کاکتوس یکی از انواع گیاهانی است که این روزها بسیار محبوب است؛ حتی خود شما هم ممکن است همین حالا یک گلدان کوچک کاکتوس جایی در خانه یا محیط کار خود داشته باشید. اما آیا می‌دانستید میوه کاکتوس چه خواص شگفت‌‌انگیزی داشته و چگونه می‌تواند از طرق مختلف باعث بهبود سلامت و رفع برخی از مشکلات و بیماری‌ها شود؟ درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با این میوه و خواص بی‌نظیر آن آشنا شویم.

کاکتوس‌ها گیاهان جالبی هستند که در اشکال و اندازه‌های مختلف کشت و پرورش داده می‌شود؛ اما آیا می‌دانستید از میوه کاکتوس با عنوان گلابی هم یاد می‌شود! میوه‌ای شیرین و خوشمزه که می‌توان آن را به صورت خام هم مصرف کرد. رنگ آنها میان سبز تا قرمز متغییر بوده و طعم آنها گاهی کمی ترش و گاهی بسیار شیرین است. برخی از انواع میوه کاکتوس ممکن است در رنگ‌های دیگری همچون نارنجی یا بنفش هم قابل مشاهده باشند. 

این میوه خاردار بوده و دارای زوائدی است که خیلی راحت به پوست یا لباس شما می‌چسبند؛ پس اگر کاکتوس دارید حتما هنگام چیدن میوه آن از دستکش چرمی استفاده کنید. خوشبختانه کاکتوس را هم می‌توان در داخل و هم خارج خانه کشت کرد. این گیاه درکنار کمک به شادابی محیط و تغییر دکوراسیون منزل، با تولید این میوه لذیذ و مغذی ارزش خود را به اثبات رسانده است.

اما میوه کاکتوس چه خواصی دارد که اینگونه مورد توجه قرار گرفته است؟ با ما همراه باشید تا مروری کوتاه بر خواص مهم و ارزشمند این میوه داشته باشیم.

کمک به کاهش سطح کلسترول خون

میوه کاکتوس به رنگ قرمز-724press.com

میوه کاکتوس حاوی فیبر بالایی است که می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. براساس تحقیقات انجام شده مصرف این میوه باعث کاهش میزان سطح کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون می‌شود. البته کلسترول درحالت عادی برای ساخت سلول‌های سالم لازم است. اما بالا رفتن سطح آن با عوارضی همراه است که فرد را در معرض ابتلا به انواع بیماری و مشکلات سلامتی همچون سکته مغزی، بیماری عروق کرونر، بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

مطلب مرتبط:  چگونه کلسترول خون را به شکل طبیعی پایین بیاوریم؟

البته فراموش نکنید که بهترین راه کنترل سطح کلسترول بد خون، داشتن سبک زندگی سالم همچون رژیم غذایی سالم و ورزش کردن است.

برخورداری از انواع ریز مغذی‌ها

میوه کاکتوس روی گیاه کاکتوس-724press.com

میوه کاکتوس حاوی انواع ریز مغذی‌ها همچون آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B6 است. از بین این مواد مغذی، بیشترین درصد متعلق به ویتامین C و منیزیم است. 

به صورت معمول یک فنجان از این میوه حاوی این میزان مواد مغذی زیر است:

  • ۱۴ کالری
  • ۳ گرم کربوهیدرات
  • ۱ گرم پروتئین
  • کمتر از ۱ گرم چربی
  • فیبر ۲ گرم
  • ۲۰ میکروگرم ویتامین A
  • ۸ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۴.۶ میکروگرم ویتامین K
  • ۱ گرم قند
  • ۱۴۱ میلی‌گرم کلسیم

همچنین میوه‌هایی که رنگ آنها قرمز و بنفش است، حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هستند که دارای خواص ضد التهابی است.

کمک به کاهش وزن

میوه کاکتوس در رنگهای متنوع-724press.com

چاقی بیماری شایع و از عوارض زندگی مدرن و شهرنشینی و پناه بردن به خوراکی‌های تصفیه شده و فست فودها است. بزرگسالان دارای اضافه وزن اغلب در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و خطرناک همچون سرطان، دیابت، آرتروز و بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

مطلب مرتبط: ۸ تمرین چربی‌سوز شکم که می‌توانند شما را سالم‌تر کنند

چاقی یک مشکل جهانی است که باید به موقع مهار شود. راه‌های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد، از جمله اعمال جراحی اما بدنیست به جای اینکار از روش‌های امن و سالم‌تری استفاده کنیم. مثل استفاده از میزان کافی فیبر در برنامه غذایی که می‌تواند به طرق مختلف به رفع این مشکل کمک کند. میوه کاکتوس از جمله مواد خوراکی است که حاوی فیبر بالایی بوده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه داشته و از ریزه خواری یا پرخوری جلوگیری می‌کند.

فیبر موجود در این میوه همچنین به دفع چربی از طریق سیستم دفع بدن هم کمک می‌کند؛ درنتیجه می‌توان آسان‌تر از شر چربی‌های انباشته شده در بدن خلاص شد. از میوه کاکتوس می‌توان در تهیه انواع آبمیوه، دسر و اسموتی استفاده کرد.

کمک به پیشگیری از زخم معده

میوه کاکتوس سالم و برش خورده-724press.com

زخم معده زخمی دردناک است که معمولا در مخاط معده ایجاد می‌شود و عامل اصلی ایجاد آن کاسته شدن از ضخامت لایه مخاطی معده است. از آنجایی که این پوشش خاص از بافت معده در برابر اسیدهای گوارشی محافظت می‌کند، وجود آن ضروری است. اما وقتی این لایه نازک می‌شود، اسیدهای گوارشی می‌توانند روی بافت داخلی معده تأثیر گذاشته و باعث بدتر شدن وضعیت زخم معده شوند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، برخی از علائم رایج زخم معده بروز مشکلاتی همچون احساس تهوع احساس سوزش سر دل، کم خونی، کاهش وزن، استفراغ و.. است. خوشبختانه میوه کاکتوس حاوی ترکیبی به نام بتانین است که برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است؛ چون باعث کاهش مواد شیمیایی ملتهب‌کننده شده و درنتیجه شانس ابتلا به زخم معده را از طریق  پایین آوردن اثرات استرسی و همینطور جلوگیری از نازک شدن جداره معده، کاهش می‌دهد.

کاهش سطح قند خون

کاکتوس و میوه آن موسوم به گلابی-724press.com

یکی دیگر از خواص قابل توجه این میوه مغذی، توانایی آن در کاستن از سطح قند خون است. به عبارتی میوه کاکتوس قادر است سطح بالای گلوکز خون را کاهش دهد. آزمایشات مختلف انجام شده در این زمینه نشان دادند مصرف این میوه روی جذب روده‌ای گلوکز اثر گذاشته و از آن به میزان قابل توجهی می‌کاهد. از طرف دیگر پکتین و فیبر موجود در این میوه هم روی این فرآیند تأثیرات مثبتی دارد. زمانی که سطح قند خون شما تحت کنترل باشد، مدیریت دیابت به ویژه دیابت نوع دو بسیار راحت‌تر خواهد بود.

مطلب مرتبط: ۱۲ علامتی که نشان می‌دهد قند خون شما بالا است

البته این به این معنی نیست که میوه کاکتوس قادر است به تنهایی مشکل دیابت افراد مبتلا را به صورت کامل برطرف کند. بلکه شما باید در کنار مصرف آن روی برنامه غذایی خود هم کنترل داشته باشید، سبک زندگی خود را اصلاح کرده و حتی در هفته چند ساعتی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

کمک به حفظ سلامت ناخن

میوه و گوشت گیاه کاکتوس-724press.com

ناخن‌ها نشانه بارزی از وضعیت سلامت شما هستند؛ به طوری که هرگونه تغییر در ظاهر ناخن‌ها نشانه‌ی واضحی از کمبود مواد مغذی است. ناخن خشک و آسیب دیده یک پدیده شایع است که اغلب زیاد می‌شکند. اگرچه روش‌های درمانی متعددی برای این مشکل وجود دارد، اما متأسفانه همه آنها کارآمد نیستند.

خبر خوب این است که روغن استخراج شده از میوه کاکتوس می‌تواند به مرطوب کردن ناخن‌های خشک و آسیب دیده کمک کند؛ چراکه حاوی انواع روغن‌های مفید مثل پالمیتیک اسید، اولئیک اسید و لینولئیک اسید است. براساس نتایج یک بررسی مشخص شد روغن کاکتوس دارای نزدیک به ۶۱% لینولئیک است؛ همچنین میزان اسید اولئیک ۲۵ درصد و پالمیتیک اسید هم ۱۲ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

به غیر از اسیدهای چرب، این روغن حاوی مواد مغذی دیگری همچون آهن، منیزیم، پروتئین، روی و ویتامین C است که همگی به حفظ سلامت ناخن کمک می‌کنند.

کمک به تقویت و استحکام دندان و استخوان

نوشیدنی تهیه شده از میوه کاکتوس-724press.com

داشتن استخوان و دندان قوی و سالم برای بهبود کیفیت سلامت عمومی شما بسیار مهم و ضروی است. کلسیم هم ماده‌ای است که برای حفظ سلامت آنها لازم است که بیشتر در استخوان و دندان ذخیره می‌شود. بنابراین مهم است که این ماده معدنی را از طریق مصرف غذاهای حاوی کلسیم جذب کنید.

از طرف کمبود کلسیم باعث تضعیف استخوان و دندان و پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان بیمای استخوانی است که طی آن تراکم بافت استخوانی به شکل ملموسی کاهش پیدا می‌کند. پوکی استخوان باعث شکنندگی استخوان‌ها می‌شود، طوری که گاهی یک سرفه خفیف می‌تواند باعث شکستگی شود. این مسئله به ویژه در زنان یائسه شایع‌تر است. کمردرد، درد کمر، خمیدگی استخوان و کاهش قد از جمله علائم این مشکل است.

میوه کاکتوس به استحکام استخوان و دندان کمک کرده و احتمال پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: نرمی استخوان چیست و چه کسانی را تهدید می‌کند؟

به صورت معمول مردان و زنان در سنین مختلف باید این میزان کلسیم را به صورت روزانه دریافت کنند:

  • مردان  ۷۰ سال و کمتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز
  • زنان  ۵۰ سال و کمتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز
  • مردان بالای  ۷۰ سال: ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز
  • زنان بالای  ۵۰ سال: ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز

به این ترتیب مهم است که کلسیم لازم برای تقویت بافت استخوانی بدن خود را از طریق مواد غذایی جذب کنید. اما اگر رژیم غذایی شما توان چنین کاری را ندارد، بدنیست از میوه کاکتوس هم بهره ببرید که به خوبی آجیل، سبزیجات دارای برگ‌های سبز و لوبیا برای این امر مفید است. از طرف دیگر مکمل‌های حاوی کلسیم هم می‌تواند از خطر از بین رفتن بافت استخوانی جلوگیری کند. بااین‌حال پیش از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

کاهش احتمال سکته مغزی

میوه کاکتوس زرد-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، سالانه سندرم متابولیک (Metabolic syndrome)، باعث مرگ و میر بسیاری در گوشه و کنار جهان است. براساس تحقیقات انجام شده روی ۶۸ زن مبتلا به سندرم متابولیک مشخص شد میوه کاکتوس می‌تواند درمان کننده این مشکل باشد؛ به طوری که در روز چهاردهم سطح کلسترول در ۴۲ داوطلب فوق تاحدی کاهش پیدا کرد.

سکته مغزی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که عملیات خون‌رسانی به بخشی از مغز متوقف شده و باعث از کار افتادن آن قسمت می‌شود. درمجموع ما دو نوع سکته مغزی داریم: یک نوع سکته مغزی ایسکمیک (Ischemic stroke) است که طی آن خونرسانی به قسمتی از مغز به صورت کامل متوقف می‌شود. نوع دیگر سکته مغزی هموراژیک (hemorrhagic stroke) است که در آن خود مغز دچار خونریزی می‌شود.

برخی از علائم رایج سکته مغزی شامل موارد زیر است:

  • ضعف
  • احساس مورمور شدن
  • بی‌حسی
  • از دست دادن بینایی
  • از دست دادن تعادل، احساس سرگیجه و عدم تعادل در هنگام راه رفتن
  • سردرد ناگهانی و شدید
  • احساس گیجی و مشکل در تکلم

این علائم را همواره به خاطر داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با آن، به سرعت با مراکز درمانی تماس بگیرید.

رفع مشکلات پس از استفاده از نوشیدنی‌های مضر

شکل میوه کاکتوس سلام و برش خورده-724press.com

براساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز علوم بهداشتی تولان مشخص شد، افراد با مصرف عصاره کاکتوس می‌توانند بر اثرات ناخوشایند مصرف احتمالی نوشیدنی‌های مضر غلبه کرده و آنها رابه میزان قابل توجهی کاهش دهند. از جمله این عوارض می‌توان به حالت تهوع، سردرد و بیزاری از مصرف غذا اشاره کرد.

به جز خود این میوه، شما می‌تواند از انواع مکمل‌های تهیه شده از این میوه خاص استفاده کنید. درمجموع بهتر است بدانید مصرف این نوع نوشیدنی‌ها باعث آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که درادامه آسیب‌های سلولی را به دنبال دارد. میوه کاکتوس همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و از بدن در برابر هرگونه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

اثرات ضد پیری پوست

میوه کاکتوس نصف شده-724press.com

میوه کاکتوس حاوی انواع ویتامین‌‌های مفید همچون ویتامین E و K است که هردو مسئول جوانسازی پوست هستند. این میوه همچنین حاوی اسیدهای چرب است که باعث تغذیه و آبرسانی پوست می‌شود. درمجموع این ویتامین‌ها از ایجاد خطوط و چین و چروک جلوگیری می‌کنند.

مشخص است که بشر نمی‌تواند از پیری فرار کند؛ اما خب شما می‌توانید این روند طبیعی را تاحد ممکن به تعویق انداخته و مدت بیشتری از جوانی و شادابی پوست و موی‌تان لذت ببرید. داروهای مختلفی برای مبارزه با عوارض پیری تولید و ارائه می‌شوند که البته همیشه هم نتایج دلخواه را به همراه ندارند و حتی ممکن است بیشتر مضر باشند تا مفید. پس بهتر است استفاده از محصولات طبیعی را در اولویت قرار دهید چون حداقل عوارض جانبی ندارند.

برخی  مواد غذایی جوان کننده پوست:

  • میوه کاکتوس
  • عسل
  • روغن نارگیل و روغن زیتون
  • ماسک موز
  • ماسک سفیده تخم مرغ
  • ژل آلوئه‌ورا

رفع سیاهی دور چشم

میوه کاکتوس با خار-724press.com

اگر از مشکل حلقه‌های تیره دور چشم رنج می‌برید، بدنیست بدانید میوه کاکتوس از توانایی لازم برای کاهش و برطرف کردن آنها برخوردار است. این میوه به دلیل وجود اسیدهای چرب در روغن به دست آمده از دانه کاکتوس، می‌تواند به تغذیه و روشن شدن پوست کمک کند. این روغن همچنین روی پوست نواحی اطراف چشم هم اثرگذاشته و حلقه‌های تیره را روشن می‌کند.

مطلب مرتبط: هفت خوراکی مفید برای سلامت چشم و بینایی

اما دلایل اصلی ایجاد کبودی یا سیاهی اطراف چشم متنوع هستند که بدنیست به صورت مختصر به هرکدام از آنها اشاره کنیم:

  • خستگی

خستگی زیاد یا کم خوابی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شود. این مسئله حتی می‌تواند باعث پریدگی رنگ پوست و کدر شدن آن می‌شود؛ به گونه‌ای که رگ‌های خونی شما مشخص می‌شوند. خواب بیش از اندازه هم از دیگر دلایلی است که می‌تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود.

  • فشار آوردن به چشم‌ها

تماشای طولانی تلویزیون یا کار با تلفن یا کامپیوتر هم می‌تواند باعث سیاهی اطراف چشم شود. پس حتما مهم است حین کار هرچند دقیقه یک بار کمی به چشمان خود استراحت دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.

  • واکنش‌های آلرژیک

برخی افراد به دلیل خوردن یا حتی تماس به مواد حساسیت‌زا، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. چنین واکنش‌هایی گاهی اوقات می‌تواند عامل ایجاد حلقه‌های سیاه دورچشم باشد. آنها می‌توانند باعث ایجاد خارش و درنتیجه تورم زیر چشم شوند.

  • کم آبی بدن

مهم است که همواره به هیدراته کردن بدن خود اهمیت بدهید. بهتر است طبق توصیه پزشکان روزانه و بسته به گرمای هوا بین هشت الی ۱۲ لیوان آب بخورید تا بدن‌تان به خوبی آبرسانی شود. کمی آبی بدن درکنار مشکلات دیگر، می‌تواند باعث ایجاد تیرگی اطراف چشم شود.

  • قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه خورشید 

نور خورشید برای بدن ما ضروری و مفید است، اما مثل هر چیز دیگری باید اندازه را نگهدارید وگرنه دچار مشکلات متعددی می‌شوید که سیاهی دور چشم یکی از آنها است. درواقع قرار گرفتن در معرض نور خورشید اگر بیش از اندازه باشد، باعث تولید ملانین اضافی شده که نوعی رنگدانه پوستی است و پرواضح است که تیرگی پوست را به همراه دارد.

فراموش نکنید درکنار میوه کاکتوس، خوابی کافی، آبرسانی چشم‌ها با چای کیسه‌ای و استفاده از کمپرس سرد هم می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

التیام زخم‌ و جراحت

میوه کاکتوس پوست کنده-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)  و براساس نتایج به دست آمده از برخی تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد میوه گلابی شکل کاکتوس دارای ترکیبات فنول است که یک داروی طبیعی برای بهبود زخم و جراحات سطحی است.این ترکیبات به دلیل خاصیت و اثرات آنتی اکسیدانی خود برای پوست مفید بوده و در صورت وجود هر نوع زخم و آسیب دیدگی سطح می‌توانند به روند ترمیم پوست کمک کنند.

روغن استخراج شده از این میوه هم اثرات کمک کننده دارد؛ به خصوص اگر به صورت مرتب از آن استفاده کنید. بنابراین تازمانی که به نتایج دلخواه خود نرسیده‌اید حتما به مصرف آن ادامه دهید، به ویژه اگر از آن برای درمان و برطرف کردن لک‌های پوستی استفاده می‌کنید.

یک تغذیه کننده عالی مو

میوه کاکتوس و شباهت با پشن فروت-724press.com

همانگونه که پیش‌تر هم اشاره کردیم، روغن استخراج شده از این میوه مفید حاوی اسیدهای چرب است که می‌توانند به جوان ماندن پوست کمک کنند. این مسئله در مورد موهای شما هم صدق می‌کند، یعنی با ماساژ دادن روغن کاکتوس روی موهای خود، باعث تغذیه پوست سر و موهای خود شده و به سلامت و شادابی آنها کمک می‌کنید.

استفاده از میوه کاکتوس به عنوان نرم‌کننده

میوه کاکتوس سبز-724press.com

به جای اینکه برای خرید انواع نرم کننده‌های گران‌قیمت مو هزینه کنید، می‌توانید خیلی راحت یک نرم کننده مناسب و باکیفیت را در خانه تهیه کنید. برای اینکار کافی است روغن نارگیل و شیر نارگیل را به همراه میوه کاکتوس و خیار مخلوط کنید. بهتر است کمی قبل از استفاده این مواد را با هم مخلوط کرده و به موهای خود بمالید و بیست دقیقه الی نیم ساعت صبر کنید. سپس موهای خود را بشویید و از برق و نرمی آنها لذت ببرید. این نرم‌کننده تأثیری شگفت‌انگیز روی پوست و موی شما داشته و جز نرمی و لطافت، در فصل تابستان از آنها در برابر گرمای سوزان خورشید هم محافظت می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص آب برنج برای تقویت زیبایی پوست

با وجود مزایای سلامتی جالب توجه میوه کاکتوس که به صورت مختصر به هرکدام از آنها اشاره کردیم، فراموش نکنید که حتما قبل از مصرف هرگونه دارو حتی انواع طبیعی هم با پزشک معالج خود مشورت کنید.

امیدوارم در پایان این مطلب از مرور منتخبی از خواص میوه کاکتوس و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا شما تجربه استفاده از میوه کاکتوس یا محصولات جانبی آن همچون دمنوش یا روغن کاکتوس را داشته‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، نظر شما در مورد فواید این محصولات چیست؟ فراموش نکنید تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.