عسل یکی از معجزات بی‌بدیل مادر طبیعت  است؛ شهدی طلایی رنگ که خواص جادویی و بی‌نظیرش مدت‌ها است که توجه بشر را به خود جلب کرده است. عسل، این محصول شگفت‌انگیز زنبورهای عسل می‌تواند به اشکال مختلف باعث بهبود کیفیت سلامت شما شود. اما آیا می‌دانید عسل می‌تواند به سلامت پوست شما هم کمک کرده و حتی  برای درمان برخی از مشکلات پوستی مفید باشد؟ در مرور خواص عسل برای سلامت پوست با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Pubmed، عسل ماده‌ای با خواص باورنکردنی است که می‌تواند همچون یک معجزه، سلامت پوست شما را متحول کند؛ بله، تعجب نکنید چون به واقع  این ادعا از بسیاری از جهات درست است. اما اگر دوست دارید بدانید چه  چیزی باعث می‌شود  مزایای مصرف عسل تضمینی برای بهبود بافت و کیفیت پوست شما می‌شود، درادامه این مطلب همراه ما باشید.

قاشق مخصوص ریختن عسل- 724press.com

برای قرون متمادی، عسل بخشی جدایی ناپذیر از سبک زندگی بسیاری از ساکنان این کره خاکی بوده است. از استفاده در فرهنگ آشپزی ملل مختلف تا آزمایش برای درمان بیماری‌های مختلف و رفع مشکلات گوناگون مرتبط با سلامتی، عسل به ‌عنوان ماده‌ای مفید و مغذی در بین عموم جا افتاده است. شهرت و اعتبار عسل به‌عنوان یک معجون جادویی باعث شده است که آن را  خوردنی لذیذ بدانیم که سلامت بدن ما را چه به صورت درونی و چه بیرونی تأمین می‌کند.

شاید بتوان عسل را یک نیروگاه مملو از مواد مغذی ضروری برای بدن دانست؛ این تعریفی است که از جهات گوناگون به خوبی با نقش و کارایی این ماده مغذی همخوانی دارد. این مسئله همچنین باعث شده است که عسل در زمره‌ی یکی از مواد غذایی مورد علاقه متخصصان تغذیه، متخصصان زیبایی و دوست‌داران مواد طبیعی قرار گرفته و جایگاهی خاص را به خود اختصاص دهد.

عسل طبیعی و موم عسل- 724press.com

چند نکته خواندنی در مورد  عسل:

  • قدمت استفاده از عسل به بیش از چهار هزار سال قبل بازمی‌گردد.
  • ترکیب عسل با دیگر فرآورده‌های گیاهی باعث بهبود ارزش دارویی  آنها می‌شود.
  • عسل از معدود مواد خوراکی است که اگر به خوبی نگهداری شود، فاسد  نشده و می‌توان تا پایان تاریخ انقضا از آن استفاده کرد.
  • عسل یک تقویت‌کننده فوری انرژی است که برای ورزشکاران و علاقمندان به تناسب اندام مفید بوده و باعث افزایش سطح استقامت آنها می‌شود.
  • شهد طلایی زنبورهای عسل   یک منبع خوب از انواع آنتی اکسیدان و فلاوونوئیدها است که هر دو برای بهبود سلامت انسان بسیار مفید هستند.
  • خواص ضد باکتریایی عسل باعث می‌شود از آن به‌عنوان راهی طبیعی و مفید برای جلوگیری از انواع عفونت‌های باکتریایی و قارچی استفاده کنند.

با این تفاسیر چندان اشتباه نیست اگر بگوییم عسل پاسخ طبیعت به بسیاری از مشکلات سلامتی انسان است. اما این همه خواص از کجا ناشی می‌شود. درابتدا بیایید کمی بیشتر با این ماده ارزشمند آشنا شویم. به گزارش ۷۲۴پرس، عسل محلولی فوق اشباع  شده است که به صورت عمده از دو ماده قندی یعنی فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است و درکنار آن‌ها حاوی انواع پروتئین و اسیدهای آمینه، انواع ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، مواد معدنی و ریز مغذی‌ها است.

عسل و یک تکه موم عسل- 724press.com

اما در مورد استفاده از عسل برای درمان مشکلات و بهبود بافت پوست هم اطلاعات متعددی در اختیار ما قرار دارد. سوابق تاریخی استفاده از عسل برای بهبود بافت پوست به دوران اولین تمدن‌های بشری  بازمی‌گردد. در آن دوران از عسل به صورت مکرر برای خواص درمانی استفاده می‌شده و در کنار آن عسل به‌عنوان چسب هم کاربرد داشته است.

مطلب مرتبط:  ۵ روش درمانی با خواص جادویی عسل و دارچین

خواص ضد میکروبی عسل که باعث استفاده از آن برای درمان مشکلات پوستی می‌شود، به خاطر انتشار آنزیمی   H2 O2 (کاتالاز) و همچنین وجود اجزای فعالی همچون متیل گلیوکسال (methylglyoxal) است.  از طرف دیگر عسل  از منظر پزشکی هم کاربردهای فراوانی دارد. مثلا می‌توان  از عسل به‌عنوان پانسمان برای درمان انواع زخم و سوختگی  استفاده کرد. درکنار آن از عسل برای درمان مشکلاتی همچون پیتیریازیس (pityriasis)، کچلی، سبوره، شوره سر، درماتیت، پسوریازیس، هموروئید و شقاق مقعدی  کاربرد دارد.

عسل همچنین در فرمولاسیون‌های آرایشی دارای اثرات نرم‌کننده، مرطوب‌کننده استفاده شده و همچین در محصولات پوستی همچون حالت دهنده‌ها استفاده می‌شود. عسل پوست را جوان نگاه داشته و بروز چین و چروک و عوارض پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.  این ماده مغذی  PH را تنظیم کرده و از بروز عفونت‌های پاتوژنیک جلوگیری می‌کند.

انواع عسلُ موم عسل و محصولات جانبی- 724press.com

محصولات آرایشی مبتنی برعسل شامل انواع پمادهای نرم‌کننده لب، شیر پاک  کن، کرم‌های آبرسان، ضد آفتاب، لوسیون‌های تغذیه کننده پوست، شامپو و نرم‌کننده است.  مقادیر استفاده شده عسل در این محصول بین یک الی 10% است ، اما غلظت آن می‌تواند تا هفتاد درصد  هم از طریق مخلوط کردن با روغن، ژل، امولسیفایرها یا ترکیب با پلیمر افزایش پیدا کند.

شاید مهمترین دلیل برای اینکه عسل اغلب به‌عنوان یک ماده اصلی تقریبا در هر محصول زیبایی یافت می‌شود، خاصیت مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده آن باشد. درواقع عسل به صورت عمقی رطوبت پوست را تأمین می‌کند؛ چراکه آنزیم‌های موجود در آن می‌توانند به راحتی به داخل پوست نفوذ کنند و از این طریق باعث نرمی بافت پوست حتی در عمق آن شوند. از طرف دیگر عسل می‌تواند باعث پاکسازی منافذ پوست و خلاصی فرد از شر جوش‌های سر سیاه شود که مشکل بسیاری از افراد است. ازآنجایی که عسل حاوی خواص آنتی اکسیدانی بوده و در کنار آن یک ضد عفونی کننده طبیعی است، می‌تواند با از بین بردن آلودگی و مواد جمع شده در منافذ که باعث بسته شدن آن‌ها و ایجاد جوش سر سیاه می‌شوند، شما را از این مشکل نجات دهد. از طرف دیگر عسل منافذ پوستی را آبرسانی و سفت کرده و باعث می‌شود پوست شفاف‌تر به نظر برسد.

ریختن عسل روی پوست صورت- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، عسل هم یک مرطوب‌کننده و هم یک ضدعفونی کننده طبیعی است که نه تنها پوست شما را نرم و سالم نگه می‌دارد، بلکه باعث بهبود جای زخم و اسکار می‌شود. اما عسل چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ از آنجایی که این شهد طلایی می‌تواند وجود التهابات پوستی را به حداقل برساند، پس به بهبود سریع‌تر پوست هم کمک می‌کند. از طرف دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل هم می‌توان به ترمیم پوست آسیب دیده کمک شایانی کنند.

مطلب مرتبط:  فواید ماسک کدو تنبل برای مراقبت از پوست

اگر دوست دارید از عسل برای روشن کردن جای زخم یا جوش استفاده کنید می‌توانید یک قاشق عسل خام را با یک قاشق روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس با حرکات دایره‌وار انگشتان خود، این مخلوط را به مدت یک الی دو دقیقه روی محل آسیب دیده ماساژ دهید. درنهایت یک حوله گرم را روی پوست قرار دهید و صبر کنید تا خنک شود. اینکار را روزانه چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

پوست درخشان و بدون چین و چروک- 724press.com

اما یکی از خاصیت‌های مهم عسل که می‌تواند به ویژه مورد توجه خانم‌ها قرار بگیرد، نقش آن در کنترل چین و چروک و جلوگیری از بروز خطوط ریز روی صورت است. استفاده از عسل به‌عنوان ماسک خانگی می‌تواند به افزایش خاصیت ارتجاعی  پوست کمک کرده و درنتیجه چهره شما را جوان و شاداب‌تر نشان بدهد. عسل به ‌واقع یک درمان خانگی برای کاهش علائم پیری پوست است. اگر دوست دارید به شکلی از آن برای درمان یا پیشگیری از این مشکل استفاده کنید کافی است مقداری عسل را با شیر مخلوط کرده  و روی پوست صورت خود بمالید. پانزده دقیقه صبر کنید و درنهایت پوست خود را با آب ولرم بشویید.

درکنار آن می‌توان از عسل به‌عنوان راهی برای روشن کردن پوست هم استفاده کرد. روش‌های گوناگونی برای اضافه کردن عسل به انواع ماسک‌های خانگی وجود دارد که از این طریق می‌توانید پوست خود را روشن‌تر کنید. مثلا می‌تواند آب یک عدد گوجه فرنگی را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و از آن برای کاهش لکه‌های پوست و روشن شدن رنگ آن یا حتی خلاصی از کک و مک استفاده کرد. هفته‌ای دو مرتبه این مخلوط را  روی پوست خود مالیده و به مدت پنج دقیقه به آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید. پانزده دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب بشویید. راهکار دیگر این است که یک قاشق چایخوری عسل را روی سطح نصف  یک لیموی تازه مالید و سپس آن را به تمام صورت خود بمالید. پنج  دقیقه صبر کنید، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

کرمهای پوست تهیه شده از عسل- 724press.com

درنهایت عسل می‌تواند برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی به کمک شما بیاید؛ کافی است از آن در تهیه انواع ماسک‌های پوستی خانگی استفاده کنید. درمجالی دیگر دستور تهیه چند نوع ماسک تهیه شده از عسل را با شما عزیزان درمیان خواهیم گذاشت. نظر شما در مورد کاربرد عسل در رفع مشکلات پوستی چیست؟ آیا شما هم تجربه استفاده از آن در تهیه ماسک‌های خانگی را دارید؟ آیا عسل به رفع مشکلات شما هم کمک کرده است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.