سرطان را به‌عنوان بیماری عصر مدرن می‌شناسند که تا همین حالا هم قربانیان زیادی گرفته است، از طرف دیگر بحث هوش مصنوعی هم این روزها داغ است و بسیاری نگران این حضور و خطراتی هستند که ممکن است حیات بشر را در معرض تهدید قرار دهد. اما آیا راهی  وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند به بشر در تشخیص و درمان زودهنگام بیماری سرطان، به‌ویژه سرطان سینه کمک کند؟ ظاهرا پاسخ این پرسش مثبت است. درادامه با ما همراه شوید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline،  عوامل رایج در زمینه ابتلای افراد به بیماری سرطان سینه شامل مواردی همچون سابقه ابتلای خانوادگی و همینطور تراکم بافت پستان است. بااین‌حال انکولوژیست‌های می‌گویند تنها توجه به این دو مسئله نمی‌تواند تصویر کاملی از خطر بروز این بیماری را نشان دهد.

خانمی خندان با روبان صورتی نشان آگاهی رسانی درباره سرطان سینه- 724press.com

در جریان یک مطالعه جدید که به کمک هوش مصنوعی انجام شد، مشخص شد این فناوری می‌تواند به شکلی دقیق‌تر مدل خطر استاندارد ابتلا به سرطان سینه را ترسیم کرده و براساس آن سرعت تشخیص بیماری را بالا ببرد. به گفته کارشناسان درک بهتر عامل اصلی خطر می‌تواند به بهبود  سریع‌تر و درمان کامل بیمار منتهی شود.

ویگنش آراسو ، دانشمند، پژوهشگر و رادیولوژیست متخصص در تصویربرداری پستان می‌گوید سرطان سینه دومین علت مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در ایالات متحده است. نکته مهم این است که زنانی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند شناخته شده و عامل خطر اصلی در مورد آنها مشخص شود. آراسو به دنبال تغییراتی است که به بیمار تصویری واضح‌تر از عوامل خطر و روش‌های درمان نشان دهد.

در همین رابطه او می‌گوید:

«عوامل خطر سنتی که دهه‌ها است درباره آن‌ها می‌دانیم شامل مواردی همچون سن، سابقه خانوادگی، بررسی نمونه‌برداری موارد خوش‌خیم قبلی، قرار گرفتن در معرض درمان‌های استروژنی و همینطور تراکم بافت سینه است. شناسایی عوامل خطر جدید اما به ما  کمک می‌کند تا زودتر زنان در معرض خطر را شناسایی کنیم و از این طریق و با کمک انجام غربال‌گری‌های بیشتر به کاهش ابتلا و همینطور مرگ و میر ناشی از سرطان سینه کمک کنیم»

اما سؤال اینجا است چگونه؟ خب، باید بگوییم در این مورد خاص ظاهرا هوش مصنوعی به کمک متخصصان آمده است. براساس مطالعه‌ی جدید انجام شده به‌وسیله این دانشمند که نتایج آن در مجله انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی منتشر شد، مشخص شد استفاده از هوش مصنوعی یعنی همان فناوری که این روزها  در   شکل «ChatGPT» به شدت مورد توجه قرار گرفته، ممکن است کمکی حیاتی برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد باشد.

بررسی رادیوگرافی بیماری توسط پزشک- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، این مطالعه شامل هزاران مورد ماموگرافی انجام شده است و نشان می‌دهد فناوری هوش مصنوعی می‌تواند از یکی از مدل‌های استاندارد خطر بالینی که هم اکنون هم برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان افراد استفاده می‌شود هم بهتر عمل کرده و به نتایج بهتری بسازد. مدل فوق به «کنسرسیوم نظارت بر سرطان سینه» یا   (BCSC) معروف است.

مطلب مرتبط:  علائم سرطان پستان که هر زنی باید بداند

دکتر آراسو می‌گوید این مسئله نشان می‌دهد هوش مصنوعی قادر است  به تنهایی یا همراه بادیگر مدل‌های پیش‌بینی ریسک فعلی، راهی جدید برای تخمین زدن احتمال ریسک ابتلا به سرطان سینه در آینده فراهم کند. متخصصان این حوزه که درگیری این مطالعه نبودند هم این تحقیق را مثبت و امیدوار کننده ارزیابی کرده و امیدوار هستند این مسیر بتواند راهی جدید برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و همینطور افراد درگیر این مشکل بگشاید. لیوا  آندریوا رایت، تصویربردار و رادیولوژیست در بخش درمان ییل هم اشاره می‌کند حضور هوش مصنوعی برای کمک به رادیولوژیست‌ها در تشخیص انواع  سرطان سینه که تشخیص‌شان دشوار است و همینطور شناسایی بیمارانی که ممکن است در طول دهه‌ی آینده در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشته باشند، نوید بخش است.

نمودارهای مربوط به هوش مصنوعی- 724press.com

در جریان این مطالعه همچنین یک مورد استفاده جدید از هوش مصنوعی هم معرفی شد. دکتر نینا وینکاف رئیس بخش تصویربرداری پستان در مرکز سلامت نیویورک می‌گوید:

«این روش، دریچه‌ای نو برای بررسی قابلیت‌های هوش مصنوعی است. ما همیشه به آن به‌عنوان راهی برای جمع‌آوری و دسته‌بندی کردن یافته‌ها فکر می‌کردیم، اما اکنون این مطالعه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند گامی جلوتر گذاشته و به ما کمک کند از همین حالا افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری در آینده را هم شناسایی کنیم. این یک روش واقعا جالب و مهم برای ایفای نقش هوش مصنوعی در عرصه درمان و سلامت است»

هوش مصنوعی چطور می‌تواند به پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده کمک کند؟

کنسرسیوم نظارت بر سرطان سینه- 724press.com

دکتر آراسو توضیح می‌دهد این مطالعه گذشته نگر بود؛ یعنی به آنچه قبلا رخ داده بود نگاه کرد. آراسو و تیمش کار خود را با شناسایی بیش از ۳۴۰ هزار زن شروع کردند که در سال ۲۰۱۶ در کالیفرنیای شمالی ماموگرافی انجام داده و هیچ علائمی از سرطان نداشتند. این تیم برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر از میان این گروه به شکل تصادفی بیش از سیزده هزار مورد را جدا کرده و یک زیرگروه تشکیل داد. آن‌ها سپس به دنبال این بودند که ببینند چه زنانی  در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا  ۲۰۲۱ به سرطان سینه مبتلا شدند و اینطور  ۴/۵۸۴  مورد مشخص شد. حالا آنها این گروه را با زیرگروه محدود شده قبلی مقایسه و وضعیت هرکدام از آنها را تا سال  ۲۰۲۱ دنبال کردند.

مطلب مرتبط:  باورهای درست و اشتباه مربوط به سرطان سینه را بشناسید

آراسو می‌گوید آنها پنج الگوریتم مختلف هوش مصنوعی را برای ارزیابی خود استفاده کرده و ماموگرافی منفی این زنان را رتبه‌بندی کردند. از این نمرات برای تشخیص سرطان سینه استفاده شد، آنها ارزیابی کردند که آیا همین نمرات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان در آینده و دست کم ظرف پنج سال آینده را پیش‌بینی کند یا خیر؟ 

به گفته آراسو آنها همچنین از مدل خطر بالینی کنسرسیوم نظارت بر سرطان سینه هم برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطن سینه استفاده کردند که از عوامل سنتی خطر کمک می‌گرفت. در این روش که یک مدل رایج پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان پستان است، عوامل گزارش شده به‌وسیله خود بیمار و سایر عوامل همچون سن، سابقه خانوادگی، تاریخ تولد و تراکم بافت پستان ارزیابی شده و براین اساس امتیاز خطر ابتلا محاسبه می‌شود.

بررسی و معاینه بیمار- 724press.com

به گفته دکتر وینکوف عوامل زیادی وجود دارد که فرد را در معرض افزایش ریسک ابتلا به بیماری سرطان سینه قرار می‌دهد که ممکن است حتی توجه کسی را به خود جلب نکند. به‌عنوان مثال اگر فردی به فرزندی گرفته شده باشد، ممکن است سابقه خانوادگی کامل خود را در زمینه ابتلا به سرطان سینه نداند. اما آیا هوش مصنوعی در چنین مواردی کمک کننده است؟ این همان نکته‌ای است که آراسو به دنبال ارزیابی آن بود. او می‌گوید به دنبال این بود که ببیند آیا هوش مصنوعی در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کند یا کنسرسیوم نظارت بر سرطان سینه پیش‌بینی دقیق‌تری ارائه کرده است.

به گفته دکتر رایت این مطالعه نشان می‌دهد مدل‌های ارزیابی خطر هوش مصنوعی ممکن است به شناسایی بیماران در معرض خطر متوسط که احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه در یک بازه زمانی پنج ساله بیشتر است، کمک کند. به‌علاوه استفاده از مدل ارزیابی کنسرسیوم نظارت در ترکیب با مدل ارزیابی ریسک هوش مصنوعی ممکن است منجر به شناسایی بیشتر گروه‌های در معرض خطر شود که امکان استفاده از غربال‌گری پیشرفته‌تر را در اختیار دارند.

تحقیقات امیدوار کننده است، اما نیاز به تحقیقات بیشتری است

روبان صورتی کف دست- 724press.com

همانطور که اشاره شد نتایج این مطالعه امیدوارکننده است؛ بااین‌حال دکتر آراسو می‌گوید او هنوز به دنبال کشف نکات بیشتر است و ببیند چطور می‌توان این روش را بهبود بخشید. به گفته او تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم که آیا می‌توان دقت الگوریتم‌های فوق را بهبود بخشید یا خیر و اینکه باید راهی برای استفاده از این اطلاعات در پزشکی بالینی هم پیدا کرد.

مطلب مرتبط:  قرص‌های ضد بارداری می توانند باعث سرطان پستان شوند

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، ریچارد ریترمن که رادیولوژیست و مدیر مرز تصویربرداری پستان اورنج کاست است معتقد است این یافته‌ها هیجان انگیز هستند؛ اما هنوز این پرسش به قوت خود باقی است که چطور می‌توان از آنها در مطب پزشکان استفاده کرد. اینکه آیا برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانند به صورت کامل و مؤثر در مراکز مراقبت بهداشتی رایج زنان هم استفاده و ادغام شوند یا خیر. نکته بعدی این است که این تحقیقات روی تجزیه و تحلیل  موارد گذشته استوار است، اما برای رسیدن به پاسخ دقیق‌تر نیاز به تأیید به‌وسیله کارآزمایی‌های بالینی آینده‌نگر هم است.

دکتر وینکاف اشاره می‌کند هنوز دقیقا مشخص نیست بیماران چه زمانی می‌توانند از این ابزار به‌عنوان بخشی از فرآیند ماموگرافی استفاده کنند،  اما او معتقد است از آنجایی که پیش از وجود این فناوری هم راه‌های برای احتمال ابتلای افراد به سرطان وجود داشته  است باعث می‌شود سرعت عمل آنها بالاتر باشد.

صحبت بیمار با پزشک- 724press.com

به گفته وینکوف نیاز به انجام آزمایش‌های بیهوده ندارد، چون همین حالا هم ماموگرافی در دسترس زنان است که می‌توانند از آن هم برای تشخیص و هم پیش‌بینی موارد خطر احتمال استفاده کنند. تنها کافی است هوش مصنوعی را هم در این مسیر دخیل کنیم تا به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنیم. دکتر رایترمن هم معتقد است شناسایی عوامل خطر احتمالی می‌تواند نتایج بسیار مهمی به همراه داشته باشد. درواقع هرچقدر سرطان سینه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان آن هم بیشتر است. همچنین مراحل پیشرفته بیماری نیازمند درمان‌های سخت و پرهزینه‌تری هستند؛ درحالی که تشخیص زودهنگام بیماری می‌تواند نیاز به این روش‌های سخت مثل ماستکتومی یا عمل برداشت بافت سینه بیمار را کاهش دهد که این دیگر جنبه هیجان انگیز در مورد این مطالعه است.

به گزارش 724Press، دکتر وینکوف همچنین اشاره می‌کند استفاده از این روش می‌تواند غربال‌گری اختصاصی‌تری را برای هر فرد فراهم کند که نسبت به غربال‌گری عمومی که نگاهی یکسان به همه موارد دارد، فرآیند بهتری است و شانس افراد را برای پیشگیری از ابتلا یا تشخیص زودهنگام سرطان افزایش می‌دهد. به باور این پزشک متخصص شاید اکنون ورود هوش مصنوعی در برخی حوزه‌ها بحث‌برانگیز باشد، اما دست کم حضور آن می‌تواند تأثیری نجات بخش بر آینده علم پزشکی داشته و  فرآیند ارزیابی، تشخیص و مراقبت‌های درمانی را بهبود ببخشد.

دلداری دادن پزشک به بیمار- 724press.com

درپایان نظر شما در مورد حضور هوش مصنوعی در دنیای سلامت و درمان چیست؟ آیا به اثر بخشی این حضور باور دارید یا باید همچنان نگران تأثیرات هوش مصنوعی روی جنبه‌های مختلف زندگی بشر باشیم؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.