با شیوع بیماری‌های رایج فصل سرما همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدون دوچندان می‌شود. اما با استفاده از چه راهکارهایی می‌توانیم سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟ درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با استفاده از توصیه متخصصان این حوزه، بهترین روش‌ها و همینطور مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی را مرور کنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، دفاع طبیعی بدن که با استفاده از مواد غذایی مناسب و مغذی تقویت شده باشد، به‌راحتی قادر است از بدن شما در برابر تأثیرات مضر عوامل بیماری‌زا محافظت کند.

سبزیجات رنگارنگ-724press.com

همه ما می‌دانیم که با فرارسیدن فصل شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا، رعایت نکات ایمنی همچون شستن دست‌ها با آب و صابون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما شاید بسیاری از ما فراموش کرده باشیم که آنچه که در هر وعده غذایی بشقاب خود را با آن پر می‌کنیم هم به همین اندازه مهم است. درواقع آنچه می‌خورید می‌توانید روی سلامت عمومی بدن و همینطور تقویت سیستم ایمنی آن تأثیرگذار باشد و به شما در مقابله با عوامل بیماریزا و حفظ سلامت کمک کند.

ریچل سوانسون متخصص تغذیه و مؤسس شرکت مشاوره تغذیه معتقد است سیستم ایمنی یک موجود واحد نیست؛ بلکه سیستمی بسیار پیچیده و بهم پیوسته است. عادات روزانه و سبک زندگی ما همچون انجام فعالیت بدنی، وضعیت خواب، مدیریت استرس و رژیم غذایی ما همگی تأثیری عمیق روی سلامت ما دارند. همچنین مهم است که تمامی این نکات را به صورت پیوسته در نظر بگیریم؛ چون توجه کردن به هر کدام از آنها به‌تنهایی نمی‌تواند نتیجه‌ای کاملا مطلوب را برای ما به همراه داشته باشد.

سبزیجات و میوه های مغذی-724press.com

به‌عبارت دیگر داشتن عادات سالم غذایی و شیوه‌های مدیریت استرس بهترین گزینه برای تقویت ایمنی بدن هستند. به گزارش ۷۲۴پرس، یکی از پزشکان اورژانس شاغل در بیمارستانی در کالیفرنیا اشاره می‌کند که در واقع انسان می‌تواند تنها با پیروی کردن از یک برنامه غذایی اصولی و سالم بدن خود را تقویت کنید. مصرف مداوم ریزمغذی‌هایی که به بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا یا اثرات رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، راه‌حلی طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت و التهاب است. ریز مغذی‌ها شامل ویتامین و مواد معدنی هستند که وجودشان برای پیشگیری از بیماری و توسعه سلامت عمومی بدن ضروری هستند.

به‌واقع ما قادر هستیم ایمنی بدن خود را تنها با مصرف مواد غذایی مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی مفید و مغذی تأمین و تقویت کنیم. مصرف مداوم ریز مغذی‌هایی که به بدن ما در مبارزه با عوامل بیماریزا کمک می‌کنند، یک راه‌حل طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت است. فراموش نکنید که بدن شما فقط به مقادیر کمی از این مواد مغذی احتیاج دارد، به‌همین خاطر در نام آنها از کلمه میکرو استفاده می‌شود. اما چون بدن ما قادر نیست این مواد مغذی را به تنهایی تولید کند، ما باید نیاز روزانه خود به آنها را از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل تأمین کنیم.

ماست میوه با غلات و میوه تازه-724press.com

درمجموع بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شامل این موارد است:

  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • ویتامین B6
  • ویتامین A
  • ویتامین D3
  • فلز روی
  • منیزیم
  • پروبیوتیک‌ها

بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

غذاهای سالم و مغذی- 724press.com

اما بهترین مواد غذایی که منبعی خوب از این مواد مغذی هستند را می‌شناسید؟ سوانسون می‌گوید بدون تغذیه کافی،  سیستم ایمنی بدن از اجزای مهم و ضروری که حضورشان لازمه ارائه یک پاسخ ایمنی مؤثر است، محروم می‌شود. دراین صورت بدن قادر به مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی نخواهد بود.

مطلب مرتبط:  بهترین راهکار پیشگیری از کرونا: تقویت سیستم ایمنی بدن

به‌همین خاطر ضروری است سبد خرید روزانه خود را با مواد غذایی پر کنید که می‌توانند نقشی مؤثر در بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن داشته باشند. در ادامه این مطلب از 724Press.com، به مرور مواد خوراکی می‌پردازیم که به گفته متخصصان تغذیه نقشی مؤثر در ارتقای وضعیت سلامت بدن ما دارند.

۱. مرکبات

مرکبات-724press.com

از دیرباز افراد از مرکبات به‌عنوان یکی از قوی‌ترین منابع ویتامین C نام می‌بردند. برااین اساس انواع مرکبات همچون لیمو، لیمو شیرین، پرتقال و گریپ فروت منبعی خوب از این آنتی اکسیدان مفید و مغذی هستند که می‌تواند به بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کرده و از فرآیندهای ایمنی طبیعی بدن حمایت کند.

برای دریافت دوز اضافه ویتامین C، به جز موارد فوق می‌توانید از توت فرنگی و آووکادو هم استفاده کنید. این دو میوه هم دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C بوده و جزو بهترین خوراکی‌های برای تقویت سیستم ایمنی هستند.

۲. غذاهای تخمیر شده

کیمچی-724press.com

بدنیست بدانید خوراکی‌های تخمیر شده‌ای همچون کیمچی، میسو و تمپه می‌توانند نقش مؤثر در مبارزه با میکروب‌ها و نابودی آنها داشته باشند. به گفته سوانسون غذاهای تخمیری و پروبیوتیک‌های موجود در آنها به‌ویژه برای تقویت اکوسیستم روده مفید هستند. از آنجایی که در حدود هشتاد درصد از سلول‌های ایمنی بدن داخل روده قرار دارند، تغذیه مناسب می‌تواند با حفظ سلامت روده به عملکرد بهتر این سلول‌ها و درنتیجه بهبود سلامت عمومی ما کمک کند.

۳. سوپ مرغ

سوپ سبزیجات-724press.com

سوپ مرغ به‌اندازه‌ای مفید و پرخاصیت است که از آن با عنوان غذای روح و همینطور تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن یاد می‌شود. به گفته دکتر سوانسون دلیلی وجود دارد که چرا سوپ مرغ یکی از گزینه‌های محبوب و توصیه شده فصل سرما و ایام شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا است. گوشت طیور همچون گوشت مرغ، سرشار از ویتامین B6 است که به تشکیل گلوبول‌های قرمز جدید کمک می‌کند.

فراموش نکنید اضافه کردن مقداری برگ کلم یا چغندر به سوپ مرغ حتی باعث پرخاصیت‌تر شدن آن می‌شود. دراین رابطه سوانسون اضافه می‌کند که سبزی‌های دارای برگ‌های تیره سرشار از منیزیم و ویتامین E هستند، ویتامینی که یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند به خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک کند.

۴. ماست

ماست-724press.com

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم پروبیوتیک‌ها برای تقویت سلامت روده و بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. ماست پروبیوتیک تهیه شده از کشت فعال زنده با حمایت از میکروبیوم یا فلور میکروبی روده شما باعث تقویت آن و درنتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۵. قارچ

قارچ-724press.com

درمیان متنوع‌ترین و همینطور همه‌کاره‌ترین سبزیجات موجود، قارچ جزو یکی از ده غذای برتر تقویت کننده سیستم ایمنی قرار دارد. سوانسون می‌گوید بخش کلاهک و ساقه قاچر غنی از بتا گلوکان است، نوعی فیبر محلول که براساس نتایج تحقیقات انجام شده ممکن است در کاهش کلسترول بد نقش داشته باشد. این فیبر همچنین قند خون را کنترل کرده و سیستم ایمنی را هم تقویت می‌کند. قارچ‌هایی همچون ریشی، شیتاکه و میتاکه به‌ویژه سرشار از بتا گلوکان هستند.

۶. چای ماچا

چای ماچا-724press.com

این تنها مواد غذایی نیستند که مصرف‌شان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند، نوشیدنی‌ها هم می‌توانند دراین زمینه نقشی فعال داشته باشند. به گزارش ۷۲۴پرس، سوانسون می‌گوید آنتی کسیدان EGCG که در انواع چای سبز همچون ماچا یافت می‌شود، از تولید مولکول‌های پیش التهابی جلوگیری می‌کند و از این طریق اثرات متعدد بر عملکرد سلول‌های ایمنی بدن دارد.

۷. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان-724press.com

اضافه کردن تخمه آفتابگردان به برنامه غذایی روزانه راهکار دیگری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. شما می‌توانید از تخمه آفتابگردان به صورت عادی یا با اضافه کردن آن به کاسه غلات صبحانه خود به همراه جو دو سر و ماست استفاده کنید. دراین صورت خیال‌تان راحت خواهد بود که دوز کافی و مناسبی از ویتامین E دریافت کرده‌اید. فاین می‌گوید اگر حوصله خوردن دانه آفتابگردان را ندارید، می‌توانید میزان کافی این آنتی اکسیدان قوی را از طریق مصرف کره بادام زمینی یا بادام معمولی هم تأمین کنید.

۸. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین-724press.com

مصرف سیب زمینی شیرین به صورت پخته، برشته شده یا پوره آن می‌تواند روشی خوشمزه برای دریافت مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی باشد. سیب زمینی شیرین منبعی خوب از ویتامین B6 است که در توسعه سلامت عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارد.

۹. میکروگرین‌ یا ریز سبزی‌ها

ریز سبزی های-724press.com

برای بهره‌مند از فواید مفید مواد غذایی درگیر اندازه آنها نباشید، چراکه ریز سبزی‌ها هم می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشند.

به گفته سوانسون تراکم مواد مغذی در ریز سبزی‌ها بسیار بیشتر از همتایان بالغ آنها است، همچنین میکروگرین حاوی غلظت بیشتری از ریزمغذی‌هایی همچون ویتامین C است. درمیان دیگر وظایف مهم سلامتی، این ویتامین روی تولید و عملکرد گلبول‌های سفید خون تأثیرگذاشته و از این طریق از سلامت بدن در برابر مهاجمان خارجی یا بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند.

۱۰. ماهی قزل‌آلا

خوراک ماهی سالمون-724press.com

ماهی سالمون یا قزل‌آلا دارای مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است، درنتیجه مصرف این نوع ماهی می‌تواند برنامه غذایی شما را مغذی‌تر کند.به صورت مشخص دو نوع اسید چرب غیراشباع DHA و EPA می‌توانند به حفظ عملکرد صحیح سلوی و بهبود پاسخ‌های التهابی و طبیعی بدن کمک کنند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، مقادیر بالای این دو اسید چرب امگا 3 باعث شده است که ماهی سالمون به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شود.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سوپ سبزیجات، مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درنهایت اگر دوست دارید سیستم ایمنی قوی داشته باشید و به‌سادگی بیمار نشوید، درکنار مصرف غذاهای مفید باید از مصرف خوراکی‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هم اجتناب کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند مصرف غذاهای ایجاد کننده التهاب در بدن را متوقف کنید، خوراکی‌هایی همچون مواد قندی فرآوری شده، محصولات گوشتی فرآوری شده و همینطور کربوهیدارت‌های تصفیه شده که می‌توانند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهند. درکنار آن بهتر است مصرف نوشیدنی‌های مضر الکلی را هم کنار بگذارید.

سالاد سبزیجات با برش پرتقال-724press.com

این مواد غذایی و نوشیدنی‌های می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که بدن احساس کند در حال مقابله با یک عامل عفونی باکتریایی است. دراین صورت ترشح سلول‌های التهابی را افزایش داده و درنتیجه شاهد بروز التهاب مزمن و غیرضروری در بدن خواهیم بود که کل سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر قرار داده و راه را برای حمله انواع عوامل بیماری‌زا همچون باکتری و ویروس‌ها هموار می‌کند.

پس فراموش نکنید، تغذیه سالم می‌تواند باعث بهبود کیفیت عمومی زندگی و سلامت شما باشد، پس حتما آنرا جدی بگیرید. درپایان امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با 724press لذت برده باشید. ما همچنان مشتاق شنیدن دیدگاه‌های ارزشمند شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس