این روزها که ویروس کرونا با قدرت در گوشه و کنار کشور ما و اقصی نقاط جهان جولان داده و بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند، رعایت نکات ایمنی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. اما در کنار توجه به آخرین توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، بدنیست کمی هم به وضع خورد و خوراک‌مان رسیده و با مصرف مواد غذایی مفید و مغذی، به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازیم. در ادامه با ۷۲۴پرس در مرور طرز تهیه یک سوپ سبزیجات مفید برای بدن همراه باشید.

در واپسین ماه پاییز، این روزها شاهد بارش باران و سردتر شدن هوا هستیم و این زمان از سال، شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و البته جدیدا کرونا بیش از هر زمان دیگری است. اگرچه دو بیماری اول هم مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می‌کنند، اما در این میان کرونا بسیار خطرناک و مرگ آفرین ظاهر شده است.

سوپ سیب زمینی و هویج- سوپ قارچ و جعفری- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، درکنار رعایت نکات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها در کنار حفظ فاصله امن از دیگران، بهتر است کمی هم روی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا کار کنیم. فراموش نکنید یک سیستم ایمنی قوی و کارآمد می‌تواند به خوبی در برابر عوامل بیماریزا مقاومت کرده و شانس شما برای بهبود هرچه سریع‌تر را افزایش دهد. اینجا است که نقش خوراکی‌های که در برنامه غذایی روزانه خود و عزیزان‌مان گنجانده‌ایم، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند و دراین میان چه چیز بهتر از خوردن یک کاسه سوپ داغ و مغذی که مملو از انواع مواد مفید و تقویت کننده است؟ 

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک سوپ خوشمزه برای درمان سریع سرماخوردگی

اما در ابتدا ببینیم چه چیز باعث می‌شود این سوپ به خصوص برای تقویت سیستم ایمنی بدن در این حد تأثیرگذار باشد؟

شرحی کوتاه بر فواید مواد اصلی استفاده شده در تهیه سوپ

سوپ قارچ و هویجسوپ قارچ و جعفری- 724press.com

قارچ

در تهیه این سوپ می‌توان از آبگوشت قارچ هم استفاده کرد که برای تهیه آن تنها کافی است قارچ را به مدت یک ساعت بپزید و بجوشانید. اما بدنیست بدانید قارچ یک ماده غذایی بسیاری مقوی و ارزشمند است که حاوی ارگوتیونین (Ergothioneine) است. یک آنتی اکسیدان قوی که به خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک قابل توجهی می‌کند. قارچ همچنین منبع خوبی از ویتامین D است و همانگونه که مطلع هستید این روزها یکی از راه‌های تقویت بدن در بحبوحه‌ی شیوع بالای کرونا در کشور، مصرف ویتامین D است. پس چه بهتر که به جای استفاده از قرص و مکمل‌های ویتامین، نیاز بدن خود را از طریق مصرف این ماده غذایی مقوی تأمین کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی دو ترکیب ضد ویروسی مهم یعنی لائوریک اسید (lauric acid) و اسید کاپریلیک (caprylic acid) است که هردو در مقابل عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مفید هستند.

سیر

خوردن سیر می‌تواد باعث تقویت سلول‌های T شود؛ نوعی گلبول سفید که نقشی مهم در مبارزه با عوامل بیماریزای ویروسی ایفا می‌کند. این ماده همچنین حاوی آلیسین (allicin) است که به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آنتی باکتریالی موجود در سیر است.

زردچوبه

بهترین ماده که به دلیل توانایی ضد التهابی خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زردچوبه حاوی آنتی اکسیدانی قدرتمند به نام کورکومین است که مسئول اثرات خارق‌العاده این ادویه روی کاهش التهاب و تورم در بدن است. طبق اطلاعات موجود ویروس کووید 19 با به راه انداختن آبشاری التهابی در بدن باعث وخیم‌تر شدن حال بیماران می‌شود و مصرف زردچوبه می‌تواند ضمن تقویت سیستم ایمنی، از بروز التهاب و مشکلات ناشی از آن جلوگیری کند.

مطلب مرتبط: خواص زردچوبه برای سلامت انسان

سوپ قارچ و جعفری- 724press.com

کلم بوک چوی

این نوع کلم که در چین بسیار مورد توجه است، حاوی مقادیر بالایی ویتامین A است که برای بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. به علاوه این سبزی مقادیر بالایی ویتامین C هم دارد که آنتی اکسیدانی قدرتمند است که می‌تواند همچون سپری محافظ از شما در برابر اثرات زیان آور رادیکال‌های آزاد مراقبت کند.

برگ کلم

بهترین ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کلم است. کلم مملو از آهن است که برای عملکرد عمومی بدن شما بسیار ضروری است، این سبزی همچنین منبعی عالی از انواع ویتامین و آنتی اکسیدان است.

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۱ عدد پیاز زرد بزرگ، خرد شده
  • ۶ حبه سیر، زنده شده
  • ۲ عدد ساقه کرفس، برش خورده
  • قارچ به میزان دلخواه
  • یک و نیم قاشق چایخوری نمک دریا
  • یک چهارم قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه
  • یک قاشق چایخوری زردچوبه
  • ۱۲ فنجان آب
  • ۴ عدد کلم بوک چوی یا کلم چینی
  • نصف یک عدد کلم معمولی، خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده (به دلخواه)

طرز تهیه

سوپ قارچ- 724press.com

در ابتدا با قارچ‌ها شروع کرده و بعد از شستن و خشک کردن، آنها را به صورت ورقه‌ای خرد می‌کنیم. فراموش نکنید ساقه قارچ هم مغذی و لذیذ است و می‌توانید از آن در تهیه سوپ بهره ببرید.

یک قابلمه بزرگ را روی شعله متوسط گاز قرار داده و روغن نارگیل را به آن اضافه می‌کنیم. حالا نوبت اضافه کردن پیازهای خرد شده است. پیازهای خرد شده را به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که رنگ آنها شفاف شود، سرخ می‌کنیم. سیر رنده را اضافه کرده و به مدت یک دقیقه سرخ می‌کنیم. حالا نوبت اضافه کردن کرفس و قارچ‌های ورقه‌ای است. محتویات قابلمه را به مدت ده دقیقه یا تا زمانی که قارچ‌ها نرم شوند، می‌جوشانیم.

مطلب مرتبط: بهترین سوپ برای سرماخوردگی

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، ادویه‌ها و آب را به مواد اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به قل قل بیفتد. اگر دوست دارید زنجبیل رنده شده را هم در این مرحله به سوپ اضافه کنید.  سپس درب قابلمه را بسته و اجازه دهید به مدت یک ساعت یا تا زمانی که سبزیجات به خوبی پخته و نرم شوند، روی دمای ملایم بجوشد. پس از اتمام این مدت نوبت اضافه کردن بوک چوی و برگ خرد شده کلم است، اجازه دهید به مدت ده دقیقه دیگر بپزد. اکنون سوپ شما آماده است، نوش جان.

سوپ سبزی با نان برشته- 724press.com

بهتر است این سوپ را به صورت گرم سرو کنید، می‌توانید در کنار آن از نان برشته هم استفاده کنید. در صورت تمایل از سبزیجات دیگری مثل سیب زمینی، هویج، تره فرنگی یا پیازچه هم می‌توان در تهیه سوپ بهره برد؛ این دیگر به ذائقه شما بستگی دارد.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از  مطالعه آن و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.