میوه از جمله مواد مغذی و مفیدی است که اگر به سلامت‌مان اهمیت بدیم، حتما باید جایی برای آن در برنامه غذایی روزانه خود باز کنیم. میوه‌ها مواد مغذی گوناگونی دارند که به طرق مختلف روی سلامت ما اثر می‌گذارند. اما آنها گاهی حاوی مواد قندی هم هستند که برای مبتلایان به بیماری دیابت چندان مطلوب نیست. در مرور میوه‌هایی که حاوی قند زیادی هستند با ۷۲۴پرس همراه باشید.

افراد مبتلا به دیابت یا قند خون باید به دقت میزان قند خون خود را کنترل کنند؛ چون هر بالا و پایین رفتن قند خون می‌توان تأثیرات عمیقی روی سلامت آنها گذاشته و حتی باعث آسیب‌دیدن برخی اندام‌های حیاتی بدن‌شان همچون قلب، کلیه، چشم و.. شود. از سوی دیگر قند خون با نوع برنامه غذایی ما هم ارتباطی تنگاتنگ دارد. پرواضح است مصرف مواد غذایی شیرین و مملو از شکر‌های تصفیه شده و مضر می‌تواند تا چه اندازه در بدتر شدن وضعیت بیمار تأثیرگذار باشد.

مطلب مرتبط: چگونه علائم دیابت را تشخیص دهیم؟

به همین خاطر بسیار از متخصصان تغذیه به بیماران توصیه می‌کنند به جای مصرف قند مصنوعی و مواد تصفیه شده از موادی با شیرینی طبیعی مثل انواع میوه استفاده کنند. اگرچه گنجاندن میوه در برنامه غذایی اقدامی مناسب است اما باید درنظر داشت گاهی زیاده‌روی در مصرف میوه به خصوص انواعی از آنها که حاوی قند بالایی هستند هم می‌تواند مشکل ساز باشد.

درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم کدام میوه‌ها قند بیشتری دارند و باید در مصرف آنها احتیاط کنید.

انبه

انبه سالم و خرد شده- 724press.com

البته که میوه‌ها برای بدن مفید هستند چون آنها دارای فیبر، مواد مغذی و انواع ویتامین هستند. اما فراموش نکنید میوه‌ها قند هم دارند که اگرچه طبیعی است اما مقدار آن در انواع میوه یا یکدیگر متفاوت است.

مطلب مرتبط: خواص شگفت انگیز انبه برای سلامت انسان

به عنوان نمونه یک عدد انبه متوسط دارای ۴۵ گرم قند است. این مسئله شاید درحالت عادی مهم نباشد اما گر فرد به دلیل مشکلاتی همچون اضافه وزن یا ابتلا به بیماری دیابت در معرض خطر باد، باید به میزان قند مصرفی روزانه خود ولو از نوع قند طبیعی میوه، توجه زیادی داشته باشد.

بااین حساب انبه میوه مناسبی برای این گروه افراد نیست، درنتیجه به خوردن چند تکه انبه قناعت کرده و در مصرف این میوه زیاده روی نکنید.

انگور

انگور- 724press.com

یک فنجان انگور حاوی ۲۳ گرم قند است، این مقدار بسیار بیشتر از چیزی است که بدن شما به آن احتیاج دارد، درحالی که ممکن است شما خیلی راحت همه این میزان انگور را در یک وعده بخورید. به همین خاطر بهتر است در مصرف انگور جانب احتیاط را نگه دارید. انگور را به صورت حبه حبه بخورید.

بی‌شک انگور یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است، اما با حفظ توجه کامل به سلامت عمومی بدن از آن استفاده کنید تا دچار مشکلات غیرمنتظره نشوید.

گیلاس

گیلاس- 724press.com

گیلاس یکی از میوه‌های خوش مزه و خوش رنگ و لعاب تابستانی است، اما یک فنجان گیلاس شیرین و آبدار در حدود ۱۸ گرم قند دارد. حال فکر کنید خوردن یک کاسه پر از گیلاس ممکن است چه میزان قند وارد بدن شما دهد، ضمن آنکه روی اشتهای شما هم اثر می‌گذارد.

مطلب مرتبط: چگونه مصرف میوه ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد؟

بنابراین اگر قصد دارید از گیلاس به عنوان میان وعده استفاده کنید، بهتر است میزان قند مصرفی خود را اندازه گیری کنید.

گلابی

گلابی- 724press.com

یک عدد گلابی متوسط دارای ۱۷ گرم قند است. اگر سعی دارید قند خون خود را کنترل کنید، بهتر است به جای خوردن یک گلابی کامل، چند برش از آن را امتحان کرده یا مقداری گلابی خرد کرده و آن را با مقداری ماست کم چرب یا همراه سالاد سرو کنید.

هندوانه

هندوانه و لیمو- 724press.com

هندوانه یکی از میوه‌های خوشمزه و آب دار تابستانی است که از قضا قند زیادی دارد. به عنوان مثال یک وعده متوسط از این میوه ۱۷ گرم قند دارد که رقم قابل توجهی است. این میوه آب زیادی دارد و مملو از مواد معدنی خاصی به نام الکترولیت است که بدن شما برای بازسازی و شارژ مجدد خود به آن احتیاج دارد.

مطلب مرتبط: راهکارهای خانگی برای درمان دیابت را بشناسید

بنابراین خوب است که در طول روز هندوانه بخورید، اما حواس‌تان به میزان مصرف‌تان باشد تا دچار مشکلات مرتبط با افزایش قند خون نشوید.

انجیر

انجیر سالم و نصف شده- 724press.com

دو عدد انجیر در اندازه متوسط در حدود ۱۶ گرم قند دارد، بنابراین اگر باید به دلیل مشکلاتی همچون دیابت میزان قند خون خود را کنترل کنید، زیاد به سراغ امتحان کردن انجیر نروید.

برای بهینه سازی مصرف این میوه، می‌توانید مقداری از آن را خرد کرده و در کنار مقداری پنیر بز سرو کنید تا کمی پروتئین هم به بدن خود برسانید. همچنین می‌توانید مقداری از آن را داخل سس ریخته و در کنار انواع گوشت‌های بدون چربی مثل گوشت مرغ بدون پوست سرو کنید.

موز

موز سالم و خرد شده- 724press.com

موز میوه بسیار مغذی است، طوری که یک وعده از آن می‌تواند جایگزین مناسبی برای شام یا ناهار باشد. درکنار آن موز منبع غنی از قند است به طوری که یک عدد موز متوسط دارای ۱۴ گرم قند است. بنابراین شاید بهتر است به جای یک موز کامل، نصف  آن را به غلات صبحانه‌تان اضافه کرده یا از یک تکه کوچک از آن در ساندویچ کره بادام زمینی خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۵ غذایی که دیابتی‌ ها باید به رژیم خود اضافه کنند

اما در مقابل این میوه‌های مفید اما بیش از اندازه شیرین، میوه‌هایی هم در سبدمان چیده شده که آنقدرها قند نداشته و درعوض حاوی ماده‌ای مفید به نام فیبر است که وجودش برای سلامت دستگاه گوارش به ویژه روده حائز اهمیت است. از جمله این میوه‌های خوشمزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آووکادو

آووکادو سالم و نصفه- 724press.com

البته که همه میوه‌ها حاوی مواد قندی نیستند، به طوری که یک عدد آووکادو کامل تنها ۱.۳۳ میلی‌گرم قند دارد. بنابراین آووکادو می‌تواند به اشکال مختلف در برنامه غذایی روزانه افراد مبتلا به قند خون استفاده شود. می‌توانید برش‌هایی از آن را روی ساندویچ تخم مرغ خود بریزید، با آن گوآکاموله درست کنید یا از آن در تهیه سالاد استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که شاید آووکادو قند زیادی نداشته باشد، اما در عوض کالری بالایی دارد پس برای جلوگیری از چاقی و ابتلا به اضافه وزن، بهتر است مثل همیشه جانب تعادل را در مصرف این میوه مغذی رعایت کنید.

گوآوا

گواوا- 724press.com

گوآوا ۵ گرم قند دارد اما در عوض حاوی ۳ گرم فیبر است. بسیار بیش‌تر از آن چیزی که از یک وعده برنج قهوه‌ای یا یک تکه نان سبوس دار به دست می‌آورید. به علاوه اگر گواوا را با پوست به انواع اسموتی و نوشیدنی‌ها اضافه کنید فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد.

تمشک

تمشک تازه- 724press.com

تمشک دیگر میوه با قند پایین است؛ به طوری که یک فنجان تمشک تنها پنج گرم قند دارد. از سوی دیگر همین میزان تمشکل ۸ گرم فیبر دارد که برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و درعین حال با رساندن کالری کمتر به بدن و ایجاد احساس سیری طولانی مدت، برای کاهش وزن هم مفید است.

مطلب مرتبط: نوشیدنی‌هایی که برای دیابتی‌ها پیشنهاد می‌شود

اگه طعم تمشک کمی برای‌تان ترش است می‌توانید آن را همراه با یک قاشق خامه تازه مصرف کنید.

طالبی

شیرطالبی- 724press.com

یکی دیگر از میوه‌های خوشمزه و آب دار تابستانی که هم طعم خوبی دارد و هم از نظر میزان قند (۵ گرم) و کالری (۲۳ گرم) بسیار مناسب رژیم‌های غذایی کم کالری است. اگر دوست دارید می‌توانید طالبی را با مقداری پنیر امتحان کنید که می‌تواند یک میان وعده مغذی و سالم باشد.

پاپایا

پاپایا- 724press.com

یکی دیگر از میوه‌هایی که برای افراد مبتلا به دیابت امتحان خوبی است، میوه پاپایا است. نیمی از یک پاپایا تنها ۶ گرم قند دارد. این‌درحالی است که نصف پاپایا هم میزان قابل توجهی است و شما می‌توانید برای یک وعده تنها نیمی از آن را مصرف کنید که دراین صورت قند دریافتی بازهم کمتر می‌شود.

مقداری از این میوه گرمسیری خوشمزه را با ماست یخ زده مخلوط و مصرف کنید تا حس طراوت و تازگی را با تمام وجود احساس کنید.

توت فرنگی

توت فرنگی- 724press.com

توت فرنگی میوه‌ای است که کمتر کسی دوست دارد از خیر خوردنش بگذرد. بااین حال این میوه خوش رنگ و بو و البته خوشمزه تنها ۷ گرم قند دارد. پس با خیال راحت آن را به ماست، انواع سالاد، دسر، شیرینی و نوشیدنی‌های خنک تابستانی اضافه کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم. آیا شما از قبل با این میوه‌های خوشمزه اما مملو از قند آشنایی داشتید؟ شما چطور میزان قند مصرفی روزانه خود را مدیریت می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.