوران بارداری

تره فرنگی غنی از ویتامین B6 است که به عنوان فولات (اسید فولیک) شناخته می‌شود. فولات بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار است. این ماده همچنین برای تولید DNA که برای شکل گیری سلول‌های جدید مفید است. فولات همچنین روی  روند شکل گیری دستگاه عصبی جنین، افزایش وزن، شکل گیری اجزای صورت، قلب، ستون فقرات و مغز ضروری است.

حفظ سطح مناسب کلسترول خون

فیبر نقش مهمی در کاهش سطح کلسترون خون بازی می‌کند. این ماده همچنین به روند خارج کردن کلسترول مازاد از بدن و کاهش تولید کلسترول در کبد کمک می‌کند. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)،‌ تره فرنگی دارای خواص ضدعفونی کننده بوده و به بدن برای مبارزه با عوامل عفونت زا کمک می‌کند. تره فرنگی همچنین روی کاهش سطح LDL و در مقابل افزایش میزان HDL تأثیرگذار است. این مسئله دیگر نکته مثبتی است که لزوم اضافه شدن تره فرنگی به رژیم غذایی روزانه را پراهمیت‌تر می‌کند.

تره فرنگی-724press.com

عملکردی مشابه یک آنتی اکسیدان

تره فرنگی منبعی ارزشمند از انواع آنتی اکسیدان‌ها همچون پلی‌فنول‌ها است. این آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد کمک کرده، از عوارض ناشی از افزایش سن جلوگیری کرده و در زمینه بهبود بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر مفید هستند. صد گرم تره فرنگی تازه برابر ۳ میلی‌گرم اسید گالیک است.

تقویت قوای جنسی

تره فرنگی در کنار محصولات دیگری همچون سیر، پیاز و کرفس قرن‌ها است که به دلیل تأثیرات خود در زمینه تقویت قوای جنسی شناخته شده‌اند. تهیه نوشیدنی یا اسموتی کرفس و تره فرنگی راهی مناسب برای مصرف این سبزیجات مقوی است. کافی است امتحان کنید تا از تغییرات حاصل شگفت‌زده شوید.

آب تره فرنگی-724press.com

مناسب رایحه درمانی

به دلیل وجود روغن‌های فرار، عصاره و آب تره فرنگی مناسب رایحه درمانی بوده و روی باز شدن مجاری تنفسی تأثیرگذار است. درنتیجه مصرف آن باعث کاهش علائم تنفسی در بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و تب یونجه می‌شود.

مقاله مرتبط: آشنایی با خوراکی هایی که شما را ده سال جوانتر می‌کنند

تقویت سیستم عصبی

منیزیم، فسفر و فولات از جمله ریز مغذی‌های ارزشمندی هستند که در تره فرنگی یافت می‌شوند، موادی که به ویژه برای کمک به عملکرد دستگاه عصبی بسیار مفید هستند. تره فرنگی همچنین غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی است که همگی باعث تقویت تمرکز، حافظه و دیگر توانایی‌های مغزی می‌شوند.

باوجود این همه خاصیت و اثرات ارزشمندی که تره فرنگی روی سلامت انسان برجای می‌گذارد، بهتر است به طرق مختلف آن را به برنامه غذایی روزانه خود بیفزاییم.

املت تره فرنگی-724press.com

از جمله روش‌های ایده‌آل برای این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تره فرنگی را به صورت لایه‌های نازک برش زده و و آن را به انواع سالاد اضافه کنید
  • می‌توانید از بخش‌های مختلف تره فرنگی مثل ساقه و برگ‌های آن در تهیه نوشیدنی‌های مقوی و نشاط آور بهره ببرید.
  • یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای مصرف تره فرنگی اضافه کردن آن به انواع سوپ است. همچنین در صورت تمایل آن را به آب سبزیجات، سس و املت اضافه کنید.
  • در دستورهای پخت مبتنی بر سبزیحات استفاده از ساقه تره فرنگی به صورت بخارپز شده، امری مرسوم است.

خواص تره فرنگی-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. در فرصتی دیگر طرز تهیه سوپ لذیذ و مقوی تره فرنگی را با شما عزیزان مرور خواهیم کرد. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.