دراین زمان از سال، همه دوست دارند بدانند چگونه می‌توان خارش نیش پشه را متوقف کنند. باوجود این همه فعالیت‌ تفریحی در فضای باز، حیف است که اجازه بدهیم دورنمای عوارض گزیده شدن به وسیله پشه، ما را مجبور به ماندن در خانه کند. دراین مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان با کمک انواع گیاهان دارویی از بروز خارش و سوزش محل گزش پشه جلوگیری کرد.

فصل تابستان یکی از اوقات سال است که بسیاری از مردم برای لذت بردن از مناظر طبیعت، مدت زمان بیشتری را  در فضای باز سپری می‌کنند. همین مسئله فرصت مناسبی را در اختیار پشه‌ها قرار می‌دهد تا خود را مهمان یک بزم کامل دانسته و با نیش زدن پیاپی، دلی از عزا درآورند. درنتیجه شما می‌مانید و ضایعاتی متورم که با خارش و گاهی با درد و عفونت همراه هستند.

 از جمله علائم نیش پشه می‌توان به برآمدگی پف آلود و مایل به قرمز رنگی اشاره کرد که تنها چند دقیقه پس از گزیده شدن توسط پشه، ظاهر می‌شود. گاهی ممکن است تاول‌هایی کوچک به جای این برجستگی‌های سفت دیده شوند و حتی درمواردی ممکن است بدن شما واکنش‌های شدیدتری به نیش پشه نشان دهند که از آن جمله می‌توان به تب و حتی تورم غدد لنفاوی اشاره کرد.

مطلب مرتبط: درمان نیش پشه با دستورهای خانگی

به‌همین خاطر است مهم است که بدانیم چطور و با استفاده از چه مواد در دسترسی می‌توانیم به بهبود سریع‌تر این مشکلات و تسکین خارش یا سوزش احتمالی جای نیش پشه کمک کنیم. به جز استفاده از مواد در درسترسی همچون یخ خرد شده یا کیسه آب گرم، انواع گیاهان دارویی هم می‌توانند در بهبود این مشکل به ما کمک کنند.

درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا چند نمونه از این گیاهان مفید و روش استفاده از آنها را مرور کنیم.

آلوئه‌ورا

آلوئه ورای سالم و تکه تکه شده-724press.com

آلوئه‌ورا یک گیاه معمول خانگی است که کاربردهای آن بسیار بیشتر از یک گیاه تزئینی است. گفته می‌شود  از ژل این گیاه می‌توان برای درمان درد ناشی از سوختگی استفاده کرد. همچین این ژل تسکین دهنده می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم محل سوختگی هم کمک می‌کند. به‌همین دلیل باتوجه به این موارد شاید بتوان گفت آلوئه‌ورا برای درمان نیش حشرات هم مفید است.

برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان جای نیش حشرات، می‌توانید قسمتی از آلوئه ورا را برش زده و ژل بی‌رنگ را روی محل  تحریک شده بمالید. سپس اجازه بدهید تا خشک شود و اگر لازم بود یک بار دیگر ژل را روی محل نیش حشره بمالید.


ریحان

برگ ریحان سالم و خرد شده-724press.com

ریحان یکی از عناصر مهم و کلیدی در طبخ بسیاری از دستورهای آشپزی سبک ایتالیایی است، اما این سبزی معطر همچنین می‌تواند درمانی مؤثر برای تسکین جای نیش پشه باشد. در مجموع از ریحان برای درمان عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود، شاید چون این گیاه مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که قادر به کاهش تورم و التهاب هستند.

مطلب مرتبط:  خواص سبزی ریحان را بشناسید

برای استفاده از ریحان به‌عنوان راه درمان کافی است  اجازه دهید  ۲ فنجان آب به جوشیدن بیفتد، سپس آب را روی مقداری برگ ریحان خشک ریخته و اجازه دهید برای مدتی دم بکشد. پس از خنک شدن، کافی است حوله را به این مایع آغشته کنید و سپس آن را به آرامی روی جای نیش پشه بمالید. شما همچنین می‌توانید از برگ تازه ریحان هم استفاده کنید. برای این کار چند برگ ریحان تازه را خرد کرده  و له کنید تا نرم شود. سپس آن را روی موضع مورد نظر بمالید. در موارد نادر ممکن است پوست به ریحان واکنش نشان داده و احساس سوزش کنید که دراین صورت به سرعت استفاده از این  روش را کنار بگذارید.


آویشن

شاخه آویشن و خرد شده آویشن-724press.com

آویشن هم یک گیاه دارویی و هم یک ادویه خوش عطر و طعم است. پاشیدن برگ‌های خشک آن روی انواع مواد خوراکی همچون سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا، ماهی و دیگر مواد غذایی، طعم آنها را دلپذیرتر می‌کند و البته که استفاده از آن می‌تواند به کاهش احساس خارش ناشی از نیش پشه هم  کمک کند.

مطلب مرتبط: خواص آویشن و تأثیرات آن در سلامت انسان

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، از دیرباز تاکنون آویشن به ‌عنوان یک داروی طبیعی برای رفع مشکلات پوستی کاربرد داشته است. ازآنجایی که آویشن دارای خواص ضد باکتریایی است، می‌تواند به کاهش ریسک تحریک و عفونت پوست در محل گزش پشه کمک کند. برای بهره بردن از خواص آویشن می‌توانید برگ‌های تازه آن را خرد کرده و آن‌ها را به صورت مستقیم روی ورم ناشی از نیش بمالید و سپس اجازه دهید برای ده دقیقه روی موضع ورد نظر باقی بماند.

روش دیگر این است که چند شاخه از این گیاه را به آب درحال جوش اضافه کرده و صبر کنید تا آب ته نشسته و مایعی غلیظ ایجاد شود.  تا خنک شدن آب همچنان شاخه‌ها را داخل آب به حال خود رها کنید. سپس یک دستمال تمیز را به آب دم کرده آویشن اضافه و آن را روی ورم نیش بمالید و اجازه دهید دستمال برای چند دقیقه در محل نیش بماند. برای تسکین بیشتر حتی می‌توانید پارچه آغشته به آویشن را دور یک تکه یخ بپیچید تا همزمان از تأثیر یخ روی بهبود خارش حتی به صورت مقطعی بهره ببرید.


روغن نعناع فلفلی

یک کاسه نعناع فلفلی-724press.com

یکی دیگر از داروهای طبیعی چند صدساله که برای تسکین خارش کاربرد دارد، روغن نعناع فلفلی است. درجریان یک  بررسی کوچک مشخص شد این روغن می‌تواند خارش ناشی از مشکلاتی همچون دیابت یا بیماری‌های کبدی را تکسین دهد. بااین‌حساب حدقل از جنبه تئوری می‌تون گفت که این روغن برای رفع خارش نیش پشه هم مؤثر است.

برای تهیه کردن محلول مورد نیاز کافی است چند قطره روغن نعناع فلفلی را با مقداری روغن حامل مثل روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس مقداری از این محلول را روی محل نیش پشه بمالید. فراموش نکنید هرگز نباید روغن‌ رو به شکل غلیظ روی پوست خود استفاده کنید. همچنین اضافه کردن چند قطره روغن نعناع به آب ولرم وان هم می‌تواند راهکار مناسب بعدی باشید.

هنگام استفاده  از روغن‌های اسنشیال یا اسانسی باید مراقب تداخل‌های احتمالی با داروها  یا اثرات غیرمنتظره دیگر بود. به‌همین خاطر شاد ایمن‌ترین راه برای مصرف این فرآورده این است که از قبل با پزشک معالج خود مشورت و تمامی دستورالعمل‌های ایمنی را دنبال کنید. همچنین استفاده از این نوع روغن‌ها مناسب کودکان کم سن و سال نیست.


بادرنجبویه

بادرنجبویه-724press.com

بادرنجبویه یکی از گیاهان خانواده نعنائیان است. این گیاه برای قرن‌ها به‌عنوان یک درمان طبیعی و تسکین دهنده برای بسیاری از مشکلات سلامتی از احساس اضطراب تا ناراحتی و مشکلات معده مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک مطالعه قدیمی‌تر مربوط به سال  ۱۹۹۹ نشان داد که کرم حاوی عصاره‌ی بادرنجبویه می‌تواند خارش و دیگر علائم افراد مبتلا به تبخال را تسکین دهد.

مطلب مرتبط: از خواص بادرنجبویه چه میدانید؟

از این گیاه می‌توان برای درمان خارش نیش پشه هم استفاده کرد، کافی است برگ‌های آن را خرد کرده و مستقیما روی محل گزش بمالید. در صورت نیاز می‌توان از کرم یا دیگر محصولات حاوی بادرنجبویه هم استفاده کنید. بادرنجبویه حاوی تانن و همینطور پلی فنول است. این ترکیبات طبیعی در کنار هم، التهاب را کاهش داده و سرعت بهبودی محل ضایعه را افزایش می‌دهند و درکنار آن خطر بروز عفونت را هم پایین می‌آورند.


فندق جادوگر

گیاه فندق جادوگر-724press.com

فندق جادوگر یک قابض طبیعی است که می‌توان آن را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه یا فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرد. این گیاه هم همچون بادرنجبویه، حاوی تانن است که می‌تواند به بهبود و کاهش التهاب‌های پوستی کمک کند. فندق جادوگر را می‌تواند برای انواع مشکلات همچون تحریکات پوستی، بریدگی، درمان خراش‌های جزئی و حتی بهبود هموروئید استفاده کرد. به کار بردن آن روی پوست می‌تواند سوزش و تحریک ناشی از گزیده شدن توسط حشرات را تسکین داده و روند بهبودی را سرعت ببخشد.

کافی است مقداری کمی از آن را روی پنبه مالیده و آن را به آرامی روی محل برآمدگی نیش پشه بمالید. سپس اجازه دهید خشک شود و درصورت نیاز این کار را چند مرتبه دیگر تکرار کنید.


آرنیکا

گل زردرنگ آرنیکا-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، آرنیکا یکی دیگر از گیاهان مفید و مواد طبیعی است که می‌تواند برای درمان مشکلات جزئی پوست مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که این گیاه به خودی خود سمی است، اما می‌توان از محصولات تهیه شده از  آن که به شکل رقیق شده در فروشگاه‌ها به شکل کرم یا ژل عرضه می‌شود، استفاده کنید.

استفاده از آرنیکا اگرچه یک  درمان خانگی محبوب است، اما هنوز شواهد علمی که نشان دهنده درستی بسیاری از ادعاهای مرتبط باشد، به دست نیامده است. بااین‌حال گروهی مدعی هستند آرنیکا می‌تواند کبودی، درد، تورم و التهاب پوست را کاهش دهد و از این نظر ممکن است انتخاب خوبی برای درمان نیش پشه باشد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که  مقدار کمی از کرم یا ژل حاوی آرنیکا را روی محل گزش بمالید. البته بهتر است برای انتخاب بهترین نحوه مصرف و همینطور انتخاب محصول مناسب و باکیفیت با پزشک یا داروساز معتمد خود مشورت کنید.


فواید چای بابونه برای درمان خارش نیش پشه

یک فنجان چای بابونه-724press.com

بابونه، عضوی از خانواده کاسنیان یا دیزی است، گیاهی با خواص دارویی و ارزشمند که می‌تواند باعث بهبود پاره‌ای از مشکلات سلامتی شود. این گیاه درواقع یک درمان طبیعی و رایج برای بسیاری از بیماری‌ها است. از طرف دیگر روغن بابونه هم در صورت استعمال پوستی، باعث بهبود یا کاهش خارش و التهاب می‌شود.

مطلب مرتبط:  آیا خواص ضد التهابی زردچوبه واقعیت دارد؟

شما می‌توانید از چای کیسه‌ای پر شده با گل‌های خشک بابونه استفاده کنید. کافی است یک عدد چای کیسه‌‌ای را داخل آب گذاشته و آن را به مدت سی دقیقه داخل یخچال بگذارید. سپس چای را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و سپس آن را  مستقیما روی برآمدگی جای نیش پشه بمالید. چای را به مدت ده دقیقه روی موضع گذاشته و بعد چای را برداشته و محل را با یک پارچه تمیز و نمناک پاک کنید. حتی می‌توانید همین چای کیسه‌ای را برای نوبت بعدی مصرف مجددا داخل یخچال بگذارید.

موارد بروز حساسیت نسبت به بابونه معمولا بسیار نادر است، اما به این معنی نیست که هرگز اتفاق نمیافتد. پس مراقب واکنش‌های آلرژیک احتمالی باشید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مرور آن و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد استفاده از گیاهان دارویی برای درمان خارش یا سوزش محل نیش پشه چیست؟ آیا شما هم تجربیاتی مشابه داشتید؟ خوشحال می‌شویم آنها را با ما هم درمیان بگذارید.