پدیده‌هایی در جهان خلقت وجود دارند که توجیه علمی خاصی نمی‌توان برای آن‌ها پیدا کرد. در این مطلب به معرفی ۱۱ پدیده خواهیم پرداخت.

۱. گربه‌ها چگونه خرخر می‌کنند؟

گربه‌ها زمانی که خوشحال باشند خرخر می‌کنند، اما کسی نمی‌داند که چگونه این کار را انجام می‌دهند. وقتی آن‌ها خرخر می‌کند حتی صدای تپش قلبشان را هم نمی‌توان شنید.

دانشمندان می‌گویند گربه‌ها به وسیله‌ی تارهای صوتی خود این صدای لرزش را به وجود می‌آورند. فرکانس آن التیام دهنده است و درد را از بین می‌برد؛ به همین دلیل است که گربه‌ها هنگامی که نگران هستند و یا صدمه دیده‌اند خرخر می‌کنند.

۲. بعضی از موجودات از کجا آمده‌اند؟

بسیاری از گونه‌های جانوری، اجدادی ندارند. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که دوزیستان چه زمانی از ماهی تکامل یافته‌اند؛ چرا که اولین حیواناتی که روی زمین بودند دست و پا و سرهای کاملی داشتند.

همچنین گفته شده است که دایناسورها بعد از تحولات ناگهانی و عمده در ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شدند. در همان وقت گونه‌ای از پستانداران به وجود آمدند.

۳. آیا گاوها قطب‌نمای مغناطیسی دارند؟

دانشمندان با استفاده از گوگل ارث، تصاویری از هزاران گاو چرنده را بررسی کرده‌اند و الگوهای عجیبی را کشف کردند. ۷۰ درصد گاوها هنگام خوردن و نوشیدن، سرهای خود را به سمت شمال یا جنوب بر می‌گردانند. این واقعیت بدون در نظر گرفتن زمین، آب و هوا و دیگر عوامل در همه‌ی قاره‌ها مشاهده شده است.

۴. جریان باران ژله‌ای چه بود؟

در آگوست سال ۱۹۹۷ در اوک‌ویل واشنگتن پدیده‌ای نادر اتفاق افتاد. به جای باران، مواد ژله مانندی از آسمان فروریخت. در روز بعد از این اتفاق بسیاری از مردم علائمی شبیه بیماری آنفولانزا را در خود دیدند.

دانشمندان این ماده را بررسی کردند. این ماده شامل دو نوع باکتری بود. یکی از این دو باکتری معمولا در سیستم گوارشی بدن انسان پیدا می‌شود. دانشمندان متوجه ارتباط بین این باکتری و بیماری همه گیر مرموز نشدند.

۵. ماده‌ی تاریک چیست؟

تقریبا ۲۷ درصد از عالم کیهان از ماده‌ی سیاه ساخته شده است. ماده‌ی تاریک، نو یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. اولین نظریه در مورد ماده‌ی تاریک ۶۰ سال قبل مطرح شد. اما دانشمندان هنوز شواهدی مستقیم از آن ارائه نکرده‌اند.

۶. چندین سیاره در منظومه‌ی شمسی وجود دارد؟

از زمانی که پلوتون به عنوان یک سیاره‌ی رسمی کنار گذاشته شد، اعتقاد بر این شد که هشت سیاره در منظومه‌ی شمسی وجود دارد. کمربند کویپر در ورای مدار نپتون شامل اجسامی یخی است. دانشمندان در این ناحیه هزاران جسم بزرگ تر از پلوتون را کشف کرند.

آن‌ها همچنین متوجه یک شکاف بزرگ در کمربند کویپر شدند. سیاره‌ای ناشناخته به بزرگی زمین، تمام سنگ‌ها را از این کمربند به سوی خود کشیده است.

۷. چرا انسان‌ها راست دست و یا چپ دست هستند؟

بیشتر انسان‌ها (۷۰ تا ۹۵ درصد) راست دست هستند و اقلیتی هم (۵ تا ۳۵ درصد) چپ دست هستند. همچنین تعداد نامعینی از انسان‌ها هم راست دست و هم چپ دست هستند.

در این زمینه، ژن تاثیر گذار است؛ اما «ژن چپ دستی» شناخته شده نیست. محیط‌ های اجتماعی هم تاثیرگذار است. زمانی که به کودکان چپ دست آموزش می‌دهند که با دست راست بنویسند، بعضی از آن‌ها راست دست می‌شوند.

۸. چرا بزرگزایان منقرض شدند؟

بزرگزایان به جانواران عظیم الجثه اطلاق می‌شود که حدود ۱۰,۰۰۰ سال پیش ناپدید شدند. بعضی‌ افراد بر این باور هستند که تغییرات اقلیمی باعث کشته شدن بزرگزایان شده است؛ اما مدرک محکمی بر این باور نیست. بر طبق نظریه‌ای دیگر، این حیوانات به خاطر گرسنگی از بین رفتند. دانشمندان در آلاسکا ماموت‌هایی را مشاهده کردند که معده‌هایی پر از سبزی هضم نشده داشتند.

۹. چرا رویا می‌بینیم؟

بعضی افراد بر این اعتقاد هستند که رویاها تصاویری تصادفی و امواج مغزی هستند. بعضی دیگر رویا‌ها را تمایلات ناخودآگاه، مشکلات حل نشده و تجربیات در نظر گرفته‌اند.

مطالعه‌ی رویا را رویاشناسی نامیده‌اند. دانشمندان ادعا می‌کنند که رویاها، نماد چیزهایی پنهان در اعماق روح و روان انسان است؛ اما کسی نمی‌داند آن‌ها دقیقا چه هستند.

۱۰. غرش فضا چیست؟

در سال ۲۰۰۶ هنگامی که دانشمندان در مورد ستاره‌های جوان تحقیق می‌کردند، ناگهان صدای غرش مرموزی شنیدند. بر خلاف امواج رادیویی، صدا در فضا منتشر نمی‌شود. اما این صدا از کجا آمد؟ محققان فقط می‌دانند که این امواج متعلق به ستاره‌ها یا پدیده‌های کیهانی شناخته شده نیست.

۱۱. چرا ما گروه‌های خونی متفاوتی داریم؟

انواع گروه‌های خونی، آنتی ژن‌های مختلفی در درون سلول‌های خونی دارند. آن‌ها سیگنال‌های آنتی بادی‌هایی هستند که سلول‌های غریبه را در بدن از بین می‌برند. اما دانشمندان علتی برای گوناگونی آن‌ها پیدا نکرده‌اند.

برخی بر این باور هستند که آن‌ها به بیماری‌ها و موارد ایمنی مرتبط هستند. افرادی با گروه خونی B در برابر عفونتی چون E-coli حساس‌تر هستند. از طرفی احتمال مرگ افرادی با گروه خونی O در برابر بیماری مالاریا کمتر است.