راه‌های متعددی برای استفاده از کرفس، این سبزی پرخاصیت، در رژیم غذایی روزانه وجود دارد. بسیاری از کرفس به صورت خام استفاده می‌کنند، گروهی از آن در تهیه انواع آبمیوه یا اسموتی استفاده می‌کنند و برخی آن را به صورت سوپ مصرف می‌کنند. به هر حال حیف است جای کرفس در منوی روزانه ما خالی باشد. به همین مناسبت در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه یک نوع سوپ سالم و مقوی با کرفس را مرور کنیم.

 افراد مبتلا به اضافه وزن حتماْ در مورد خواص کرفس روی کاهش چربی شکمی و در نهایت لاغری چیزهایی شنیده‌اند. اما اگر کنجکاو هستید کمی بیشتر در مورد فواید کرفس روی سلامتی انسان بدانید، باید بگوییم که خوشبختانه کرفس از جمله سبزیجات مفیدی است که منافع بسیاری برای سلامت انسان و حتی بهبود بیماری‌ها دارد.

کرفس (724press.com)

به عنوان مثال باید اشاره کنیم که کرفس یکی از مواد خوراکی است که می‌تواند با احتباس آب در بدن و ورم حاصل از آن مقابله کند؛ همچنین کرفس باعث کاهش سطح کلسترول خون شده و همین تأثیر را روی فشار خون نیز دارد. در نهایت کرفس غنی از آنتی اکسیدان است؛ لذا با اثرات نامطلوب رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و بدن را از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان مصون نگه می‌دارد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ مرغ برای درمان معجزه آسای بیماری سرماخوردگی

از طرف دیگر اگرچه گروهی از افراد شاید آنگونه که باید و شاید از طعم و مزه آن لذت نبرند، اما در مقابل بسیاری دیگر عاشق استفاده از کرفس چه به صورت خام یا پخته در رژیم غذایی روزانه خود هستند. اما شاید امتحان کردن سوپ کرفس حتی منتقدان این سبزی را هم وادار به امتحان کردن آن کند.

کرفس (724press.com)

به همین خاطر در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا طرز تهیه یک سوپ خوشمزه کرفس با رنگی سبز و شاداب را مرور کنیم.

مواد لازم

کرفس (724press.com)

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون (در صورت تمایل می‌توانید از کره به جای روغن زیتون استفاده کنید)
  • ۱ عدد پیاز، خرد شده
  • ۴ حبه سیر، پوست گرفته و خرد شده
  • ۲ فنجان سیب زمینی خرد شده به صورت نگینی
  • ۶ فنجان کرفس که به صورت ورقه‌های باریک خرد شده است. همچنین بد نیست مقداری از برگ‌های کرفس را برای تزئین سوپ کنار بگذارید.
  • ۴ فنجان آب سبزیجات یا عصاره مرغ. در صورت تمایل می‌توانید از ۴ فنجان آب به اضافه یک قاشق عصاره تغلیظ شده مرغ یا حتی قرص‌های آب مرغ استفاده کنید.
  • یک فنجان آب
  • یک عدد برگ بو (به دلخواه)
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • نصف الی ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل قرمز
  • ۱/۴ فنجان شوید تازه
  • نصف فنجان جعفری تازه
  • نصف فنجان خامه- می‌توان از انواع خامه همچون خامه ترش یا خامه غلیظ و نیز ماست ساده استفاده کرد.

طرز تهیه

کرفس (724press.com)

 یک قابلمه بزرگ را روی شعله متوسط اجاق گاز قرار می‌دهیم. در ادامه روغن زیتون را به قابلمه اضافه کرده و سپس پیاز را به آن اضافه می‌کنیم و بهم می‌زنیم تا پیازهای خرد شده به خوبی سرخ شده و طلایی رنگ شوند. این مرحله در حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ویژه افراد مبتلا به دیابت

در حالی که پیازها سرخ می‌شوند، سیر خرده شده، ورقه‌های نازک کرفس و سیب زمینی‌ها را اضافه می‌کنیم. بهتر است وقتی پیازها طلایی رنگ شدند، سیر را اضافه کنید و برای یک الی دو دقیقه هم بزنید تا کمی نرم شوند. سپس سیب زمینی و کرفس را اضافه کنید. در همین زمان آب مرغ یا سبزیجات، یک فنجان آب، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز و در صورت تمایل یک عدد برگ بو را اضافه کنید. 

توجه داشته باشید که حجم آب مرغ و آب اضافه شده حتماً روی سبزیجات را بپوشاند. حالا در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید محتویات آن به جوش آمده و برای مدتی به آرامی قل بزند. در این مرحله شعله را کم کرده و منتظر می‌مانیم تا سیب زمینی‌ها نرم شوند؛ این مرحله در حدود ده دقیقه زمان می‌برد. بعد از این مدت باقیمانده سبزیجات را نیز به محتویات قابلمه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم برای مدتی با هم بپزند.

کرفس (724press.com)

بعد از اینکه سوپ مدتی پخته و سبزیجات نرم شدند، با استفاده از یک گوشتکوب برقی همانجا داخل قابلمه آنها را به خوبی هم بزنید تا زمانی که مایه‌ای نرم و لطیف به دست بیاید. البته می‌توانید از یک میکسر معمولی استفاده کنید، اما ابتدا صبر کنید تا سوپ مقداری سرد شود. سپس آنها را تا زمانی که محتویات به تکه‌های کوچک‌تری تبدیل شوند هم بزنید. اگر سوپ داغ را داخل ظرف مخلوط کن می‌ریزید، حتماً نصف آن را خالی بگذارید. سپس با یک حوله کاغذی یا پارچه درب ظرف را نگه داشته و آنها را با سرعت پایین بهم بزنید. مراقبت باشید که پر کردن ظرف از سوپ داغ ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود، پس حتماً نصف ظرف را خالی نگه دارید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

در نهایت بعد از چند دقیقه هم زدن و زمانی که همه سبزجات به خوبی میکس شده و رنگی سبز و شاداب به سوپ بخشیدند، کار هم زدن به پایان رسیده است. در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل مقداری جعفری تازه یا اسفناج خام به آن اضافه کنید. سپس سوپ را دوباره داخل قابلمه برگردانده و روی حرات کم بگذارید. حالا نوبت اضافه کردن خامه ترش یا ماست ساده است. در این مرحله بهتر است حرارت را روی کمترین میزان تنظیم کرده و مرحله مرحله خامه را اضافه کرده و بهم بزنید تا سوپ حالت بریده بریده پیدا نکند. توجه داشته باشید که اضافه کردن خامه رنگ سوپ را اندکی روشن‌تر خواهد کرد.

کرفس (724press.com)

 برای تزئین سوپ می‌توانید از مقداری برگ برشته شده کرفس استفاده کنید. کمی روغن زیتون داخل یک ماهیتابه کوچک ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از گرم شدن روغن، مقداری برگ تازه کرفس را به آن اضافه کرده و هر طرف آن را در حدود ۱۰ الی ۲۰ ثانیه سرخ می‌کنیم. سپس برگ‌های کریسپی شده را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود. مقدار برشته شدن برگ به ذائقه شما بستگی دارد؛ اگر این مدت برای برشته شدن برگ کافی نبوده، مدت دیگری هم هر طرف برگ‌ها را سرخ کنید، فقط توجه داشته باشید در هر مرحله تعداد زیادی برگ داخل ماهیتابه نریزید. در نهایت هنگام سرو سوپ ۳ الی ۵ عدد برگ کریسپی را برای تزئین روی آن قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید همچنین مقداری سیاه دانه یا شاهدانه را داخل همان روغن سرخ کرده یا از کنجد بو داده برای تزئین سوپ استفاده کنید.

 امیدوارم این سوپ لذیذ، سالم و مقوی را در منزل تهیه کرده و از طعم و مزه آن در کنار عزیزان‌تان لذت ببرید. نوش جان