یکی از معضلات گشت و گذار در خارج از منزل، هجوم حشرات و البته گزیده شدن توسط آنها است. دراین بین نیش پشه اغلب باعث خارش و ایجاد ناراحتی می‌شود. اما برای رفع این مشکل چه می‌توان کرد؟ آیا دستورالعمل‌هایی خانگی برای رفع مشکل خارش نیش پشه وجود دارد؟ درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چطور می‌توانید با استفاده از مواد دردسترس، محلول‌هایی خانگی برای درمان اثرات جانبی نیش پشه  درست کنیم.

نیشه پشه نشانه‌ای بارز از گرم‌تر شدن هوا است. اگرچه بیشتر نیش‌ها به جز مشکلات موضعی آسیب چندانی به سلامت ما نمی‌زنند، اما گاهی نیش برخی حشرات می‌تواند عامل بروز عوارض خطرناک‌تری باشد. پشه‌ از جمله حشراتی است که همیشه آماده مکیدن خون و درنتیجه نیش زدن انسان است. نیشی که ممکن است باعث ایجاد برآمدگی شود که گاهی متورم، دردناک یا توأم با خارش شدید است. ازطرف دیگر پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری هم باشند که البته این مسئله تاحد زیادی به محل زندگی شما بستگی دارد.

جای نیش پشه-724press.com

اما یکی دیگر از مشکلات نادری که ممکن است در اثر گزیده شدن توسط پشه ایجاد شود، انواع واکنش آلرژیک بدن به خود نیش است. به‌همین خاطر اگر توسط پشه گزیده شدید و علائم و بدن‌تان واکنش‌های آلرژیکی همچون کهیر، مشکل در تنفس یا متورم شدن گلو را نشان داد، باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده یا با پزشک معالج خود مشورت کنید. 

مطلب مرتبط: گیاهان دارویی مفید برای درمان خارش نیش پشه

هنگامی که پشه شما را نیش می‌زند، بلافاصله  متوجه آن نمی‌شوید. اما برآمدگی ناشی از نیش پشه  کم‌کم خود را نشان می‌دهد که می‌تواند حتی تا روزها باعث ایجاد احساس خارش مداوم شود. انواع کرم و پمادهای مخصوصی برای رفع مشکلات ناشی از نیش پشه وجود دارد که می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. اما  گاهی می‌توانید با استفاده از همان چیزهایی که در خانه دارید هم محلول‌هایی خانگی اما مفید آماده کنید که  عوارض ناشی از نیش پشه را تاحد زیادی کاهش می‌دهند.

بلغور جو دوسر

یک پیمانه جو دو سر-724press.com

یکی از راه‌حل‌های ساده برای درمان جای نیش پشه ممکن است یکی از صبحانه‌های مورد علاقه بسیاری از ما باشد. بله، شاید باورتان نشود اما بلغور جو دو سر می‌تواند حس خارش و تورم را تسکین دهد؛ چراکه حاوی ترکیبات خاصی که  اثرات ضد تحریک کنندگی دارند.

با مخلوط کردن مقدار  مساوی از بلغو جو و آب در یک کاسه، می‌توانید خمیر جو دو سر درست کنید. حالا مقداری از خمیر را با استفاده از یک قاشق یا انگشت روی یک پارچه بمالید  و آن را روی پخش تحریک شده پوست خود قرار دهید. ده دقیقه بعد پارچه را برداشته و محل نیش را تمیز کنید.

مطلب مرتبط: درمان‌های طبیعی برای کمک به رفع دردهای رایج در بدن

این تکنیک البته برای زمانی مناسب است که فقط چند نیش پشه آزاردهنده وجود دارد. اما اگر پشه‌های حسابی از خجالت‌تان درآمده‌اند، آن وقت بهتر است از حمام جو دو سر استفاده کنید. برای این کار کافی است یک فنجان بلغور جو یا جو دو سر آسیاب شده را داخل یک وان پر از آب گرم بریزید و به مدت بیست دقیقه داخل وان بمانید تا از اثرات شگفت‌انگیز این غله روی تسکین مشکلات نیش پشه بهره‌مند شوید.

اگر نگران هستید که بلغور جو باعث گرفتگی احتمالی لوله‌کشی آب شود، می‌توانید جو را داخل یک تنظیف یا هر نوع پارچه سبک دیگری ریخته و سپس آن را درست مثل یک چای کیسه‌ای در ابعاد بزرگ، داخل آب وان بگذارید.


استفاده از یخ خرد شده

یک لیوان یخ خرد شده-724press.com

این یکی راه‌حلی  است که ممکن است تا همین حالا هم چند باری آن را تست کرده باشید. دمای سرد و یخ می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. همچنین سرما پوست را بی‌حس می‌کند و این مسئله باعث ایجاد تسکینی فوری اما کوتاه مدت می‌شود. 

به گزارش ۷۲۴پرس، انجمن پوست آمریکا استفاده از یک پارچه سرد یا مرطوب و همینطور کیسه یخ را به‌عنوان راهی برای تسکین خارش ناشی از نیش پشه  توصیه کرده است. مراحل آماده‌سازی آن هم ساده است؛ مقداری یخ را خرد کرده  داخل یک کیسه یا پارچه بریزید و روی موضع مورد نظر قرار دهید.

نکته مهم در استفاده از این روش این است که هیچ وقت یخ را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید، چون ممکن است آسیب زننده باشد. درعوض از یک مانع مثل پارچه یا کیسه برای این کار استفاده کنید. همچنین پدهای مخصوصی هم وجود دارد که می‌توانید آن را داخل یخچال یا فریزر قرار داده و بعد از خنک شدن روی پوست قرار  دهید. برای تسکین خارش چندین مرتبه در روز هر بار به مدت ۵ الی حداکثر ده دقیقه، پوست را خنک کنید.


استفاده از گرما

حوله خیس شده با آب داغ-724press.com

درست برخلاف مورد قبلی، گاهی این گرم کردن محل نیش است که می‌تواند به تسکین شما کمک کند. البته هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که براساس آن بتوانیم اثربخشی این روش را به صورت مستدل نشان دهیم، اما گاهی ممکن است همین روش نجات بخش شما باشد. 

ابزارهای خاصی برای استفاده از حرارت مستقیم و کنترل شده وجود دارد که می‌توانید آن را روی محل گزش استفاده کنید. گفته می‌شود این درمان باعث کاهش تورم و خارش شده و ظرف چند ثانیه مشکل را برطرف می‌کند. اما مسئله اینجا است که این ابزار هم گران است و هم ممکن است در دسترس همه نباشد.

برای شبیه سازی کارکرد آن‌ها، می‌توانید پارچه تمیزی را در آب گرم خیس کنید، به‌حدی که دست خود را نسوزانید. حالا پارچه را فشار دهید تا آب اضافی آن تخلیه شود و سپس آن را روی محل گزش بمالید. اگر لازم است دوباره همه این مراحل را تکرار کنید. همچنین توجه داشته باشید که نباید از حرارت درمانی روی زخم‌های باز استفاده شود.


استفاده از عسل

عسل با موم-724press.com

این شهد بهشتی و پرخاصیت، یکی دیگر از انتخاب‌های رایج میان علاقمندان به درمان خانگی است. درواقع صدها سال است که از عسل به‌عنوان درمان برخی از بیماری‌های همچون گلودرد و خشکی پوست استفاده می‌شود. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که باعث می‌شود استفاده از آن به عنوان درمان خانگی، سودمند و بدون عوارض جانبی باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ استفاده شگفت‌انگیزی که می‌توان از عسل کرد

اما برای استفاده از عسل به‌عنوان راهی برای درمان جای نیش پشه، کافی است یک قطره کوچک از آن را به صورت مستقیم روی محل نیش  بریزید تا هم التهاب را کاهش داده و هم احساس خارش را برطرف کند. از طرف دیگر این کار می‌تواند از نظر ذهنی هم وسوسه خاراندن  جای نیش را کاهش دهد؛ چون  دست زدن به پوست پوشیده از عسل چسبناک، چندان دلچسب نیست.


استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین-724press.com

جوش شیرین جزو موادی است که کمابیش در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود؛ ماده‌ای که کاربردهای زیادی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به پختن انواع نان و شیرینی، تمیز کردن سطوح  و    حتی رفع مشکل جوش صورت اشاره کرد. جوش شیرین که به‌عنوان   بی‌کربنات سدیم هم شناخته می‌شود، ممکن است حتی برای درمان جای نیش پشه هم مفید باشد.

مطلب مرتبط:  آشنایی با ۱۱ کاربرد درمانی جوش شیرین

برای این کار کافی است مقداری خمیر جوش شیرین  را درست به روشی مشابه خمیر جو دو سر آماده کنید. به گزارش ۷۲۴پرس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کند که بهتر است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا فرمی خمیر مانند به خود بگیرد. سپس خمی را روی محل نیش پشه مالید و اجازه دهید ده دقیقه باقی بماند و سپس آن را بشویید.  اگر در طول این مدت متوجه هر گونه تحریک یا آلرژی پوستی شدید، سریعا درمان را متوقف و جوش شیرین را از روی پوست پاک کنید.


استفاده از سرکه

انواع مختلف سرکه-724press.com

برای قرون متمادی، سرکه سیب به‌عنوان یک درمان طبیعی و خانگی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی همچون درمان انواع عفونت و مشکلات قند خون مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر جای نیش پشه خارش داشته و شما را آزار می‌دهد، بدنیست یک قطره سرکه روی آن ریخته و کمی بمالید. سرکه می‌تواند به کاهش هم احساس خارش و هم سوزش کمک کند. اگر خارش به اندازه‌ای بوده است که برآمدگی نیش پشه را خراشیده‌اید هم استفاده از سرکه می‌تواند به‌عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی مفید باشد.

مطلب مرتبط:  از خواص سرکه سیب چه می‌دانید؟

باز اگر احساس می‌کنید که به تسکین بیشتری نیاز دارید، می‌تواند مقداری آب سرد و سرکه را مخلوط کنید و سپس به کمک پارچه تمیز یا حوله آغشته  به این محلول، محل گزش را خنک کنید. همچنین اگر به وسیله تعداد زیادی پشه گزیده شده‌اید، ۲ فنجان سرکه  را با آب ولرم رقیق کرده و برای بیست دقیقه داخل وان بمانید. مراقبت باشد که آب ولرم باشد، چون آب گرم ممکن است احساس خارش را تشدید کند. همچنین اگر پوست‌تان به خاطر استفاده از این محلول تحریک شد، درمان را فورا متوقف کنید.


استفاده از پیاز

پیاز شارلوت-724press.com

پیاز نه تنها اشک چشم‌تان را جاری می‌کند، بلکه می‌تواند خارش جای نیش پشه را هم تسکین دهد. آب پیاز تازه ممکن سوزش محل گزش را هم کاهش دهد. پیاز دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی طبیعی است که ریسک خطر بروز عفونت را هم پایین می‌آورد.

می‌توانید یک تکه پیاز از هر نوعی که دردسترس است را برش زده و آن را  به صورت مستقیم روی محل ورم قرار دهید. بعد از چند دقیقه پیاز را برداشته و ناحیه مورد نظر را با آب بشویید و خشک کنید.


سیر

بوته و حبه های سیر-724press.com

سیر از جمله مواد خوراکی بسیار مفید و ارزشمند و همچین یک درمان طبیعی شناخته شده برای درمان یا بهبود بیماری‌هایی همچنین بیماری‌های قلبی عروقی و همینطور فشار خون بالا است. درحالی که ممکن است توجه بیشتر افراد به درمان‌های مرسوم مرتبط با این ماده مغذی جلب شود، اما سیر حتی برای رفع مشکلی نه چندان سخت همچون نیش پشه هم کاربرد دارد.

ساده‌ترین روش استفاده هم این است که یک حبه سیر را برش داده و آن را روی محل نیش بمالید؛ اما قبل از انجام این کار این مسئله را مدنظر داشته باشید که مالید سیر آن هم به صورت مستقیم روی زخم یا جای نیش ممکن است خود باعث سوزش پوست شود. به‌همین خاطر به جای این کار می‌توانید سیر تازه را به صورت ریز خرد کمی و سپس مقداری لوسیون بدون عطر را به آن اضافه کرده و سپس آن را روی جای نیش بمالید. استفاده از پماد یا کرم باعث می‌شود سوزانندگی سیر کم شود، ضمن آنکه همچنان اثرات ضد باکتریایی و شفابخشی طبیعی آن را حفظ می‌کند.

مطلب مرتبط:  ۱۸ خوراکی عالی برای کاهش استرس

اجازه دهید مخلوط سیر و لوسیون برای ده دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را با کمک یک دستمال آغشته به آب خنک پاک کنید. اگر خارش همچنان ادامه داشت می‌تواید همین کار را مجددا تکرار کنید. 

پشه- 724حقثسس.زخئ

درپایان فراموش نکنید همچنان پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس بهتر است اصولا خود را از نیش پشه‌ها محفوظ نگه دارید. به‌عنوان مثال از آنجایی که فعالیت این حشره در طول عصر تا شب هنگام بیشتر است، پس برای گذارندن یک عصر تابستانی در فضای باز پوست خود را بپوشانید. همچنین از آب‌های راکد که محل تخم‌گذاری و رشد و نمو پشه‌ها است، دور کنید. درنهایت اگر هرکدام از  روش‌های فوق باعث بروز واکنش‌های منفی شدید یا تحریک پوستی شد، سریعا درمان مورد نظر را متوقف کنید.

درپایان امیدوارم این مرور برای شما همراهان همیشگی ۷۲۴پرس دات کام مفید بوده باشد. شما از چه نوع درمان خانگی برای رفع خارش یا احتمال عفونت جای نیش پشه استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را ما هم درمیان بگذارید.