چرا خود را یک فرد خوشحال نمی‌دانید؟ چه دلایلی سبب می‌شود تا شما از شادی دور شوید؟ آیا قصد ندارید به سمت شادی حرکت کنید؟ چه راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند به شاد بودن یک فرد کمک کنند؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ سوالات مشابه بپردازیم و راهکارهای کاربردی برای شاد بودن را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

اولین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که پایان زندگی را چگونه می‌بینید؟

خودتان را در خاطرات تصور کنید و تصمیم بگیرید می‌خواهید چه حسی داشته باشید؛ به احساساتی که با خود از خاطرات گذشته به همراه آورده‌اید فکر کنید و ببینید کدام‌یک از آنها سبب دور شدن شما از شادی شده‌اند.

با خودتان خلوت کنید و از خود بپرسید که:

  • آیا از یک زندگی پر استرس خسته شده‌اید یا خیر؟
  • آیا از تعطیلات آخر هفته، دوران بازنشستگی و مسافرت لذت می‌برید یا تنها هر روز را برای رسیدن به روز دیگر سپری می‌کنید؟
  • آیا بدلیل داشتن مشغله و استرس و فکر کردن به آینده، لذت‌های موجود از وضعیت فعلی خود را فراموش کرده‌اید؟
  • آیا از شغل خود راضی هستید یا تنها برای کسب درآمد به سراغ آن رفته‌اید؟
  • آیا به انتظار یک مسافرت هستید اما هر بار بدلیل نداشتن زمان آن را کنسل می‌کنید؟
  • آیا زندگیتان برای سپری کردن اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان زمان کافی در اختیار شما قرار می‌دهد یا بیشتر زمان خود را در تنهایی و در حال انجام کارهای روزانه هستید؟

آیا از داشتن آینده‌ای مطابق میل خود ناامید شده‌اید و احساس ناکامی به شما دست داده است؟

درصورتی که پاسختان به سوالات بالا اکثراً مثبت است، شما یک فردی هستید که از زندگی لذت نمی‌برید و شادی را گم کرده‌اید. ما با ارائه راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، قصد داریم شادی را به زندگی شما بازگردانیم؛‌ منتهی خودتان در ابتدا باید انگیزه کافی برای بازگرداندن شادی داشته باشید و سپس برای ایجاد تغییرات لازم در زندگی خودتان را آماده کنید. این را بدانید که مهمترین اتفاق برای یک فرد در زندگی داشتن رضایت درونی است.

مطلب مرتبط: برای خوشحال بودن، بی خیال این ۲۴ کار شوید!

چگونه می‌خواهید به یاد آورید؟

هریک از ما با تصمیمات لحظه‌ای در زندگی خود مواجه هستیم. ما باید در هر لحظه از زندگی خود بدانیم که خواستار چه چیزی هستیم! فرسودگی یا نشاط؟

گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که هر لحظه‌ای که می‌گذرد بخشی از عمر گذرانده شده ما خواهد بود و ما قادر به برگرداندن آن نیستیم. زمان یک رخداد بی‌قیمت است و هر لحظه از آن منحصر به‌فرد و غیرقابل تکرار خواد بود. همانطور که می‌دانید در زندگی خود بارها پول بدست آورده‌ایم و از دست داده‌ایم؛ به همین ترتیب مواردی همچون دوستان، شرکا، مشاغل و... را بدست آورده و از دست داده‌ایم، اما چه کسی می‌تواند بگوید زمان را از دست نداده و برای خود حفظ کرده است؟ این را بدانید هیچکدام از ما قادر نخواهد بود حتی لحظه‌ای به عقب بازگردد. می‌توانید تصمیم بگیرید هر لحظه از زندگی خود را چگونه سپری کنید: شاد، غمگین، عصبی، امیدوار یا ناامید و... تمام این موارد انتخاب‌های خودمان هست و این ماییم که درنهایت تصمیم می‌گیریم فرسودگی یا نشاط را انتخاب کنیم.

می‌خواهید در پایان زندگی خود چه احساسی داشته باشید؟

اگر شما چنین سوالی را از افراد مختلفی بصورت تصادفی بپرسید، مطمئناً اکثر آنها پاسخ خواهند داد که دوست دارند پایان زندگی احساس خرسندی و خوشحالی داشته باشند؛ اما اینکه کدامیک از آنها موفق به تجربه چنین احساسی می‌شود بستگی به طرز فکر و سیستم رفتاری آنها در طول زندگی دارد. دقیقاً چیزی که نگران کننده است همین کلمه "اما" است. کلمه اما در اینجا به معنی این است که چیزی در زندگی هرکدام از این افراد وجود دارد که اجازه اطمینان از خوشحالی را در پایان زندگی از آنها سلب می‌کند. همه ما داستان‌هایی را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم که تلخ و شیرین بوده است، اما جدا شدن از این داستان‌ها انتخاب ما است. همه ما باید بدانیم که تجربه یک زندگی بدون لحظات سخت و دشوار به هیچ عنوان لذت‌بخش نخواهد بود. اگر به سراغ سرگذشت شادترین افراد نیز بروید، حتماً با سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری در زندگی آنها مواجه خواهید شد، اما آنها انتخاب کرده‌اند که زندگی خود را شاد و خوشحال به پایان برسانند. انتخاب‌های ما آینده ما را رقم می‌زنند؛‌ پس اینکه امروز چه واکنشی نسبت به حوادث رخداده داشته باشیم، حال آینده ما را شکل می‌دهد. اولین قدم برای شاد بودن، تشخیص دادن علائم هشدار دهنده‌ای است که از واکنش‌های ما نسبت به حوادث صادر می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۲۵ تمرین ذهنی که قدرت یادآوری را افزایش می‌دهند

علائم هشداردهنده که نشان می‌دهند شما شاد نیستید

آیا شما WOEFUL هستید؟ شاید برایتان سوال شود که این کلمه به چه معنا است؛ باید بگویم WOEFUL یک کلمه اختصاری است و حروف ابتدای کلمات Whiney (گله‌مند)، Out of control (خارج از کنترل)، Expectations (انتظارات)، Fear (ترس)، Unfulfilled (ناکام)، Limitations (محدودیت‌ها) است؛ حال به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

گله‌مندی

آیا انسانی گله‌مند، شاکی، منتقد و نالان هستید؟ البته که هر انسانی در برهه‌ای از زندگی این رفتارها را از خود نشان می‌دهد، اما اگر شما جزو افرادی هستید که به دفعات این صفات را بروز می‌دهید، باید بدانید که نشانه‌های زندگی ناشاد در شما نمایان شده‌اند. شکایت داشتن یک رفتار خوب است، اگر ما بتوانیم از آن بعنوان ابزاری جهت اذعان حق خود استفاده کنیم و مسیر اشتباه را ببینیم. با این حال، اگر شکایت کردن به یک عادت برای ما تبدیل شود، به دنبال آن ناخوشی و عدم شادی در زندگی ما پدیدار خواهد شد. عادت داشتن به شکایت کردن از شرایط مختلف به معنی حصار کشیدن به دور خود و دور شدن از منابع شادی است؛ زیرا ما به اتفاقات منفی اجازه می‌دهیم واکنش‌های ما را کنترل کنند. اکثر اوقات ما احساس می‌کنیم جهان برای شاد کردن ما نیاز به تغییر دارد؛ درصورتی که چنین ذهنیتی غیرواقعی و غیر ایده‌ال است. ما نمی‌توانیم افراد و شرایط مختلف زندگی را تغییر دهیم. تنها چیزی که ما می‌توانیم آن را کنترل کنیم، ذهنیت خودمان است. ما توانایی تغییر خودمان را داریم و باید خودمان را از نوار محاصره‌ای که برای خود ترسیم کرده‌ایم خارج سازیم. اگر متوجه ناراضایتی و گله‌مندی خود از چیزی شدید، باید بررسی کنید چگونه می‌توانید آن را تغییر دهید یا چگونه می‌توانید واکنش خود را اصلاح نمایید؟ دفعه بعدی که گله و شکایت دارید، از علائم هشداردهنده سپاسگزار خواهید بود. تشخیص اینکه چرا احساس ناراحتی دارید و ایجاد یک پلن برای تغییر آن به شما کمک خواهد کرد به سمت زندگی شاد بروید. فراموش نکنید که همیشه بجای گله و شکایت لبخند خود را دنبال کنید.

از کنترل خارج شدن (از کوره در رفتن)

آیا احساس می‌کنید خیلی زود از کوره در می‌روید و کنترل رفتار خود را از دست می‌دهید؟ آیا احساس عصبی بودن، اضطراب و نامشخص بودن دارید؟ اگر هرکدام از این احساسات را در خود می‌بینید، باید بدانید به وضوح در حال قدم گذاشتن به سبک زندگی فرسوده و ناشاد هستید. همه ما لحظاتی از زندگی را سپری کرده‌ایم که به دلایل مختلف کنترل خودمان را از دست داده‌ایم. شاید برخی افراد کمتر از بقیه و برخی دیگر بیشتر چنین اتفاقی را تجربه کرده باشند.

زمانی که چنین احساساتی را در خود می‌بینید و رفتارتان از کنترل خارج می‌شود، ممکن است زمان خوبی برای بالا بردن بهره تمرکز باشد. از خودتان بپرسید هدف نهاییتان چیست و تمرکز، عادات و واکنش‌های خود را تا رسیدن به نتایج دلخواه اصلاح کنید. آیا مسائل مختلفی که خودتان را به آنها مشغول کرده‌اید شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کنند؟‌ چه احساسی را تجربه می‌کنید؟ خوب، معمولی یا هیجان زده؟ چه افرادی این احساسات را به شما منتقل می‌کنند و سبب می‌شوند شما حس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید و بالعکس چه افرادی به شما احساس ضعف منتقل می‌کنند؟ بسیار مهم است که احساسات خود را شناسایی کنید، علائم احساسی هشداردهنده را بیشتر درک کنید و سعی کنید با توجه به آنها وضعیت خودتان را تغییر دهید.

انتظارات

آیا به انتظارات اجازه می‌دهید که شادی زندگی شما را کنترل کنند؟‌ آیا احساس می‌کنید همه چیز از شما انتظار می‌رود؟ آیا خودتان به دیگر اجازه می‌دهید که رفتار و واکنش‌های شما را کنترل کنند؟ آیا احساس می‌کنید دیگر افراد درباره زندگی شما تصمیم می‌گیرند و این سبب ناخوشنودی شما از زندگی می‌شود؟ در ابتدا باید انتظارات خودتان از زندگی را مورد بررسی قرار دهید و این سوال را مطرح کنید که آیا انتظارات با اهدافتان هماهنگی دارند یا خیر؛ گاهی اوقات از خودمان انتظارات بیش از حد داریم و این موضوع سبب می‌شود درصورت عدم موفقیت و کسب نتایج مطلوب سرخورده شویم و احساس ناراحتی کنیم و اگر انتظارات خود را متعادل نکنیم و به آنها بیش از حد پر و بال بدهیم، عملاً خود را به سمت یک یک زندگی ناخوشایند و بی‌نشاط روانه خواهیم کرد. به آنچه اعتقاد دارید عمل کنید، مسیر آرزوهای خود را دنبال کنید و نگذارید انتظارات بیش از حد خودتان و اطرافیان شما را از زندگی مطلوب و شاد دور کند.

ترس

آیا به خاطر می‌آورید که چه اتفاقاتی سبب ترس شما بوده است؟ آیا از تجربه ناشناخته‌ها می‌ترسید؟ آیا اجازه می‌دهید شکست‌ها مانع پیش‌روی شما به سمت موفقیت شود؟ ترس یک غریزه طبیعی است که برای زندگی ضروری است؛ زیرا ما را از وقایع و رخداد‌های فاجعه‌بار دور می‌کند.

ذهن و بدن ما بطور غریزی سعی می‌کنند ما را از خطرات دور کنند و این امر تنها بوسیله ترس میسر خواهد بود.

مطلب مرتبط: ترس از اشتباه کردن را کنار بگذارید

با این حال اگر ما به خوبی شرایط را ارزیابی نکنیم و ترس بیش از حد در ما بروز کند، ممکن است فرصت‌های خوب را از دست بدهیم. ترس سبب می‌شود تا سوالات متعددی در رابطه با اتفاقات پیش آمده در ما شکل بگیرد. برای مثال از خودمان می‌پرسیم که چرا باید به این پیشنهاد نه بگویم؟ آیا این تنها یک بهانه برای نگه داشتن من در منطقه امن و راحتی است؟ آیا تصمیم نهایی به نفع من خواهد بود؟ و...

ناکامی

آیا نسبت به خیلی چیزها خسته و بی‌علاقه هستید و احساس ناکامی دارید؟ آیا در پایان روز، احساس می‌کنید تهی و پوچ هستید؟ هنگامی که چنین احساساتی دارید، معمولاً بصورت خودکار رشد نخواهیم کرد. مناطقی که در آن زندگی می‌کنید و دیگر هیجان‌انگیز نیستند را شناسایی کنید. آیا در محل کار، خانه یا در رابطه‌هایتان احساس ناکامی و غیرقابل تحمل بودن می‌کنید؟‌ محل‌هایی که نیاز بیشتری به مراقبت دارند را شناسایی کنید. به محیط اطرافتان دقت کنید و منتظر جرقه‌ای برای شروع تغییرات باشید؛‌ تغییراتی که با انرژی زیاد شما را به سمت شادی ببرند. سعی کنید مسری را دنبال نمایید که به این اتفاقات منجر شود.

مطلب مرتبط: اگر از آینده خود ناامیدید، این ۱۰ کار را انجام دهید

محدودیت‌ها

احساستان درباره محدودیت‌ها، مرزها و ریسک‌ها چیست؟ آیا به محدودیت اعتقاد دارید؟ محدودیت‌ها شامل فرضیات و پیش‌بینی‌های ما براساس رویدادهای مختلف می‌شود. آیا اجازه می‌دهید که محدودیت‌ها شما را از چیزهایی که می‌خواهید دور کنند؟

آیا زمان، پول یا منابع کافی می‌توانند بعنوان محدودیت لحاظ شوند؟ از خودتان درباره دیوارهایی که در مقابل و اطراف خود چیده‌اید بپرسید! آیا توانایی این موضوع را دارا هستید که ذهنیت قدیمی خود درباره محدودیت‌ها را از بین ببرید؟ مرزبندی‌ها بسیار مهم هستند و از ما محافظت می‌کنند. باید بتوانیم بر محدودیت‌های اشتباه خود غلبه کنیم تا به سمت رشد و تعالی و همچنین زندگی شاد قدم برداریم.

چگونه با استفاده از WOEFUL شاد باشیم؟

کلید کلی برای رسیدن به شادی، شناسایی احساسات و واکنش‌های ما و همچنین هماهنگی آنها با اهدافمان است. زمانی که شما واقعاً بتوانید احساسات و واکنش‌های خود را حس کنید، می‌توانید به سرعت در نگرش و موقعیت خود تغییر ایجاد کنید و شرایط را به‌سمت شادی میل بدهید. ما باید از طریق شناسایی و آگاهی لحظات خود را با شادی بیشتری همراه کنیم. ما نمی‌توانیم از بهانه‌هایی همانند این تنها راه ممکن است در زندگی خود تبعیت کنیم. اگر مسئولیت زندگی خود را قبول کنیم، مطمئناً به اتفاقات خوشایندی خواهیم رسید. زندگی می‌تواند همان چیزی باشد که ما می‌خواهیم، درصورتی که با آگاهی از علائم هشداردهنده اقدامات عملی برای رسیدن به شادی آن را جهت‌دهی کنیم.

HAPPY یک کلمه اختصاری برای اقدامات در جهت رسیدن به شادی است که یک فرد برای رفع مشکلات و ایجاد زندگی بهتر برای خود و دیگران پیش‌رو دارد. این کلمه را می‌توان بصورت ترکیب کلمات Hunger (اشتیاق)، Aspirations (آرزوها)، Perspective (چشم‌انداز)، Power (قدرت)، You (شما) دانست.

مطلب مرتبط: ۱۰ راهکار عملی برای فراموش کردن غم و غصه

اشتیاق

اولین و مهمترین گزینه اشتیاق شما برای زندگی و انجام کارهای گوناگون است. به چه چیزی اشتیاق دارید؟ چه کسی یا چیزی سبب الهام گرفتن شما می‌شود؟ هنگامی که هیجان‌زده، الهام گرفته و پرانگیزه هستیم می‌توانیم بگوییم که در یکی از بهترین فرم‌ها قرار داریم. مردم سعی دارند با افرادی که انرژی مثبت به آنها منتقل می‌کنند، بیشتر در ارتباط باشند. داشتن اشتیاق برای انجام کارهای مختلف می‌تواند شما را به سمت یک زندگی شاد بفرستد.

آرزوها

وقتی که اشتیاق و رویاهای خود را شناسایی کردید، به تعیین اهداف مشغول شوید تا به آرمان‌ها و آرزوهای خود نزدیک شوید.

هر زمان که نیاز دارید چه هر روز و چه هر ساعت، اهداف خود را تنظیم کنید. تنظیم لیست اهداف و آرزوها می‌توند سبب شود تا اشتیاق شما برای زندگی و رسیدن به آنها بیشتر شود. فکر کنید که در پایان زندگی خود می‌خواهید چگونه احساسی داشته باشید.

چشم‌انداز

سیستم فکری و اعتقادی شما چگونه است و افکارتان چطور می‌توانند شما را به اهداف و آرزوهایتان برسانند؟ درصورتی که بتوانیم ذهنیت خود را تغییر دهیم، می‌توانیم نتیجه رویاهای خود را ببینیم و آنها را تغییر دهیم. زمانی که تغییر را لحاظ کنیم، مسیر جدیدی پیش‌روی ما قرار خواهد گرفت که برای رسیدن به اهداف جدید باید آنها دنبال کنیم. باید بدانید که تغییر اهداف خواسته خودتان است یا دیگران! آیا این تغییرات به شما کمک می‌کند یا خیر؟ این شناخت و آگاهی سبب می‌شود که پس از رسیدن به هدف خود احساس شادی و خرسندی داشته باشید.

قدرت

شما بر چگونگی تفکر، احساس و نتایج نهایی خود کنترل دارید. آگاه باشید؛ افکار خود را بطور مستقیم با آنچه که می‌خواهید در پایان زندگی به آن برسید همسو کنید. شما توانایی موفق بودن، شاد بود  و کامیابی در زندگی را دارید.

اما باید به خودتان اجازه دهید تا این توانایی را در زندگی پیاده کنید. هنگامی که ما کنترل رفتار خود را به دست می‌گیریم و توانایی حفظ زندگیمان را داریم، می‌توانی آینده روشنی را برای خود متصور شویم؛‌ چه چیزی در حال حاضر درباره آینده خود می‌بینید؟ خستگی و فرسودگی یا شادی و انرژی؟

مطلب مرتبط:‌ چگونه با استفاده از اهداف SMART به موفقیت‌های زیادی برسیم؟

شما

این زندگی شماست نه زندگی والدین، دوستان، همکاران و...! هیچ‌کس نباید مسیر زندگی شما را تحت کنترل بگیرد. تنها کسی که باید برای آینده شما برنامه‌ریزی کند و تنها کسی که می‌تواند این برنامه‌ریزی را به بهترین شکل پیش ببرد خودتان خواهید بود. تمام مطالبی که تا اینجا به آنها اشاره شده، شخص خود شما را هدف قرار گرفته بود؛ پس بدانید هرکس مسئول زندگی خویش است. هیچ‌گاه شخص دیگری نمی‌تواند بجای شما در پیشبرد اهدافتان کاری کند. این شما هستید که سرنوشت خودتان را در دست دارید و تعیین می‌کنید در پایان زندگی یک فرد شاد یا افسرده باشید.