دو جزیره‌ی کیش و قشم جزو مناطق آزاد تجاری هستند و گردشگران خارجی برای سفر به این نقاط تا اقامت ۱۴ روز نیاز به داشتن ویزا ندارند. قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی دلفینی شکل خلیج فارس است که مجموعه‌ی وسیعی از جاذبه‌های طبیعی، جزایر و جنگل‌های بکر، دره‌ها و غارها، حیات وحش و میراث فرهنگی را در بر می‌گیرد. در این مقاله، به معرفی ۱۰ مکان دیدنی قشم می‌پردازیم که می‌توان برای لذت بیشتر از آن‌ها دیدن کرد.

جزیره‌ی ناز

جزیره‌ی ناز در بخش جنوبی ساحل قشم قرار دارد. در حالت مد کم، شما می‌توانید بر روی شن و ماسه‌های نرم و پر از صدف‌ها و مرجان‌های رنگارنگ آن قدم بزنید. در هنگام جزر، زمین این جزیره خشک بوده و می‌تواند محل استقرار اتومبیل‌ها و کامیون‌ها باشد. در هنگامی که سطح آب به علت مد بالا می‌آید، باورش سخت می‌شود که تصور کنیم ساعاتی پیش این نقاط خشکی بوده‌اند! مسئله‌ی جزر و مد این جزیره در مجموعه‌ی تلویزیونی «پایتخت» معروف شد. در یک قسمت این سریال، خانواده‌ که از این پدیده بی‌اطلاع بودند، خودروی خود را در هنگام جزر پارک کردند و وقتی سطح آب به علت مد ضعیف بالا آمد، خودروی آن‌ها گیر کرد و با بالا آمدن آب به تدریج به داخل آب رفت.

جنگل حرا

این جنگل با مساحت ۸۰۰۰ هکتار در بخش شمالی قشم قرار دارد که پوشش گیاهی آن مانگرو یا همان حرا است. در هنگام مد ضعیف این گیاهان دیده می‌شوند، اما با بالاتر امدن آب، این جنگل ناپدید می‌شود. مانگرو در آب نمکین خلیج فارس ریشه دارد، اما پوست آن همانند یک سیستم تصفیه عمل کرده و نمک آب را جدا می‌کند و اجازه می‌دهد که آب شیرین به برگ‌هایش برسد. فعالیت‌هایی که در این جنگل انجام می‌شود شامل ماهیگیری و استفاده از قایق‌های توریستی است. ضمن این که مقدار کمی از برگ‌های آن به عنوان خوراک دام برش داده می‌شود. لاک پشت‌های دریایی، خرچنگ، میگو، مار، مرغ‌های ماهیخوار، درنا و پلیکان هم پوشش جانوری این جنگل به شمار می‌آیند.

جزیره‌ی هنگام

جزیره‌ی هنگام که در جنوب قشم قرار دارد، محل قایق‌های توریستی است که برای تماشای بازی دلفین‌ها در زمان صبح گاه توقف می‌کنند. علاوه بر این، این جزیره آکواریومی طبیعی از خلیج فارس است که انواع ماهی‌های گرمسیری و راه راه را شامل می‌شود. بزهای کوهی در جزیره‌ی هنگام سکونت دارند و گفته می‌شود که با فشار سم‌های خود بر روی زمین آب شیرین خود را تامین می‌کنند. جزیره پر از صخره‌های جذاب است که سطح روی ان‌ها با وجود شن و ماسه‌های سیاه می‌درخشد.

دره‌ی ستاره‌ها

مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره‌ای در این منطقه سقوط کرده است و در نتیجه‌ی آن اشکالی سنگی، شکل گرفته است که به نظر می‌رسد از یک سیاره‌ی دیگر باشد. البته، وجود این سنگ‌ها به علت فرسایش‌های ناشی از بارش‌های سنگین است. این دره از آهک و ماسه سنگ تشکیل شده و دارای صخره‌ها و ستون‌های بلند است که فضای توخالی و تنگه مانندی ایجاد کرده کرده است. با کمی قوه‌ی تخیل، چشم‌های شما می‌تواند نقش‌هایی چون چهره‌ی انسان، دست‌ها، حیوانات و حتی نقشه‌ی ایران را تصور کند! در افسانه‌های محلی آمده است که این دره پر از روح و اجنه است!

بندر لافت

بندر لافت نزدیک جنگل حرا قرار دارد. با وجود این که یزد به عنوان شهر بادگیرها معروف شده است، معماری باستانی این روستای بندری طوری است که بادگیرهای آن هوا را به صورت طبیعی تصفیه می‌کند. چند آب انبار در این بندر وجود دارد که هنوز هم توسط مردم محلی استفاده می‌شود. این بندر مخصوص ماهیگیری دارای چاه‌های مخصوص تلا است که آب تمیز را در خود ذخیره می‌کند. این چاه‌ها با سوراخ کردن لایه‌هایی از سنگ ساخته شده‌اند. هر چند در گذشته تعداد این چاه‌ها با تعداد روزهای یک سال کبیسه برابر بوده است، اما امروزه تعداد آن‌ها به کم‌تر از ۱۰۰ چاه می‌رسد که هر کدام نام مخصوص به خود را دارند.

 لنج سازی

نزدیک به بندر لافت یک محوطه‌ی لنج سازی است. پس از ورود، مراحل محتلف ساخت لنج توجه شما را جلب خواهد کرد. ضمن این که مراحل اولیه‌ی ساخت لنج می‌تواند یادآور ساخت کشتی نوح باشد.

غار نمکدان

غار نمکدان با طولی معادل ۶۸۵۰ متر طولانی‌ترین غار جهان است. این غار که در بخش جنوب غربی جزیره‌ی قشم قرار گرفته است، در نتیجه‌ی جمع شدن آب دریا در گسل‌های منطقه شکل گرفته است. راهروهای طولانی داخل این غار دارای گنبدهای سفید خیره کننده و طاقدیس‌های نمکی هستند.

غار خربس

غار خربس مشرف به خلیج فارس است که بخشی از آن طبیعی و بخشی از آن ساخته‌ی دست انسان است. آن طور که گفته شده است، غارها از طریق تونل‌های ساخته شده به دست ایرانیان باستان به یکدیگر متصل می‌شود. همچنین از این غار به عنوان مکانی برای رصد کردن حملات قریب‌الوقوع دشمن استفاده می‌شده است.

تنگه‌ی چاهکوه

دلیل انتخاب نام چاهکوه، چاه‌هایی است که در ابتدای این تنگه حفر شده است. تنگه‌ی چاهکوه در ابتدا گذرگاه وسیعی دارد که رفته رفته باریک‌تر می‌شود؛ تا جایی که عبور از بعضی نقاط آن دشوار خواهد بود. مانند دره‌ی ستارگان، چاهکوه نتیجه‌ی فرسایش حاصل از آب باران بر سنگ‌های رسوبی است.

قلعه‌ی پرتغالی‌ها

این قلعه توسط پرتغالی‌ها در قرن ۱۶ ساخته شد . در آن زمان، آن‌ها به منظور کنترل تنگه‌ی هرمز، قشم را تصرف کردند. این قلعه بیش از یک قرن مورد استفاده قرار گرفت و امروز هم چهار برج دیده بانی، تعدادی توپ جنگی و دو آب انبار دارد.