احتمالا در مورد ارتباط میان فشار خون بالا و بروز بیماری‌های همچون بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی احتمال سکته آگاهی دارید. همین مسئله باعث شده است که متخصصان همواره توصیه کنند که افراد از میزان فشار خون خود آگاهی داشته و در صورت بالا بودن آن حتما با دریافت انواع دارو و تغییر سبک زندگی برای کاهش آن اقدام کنند. اما آیا در مورد انواع چای و دمنوش‌های مفید برای کاهش فشار خون هم اطلاع دارید؟ درادامه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، برخی از دمنوش‌ها مانند چای سبز یا چای هیبیسکوس می‌تواند با بهبود بخشیدن عروق خون، به کاهش فشار خون و درنتیجه افزایش کیفیت سلامت قلب و عروق کمک کند. فراموش نکنید که فشار خون بالا یکی از عوامل مهم و فاکتورهای کلیدی در بیماری‌های مختلف قلبی عروقی همچون بیماری قلبی، سکته مغزی  حملات قلبی است.

ریختن چای در فنجان پیرکس-724press.com

معمولا برای درمان فشار خون بالا انواع دارو و همینطور تغییر سبک زندگی پیشنهاد می‌شود، اما گزینه‌های طبیعی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در این امر کمک‌کننده باشند که از آن جمله می‌توان به مصرف فرآورده‌هایی طبیعی همچون چای بابونه یا زالزالک اشاره کرد. درواقع گاهی اضافه کردن چند فنجان چای یا انواع دمنوش مفید و مؤثر به برنامه غذایی روزانه، می‌تواند راهی آسان و لذت‌بخش برای کمک به بهبود سلامت قلب و عروق باشد.

آیا استفاده از چای برای کاهش میزان فشار خون ضروری است؟

ریختن چای در فنجان چینی-724press.com

خب، اگر دوست دارید به جز استفاده از داروهای شیمیایی، از طرق سالم و طبیعی سلامت قلب و عروق خود را تضمین کنید این می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد. نوشیدن دمنوش‌های مفید برای قلب همچون چای هیبیسکوس، بابونه، سبز یا زالزالک همگی می‌توانند بخشی از یک برنامه و رویکرد جامع  برای مدیریت فشار خون در نظر گرفته شوند.

مطلب مرتبط:  انواع بیماری های قلبی، علل و راه های درمان

به گزارش ۷۲۴پرس، تحقیقات انجام شده در سال  ۲۰۱۹ نشان داد که اجزای فعال این نوع دمنوش‌ها ممکن‌ است از سفت شدن دیواره عروق خونی جلوگیری کنند و از این طریق عملکرد شریان‌ها را بهبود بخشیده، به کاهش التهاب در بدن کمک کنند و درادامه با تنظیم سازوکار و فرآیندهایی خاص در بدن که به شکلی روی فشار خون تأثیرگذار هستند، باعث تنظیم فشار خون شما شوند.


بهترین نوع چای یا دمنوش برای بهبود فشار خون بالا چیست؟

خب، همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، انواع مختلفی از چای و دمنوش وجود دارد که می‌تواند به فرد برای مدیریت فشار خون بالا کمک کند. توجه داشته باشید که اثرات این نوع دمنوش‌ها از فردی به فرد دیگر متغیر است و نمی‌توان با اطمینان صددرصدی در مورد تأثیرات آنها اظهار نظر کرد.

اما اگر دوست دارید از این روش برای مدیریت فشار خون استفاده کنید، مشکلی وجود ندارد. درادامه تعدادی از دمنوش‌های مفید را معرفی میکنیم که برای کاهش فشار خون مفید هستند، شما با مشاهده تأثیرگذاری آنها روی مشکل خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

چای هیبیسکوس-724press.com

  • چای هیبیسکوس (Hibiscus tea)

چای هیبیسکوس از گلبرگ‌های خشک شده گل هیبیسکوس تهیه می‌شود. باتوجه به رنگ قرمز مجذوب کننده این گلبرگ‌ها، حدس زدن رنگ آن سخت نیست و طعم این دمنوش هم کمی ترش مزه است.

چای هیبیسکوس حاوی ترکیباتی از جمله آلتوسیانین‌ها و پلی فنول‌ها است که باعث تسکین عروق خونی شده و درنهایت به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کند. نتایج تحقیقی که در سال  ۲۰۱۹ انجام شد، نشان می‌دهند که استفاده منظم از چای هیبیسکوس هرچند با تأثیریگذار ملایم، نقشی قابل توجه در کاهش فشار خون دارد. به‌این ترتیب می‌توان از چای هیبیسکوس به‌عنوان یک درمان طبیعی برای فشار خون بالا استفاده کرد.

چای سبز-724press.com

  • چای سبز (Green tea)

دیگر برکسی پوشیده نیست که چای سبز چه خواص قابل توجه و مفیدی دارد. چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که از برگ‌های گیاه «Camellia sinensis» تهیه می‌شود، این چای حاوی ترکیبات زیست فعالی به نام کاتچین به‌خصوص «گالوکاتچین گالات» (epigallocatechin gallate) است که با فواید سلامت مختلفی از جمله کاهش فشار خون درارتباط است.

مطلب مرتبط:  راز سلامتی چای سبز و سیاه چیست؟

از طرف دیگر در مطالعه‌ای که در سال جاری میلادی و با حضور  ۷۶ هزار داوطلب در بخش جنوب غربی چین انجام شد، مشخص شد که مصرف چای سبز صرفنظر از مدت و میزان مصرف آن می‌تواند باعث کاهش فشار خون سیستولیک شود.

چای برگ زیتون-724press.com

  • چای برگ زیتون (Olive leaf tea)

چای برگ زیتون همانطور که از نامش پیدا است، از برگ‌های درخت زیتون تهیه می‌شود. این چای دارای طعمی ملایم و گیاهی و همینطور ترکیباتی همچون «اولئورپئین» (oleuropein) و «هیدروکسی‎‌تیروزول» (hydroxytyrosol) است که به‌نظر می‌رسد باعث تقویت عروق خونی شده وبه‌این طریق از تنظیم فشار خون حمایت می‌کنند.

به گزارش 724Press، در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ که روی  ۳۱ نفر شرکت‌کننده انجام شد، مشخص شد مصرف چای برگ زیتون به مدت  ۲۸ هفته  آن هم دوبار در روز می‌تواند باعث کاهشی قابل توجه در میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شود. این کاهش میزان فشار خون در عرض چهار هفته ابتدای آزمایش قابل مشاهده بود. برای تهیه این نوشیدنی پنج گرم برگ خشک و آسیاب شده درخت زیتون را با  ۲۵۰  میلی‌لیتر آب گرم دم کرده و استفاده می‌کنند.

به‌علاوه درصد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در این آزمایش  که سابقه ابتلا به مشکلات سلامتی همچون ابتلا به دیابت نوع دو و همینطور مراحل اولیه فشار خون بودند هم با نوشیدن چای برگ زیتون، به سطح استاندارد فشار خون دست پیدا کردند.

چای زالزالک-724press.com

  • چای زالزالک (Hawthorn berry tea)

چای زالزالک که از میوه درخت زالزالک گرفته می‌شود، طعمی ترش و شیرین یا به اصطلاح ملس دارد. این نوشیدنی به صورت سنتی برای حمایت از سلامت قلب استفاده می‌شود، اما ممکن است با اثر گذاری روی وضعیت عروق خونی باعث گشادی عروق، بهبود گردش خون و درنهایت کمک به کاهش فشار خون شود.

مطلب مرتبط: رابطه استرس مزمن با فشار خون و روش درمان آن

یک بررسی در سال  ۲۰۲۰ روی چهار داوطلب تصادفی و کنترل شده انجام شد، نشان داد که فرآورده‌های به‌دست آمده از میوه زالزالک همچون قرص یا قطره‌های مایع آن می‌تواند فشار خون را در افرادی که مبتلا به فشار خون خفیف هستند، به‌میزان قابل توجهی کاهش دهد. البته فرد باید حداقل به مدت دوازده هفته از این فرآورده‌ها استفاده کند تا به چنین نتیجه‌ای برسد.

اگرچه آزمایش‌های انجام شده هنوز به صورت خاص روی اثرگذاری چای زالزالک متمرکز نبوده‌اند، اما از آنجایی که این چای هم حاوی بسیاری از ترکیبات مفید و مؤثر است درنتیجه امکان تأثیرگذاری آن روی مشکل فشار خون قابل توجه است.

چای بابونه-724press.com

  • چای بابونه  (Chamomile tea)

چای بابونه از گل‌های خشک شده گیاه بابونه «Matricaria chamomilla» یا «Chamaemelum nobile» تهیه می‌شود. این دمنوش به دلیل خواص ملایم، آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده خود به شهرت رسیده است و اغلب از آن برای آرام کردن فرد و ایجاد حس آرامش و کاهش استرس استفاده می‌شود. مسائلی که به صورت غیرمستقیم می‌توانند با افزایش فشار خون در ارتباط باشند.

چای بابوه حاوی ترکیبات متنوع و مفیدی است که از آن جمله می‌توان به فلاونوئیدها، ترپنوئیدها و کومارین اشاره کرد که همگی دارای خواص درمانی هستند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، تحقیقات قابل اطمینان انجام شده در سال  ۲۰۲۰ همچنین از پتانسیل این نوشیدنی در مسائلی همچون برطرف کردن التهاب در بدن پرده برداشت و نشان داد این دمنوش حاوی مواد آنتی اکسیدان بوده و از کبد محافظت کرده، دارای اثرات بالقوه ضد سرطانی است.


برای کاهش فشار خون لازم است روزانه چند فنجان چای یا دمنوش گیاهی مناسب مصرف کنیم؟

دمنوش گیاهی در قوری شیشه ای-724press.com

تعداد فنجان‌های چای مورد نیاز برای کاهش فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. این امر همچنین به مسائل جانبی همچون نوعی چای یا دمنوش مصرفی، رژیم غذایی کلی فرد، سبک زندگی و همینطور سطح فشار خون فعلی او بستگی دارد.

مطلب مرتبط: فشار خون بالا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد

برخی شواهد موجود نشان از آن دارند که نوشیدن منظم دو فنجان چای هیبیسکوس در طول روز ممکن است به کاهش فشار خود در درازمدت کمک کند.


مدت زمان تأثیرگذاری این دمنوش‌های روی میزان فشار خون و کاهش آن

دمنوش برگ زیتون-724press.com

مدت زمانی که باید صبر کنید تا استفاده از این نوشیدنی‌ها باعث کاهش فشار خون شود هم بسیار متغیر بوده و به‌عواملی همچون نوع  چایی که می‌نوشید، تعداد دفعات مصرف آن و همینطور نحوه واکنش بدن شما به آن بستگی دارد. به صورت کلی ممکن است این زمان بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد که البته باید مصرف شما به صورت منظم باشد تا درنهایت منجر به کاهش میزان فشار خون شود.


عوارض جانبی احتمالی نوشیدن انواع چای و دمنوش‌های کاهش دهنده فشار خون چیست؟

قلبهای کوچک قرمز-724press.com

درست است که این نوشیدنی‌ها از مواد طبیعی و گیاهی تهیه می‌شوند، اما همچنان عوارض جانبی هم دارند که بهتر است پیش از مصرف از آنها آگاهی داشته باشید.

مطلب مرتبط: با ۸ توصیه برای کاهش فشار خون آشنا شوید

عوارض جانبی احتمالی نوشیدن چای عبارتند از:

  • حساسیت به کافئین: چای به‌ویژه چای سیاه و سبز حاوی کافئین است که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی همچون عصبی شدن فرد، ایجاد اختلالات خواب و همینطور افزایش ضربان قلب البته در برخی از افراد شود
  • مشکلات و ناراحتی معده: مصرف زیاد انواع چای و دمنوش با معده خالی می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی یا رفلاکس معده شود.
  • تداخل دارویی: برخی از انواع چای و دمنوش مثل چای سبز ممکن است با برخی از داروهایی که مصرف می‌کند تداخل داشته یا برمیزان جذب یا اثربخشی آنها تأثیر بگذارد. اگر در مورد تداخل دارویی احتمالی آن نگران هستید، بهتر است حتما با پزشک معالج خود یا یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.
  • رنگ گرفتن مینای دندان: چای‌هایی با رنگ تیره مثل چای سیاه ممکن است در دراز مدت باعث تغییر رنگ میانی دندان و لک شدن آن شود.

سخن پایانی

برگ خشک شده گل هیبیسکوس-724press.com

اضافه کردن انواع دمنوش‌های مفید در برنامه روزانه می‌تواند راهی بی‌دردسر، آسان و البته خوشمزه برای کمک به مدیریت میزان فشار خون شما باشد. درحالی که استفاده از این دمنوش‌ها را نمی‌توان جایگزینی کامل برای داروهای تجویز شده یا تغییر سبک زندگی دانست، اما این محصولات اغلب دارای ترکیباتی هستند که می‌تواند تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش بوده و تأثیراتی هرچند کوچک اما مثبت روی میزان فشار خون شما داشته باشد.

درنهایت به دلیل مشکلاتی که اگرچه احتمال بروزشان پایین است اما به‌هرحال وجود دارند؛    بهتر است قبل از شروع مصرف  یک نوع چای یا نوشیدنی خاص به صورت منظم و روزانه، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. آنها می‌توانند با ارائه‌ی توصیه‌های شخصی و مهم اطمینان حاصل کنند که این وضعیت به نفع سلامت شما بوده و احتمالا چای یا نوشیدنی مورد نظر با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشند.

مطلب مرتبط:  سه نوشیدنی آرامش بخش برای رفع مشکل بی خوابی

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا شما هم از مشکلات مرتبط با فشار خون بالا رنج می‌برید؟ شما از چه نسخه گیاهی برای درمان این مشکل بهره می‌برید؟ اگر به استفاده منظم از هرکدام از فرآورده‌های فوق عادت دارید، از نتیجه به دست آمده راضی هستید؟ فراموش نکنید دیدگاه‌ها و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان  هم درمیان  بگذارید، پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.