جوش شیرین یکی از مواد پرکاربرد در درست کردن انواع نان و شیرینی پزی است که بیشتر برای حجیم‌تر شدن خمیر نان و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته جوش شیرین کاربردهای مختلفی دارد، جالب است بدانید حتی برای درمان جوش هم می‌توان از خمیر جوش شیرین استفاده کرد. اما آیا می‌دانستید جوش شیرین در شستشو با ماشین لباسشویی هم کاربرد دارد؟ بله، جوش شیرین باعث سفید و تمیزتر شدن البسه می‌شود، اما چگونه؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg،  جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم ماده‌ای قلیایی است که قادر است میزان PH آب را تغییر دهد. جوش شیرین را باید ماده‌ای نسبتا ارزان قیمت با کاربردهای فراوان دانست.

جوش شیرین-724PRESS.COM

اگرچه بسیاری از ما از جوش شیرین در پخت و پز  به‌ویژه طبخ نان، کیک و شیرینی استفاده می‌کنیم، اما جوش شیرین استفاده‌های دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به کاربرد آن به‌عنوان یک ساینده ملایم سطوح و مناسب برای پاک کرده لکه‌ها اشاره کرد. البته یکی دیگر از کاربردهای شگفت‌انگیز جوش شیرین، استفاده از آن در فرآیند شستشوی لباس است.

جوش شیرین ماده‌ی مؤثری است که می‌توان از آن برای روشن و سفید کردن البسه استفاده کرد؛ همچنین اضافه‌کردن جوش شیرین به پودر شوینده‌ای که استفاده می‌کنید هم می‌تواند کارایی آن را افزایش دهد. اما برای استفاده از جوش شیرین در شستشوی لباس‌ها، بهتر است آن را به شکل مستقیم در درام یا محفظه‌‌ای که لباس‌ها در آن ریخته می‌شوند قرار دهید. فراموش نکنید که این بهترین روش برای استفاده از جوش شیرین است و نباید جوش شیرین را به تلگراف داخلی ماشین لباسشویی اضافه کنید.

کابردهای جوش شیرین-724PRESS.COM

از طرف دیگر بهتر است از جوش شیرین به‌عنوان بخشی از چرخه شستشوی ماشین لباسشویی هم استفاده نشود؛ چون ممکن است اثراتی از آن روی لباس یا لوازم خانگی مثل ملحفه یا حوله‌ها باقی بماند. بنابراین اگرچه جوش شیرین ماده‌ای مؤثر و مفید است که می‌تواند به تمیز و سفیدتر شدن البسه کمک کند، اما نمی‌توان آن را خیلی پیش پا افتاده هم مورد استفاده قرار داد.

در ادامه با 724press همراه شوید تا به شما نشان دهیم بهترین روش برای استفاده از جوش شیرین در لباسشویی چیست؟ 

۱. دو روش از بین بردن لکه‌ها

جوش شیرین درکنار برس شوینده-724PRESS.COM

جوش شیرین را می‌توان قبل از شستشوی لباس‎، برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کرد. برای بیشتر لکه‌ها می‌توان از خمیر تهیه شده از مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کرد. این مخلوط باید غلظت مناسبی داشته باشد؛ یعنی هم قوام داشته باشد و هم به‌خوبی روی سطح لکه پخش شود. این خمیر را روی لکه بمالید و اجازه دهید به مدت  ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت به حال خود بماند. سپس ابتدا خمیر را از روی لباس پاک کرده و دور بریزد و سپس آن را به‌وسیله‌ی ماشین لباسشویی بشویید.

اما برای پاک کرده لکه‌ای ایجاد شده از روغن و چربی باید از روش دیگری استفاده کنید. به گزارش ۷۲۴پرس، برای پاک کردن این نوع لکه‌ها نیازی نیست خمیر جوش شیرین تهیه کنید؛ بلکه کافی است جوش شیرین خشک را مستقیما روی لکه ریخته و لباس مورد نظر را به مدت هشت الی  ۱۲ ساعت کنار بگذارید تا چربی به آرامی از روی پارچه پاک شود.


۲. جوش شیرین و کمک به افزایش کارایی مواد شوینده و سفیدکننده کلر

ریختن جوش شیرین داخل ماشین لباسشویی-724PRESS.COM

از آنجایی که جوش شیرین ماده‌ای قلیایی است، می‌توان از آن برای افزایش کارایی مواد شوینده مخصوص لباسشویی و همینطور سفیدکننده کلر بهره برد. به این ترتیب شما می‌توانید از حجم کمتری از این مواد استفاده کرده و درمقابل به همان سطح تمیزی و سفیدی مورد نظرتان دست پیدا کنید.

برای این کار کافی است نصف فنجان جوش شیرین را هم به همراه پودر شوینده یا سفیدکننده استفاده کنید تا شاهد این عملکرد بهتر باشید.


۳.  جایگزینی بی‌خطر و ملایم برای سفیدکننده کلر

ریختن شوینده داخل محفظه ماشین لباسشویی-724PRESS.COM

اگر دوست دارید استفاده از سفیدکننده را به صورت کامل حذف کنید، اینجا است که جوش شیرین می‌تواند انتخابی درست و جایگزینی مناسب برای سفید کردن لباس‌ها باشد. برای این منظور نصف فنجان جوش شیرین را هم درفرآیند شستشو مورد استفاده قرار دهید تا لباس‌های سفید و روشن یا ملحفه و حوله‌ها جلوه‌های پاک و درخشان پیدا کنند.


۴. استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه جوهر یا لکه‌های مداد  شمعی

یک شیشه بیکینگ سودا یا جوش شیرین-724PRESS.COM

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یکی از اتفاقات ناگواری که ممکن است حین یک لباس شستن ساده رخ دهد، این است که خودکار، ماژیک یا مداد شمعی همراه لباس‌ها داخل ماشین لباسشوی انداخته شده و باعث ایجاد لکه‌هایی هم روی البسه داخل ماشین و هم روی سطح درام ماشین لباسشویی شود.

اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید. کافی است لباس‌های لک شده را با یک  فنجان جوش شیرین و  بالاترین دمای آبی که مناسب آن البسه خاص است، بشویید. جوش شیرین به پاک شدن لکه‌ها از روی لباس و همینطور تمیز کردن محفظه لباسشویی کمک می‌کند. پاک و تمیز شدن درام بیشتر از این جهت حائز اهمیت است که از انتقال لکه‌های جوهر و رنگ به لباس‌هایی که در آینده در ماشین لباسشویی شسته خواهند شد، جلوگیری می‌کند.


۵. استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های اسیدی و همینطور از بین بردن بوی مواد اسیدی

بوی نامطبوع البسه-724PRESS.COM

از خاصیت قلیایی بودن جوش شیرین می‌توان برای از بین بردن لکه و بوی ناشی از ترکیبات اسیدی استفاده کرد. بیشتر بوهای بد از جمله بوی ادرار و استفراغ  منشأ اسیدی دارند. شستن لباس‌های آلوده به این مواد با استفاده از جوش شیرین می‌توان به خنثی کردن اسید و درنتیجه از بین بردن بوهای مرتبط با آن کمک کند.

اگر یک ماده اسیدی مثل پاک‌کننده سطوح یا اسید باتری باعث لکه‌دار شدن لباس شد، می‌توان با استفاده از جوش شیرین به سرعت جلوی آسیب دیدگی ناشی از آن را گرفت. برای شروع بهتر است ابتدا لباس را با آب جاری سرد آبکشی کرده و روی لکه جوش شیرین بمالید. سپس لباس را داخل لباسشویی انداخته و بشویید.

مسئله دیگری که شاید برای‌تان جالب باشد، استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد کفش است. از آنجایی که جوش شیرین دارای ساختاری متخلخل است، قادر است بوها را به دام انداخته و خنثی کند. ضمن اینکه استفاده از جوش شیرین می‌تواند مانع از رشد قارچ در فضای داخل کفش شود. تنها کافی است مقداری جوش شیرین را به صورت مساوی داخل کفش خود بپاشید و کفش را کمی تکان دهید تا جوش شیرین همه جای آن پخش شود. حالا به مدت یک شب کفش را کنار بگذارد و قبل از استفاده جوش شیرین را بیرون بریزید. البته اگر برای مدتی قصد استفاده از آن را ندارید، می‌توانید اجازه دهید جوش شیرین داخل کفش بماند.


۶. استفاده از جوش شیرین برای جمع کردن کف ناشی از سرریز شدن ماشین لباسشویی

چکه کردن آب از ماشین لباسشویی-724PRESS.COM

معمولا شاهد سرریز شدن آب و کف از ماشین لباسشویی نیستیم، اما اگر به دلایلی این اتفاق رخ داد بهتر است از این نکته مهم و ترفند مفید استفاده کنید. درچنین شرایطی اگر متوجه ریختن آب و کف از ماشین لباسشویی شدید، ابتدا دستگاه را خاموش کنید. سپس مقداری جوش شیرین روی کف ریخته و صبر کنید تا حباب‌ها ترکیده و از بین بروند. جوش شیرین همچنین مقداری از آب ریخته شده را هم جذب می‌کند، درنتیجه پاک کردن سطح از آب  کف راحت‌تر می‌شود.


۷. کمک به نرم شدن آب

حوله های تمیز و لول شده-724PRESS.COM

اگر در منطقه‌ای سکونت دارید که درجه سختی آب در آنجا بالا است، قلیایی بودن جوش شیرین می‌تواند به از بین بردن این مشکل کمک کرده و به اصطلاح آب استفاده شده برای شستن لباس‌ها را نرم کند.

آب سخت تصفیه نشده باعث ایجاد جلوه‌ای تیره  کدر در لباس‌ها می‌شود. اما اگر از نصف فنجان جوش شیرین در شستشوی لباس‌ها استفاده کنید، اثر غلظت بالای مواد معدنی را کاهش داده و درنتیجه البسه ظاهری تمیز و درخشان‌تر پیدا می‌کنند.


۸.  تمیز کردن اتو

اتو بخار-724PRESS.COM

شاید از این مسئله اطلاع داشته باشید که سطح اتو  به تدریج به محلی مناسب برای تجمع مواد معدنی  تبدیل شده و درنتیجه کارایی آن کاهش پیدا می‌کند. این مسئله به ‌خصوص در مناطقی که درجه سختی آب در آنجا بالا است، موجب مشکلات بیشتری می‌شود. اینجا است که استفاده از خمیر جوش شیرین می‌تواند به حذف رسوبات معدنی از سطح اتو کمک کند.

به گزارش 724Press.com، خاصیت سایش‌دهنده ملایم جوش شیرین همچون از تجمع موادی همچون نشاسته  یا آهار را از بین برده و به آرامی آثار سوختگی را پاک کند.  برای تمیز کردن سطح اتو مقدار کمی خمیر جوش شیرین آماده کرده و آن را به کمک یک پارچه خشک روی سطح  اتو بمالد، سپس سطح را با استفاده از یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید. توجه داشته باشید که  قبل از انجام این کار، اتو باید کاملا سرد شده باشد.

مطلب مرتبط:  آشنایی با ۱۱ کاربرد درمانی جوش شیرین

شما از کدام یکی از این ترفندها برای شستشوی لباس‌ها استفاده می‌کنید؟ آیا پیش از این از خواص شگفت‌انگیز جوش شیرین برای شستشوی لباس آگاهی داشتید؟ شما از جوش شیرین چه استفاده‌هایی می‌کنید؟ فراموش نکنید ایده، تجربه و نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارد. درپایان از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.