از آنجایی که ترشی بخشی جدایی ناپذیر از سفره ما ایرانی‌ها است، پس سرکه هم یکی از پرمصرف‌ترین موادی است که در آشپزخانه یافت می‌شود. دراین میان سرکه سیب چیزی بیشتر از یک طعم دهنده صرف است؛ چرا که به دلیل داشتن انواع مختلف اسید، ویتامین، فیبر و دیگر مواد مفید می‌تواند به اشکال مختلف روی سلامت عموم ما اثر بگذارد. به هرحال اگر اگر اهل مصرف سرکه سیب هستید یا تا به حال رغبتی به استفاده از آن نداشتید، دراین مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با خواص سرکه سیب آشنا شوید.

فواید سرکه سیب برای سلامتی بسیار جالب توجه است؛ به طوری که به نظر می‌رسد سرکه سیب باعث تنظیم میزان قند خون، کاهش وزن، بهبود سلامت روده، کاهش سطح کلسترول بد خون و البته افزایش سلامت پوست و مو می‌شود. اما پیش از پرداختن به فواید و خواص درخشان سرکه سیب، بیایید کمی بیشتر با آن آشنا شده و ببینیم سرکه سیب چیست، چطور تهیه می‌شود و چه انواعی دارد؟

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب و سیب قرمز برش خورده- 724press.com

سرکه سیب نوعی سرکه است که از تخمیر سیب‌های رسیده و تازه له شده تهیه می‌شود. برای تهیه سرکه سیب در مرحله اول سیب‌ها را خرد کرده و به آنها مخمر اضافه می‌کنند تا تخمیر میوه آغاز شده و قند به الکل تبدیل شود. درمرحله بعد باکتری به محلول الکلی حاصل اضافه می‌شود تا این تخمیر شدت پیدا کرده و درنهایت الکل به اسید استیک تبدیل شود.

از نظر ارزش غذایی سرکه سیب به ازای هر قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم سرکه، تنها ۳ کالری دارد؛ همچنین فاقد کربوهیدارت است. طبق اطلاعات به دست آمده سرکه سیب حاوی مقادیری پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است. سرکه سیب همچون آب سیب ممکن است حاوی پکتین، ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتونیک و ویتامین C باشد.

مطلب مرتبط: معرفی خوراکی هایی که زندگیتان را نجات می دهند

دراین میان اسید استیک اصلی‌ترین ترکیب فعال موجود در سرکه سیب است که به ویژه روی کاهش وزن بسیار مؤثر است. سرکه همچنین دارای اسیدهای آمینه‌ای است که خواص ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیکی دارند؛ درنتیجه مصرف سرکه سیب برای درمان انواع عفونت‌های قارچی یا باکتریایی مفید است.

سرکه سیب چه به صورت تصفیه شده یا تصفیه نشده حاوی کلنی متشکل از باکتری‌ است که از آنها با عنوان مادر سرکه یاد می‌شود و ساختاری تار عنکبوت مانند دارد. این باکتری دوست‌دار روده بوده و بسیار مفید است.

انواع سرکه سیب

نوشیدنی سرکه سیب- 724press.com

سرکه سیب به دو صورت در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد:

  1. سرکه سیب ارگانیک: در این روش سرکه از سیب تخمیر شده که به صورت طبیعی و بدون استفاده از گرما تخمیر شده است، تهیه می‌شود. سرکه ارگانیک تصفیه نمی‌شود، حالت شفاف ندارد؛ چون حاوی مادر سرکه است. به همین خاطر از این نوع سرکه با عنوان سرکه غیرپاستوریزه یا فیلتر نشده نام برده می‌شود.
  2. سرکه سیب تجاری: درتهیه این نوع سرکه از فرآیند پاستوریزه کردن استفاده می‌شود، یعنی سرکه را گرم کرده و از صافی عبور می‌دهند به همین دلیل فاقد رسوبات است. ازآنجایی که مادرسرکه در این فرآیند از بین می‌رود، پس سرکه ظاهری روشن و کهربایی رنگ دارد.

توجه داشته باشید سرکه ارگانیک و فیلتر نشده به دلیل برخورداری از باکتری مادر سرکه، گزینه بهتری برای استفاده است.

خواص سرکه سیب

سرکه سیب و سیب قرمز- 724press.com

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، سرکه سیب دارای خواص بسیار خوبی است که برای بهبود سلامت عمومی بدن مفید هستند. از جمله چشمگیرترین فواید مصرف سرکه سیب برای سلامت بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از رفلاکس اسید معده

ریفلاکس یا برگشت اسید معده حالتی است که در اثر برگشت غذای مصرف شده از معده به مری ایجاد می‌شود و اغلب با علائمی همچون احساس تهوع و سوزش همراه است.

دکتر زوئی یه از دانشگاه ایالتی آریزونا در جریان یک بررسی تأیید کرد افرادی که سرکه سیب مصرف می‌کنند تا ۷۵% شاهد کاهش میزان ریفلاکس اسید هستند. همچنین این افراد در مقایسه با کسانی که از ضد اسید معمولی استفاده کردند، مدت زمانی احتمالی ریفلاکس در آنها در حدود یک ساعت به تأخیر افتاد. این یافته‌ها نشان دهنده تأثیرات بالقوه سرکه سیب در مبتلایان به این بیماری است.

کمک به کاهش وزن

استفاده از سرکه سیب یک روش درمانی عالی برای کاهش وزن و چربی‌های انباشته شده در بدن است. این کار باعث می‌شود تا بدن کالری‌های ناخواسته را سوزانده و متابولیسم به سطح مطلوبی برسد. از طرف دیگر استفاده از سرکه سیب اشتهای فرد را کنترل کرده و از چربی سوزی پشتیبانی می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان ژاپنی، اسید استیک موجود در سرکه سیب می‌تواند از طریق کاهش چربی، به بهبود سندرم متابولیک کمک کند. از سوی دیگر شاخص توده بدنی موسوم به BMI به همراه چربی‌های انباشته شده در نواحی احشایی، شکم و دور کمر و همچین سطح تری گلسیرید خون افراد داوطلب درجریان این آزمایش تاحد قابل قبولی کنترل شد. همچنین سطح قند خون هم در آنها کاهش چشمگیری داشت. درمجموع این بررسی نشان داد مصرف روزانه سرکه در پیشگیری از بروز سندرم متابولیک بسیار مؤثر است.

چند شیشه سرکه سیب شفاف- 724press.com

مدیریت میزان قند خون

براساس گزارش تحقیقاتی منتشر شده از سوی انجمن دیابت آمریکا، استفاده از دو قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد. از سوی دیگر ممکن است استفاده از سرکه سیب حساسیت به انسولین را در افرادی که از مقاومت به انسولین یا بیماری دیابت نوع دو رنج می‌برند را بهبود ببخشد.براساس یک تحقیق روی حیوانات مشخص شد میزان قند خون در موش‌های دیابتی که به مدت چهار هفته از سرکه سیب استفاده کردند، به طرزی قابل توجه کاهش داشته است.

مطلب مرتبط: آیا خوردن یک عدد سیب در روز شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می‌کند؟

کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب

سرکه حاوی اسید استیک و اسید کلروژنیک است که به نظر می‌رسد در کاهش سطح کلسترول بد خون یعنی LDL و افزایش سطح کلسترول خوب HDL تأثیرگذار است و از این طریق از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌کند.

محققان گروه تغذیه دانشکده بهداشت هاروارد نتایج مطالعه علمی را در مجله تغذیه بالینی منتشر کردند که نشان می‌داد زنانی که از سرکه سیب برای تهیه سس سالاد استفاده می‌کنند، دارای ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

سرکه سیب طبیعی حاوی مادر سرکه- 724press.com

اثرات درمانی و مراقبتی روی پوست

حفظ تعادل PH بدن نه تنها برای سلامت عمومی بدن که برای حفظ سلامت پوست هم ضروری است و سرکه سیب به دلیل حالت قلیایی متوسطی که دارد می‌تواند اثراتی شگفت‌انگیز روی پوست شما داشته باشد.

از آنجایی که میزان PH سرکه سیب با میزان PH سطح پوست تشابه دارد، برای بهبود بافت پوست، درخشش پوست و تنگ شدن منافذ باز پوست بسیار مفید است. به گزارش ۷۲۴پرس، استفاده از سرکه سیب باعث می‌شود پوست شما نه خیلی چرب شده یا خشک شود. سرکه سیب باعث ایجاد تعادل در تولید سموم شده و گردش مواد مغذی در بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

روش استفاده از سرکه سیب برای شستشوی صورت هم بسیار ساده است. کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط کنید. سپس پنبه را به این محلول آغشته کرده و پوست صورت خود را تمیز کنید. استفاده از سرکه سیب می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و باکتری‌های موجود روی سطح پوست را از بین ببرد. بااین‌حال هنوز نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم تا این ادعا را تأیید کیم.

براساس گزارش ارائه شده رد ژورنال میکروبیولوژی و بایوتکنولوژی، سرکه سیب حاوی ترکیبی از اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اسید استیک و اسید سوکسینیک است که همگی توانایی جلوگیری از رشد پروپیونی‌باکتریوم آکنه (propionibacterium acnes) را دارند. باکتری که عامل اصلی ایجاد جوش و آکنه است. براساس گزارش دیگری که در یک نشریه مربوطه به درمان مشکلات پوستی منتشر شد، اعلام شد استفاده از اسید لاکتیک به مدت سه ماه می‌تواند به درمان زخم‌های آکنه کمک کرده و باعث بهبود بافت پوست، رنگدانه و ظاهر پوست شود.

فواید سرکه سیب برای مراقبت از مو

سرکه سیب برای کنترل شوره سر و متعادل سازی PH پوست سر مفید است. کافی است دو الی سه قاشق سرکه سیب را مستقیما به پوست سرتان بمالید و بعد از حدود پنج دقیقه آن را بشویید.

مراقب باشید سرکه با چشم‌تان تماس پیدا نکند، این درمان خانگی از نظر بسیاری مؤثر است؛ بااین‌حال شواهد علمی چندانی در این رابطه دردست نیست و ما نیازمند بررسی‌های بیشتری در این زمینه هستیم.

سرکه سیب صنعتی- 724press.com

رابطه سرکه سیب و ایجاد احساس سیری

وقتی کمی سرکه سیب رقیق شده را همراه هر وعده غذایی به ویژه وعده‌های غذایی مملو از کربوهیدرات مصرف کنید، متوجه می‌شوید که زودتر احساس سیری می‌کنید، بدین ترتیب مصرف سرکه سیب همراه غذا جلوی پرخوری را می‌گیرد.

براساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بالینی اروپا منتشر شده، یافته‌های جالبی راجع به اثرات مصرف ترشی یا دیگر مواد غذایی تخمیر شده مثل کیمچی به همراه وعده‌های غذا پرکربوهیدرات به دست آمده که شایان توجه است.

کمک به کاهش فشار خون

گروهی از محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند سرکه سیب در کاهش فشار خون بالا در موش‌های صحرایی مؤثر است. از آنجایی که فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌هایی همچون مشکلات قلبی و کلیوی است، اهمیت کنترل فشار خون به روشنی قابل مشاهده است.

سرکه سیب و دارچین و تخم میخک- 724press.com

اسهال

محتوای پکتین موجود در سرکه سیب، با ایجاد توده مواد فیبری به درمان علائم ناشی از اسهال کمک می‌کند. پکتین همچنین همچون یک پوشش محافظ مخاطب روده را دربرگرفته و باعث احساس تسکین می‌شود.

مطلب مرتبط: درمان‌های طبیعی برای کمک به رفع دردهای رایج در بدن

به گفته برخی از افراد مصرف سرکه سیب تنها ظرف مدت بیست دقیقه این مشکل را تسکین می‌دهد، تنها کافی است دو قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی و ارگانیک را داخل یک و نیم لیتر آب گرم ریخته و سه مرتبه در روز مصرف کنید.

از سوی دیگر براساس تحقیقات انجام شده در مؤسسه تحقیقاتی ناکانو استفاده از ترکیب سرکه و کلرید سدیم یا همان نمک طعام، برای پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی ناشی از باکتری‌ها مفید است.

بهبود بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندرم که از آن با عنوان «PCOS» هم یاد می‌شود، یکی از عمده دلایل بروز قاعدگی نامنظم در خانم‌ها بوده و با مشکل مقاومت به انسولین هم درارتباط است. براساس تحقیقات انجام شده تقریبا ۶۵ الی ۷۰ درصد زنانی که از این مشکل رنج می‌برند به صورت همزمان دچار مشکل مقاومت به انسولین هم هستند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، نتایج یک بررسی بالینی روی هفت زن مبتلا به این مشکل مشخص کرد مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده با آب به مدت کمی بیشتر از سه ماه، باعث کاهش علائم این بیماری می‌شود. چهار زن بعد از این مدت قاعدگی منظم را تجربه کردند که البته نتیجه مستقیم افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین بود.

نوشیدنی سرکه سیب و دارچین- 724press.com

مفید برای حیوانات خانگی

سرکه برای حیوانات اهلی و خانگی هم مفید است. به عنوان مثال شما برای تمیز کردن ظرف آب و غذا یا محل خواب گربه خانگی می‌توانید از سرکه استفاده کنید. همچنین از سرکه رقیق شده برای حمام کردن سگ هم استفاده می‌شود. سرکه به کاهش عفونت‌های مختلف کمک کرده و حشرات و کنه را دفع می‌کند.

اضافه کردن یک الی دو قطره سرکه سیب به ظرف آب پرندگان هم می‌تواند باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش آنها شود.

نقش سرکه در بهبود یا جلوگیری از بروز آسم

ازدیرباز مردم براین باور بودند که مصرف سرکه سیب و استفاده از پد آغشته به سرکه در نواحی همچون ناحیه داخلی مچ دست می‌تواند به جلوگیری از بروز آسم مزمن کمک کند. البته این مسئله هنوز به صورت علمی اثبات نشده است.

بااین‌حال شورای ملی آسم در استرالیا اشاره کرد تنها راهی که سرکه از آن طریق برای درمان آسم مفید است، استفاده از محلول سرکه سفید تخمیر شده طبیعی است که می‌تواند باعث از بین رفتن کپک در منزل شده و از این طریق به درمان آسم کمک کند.

روش‌ها و موارد مصرف سرکه سیب

سیب قرمز و سرکه سیب- 724press.com

برای استفاده از سرکه سیب به ویژه برای مصارف درمانی چندین راهکار مختلف وجود دارد. اما توجه داشته باشید بیشتر این‌ها مربوطه به درمان‌های خانگی هستند؛ بنابراین اگر مشکل شما بثورات جلد، سوختگی یا دیگر تحریکات پوستی است بهتر است قبل از مصرف سرکه سیب، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

روش‌های متداول مصرف سرکه سیب در منزل به شرح زیر است:

  • تونیک سلامتی: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده، میل کنید. این کار به نظم حرکات دودی روده و جلوگیری از ریفلاکس اسیدی معده کمک می‌کند.
  • کاهش احتمال بروز آلرژی: در فصول متداول آلرژی، همچنین تسکین درد گلو یا حتی سرماخوردگی هم می‌توانید از نوشیدن آب گرم حاوی کمی سرکه سیب کمک بگیرید.
  • پاک کننده پوست: برای کنترل چربی پوست، درمان آکنه و جای جوش از سرکه مخلوط با چای سبز استفاده کرده و این ترکیب را مثل تونر صورت استفاده کنید. همچنین می‌تواند سرکه، چای سبز و عسل را با هم مخلوط کرده و به عنوان ماسک ضد آکنه استفاده کنید.
  • نرم و لطیف کردن گوشت: سرکه سیب را به جز سالاد می‌توان به عنوان مرینیت نرم‌کننده گوشت استفاده کرد. همچنین کمی از آن را روی سبزیجات پخته بریزید تا طعم دار شوند.
  • نظافت منزل: مخلوط رقیق شده سرکه سیب با آب می‌تواند به عنوان اسپری تمیزکننده یا حتی خنثی‌کننده بو استفاده شود.
  • تسکین آفتاب سوختگی: حمام کردن با یک قاشق غذاخوری سرکه می‌تواند به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند. البته توجه داشته باشد متخصصان پوست ابدا توصیه نمی‌کنند سرکه را به صورت مستقیم روی التهاب پوستی بریزید چون باعث تشدید مشکل می‌شود.
  • سفید کننده دندان: دارویی عالی برای از بین بردن لکه‌های دندان. می‌توانید کمی سرکه را روی دندان‌های زرد بمالید اما توجه داشته باشید دراین کار زیاده روی نکنید، چون باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. مثلا می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کرده و در دهان خود بچرخانید.
  • تسکین درد: سرکه سیب طبیعی می‌تواند باعث تسکین درد مفاصل شده و از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری کند.
  • درمان زگیل: برای درمان زگیل کافی است پنبه‌ای را به سرکه آغشته کرده و روی زگیل بمالید و آن را با باند بپوشانید. با تکرار این کار سرانجام زگیل از بین می‌رود.
  • التیام بثورات جلدی: پتاسیم موجود در سرکه سیب می‌تواند برای کاهش خارش و تسکین التهاب استفاده شود.
  • حمام سرکه سیب: درمانی عالی برای رفع بوی بدن بدن و عفونت قارچی، استحمام با سرکه سیب است. وان را از آب گرم پر کرده و یک فنجان سرکه سیب داخل آن بریزید و برای ۱۵ الی بیست دقیقه داخل وان دراز بکشید. البته اگر از بیماری اگزما رنج می‌برید، بهتر است قید این روش را بزنید چون باعث تشدید آن می‌شود.

عوارض جانبی

سرکه سیب و سیب قرمز و چوب دارچین- 724press.com

سرکه سیب ماده‌ای نسبتا بی‌خطر است؛ اما به هرحال زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

  • فرسایش مینای دندان: در گزارش ارائه شده در سال ۲۰۱۴ که در مجله «Clinical Laboratory» منتشر شد، اشاره شده است که سرکه سیب یا هرنوع سرکه دیگر به دلیل اسید موجود در آن درصورتی که به صورت غلیظ مصرف شود می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود. به همین دلیل توصیه می‌شود سرکه را با آب کمی رقیق کرده، سپس مصرف کنید.
  • سوزش گلو: براساس گزارش تیم تحقیقایت دپارتمان علوم زیستی دانشگاه آرکانزاس، به نظر می‌رسد سرکه سیب یا محصولاتی که حاوی آن باشد ممکن است باعث سوختگی مری شود. بنابراین بهتر است کودکان حتی سرکه سیب رقیق شده هم مصرف نکنند؛ چون ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش در گلو شود.
  • هیپوگلیسمی: گزارش منتشر شده در مجله بین‌المللی علوم غذایی و تغذیه نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه سرکه سیب ممکن است سطح قند خون فرد را بیش از اندازه پایین آورده و ممکن است فرد دیابتی مجبور شود برای جلوگیری از بروز احتمالی علائم هیپوگلیسمی، دوز مصرفی داروی خود را تغییر دهد.
  • کاهش سطح پتاسیم: اگر سرکه سیب را بیش از اندازه مصرف کنید ممکن است شاهد افت پتاسیم خون و درنتیجه بروز مشکلات استخوانی شود. اگر به این مسئله توجه نکنید این امر می‌تواند حتی منجر به پوکی استخوان شود. ظاهرا زنی جوان و ۲۸ ساله به مدت ۶ سال روزانه حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر سرکه سیب رقیق شده مصرف کرده بود که درنهایت باعث شد او به دلیل کاهش میزان پتاسیم دچار پوکی استخوان شدید شده و در بیمارستان بستری شود.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مرور خواص سرکه سیب و فواید مصرف آن لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.