وضعیت حافظه شما چگونه است؟ آیا به حدی عملکرد مثبت دارد که سعی کنید آن را در همین موقعیت حفظ کنید؟ اگر حافظه شما دچار اخلال شده باید به‌سرعت برای بهبود وضعیت و جلوگیری از ضعف بیشتر آن اقدام کنید. علی‌رغم آنچه خیلی از افراد فکر می‌کنند، بهبود توانایی شما برای فراخوانی اطلاعات امکان‌پذیر است. کافی است تا راه‌های صحیح این کار را بدانید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چگونگی بهبود وضعیت حافظه بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

۷ راه طبیعی و بسیار موثر برای افزایش حافظه

اگر احساس می‌کنید نیاز به تقویت توانایی و ظرفیت ذهن خود دارید ما ۷ راه موثر و عملی برای کمک به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱. مراقبه

ما در دنیایی بدون توقف زندگی می‌کنیم؛ اطلاعات بصورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته در حال جابجایی هستند. دقیقاً همانند یک آبشار، بی‌نهایت داده، حقایق، اخبار و اشکال در ذهن ما نقش می‌بندند. متأسفانه مغز ما برای  جذب تمامی این حجم از اطلاعات طراحی نشده است.

بد نیست بدانید که بیشتر افراد در تلاش برای به یاد آوردن اطلاعات و فراخوانی چیزهایی هستند که مشاهده یا گوش می‌کنند. حتی اگر جزو آن دسته از افراد هستید که حافظه خوبی دارند و با انجام چند وظیفه مشکلی ندارند، باید بدانید که مغز شما قادر است تا چندین داده را در یک زمان پردازش کند و تحقیقات نشان می‌دهد که حجم بیشتر اطلاعات با حواس‌پرتی همراه است و کار را برای انتقال داده‌ها به حافظه بلند‌مدت سخت‌تر می‌کند. خوشبختانه مدیتیشن می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. حتی اگر در روز تنها ۱۰ دقیقه برای مراقبه وقت بگذارید، توانایی شما برای تمرکز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و این موضوع سبب می‌شود تا شما وقایع مهم را به‌راحتی بخاطر بسپارید.

مطلب مرتبط: تنهایی پرهیاهو، شما را باهوش‌تر می‌کند

اگر برای انجام مراقبه نیاز به کمک دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از اپلیکیشن Headspace استفاده کنید. این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا به یک ساختار و تناسب در انجام مراقبه دست پیدا کنید. فراموش نکنید که مراقبه تنها بستن چشم‌ها و نشستن در یک موقعیت خلوت و ساکت نیست.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند در طبیعت قدم بزنند و به همین سادگی افکار خود را متمرکز کنند. برای مراقبه کافی است ذهن خود را آرام کنید و تمرکز خود را به چیزی که می‌خواهید معطوف کنید.

۲. به اندازه کافی بخوابید

اگر جزو افرادی هستید که خواب منظم و کاملی ندارند، به‌راحتی می‌توان حدس زد که در به یاد آوردن چیزهای مختلف به مشکل خواهید خورد؛ زیرا حافظه و خواب با هم ارتباط مستقیمی دارند. اگر شما یک زندگی شلوغ و پربرنامه دارید، احتمالاً دچار کم‌خوابی هستید؛ این موضوع بر توانایی یادگیری و شناختی شما که مثال بارز آن بخش حافظه است، تأثیر منفی می‌گذارد.

چه میزان خواب برای هر فرد کافی است؟

خوب با توجه به نقش بنیادی خواب، هر فرد حداقل به ۷ الی ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارد. اگر این مقدار خواب را بطور منظم دریافت کنید، در عرض چند روز خواهید توانست بهبود قابل ملاحظه‌ای در توانایی‌های ذهنی و به یاد آوردن موارد مختلف کسب کنید. چیزی که باید با آن کنار آمد این است که، ایجاد یک چرخه منظم خواب پروسه ساده‌ای نیست و همیشه نمی‌توان آن را رعایت کرد. چنانچه نیاز دارید تا در توانایی‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود جهت به یاد آوردن چیزهای محتلف بهبود ایجاد کنید، باید بدانید که داشتن میزان خواب کافی در شب برای چنین امری توصیه می‌شود.

مطلب مرتبط: چرا نیمه شب از خواب بیدار می‌شویم؟

آیا راه‌هایی برای دستیابی به یک چرخه خواب منظم وجود دارد؟ جواب مثبت است. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ساعت خواب ثابتی داشته باشید ( ترجیحاً قبل از ساعت ۱۰ شب)
  • دیروقت شام و مواد غذایی سنگین نخورید
  • تا حد کافی محیط خواب خود را تاریک کنید

خواب یک فعالیت گرانبها است؛ زیرا می‌تواند بدن شما را از نو بسازد، ذهنتان را پاک کند و کمک کند تا اطلاعات را ذخیره و بازیابی کنید.

۳. مغز خود را به چالش بکشید

آخرین باری که یک فعالیت ذهنی چالش‌برانگیز انجام دادید چه زمانی بوده است؟

منظور از به چالش کشیدن ذهن گسترش توانایی‌های مغز توسط انجام کارهایی همانند حل کردن جدول، کامل کردن پازل، سودوکو و... است. برای به یاد آوردن داده‌های مختلف و گسترش بانک حافظه خود نیاز دارید تا بطور مداوم مغز خود را به چالش بکشید. برنامه‌های درنظر گرفته شده برای چالش ذهنی می‌توانند توانایی تمرکز، توانایی تفکر و حافظه را افزایش دهند. اپلیکیشن‌های زیادی برای تقویت و به چالش کشیدن قدرت ذهن وجود دارد و نکته مثبت در این زمینه رایگان بودن اکثر آنها است؛ اما ما قصد داریم سه اپلیکیشن برتر در این زمینه را به شما معرفی کنیم. اپلیکیشن‌های Peak، Lumosity و Elevate با ده‌ها میلیون دانلود در سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس جزو بهترین اپلیکیشن‌ها هستند.

بهتر است تا یک هفته از بازی‌های کامپیوتری و کشتن دوستان خود دست بکشید و وقتتان را برای این اپلیکیشن‌ها بگذارید تا ذهنی قدرتمندتر داشته باشید. به چالش کشیدن مغز سبب تقویت شدن گذرگاه‌های عصبی و افزایش توانایی‌های ذهن می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند برای بالا بردن IQ، تمرکز و خلاقیت مغز

۴. بیشتر استراحت کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده که در زمان‌های استراحت بعضی از موضوعات فراموش شده به یادتان می‌آید. زمان‌هایی هستند که ما پس از عدم موفقیت به شدت تلاش خود را بیشتر می‌کنیم و به‌نوعی سعی در جنگیدن با شرایط موجود داریم؛ درحالیکه شاید استراحت کردن به مغز ما برای پرورش فکرهای کارآمد‌تر بیشتر کمک کند. معمولاً به هنگام مطالعه بسیاری از مطالب جدید، اکثر مردم وقت خود را صرف خواندن می‌کنند و در تلاش برای یادگیری و به یاد آوردن محتوای موجود در اسرع وقت هستند.

متأسفانه این موضوع چیزی است که نادیده گرفته می‌شود. زمانی که مدت مطالعه بسیار فراتر از توانایی ذهنی باشد، توانایی شما برای حفظ اطلاعات در آن بازه زمانی کاهش می‌یابد. این موضوع دقیقاً نشان‌دهنده رفتار مغز شما است، زمانی که بیش از حد اطلاعات در آن بارگذاری می‌کنید، از خستگی ذهنی رنج می‌برد.

برای غلبه بر این موضوع چه باید کرد؟

در هنگام یادگیری اطلاعات جدید، بطور منظم استراحت داشته باشید. پیشنهاد ما ۱۰ دقیقه استراحت به ازای هر یک ساعت مطالعه است.

مطلب مرتبط: ۸ دلیلی که همیشه بی انرژی و بی حوصله هستید

۵. یک مهارت جدید یاد بگیرید

این نقل قول از لئوناردو داوینچی ۱۰۰ درصد صحیح است، اما در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود:

یادگیری هرگز ذهن را خسته نمی‌کند.

چیزی که اکثر روانشناسان به آن اعتقاد دارند این است که کسب مهارت‌های جدید سبب تقویت حافظه می‌شود.

به این مثال دقت کنید:

تصور کنید که برای یک موسسه مالی بین‌المللی و در یکی از مراکز تماس آن کار می‌کنید. شما بیش از ۱۰۰ تماس در روز خواهید داشت و بسیاری از آنها شکایت‌های خود را با شما درمیان می‌گذارند. هنگامی که چند ماه پیش کار خود را آغاز کردید، هیجان زده بودید؛ اما خبر بد این است که شور و اشتیاق اولیه شما به سرعت به ناامیدی تبدیل می‌شود. تماس‌های بی‌پایان و درگیری‌های لفظی با شاکیان کم‌کم شما را از وضعیت کاری خود ناامید می‌کند. دو راه پیش روی شما وجود دارد؛ یا کاری که از آن لذت نمی‌برید را کنار بگذارید یا اینکه تا زمان بازنشستگی به یک کار سخت و ناامیدکننده ادامه دهید. البته بنظر ایده اول یعنی کنار گذاشتن این کار و کسب مهارت لازم برای بدست آوردن یک شغل جدید و موردعلاقه بسیار بهتر است. شاید مدت زمانی را باید برای کسب مهارت سپری کنید و در این بازه از نظر مالی تحت فشار قرار بگیرید، اما درعوض کاری را که مورد پسندتان هست بدست خواهید آورد. بطور واضح، یادگیری مهارت‌های جدید به شما انگیزه، تمرکز و هرچیز لازم را برای رسیدن به هدف می‌دهد. مغز شما عاشق یادگیری است و بهترین چیز این است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید باشید.

۶. شروع به فعالیت کنید

اگر جزو افرادی نیستید که بطور مرتب کار کنید، باید یک دلیل برای کار کردن به شما ارائه کنم: تمرین کردن به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آن هم سه روز در هفته می‌تواند حافظه بلندمدت شما را بهبود بخشد.

ورزش و تمرین منظم موجب می‌شود خون در بدن شما به‌خوبی جریان پیدا کند و مغز را با اکسیژن و مواد مغذی اضافی تأمین می‌کند. انجام چه تمرین‌هایی برای می‌تواند مفید باشد؟‌

  • رفتن به باشگاه بدنسازی
  • پیوستن به یک تیم ورزشی
  • خرید یک دوچرخه
  • پیاده‌روی کردن
  • رقصیدن با موسیقی موردعلاقه

مطالب مرتبط: زمان مناسب برای ورزش در فصول مختلف را بیاموزید

۷. غذاهای سالم‌تر بخورید

شاید این جمله را جایی شنیده باشید که می‌گوید:

شما همان چیزی هستید که می‌خورید.

این موضوع درمورد مغز شما نیز صادق است. مواد غذایی که می‌خورید کمک می‌کند تا ظرفیت مغز شما برای ذخیره و فراخوانی اطلاعات افزایش یابد. مصرف غذاهایی با ارزش غذایی پایین همچون نوشابه و فست‌فودها علاوه‌بر آسیب رساندن به سلامت جسمی شما به سلامت روانی نیز آسیب وارد می‌کند.

خوشبختانه تعداد غذاهایی که برای مغز مفید هستند بسیار زیاد است. این غذاها شامل: زغال اخته آبی (بلوبری)، کرفس، شکلات تلخ و... می‌شود. بطور کلی هر ماده غذایی که دارای مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان است، بر عملکرد مغز و حافظه تأثیر خوبی دارد. برعکس مواد غذایی همچون شکر که به دفعات پردازش می‌شوند، تأثیر منفی بر عملکرد حافظه دارند. اگر می‌خواهید قدرت ذهنی و مفزی سالم داشته باشید، بهتر است از مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم به مقدار کافی مصرف کنید.

  • زردچوبه: رشد سلول‌های جدید مغز
  • بروکلی: محافظت از مغز در مقابل آسیب‌ها
  • آجیل: بهبود بخشیدن وضعیت حافظه
  • چای سبز: افزایش عملکرد مغز، حافظه و قدرت تمرکز
  • روغن ماهی و مکمل‌های آن: افزایش توان مغز

مطالب مرتبط: شش نوع غذای ساده با خواص درمانی شگفت‌انگیز

در پایان امیدواریم که مطالب گفته شده و این هفت روش بتواند در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز شما مفید باشند. لازم نیست همه آنها را اجرا کنید، پیشنهاد می‌کنیم هرکدام را که در حال حاضر وقت و هزینه کافی برای انجامش را دارید، دنبال کنید.