ویتامین E نوعی ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب ساختار بدن است و روغن آن فواید چشم‌گیری در سلامت پوست دارد. در این مطلب به معرفی ۱۰ خاصیت روغن ویتامین E پرداخته‌ایم.

ویتامین E فقط یک ویتامین تنها نیست، بلکه مجموعه‌ای ار ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند؛ از وظایف آنتی‌اکسیدان‌ها مبارزه با رادیکال‌های آزاد است؛ همان رادیکال‌های آزادی که از دلایل ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس هستند.

روغن ویتامین E که از ماده‌ی ویتامین E مشتق شده است را می‌توان مستقیما بر روی پوست استفاده کرد یا به لوسیون، کرم و ژل مصرفی افزود. همچنین روغن ویتامین E را می‌توانید از فروشگاه‌های محصولات بهداشتی و فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید. بسیاری از طرفداران این محصول، روغن ویتامین E را یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی معرفی می‌کنند حال آن که تحقیقات علمی هنوز به یک اثبات قطعی در این خصوص، نرسیده است.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

روغن ویتامین E چیست؟

روغن ویتامین E با مکمل‌های این ویتامین تفاوت دارد؛ زیرا مستقیما بر روی پوست اعمال می‌شود. غلظت روغن ویتامین E به سازنده‌ی آن بستگی دارد؛ بعضی مصرفکنندگان هم کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و از محتوای داخل آن به عنوان روغن ویتامین E استفاده می‌کنند.

ویتامین E و مراقبت پوست

روغن ویتامین E یک عنصر بسیار مهم در محصولات مراقبت از پوست است. به خصوص در آن دسته از محصولاتی که خواص ضد پیری دارند. در این میان، مکمل‌های ویتامین E از بیماری‌های کرونری قلب جلوگیری می‌کند، از عملکرد ایمنی بدن حمایت می‌کند، مانع التهاب می‌شود، سلامت چشم را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: با فواید ویتامین E برای بدن آشنا شوید

با تمام این اوصاف، مکمل ویتامین E برای همه مناسب نیست. از این رو لازم است قبل از مصرف روغن ویتامین E، با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

خواص روغن ویتامین E

تمام فواید روغن ویتامین E از این دو خاصیت کلیدی نشات می‌گیرند: خاصیت آنتی‌اکسیدانی که با التهاب مبارزه کرده و اثرات رادیکال‌های آزاد را کم‌تر می‌کند. خاصیت دوم مربوط به ویژگی مرطوب کنندگی این روغن است.

برخی از مزایای روغن ویتامین E عبارت هستند از:

مرطوب کردن پوست

ویتامین E در بسیاری از مرطوب کننده‌ها وجود دارد و از روغن آن می‌توان به عنوان یک مرطوب کننده برای جلوگیری یا درمان پوسته پوسته شدن پوست استفاده کرد.

التیام زخم

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند زخم را التیام ببخشند. روغن ویتامین E هم می‌تواند خواص مشابهی را در درد درمان زخم از خود نشان دهد" اما تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند.

پیشگیری از سرطان پوست

نتایج تحقیقات در سال ۲۰۱۳ نشان داد که موش‌هایی که ویتامین E مصرف می‌کنند در مقایسه با سایر موش‌ها، کم‌تر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند؛ حتی اگر در معرض شدت بالایی از اشعه‌ی ماورای بنفش قرار بگیرند.

مطلب مرتبط: چگونه از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنیم؟

کاهش خارش پوست

ویتامین E نمی‌تواند واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌ها و سایر مواردی را که موجب خارش پوست می‌شود، درمان کند. اما چون پوست را مرطوب می‌کند، خارش ناشی از خشکی پوست را تسکین می‌دهد. مرطوب نگه داشتن پوست بدن مانع خشکی آن شده و از علائم خارش جلوگیری می‌کند. البته هر نوع روغن دیگری می‌تواند چنین خاصیتی از خود نشان دهد.

اگزما

نتایج یک مطالعه‌ی علمی نشان داد که ویتامین E خوراکی می‌تواند بهبود قابل توجهی در درمان علائم اگزما ایجاد کند.

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که به علت تکثیر سریع سلول‌های پوستی می‌شود و همین مسئله ظاهری صدفی شکل به پوست بیمار می‌دهد. روغن ویتامین E ممکن است گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که می‌خواهند از داروهای تجویزی جلوگیری کنند و مبتلا به پسوریازیس خفیف باشند.

محو ساختن یا کم‌رنگ کردن زخم‌ها

نتایج تحقیقات نشان داده است که پوست‌های مرطوب کم‌تر دچار زخم می‌شوند. بنابراین برای افرادی که به ویتامین E حساسیت ندارند، استفاده از آن به عنوان یک مرطوب کننده می‌تواند به درمان زخم‌های آن‌ها کمک کند.

تاثیر ویتامین E در رفع چین و چروک پوست

جلوگیری و درمان چین و چروک پوست

پوست خشک نسبت به پوست مرطوب تمایل بیشتری برای چین و چروک دارد. مزایای مرطوب کننده روغن ویتامین E می‌تواند پوست را جوان‌تر کند.

مطلب مرتبط: ۷ توصیه علمی برای خلاص شدن از شر چین و چروک پوست را بشناسید

جلوگیری از آفتاب سوختگی

مرطوب سازی پوست به وسیله‌ی روغن ویتامین E می تواند اثرات ناشی از آفتاب سوختگی را التیام ببخشد. با این حال، هنوز هم کرم‌های ضد آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید، بهترین راهکار برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی است.

بهبود سلامت ناخن

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند از سندرم ناخن زرد پیشگیری کند. سندرم ناخن زرد نوعی اختلال است که با تغییر در شکل و رنگ ناخن‌ها همراه است. در واقع روغن ویتامین E از خشکی پوست اطراف ناخن و شکنندگی آن هم جلوگیری می‌کند.

خطرات و ملاحظات

بزرگ‌ترین خطر مرتبط با مصرف ویتامین E امکان وقوع یک واکنش آلرژیک است. در این حالت، ویتامین E پوست را تحریک کرده و مشکلات پوستی را بدتر می کند. از این رو، افراد قبل از مصرف روغن ویتامین E بایستی مقدار کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست خود آزمایش کنند.

مطلب مرتبط: چگونه کمبود ویتامین E را تشخیص داده و درمان کنیم؟

از آنجا که روغن ویتامین E یک مکمل و یک محصول زیبایی است، اداره‌ی غذا و داروی آمریکا (FDA) کنترلی بر نحوه‌ی تولید آن ندارد. به همین دلیل ممکن است غلظت ویتامین‌های E موجود در بازار متفاوت بوده و اثرات مختلفی در افراد ایجاد کند. به خاطر داشته باشید، بسیاری از محصولات ویتامین E شامل مواد افزودنی است. در صورت عدم اطمینان در مورد ایمنی محصول، مهم است که برچسب آن را بخوانید و با پزشک مشورت کنید.