آیا علاقمند هستید به سفره‌ی صبحانه‌تان رنگ و لعاب دیگری بدهید؟ پیچیدن عطر نان تازه در فضای منزل‌تان را دوست دارید؟ اگر جواب‌تان مثبت است ۷۲۴ پرس را همراهی کنید تا با طرز تهیه‌ی نانی خوش‌طعم با طعم دارچین آشنا شوید؛ نانی زیبا که می‌تواند جایگزین خوبی برای نان‌‌های حجیم آماده و بازاری باشد. کنار ما بمانید تا قدم به قدم مراحل پخت نان حلقوی دارچینی را مرور کنیم.

اگر در منزل فر داشته و به کار با دستان‌تان برای ورز دادن خمیر علاقه داشته باشید انواع مختلفی نان هست که می‌توانید امتحان کنید. اگر دستگاه همزن‌تان مجهز به تجهیزات خمیرگیری هم باشد کار برای شما راحت‌تر می‌شود.

نان دارچینی (724press.com)

پس امتحان کردن یک هنر خانگی که هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم طعم دلنشینی به کام خانواده‌تان می‌چشاند، کار بیهوده‌ای نخواهد بود. پس دست به کار شوید و مواد لازم را آماده کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان دارچینی رولتی

این نان دارچینی که به خاطر شکل حلزونی رول‌ها جلوه‌ی زیبایی دارد، به طور قطع می‌تواند شما را راضی کند.

مواد لازم برای تهیه خمیر نان:

  • ۱ پیمانه شیر ولرم با دمای ۴۵ درجه سانتیگراد یا ۱۱۰ درجه فارنهایت
  • ۲ عدد تخم مرغ، به دمای محیط رسیده
  • ۱/۳ پیمانه مارگارین، ذوب شده
  • ۴ و ۱/۲ پیمانه آرد مخصوص پخت نان
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱/۲ پیمانه شکر سفید
  • ۲ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری مخمر فوری

مواد لازم برای لایه‌ی میانی:

  • ۱ پیمانه شکر قهوه‌ای
  • ۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین
  • ۱/۳ پیمانه کره، نرم شده

مواد لازم برای روکش نان:

  • ۸۵ گرم پنیر خامه‌ای، هم زده و نرم شده
  • ۱/۴ پیمانه کره، نرم شده
  • ۱ و ۱/۲ پیمانه شکر مخصوص شیرینی‌پزی
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل
  • ۱/۸ قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه:

نان دارچینی (724press.com)

نکته‌ی مهم در تهیه‌ی هر خمیر نانی، همیشه تازه بودن خمیر مایه است؛ چرا که پوک و حجیم شدن نان به عملکرد صحیح آن بستگی دارد. مخمر یک باکتری زنده است که برای فعال شدن نیاز به گرما و غذا دارد. اگر پودر خمیر مایه‌ی تازه داشته باشید و غذا و حرارت مناسب را فراهم کنید می‌توانید در انتها نان خوبی به دست بیاورید.

پس در ابتدا شیر را گرم کنید و دمای آن را با یک دماسنج مخصوص آشپزی چک کنید. اگر دماسنج نداشتید انگشت‌تان را در آن نگه دارید اگر دست‌تان نسوخت مناسب است. پس وقتی دمای شیر به ۴۵ درجه‌ی سانتیگراد رسید در حدود یک سوم پیمانه از آن را در یک لیوان شیشه‌ای بریزید، یک قاشق غذاخوری از مقدار شکر لازم برای تهیه خمیر را در آن ریخته و بعد مخمر را روی شیر پاشیده و با یک قاشق پلاستیکی کمی مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و در جای گرم بگذارید تا خمیر مایه به عمل بیاید.

نان دارچینی (724press.com)

مابقی شیر گرم را در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و باقیمانده‌ی شکر، دو عدد تخم مرغ و مارگارین ذوب شده را اضافه کرده و هم بزنید. وقتی یکدست شد، نمک را با مقدار کمی از آرد مخلوط کرده و به مایه اضافه کنید. سپس خمیر مایه‌ی عمل آمده را اضافه کنید با قاشق یا لیسک پلاستیکی مخلوط کرده و کم‌کم آرد را تا جایی به خورد مواد بدهید که خمیر فرم بگیرد. در این مرحله خمیر به ورز دادن نیاز دارد. با کمک قسمت گوشتی کف دست خمیر را روی سطح کار باز کرده و دوباره جمع کنید. برای ده دقیقه ورز دادن خمیر را انجام بدهید. اگر لازم بود کمی از آرد باقیمانده استفاده کنید تا چسبندگی خمیر را بگیرید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پای هلو با خامه ترش

توجه داشته باشید که اگر دستگاه خمیرساز نان داشته باشید یا دستگاه همزن‌تان پّره‌ی مناسب خمیر نان داشته باشد می‌توانید از همان ابتدا مواد را در کاسه‌ی دستگاه ریخته و بگذارید خمیر کاملاً ورز بخورد، در غیر اینصورت ورز دادن با دست را انجام بدهید.

نان دارچینی (724press.com)

کف یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی را خیلی کم چرب کرده خمیر را چانه گرفته و کمی در ظرف بغلتانید تا سطحش چرب شود. بعد در ظرف گذاشته و روی آن را پوشانده و برای ۳۰ دقیقه بگذارید عمل آمده و خمیر ور آمده و حجیم شود.

شکر قهوه‌ای و دارچین را با هم مخلوط کنید. خمیر را که تاکنون کمی استراحت کرده روی سطح آردپاشی شده قرار داده و به اندازه‌ی مستطیلی به ابعاد ۴۰ در ۵۰ سانتیمتر پهن کنید. مقدار کره‌ی نرم شده‌ی ذکر شده برای مواد میانی را روی سطح خمیر پخش کنید. ترکیب شکر قهوه‌ای و دارچین را روی سطح خمیر با حفظ کمی فاصله از لبه‌ها، بپاشید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کوکی‌ شکری

حالا شروع کنید خمیر را  روی عرضش رول کردن. وقتی رول خمیر کامل شد با کمک یک چاقوی تیز، آن را به ۱۲ حلقه برش بزنید.

نان دارچینی (724press.com)

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، کف یک قالب مستطیلی ۲۲ در۳۳ سانت را کمی چرب کنید و رول‌ها را کف ظرف بچینید. روی ظرف را پوشانده و در جای گرم بگذارید تا خمیر ادامه‌ی زمان استراحتش را سپری کند. در حدود ۳۰ دقیقه زمان کافی است ولی اگر حجم خمیر دوبرابر نشد کمی بیشتر استراحت بدهید.

۱۵ دقیقه قبل از شروع به پخت، فر را روشن کرده و دمای آن‌ را روی ۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت معادل ۲۰۰ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید. برای حفظ رطوبت خمیر نان حین پخت می‌توانید در یک ظرف مناسب آب ریخته و از همان ابتدا در فر بگذارید یا اینکه روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

قالب را در فر بگذارید تا وقتی که روی خمیر کمی طلایی شود، ۱۵ دقیقه کافی است. در این مدت پنیر خامه‌ای، کره، شکر دانه ریز قنادی، نمک و عصاره‌ی وانیل را با هم مخلوط کنید. وقتی نان پخت و خمیر هنوز گرم بود ترکیب مواد را روی تمام سطح نان بمالید. این نان‌ لذیذ دارچینی را گرم میل کنید و از طعم دلپذیر آن در کنار عزیزان‌تان لذت ببرید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پای بستنی و مارشمالو

هر تکه از این نان دارچینی ۵۰۲ کالری انرژی، ۱۸.۵ گرم چربی، ۷۷.۳ گرم کربوهیدرات، ۸.۲ گرم پروتئین، ۶۴ میلی‌گرم کلسترول و ۳۸۸ میلی‌گرم سدیم دارد.

نان دارچینی (724press.com)

در پایان امیدواریم مرور طرز تهیه این نان خوشمزه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.