کرونا، نامی که این روزها در سطحی گسترده مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است. ویروسی مرگبار که شیوع آن از کشور چین آغاز شده و خیلی زود به اقصی نقاط جهان رسید؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی را وادار به اعلام وضعیت اضطراری کرد. کرونا مدتی است همچون مهمانی ناخوانده و نامیمون وارد کشور ما شده و تابه‌حال قربانیانی نیز گرفته است. از آنجایی که هنوز هیچ داروی مؤثر و مشخصی برای درمان این بیماری معرفی نشده، اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیماری اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

 در زندگی چه چیزی ارزشمندی از سلامتی وجود دارد؟ درواقع شاید خود ما متوجه نباشیم، اما زمانی که بیمار می‌شویم بیش از هر زمان دیگر قدر سلامتی خود را می‌دانیم. شاید این جمله قدیمی را شنیده باشید:

«کسی که هر روز یک عدد سیب مصرف می‌کند نیازی به دکتر ندارد»

جمله‌ای که شاید چندان دور از حقیقت نباشد. بله، واقعیت این است که مصرف خوراکی‌های مغذی و غنی از املاح و مواد مفید به خصوص ویتامین‌ها می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان شده و از این طریق به بدن شما برای غلبه بر عوامل بیماریزا کمک کند. مسئله‌ای که در ادامه با حفظ سلامت، باعث بهبود کیفیت زندگی ما می‌شود

مصرف میوه و سبزیجات - 724press.com

این روزها که سرزمین ما با یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی حال حاضر جهان روبرو است، اهمیت محافظت از سلامت شهروندان اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. در کنار تمامی روش‌های پیشنهادی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا، شاید بهترین راه همان تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

مطلب مرتبط: آشنایی با ویروس کرونا، علائم ابتلا، عوارض و راه های درمان

اگر باور داشته باشیم که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، پس چه بهتر که پیش از بروز فاجعه از خود در مقابل آن محافظت کنیم. ضمن آنکه تقویت سیستم ایمنی بدن شما را نه تنها در مقابل این ویروس، که درمقابل بسیاری دیگر از عوامل بیماری‌زا نیز حفاظت می‌کند.

کرونا ویروس - 724press.com

به همین مناسبت در این مجال توجه شما همراهان عزیز ۷۲۴پرس را به توضیحات متخصص علم تغذیه جولیا زومپانو جلب می‌کنیم. با این متخصص تغذیه همراه می‌شویم و نگاهی عمیق‌تر به ویتامین‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن انداخته و با غذاهای مفیدی که می‌توانند به میزان کافی این ویتامین‌ها را در اختیار شما قرار دهند آشنا می‌شویم. همچنین اینکه چگونه این مواد خوراکی می‌توانند این امر مهم را به انجام برسانند نیز مبحث دیگری است که به اختصار به آن خواهیم پرداخت.

از دید این متخصص این سه ویتامین نقشی کلیدی در بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن انسان دارند:

ویتامین C

مرکباتقهوه- 724press.com

ویتامین C یکی از بهترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی بدن است. در حقیقت کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند حتی بدن شما را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها کند. خوراکی‌های غنی از ویتامین C شامل انواع مرکبات همچون پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی و میوه و سبزیجات دیگری همچون توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، کلم و بروکلی است.

مصرف روزانه ویتامین C برای برخورداری از سلامت کافی کاملاً ضروری است، به ویژه از آن جهت که بدن شما خود قادر به تولید یا ذخیره این ویتامین نیست. خبر خوب این است که ویتامین C در بسیاری از غذاها و مواد خوراکی که اغلب مردم به صورت روزانه مصرف می‌کنند یافت می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از افراد نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین C ندارند. البته اگر نسبت به تأمین کافی ویتامین C بدن‌تان به صورت روزانه تردید دارید، بهتر است با پزشک مشورت کرده و در صورت نیاز از این نوع مکمل‌ها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: آیا مصرف بیش از اندازه ویتامین C مضر است؟

ویتامین B6

سالمونقهوه- 724press.com

ویتامین‌های گروه B همگی در شمار مواد ضروری و مفید برای سلامت انسان قرار دارند. در این میان ویتامین B6 نقشی قابل توجه و حیاتی در حمایت از واکنش‌های بیوشیمیایی سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

اما خوراکی‌های مفیدی که غنی از این ویتامین هستند شامل مرغ و ماهیانی همچون ماهی سالمون و ماهی تن هستند. ویتامین B6 همچنین در سبزیجات سبز رنگ و همینطور در نخود یافت می‌شود. به عنوان نمونه یکی از غذاهایی که با نخود تهیه شده و از این منظر بسیار مفید و سالم است، هوموس است.

ویتامین E

آجیل - 724press.com

ویتامین E یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌های موجود است که به بدن در مقابله با انواع عوامل عفونی و بیماریزا کمک می‌کند. از جمله مواد غذایی غنی از ویتامین E می‌توان به انواع آجیل، مغزها، دانه‌ها و البته اسفناج اشاره کرد. 

اما اگرچه تمام مواد خوراکی فوق حاوی ویتامین‌های مهم و ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، باید در خرید و تهیه آنها نیز توجه کنید.

مطلب مرتبط: چگونه کمبود ویتامین E را تشخیص داده و درمان کنیم؟

یک قانون ساده که می‌تواند به شما در خرید میوه و سبزیجات از فروشگاه، مراکز عرضه انواع میوه و سبزیجات کمک کند انتخاب آن دسته از میوه و سبزیجاتی است که تنوع رنگی بیشتری دارند. یعنی به خرید سبزیجات سبز رنگ بسنده نکرده و از انواع رنگی نیز استفاده کنید.

میوه و سبزیجات - 724press.com

به نظر این متخصص تغذیه بهتر است افراد انتخاب‌های بیشتری داشته و مواد غذایی متنوع‌تری مصرف کنند. بهترین راهکار این است که در بشقاب غذای‌تان سبزیجات و میوه‌هایی رنگارنگی داشته باشید که به نوعی تداعی‌کننده رنگین‌کمان باشند. این کار هم اشتهای شما را باز می‌کند و هم مقدار بیشتری ویتامین، املاح و ریز مغذی‌ها را به بدن‌تان می‌رساند. دراینجا دیگر تنها بحث رساندن این چند ویتامین مشخص نیست و در کنار آن شما می‌توانید از ویتامین و آنتی اکسیدان‌های بیشتری نیز بهره‌مند شده و از مصرف مکمل‌های غذایی خلاص شوید.

این مسئله‌ همچنین حائز اهمیت است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، به مرور زمان عادت‌های غذایی سالم را جایگزین عادات مضر و نادرست کرده و از این طریق از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار شوید.

به عنوان مثال باور کنید مصرف چهار عدد پرتقال آن هم در یک وعده کمکی به محافظت بدن و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی نمی‌کند. در عوض بهتر است مواد مغذی را در مقادیر اندک اما در وعده‌های متعدد مصرف کنید.

اما با تمام این تفاسیر، آیا همچنان مصرف انواع مکمل‌های ویتامینی می‌تواند نقشی مؤثر در بهبود سیستم ایمنی بدن داشته باشد؟

مکمل غذایی - 724press.com

درحالی‌که انواع ویتامین و مکمل‌های غذایی می‌توانند در بهبود رژیم غذایی روزانه شما مفید باشند، اما همچنان فراموش نکنید که بهترین راه رساندن مواد ضروری مفید و مغذی از طریق مصرف مستقیم انواع مواد خوراکی است

بدن شما زمانی که مواد ضروری همچون ریز مغذی‌ها، املاح و ویتامین‌ها را مستقیماً از منابع اصلی و مواد خوراکی همچون انواع میوه و سبزیجات دریافت می‌کند، بهتر قادر به جذب و استفاده از آنها است. این‌درحالی است که مصرف مکمل‌ها همواره این پرسش را مطرح می‌کند که باید چه میزان از آنها را مصرف کرد تا نیاز بدن به صورت کامل مرتفع شود. این مسئله به ویژه از این جهت حائز اهمیت است که مکمل‌ها اغلب نه به عنوان دارو، که به عنوان مواد غذایی مصرف می‌شوند. از سوی دیگر سازمان غذا و دارو قادر نیست ارزیابی دقیقی از کیفیت مکمل‌ها یا تأثیرات آنها روی سلامت کلی بدن را به تفکیک ارائه کند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، برخی از مکمل‌های غذایی ممکن است دارای عوارض جانبی باشند، به ویژه اگر آنها را قبل از عمل جراحی یا همراه با داروهای شیمیایی دیگری مصرف کنید. مکمل‌ها همچنین می‌توانند مشکلاتی درسلامت شما ایجاد کنند به ویژه اگر از نظر سلامت کلی در وضعیتی خاص قرار دارید. درنهایت بسیاری از تأثیرات این مکمل‌ها به صورت دقیق روی کودکان، زنان باردار و حتی گروه‌های دیگر آزمایش و بررسی نشده است و به همین خاطر مصرف آنها باید با رعایت تمامی نکات مهم و کلیدی انجام شود.

قرص ویتامین - 724press.com

در این میان به ویژه بهتر است از مصرف مکمل‌های ویتامین E تاحدامکان پرهیز کنید. نه فقط برای اینکه بررسی‌های کلینیکی اندکی از اثرات مثبت این مکمل‌ها روی سلامت انسان صحبت می‌کنند، بلکه بیشتر از این نظر که این مکمل‌ها ممکن است تحت شرایطی خاص بسیار مضر و آسیب زننده باشند. به علت تمامی دلایل فوق، کارشناسان فعال در عرضه تغذیه توصیه می‌کنند که بهترین راه برای دریافت ویتامین‌ها، مصرف منابع اصلی آنها یعنی انواع مواد خوراکی، میوه و سبزیجات است.

مطلب مرتبط: مصرف قرص‌ های ویتامین را به کسی پیشنهاد نکنیم

به عقیده خانم زومپانو بهتر است افراد قبل از هرگونه مصرف خودسرانه مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت کرده و ببینند آیا اصولاً نیازمند مصرف این مواد هستند یا خیر؟ اما به جز مصرف ویتامین فراموش نکنید که رساندن آب کافی به بدن هم نقشی مهم در حفظ سلامت بدن و همینطور تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. آب در تولید لنف به بدن کمک می‌کند و از این طرف گلبول‌های سفید و دیگر سلول‌های مهم سیستم ایمنی بدن به نقاط مختلف کمک می‌کند.

به همین خاطر است در مصرف برخی از نوشیدنی‌ها همچون قهوه زیاده‌روی نکنید؛ چون اینگونه نوشیدنی‌ها باعث کم آبی بدن می‌شوند. در عوض بهتر است از مواد غذایی پرآبی همچون خیار، کرفس یا هندوانه استفاده کرده و از این طریق آب مورد نیاز بدن را به بهترین شکل تأمین کنید.

قهوه- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. در بخش بعدی شما را با مواد غذایی مفیدی که می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری کنند، آشنا خواهیم کرد.

فراموش نکنید همچنان در این روزهای حساس، حفظ نظافت فردی، شستشوی مرتب دست و صورت، استفاده از ماسک در صورت ابتلا به بیماری و ضدعفونی کردن محل زندگی خود را در اولویت قرار دهید. همچنین بهتر است زمان بیشتری را در منزل سپری کرده و از گذراندن وقت در  خیابان و اماکن شلوغ جداً پرهیز کنید. آرزوی ما در ۷۲۴پرس دات کام، سلامت شما عزیزان است.