با سرد شدن هوا بیماری‌های واگیرداری همچون سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. متأسفانه به دلیل مسری بودن این بیماری‌ها و تعدد راه‌های سرایت آنها به دیگران، معمولاً شاهد ابتلای بسیاری از افراد به آنها هستیم. اما به تازگی در کشورمان شاهد شیوع آنفولانزا در سطحی گسترده هستیم که متأسفانه قربانیانی نیز از خود برجای گذاشته است. در این مجال با ۷۲۴پرس همراه شوید تا کمی بیشتر با این بیماری، راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری و درمان آن آشنا شویم.

کمتر کسی تا به حال در طول زندگی خود با ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر عفونت‌های شایع تنفسی دست به گریبان نبوده باشد. اگرچه سرماخوردگی بیماری آزار دهنده است، اما با استراحت و نوشیدن مایعات به میزان کافی به سرعت بهبود پیدا می‌کند. اما در نقطه مقابل با آنفولانزا و انواع متعدد آن سروکار داریم که اوضاع را کمی سخت‌تر کرده و حتی ممکن است مثل نمونه‌های اخیر جان افراد را نیز بگیرد.

آنفولانزا (724press.com)

شیوع این بیماری در ایران بار دیگر توجه ما را به آنفولانزا، نشانه‌های ابتلا و راه‌های پیشگیری و درمان آن جلب کرد.

مطلب مرتبط: آیا ابتلا به دو نوع سرماخوردگی در یک زمان ممکن است؟

اصولاً آیا فرق بین بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا را می‌دانید؟ از روش‌های انتقال بیماری اطلاع دارید؟ اگر این پرسش و سؤالات دیگری ذهن شما را درگیر خود کرده است، در ادامه این مطلب ۷۲۴پرس دات کام را دنبال کنید تا اطلاعات شما در مورد آنفولانزا را به روز کنیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا (724press.com)

آنفولانزا یک بیماری ویروسی و عفونت مجاری تنفسی به شدت مسری است که می‌تواند فرد را به طور جدی با مشکل مواجه کند. در مقایسه با سرماخوردگی ساده، آنفولانزا علائمی به مراتب شدیدتر از عطسه، سرفه و گرفتگی بینی دارد.

علائم آنفولانزا

آنفولانزا (724press.com)

بیماری به صورت معمول با ایجاد حسی ناخوشایند آغاز می‌شود که نه به تدریج، که یک باره و به سرعت رو به وخامت می‌گذارد. علائم خیلی سریع خود را نشان می‌دهند که از آن جمله می‌توان به تب بالا، سردرد، سرفه، گلودرد، خستگی مفرط و درد عضلانی اشاره کرد. شما همچنین ممکن است از عوارض دیگری همچون گرفتگی بینی، تهوع و لرز نیز رنج ببرید.

مدت زمان ابتلا به بیماری در حدود پنج روز است و افراد عموماً بعد از این مدت رفته رفته رو به بهبود می‌روند. اما گاهی اوقات ممکن است این وضعیت در حدود یک هفته یا حتی بیشتر طول بکشد. حتی اگر تب قطع  شده و دردهای عضلانی نیز به تدریج کاهش پیدا کنند، ممکن است شما برای مدتی دیگر از اثرات ابتلا به این بیماری رنج بکشید.

درمان‌های خانگی آنفولانزا

آنفولانزا (724press.com)

شاید بهترین توصیه ممکن برای افراد مبتلا به این بیماری استراحت کافی باشد. در کنار آب میزان کافی مایعات مصرف کنید. نوشیدن آب، عصاره و آب سبزیجات و حتی نوشیدنی‌های ورزشی مناسب است. مهمترین نکته حفظ آب بدن و جلوگیری از خشکی است. از سوی دیگر بهتر است با کمک بخور، هوای محیط را مرطوب نگه دارید؛ این کار به ویژه برای گرفتگی بینی بسیار مناسب است. از سوی دیگر شستشوی مجاری تنفسی و گلو با آب نمک هم می‌تواند در بهبود وضعیت و کاهش درد مفید باشد.

مطلب مرتبط: بهترین سوپ برای سرماخوردگی

توجه بیشتر به خوراکی‌ها و رژیم غذایی روزانه هم می‌تواند کمک کننده باشد. فراموش نکنید در خلال بیماری ویتامین و ریز مغذی‌های مورد نیاز را به میزان لازم به بدن خود برسانید. همچنین از غذاهای پرادویه یا سرخ کرده پرهیز کرده و در عوض از غذاهای پخته، سوپ و انواع میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

درمان‌های ضد ویروسی

قرص آنفولانزا (724press.com)

اگر در طول ۴۸ ساعت اولی که احساس ناراحتی داشتید از قرص‌های مناسب استفاده کنید، ممکن است شرایط بهتری پیدا کنید. داروهای شیمیایی می‌توانند شدت نشانه‌های بیماری را کاهش داده و همچنین از طول مدت بیماری بکاهند (۱ الی دو روز).

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، از جمله داروهای شیمایی متداول برای درمان آنفلونزا می‌توان به «اسلتامیویر» (oseltamivir) یا «تامی‌فلو» (Tamiflu)، «پرامیویر» (peramivir) یا «زانامیویر» (zanamivir) اشاره کرد. حتی بعد از ۴۸ ساعت از آغاز بیماری هم این داروها همچنان کمک کننده بوده و دست کم مصرف آنها جلوی بدتر شدن آنفولانزا را خواهد گرفت. این مسئله به ویژه برای افراد مسن بالای ۶۵ سال و نیز افرادی که از ضعف سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند، حائز اهمیت است.

دیگر داروها

درمان آنفولانزا (724press.com)

داروهای مسکنی همچون استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است میزان تب و بدن درد را تا حدی کاهش دهند. داروهای ضد احتناق برای رفع گرفتگی بینی مفید هستند و همچنین دارو یا قطره‌هایی هم وجود دارند که سرفه را بهبود می‌بخشند.

در این میان مهمترین مسئله مراجعه به پزشک در اسرع وقت است؛ حتماً از پزشک معالج‌تان در مورد داروهای مورد نیاز سوال کرده و سرخود چیزی مصرف نکنید. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری روی بیماری‌های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا ندارند.

آنها تنها زمانی به کار می‌آیند که شما به بیماری‌ و عفونتی با منشأ باکتریایی مبتلا شده باشید. این درمان به ویژه برای بیماری‌هایی همچون ذات الریه باکتریایی، عفونت گوش و سینوزیت مفید هستند.

استفاده از واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا (724press.com)

شاید بهترین راه برای حفظ سلامت به ویژه در اوقات پرخطر سال، استفاده به موقع از واکسن باشد. واکسیناسیون به بدن کمک می‌کند تا با آنفولانزا مواجه شده و با آن به مقابله بپردازد. از آنجایی که ویروس‌ها هر سال نسبت به سال قبل تغییراتی پیدا می‌کنند، بهتر است قبل از شروع فصل پاییز از واکسن جدید استفاده کنید.

واکسیناسیون شما را از ابتلا به بیماری محافظت کرده یا باعث کاهش نشانه‌های بیماری شده و شما آنفولانزای خفیف‌تری را تجربه می‌کنید.

جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا

شیوع آنفولانزا (724press.com)

حتماً شما هم این مثل معروف را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. به واقع شما با اجرای چند گام ساده می‌توانید خود را از خطر ابتلا به این بیماری نجات دهید. در طول روز و به ویژه اوقاتی که خارج از منزل هستید، سعی کنید حتی‌الامکان از لمس کردن چشم، بینی و دهان خود پرهیز کنید؛ چرا که عوامل بیماری‌زا اغلب از این طریق منتشر می‌شوند.

حتماً در طول روز چندین مرتبه دست‌های خود را به شیوه درست و اصولی با آب و صابون بشورید. در صورت در دسترس نبودن آب و صابون، برای تمیزی از انواع مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌هایی با پایه الکلی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: آداب درست شستن دست

اگر بیمار شدید هم رعایت این نکات حائز اهمیت است، چون اجازه سرایت بیماری به دیگر افراد را نمی‌دهد. هرچند بهترین راه این است که تا حد امکان از برخوردهای نزدیک با اطرافیان‌تان خودداری کنید. هنگام عطسه یا سرفه کردن، دهان و بینی خود را بپوشایند و بهتر است برای این کار از دستمال کاغذی یا دستمال‌های یکبار مصرف استفاده کنید. استفاده از دستمال‌های پارچه‌ای به این معنا است که شما حجم قابل توجهی ویروس را در طول روز در جیب یا کیف خود حمل کرده و آن را به دیگران نیز منتقل می‌کنید.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی (724press.com)

اگر دستمال در دسترس‌تان نیست هم می‌توانید داخل آرنج خود سرفه یا عطسه کنید. اینجا مکان خوبی است که از آلوده شدن کف دست جلوگیری کرده و در عین حال از انتقال ویروس با لمس کردن نیز ممانعت به عمل می‌آورد.

مراقبت از کودکان کم سن و سال را جدی بگیرید

آنفولانزا (724press.com)

اگر برای یک بزرگسال مواجه شدن با آنفولانزا و تحمل علائم و نشانه‌های آن کاری دشوار و انرژی‌بر است، تصور کنید یک کودک کم سن و سال را دچار چه مشکلات و عوارض خطرناکی خواهد کرد. به ویژه از این نظر که بدن آنها هنوز قادر به تحمل شرایط سخت بیماری نیست. از سوی دیگر رعایت بهداشت در ارتباطات کودکانه کاری سخت است و آنها نیز هنوز درک درستی در مورد روش‌های انتقال بیماری ندارند.

بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد واکسیناسیون کودکان بالای ۶ ماه مشورت کنید. آنفولانزا برای کودکان خطراتی به مراتب بیشتر از ابتلا به سرماخوردگی دارد؛ پس این مسئله را جدی بگیرید.

مشکلات جانبی ابتلا به بیماری آنفولانزا

ویروس آنفولانزا (724press.com)

اغلب مردم بعد از چند روز از شروع بیماری، رفته رفته رو به بهبود گذاشته و به سلامت از این بیماری جان به در می‌برند. اما گاهی اوقات اوضاع  خطرناک‌تر شده و ممکن است افراد به مشکلاتی همچون ذات‌الریه، برونشیت، سینوزیت و عفونت‌ گوش گرفتار شوند. این مسئله به ویژه برای آندسته که از مشکلات دیگری همچون بیماری‌های قلبی و آسم رنج می‌برند، اهمیت بیشتری دارد. چون به صورت جدی سلامت و حتی زندگی آنها را تهدید می‌کند.

چه زمانی نیازمند کمک هستید؟

اگر هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • دچار تنگی تنفس شده یا در تنفس کردن با مشکل مواجه هستید
  • احساس درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه و معده
  • خشکی بدن و کم آبی
  • احساس گیجی
  • احساس تهوع بدون توقف
  • ترشحات غلیظ مجاری تنفسی

در این ایام که بسیاری از کارشناسان نسبت به ابتلا به آنفولانزا و آمار قربانیان آن هشدار می‌دهند، این نکات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. پس آنها را جدی بگیرید.

مطلب مرتبط: ۱۲ غذای مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

در پایان امیدوارم این مرور کوتاه برای شما نیز مفید بوده باشد، فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام نیز در میان بگذارید.