مراسم اسکار امسال شاهد رخدادی غیرمنتظره بود که اثرات آن هنوز در فضای مجازی مورد توجه سینما دوستان و مخاطب عام قرار دارد. شبی که یکی از بازیگران شناخته شده و محبوب هالیوود یعنی ویل اسمیت همزمان هم موفق به دریافت اولین جایزه اسکار خود شد و هم با اقدامی نسنجیده شهرت و آینده کاری خود را درمعرض خطری جدی قرار داد.  در مرور پرونده  سیلی زدن ویلی اسمیت به کریس راک و آخرین اخبار در مورد این حادثه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

ویل اسمیت هنرپیشه  ۵۳ ساله‌ی سیاه پوست  هالیوودی،  شب اهدای جوایز اسکار را با نواختن یک سیلی به صورت کریس راک مجری برنامه به شبی پرتنش  تبدیل کرده و جهان را در شوک و حیرت فرو برد. هرچند این تنها آغاز ماجرا بود و مدتی  کوتاه پس از وقوع این حادثه موجی از واکنش‌ها نسبت به این اقدام به راه افتاد، موجی که ظاهرا سر از تکاپو افتادن ندارد.

اسکار 2022-724press.com

آنچه پس از این اتفاق قابل مشاهده بود، جریانی از سردرگمی، خشم، ناامیدی و البته پشیمانی بود که در ابتدا هالیوودی‌ها را درگیر خود کرده و به آرامی  به دیگر اقشار جامعه هم سرایت کرد. این جریان گاهی تنها خواستار توضیح و عذرخواهی رسمی بود و گاهی طرح مطرح شدن اتهامات جنایی را پیش می‌کشید. اما درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا خلاصه‌ای از پرونده سیلی زدن ویل اسمیت به کریس راک، پیامدهای این اتفاق، بیانیه‌ی آکادمی اسکار دراین مورد و همینطور دیگر اخبار منتشر شده از این درام واقعی هالیوودی را مرور کنیم.

مطلب مرتبط:  برندگان اسکار ۲۰۲۲ معرفی شدند

۸ فروردین، شب پرهیجان مراسم اسکار بالاخره از راه رسید و ستارگان فرصت پیدا کردند بعد از محدودیت‌های اعمال شده در دوران پاندمی کرونا و شیوع ویروس کووید 19، دوباره لباس‌های پرزرق و برق‌شان را به تن کرده و روی فرش قرمز و پیش چشم عکاسان مشتاق حضور پیدا کنند. همه از این دورهم جمع شدن مجدد غرق شادی و سرور بوده و بی‌صبرانه در انتظار اعلام برندگان رسمی نود و  چهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار بودند.

اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هم این فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و با اعمال چندین تغییر سعی در جذاب‌تر کردن هرچه بیشتر این مراسم و حال‌وهوای شرکت کنندگان آن داشتند. هرچند همه چیز خیلی خوب شروع شد، اما متأسفانه بروز یک اتفاق غیرمنتظره در ساعت   پایانی مراسم همه معادلات را بهم ریخت؛ سیلی که با خشونت برصورت مجری برنامه کریس راک نواخته شده و به دنبال آن الفاظی ناشایست در فضای سالن دالبی تئاتر طنین انداز شد؛ به طوری که دست‌اندرکاران شبکه‌ی ABC را وادار کرد برای چند لحظه صدای مراسم را به صورت کامل قطع کنند.

ویل اسمیت،جادا پینکت، کریس راک-724press.com

گمان می‌کنم کمابیش همه شما عزیزان تا به‌حال از چرایی دعوای ویل اسمیت و کریس راک آگاهی پیدا کرده باشید. در روز مراسم کریس راک روی سن رفت تا بهترین مستند را معرفی کند و درهنگام تک گویی خود (مونولوگ)، راجع به وضعیت ظاهری جادا پینکت اسمیت که مبتلا به بیماری آلوپسی است هم شوخی مطرح کرد که واکنش تند فیزیکی و کلامی همسرش ویل اسمیت را به دنبال داشت.  البته بعدا که اوضاع آرام شده و ویل برای دریافت جایزه اسکار خود به صحنه بازگشت، از رفتار تند خود عذرخواهی کرده و اعلام کرد  گاهی عشق انسان را وادار به انجام کارهایی دیوانه‌وار می‌کند. او همچنین از همکاران، دیگر حضار، عوامل فیلم شاه ریچارد و همینطور اعضای آکادمی عذرخواهی کرد، اما اسمی از کریس راک به زبان نیاورد.  هرچند درنهایت این هنرپیشه در بیانیه ‌های بعدی خود از کریس راک هم بابت رفتار ناشایست خود عذر  خواست.

مطلب مرتبط: چرا ویل اسمیت به کریس راک سیلی زد؟

واکنش‌ها به این ماجرا از همان ابتدا چه در فضای سالن محل برگزاری مراسم و چه در فضای مجازی  به خوبی قابل لمس بود. درحالی که هنرمندانی همچون دنزل واشینگتن به دنبال آرام کردن جو متشنج ایجاد شده بودند، هنرمندان و مردم عادی در شبکه‌های اجتماعی نظرات خود را دراین زمینه بیان می‌کردند. از دید برخی این واکنش ویل اسمیت قابل درک بود و از دید گروهی دیگر خشونت درهیچ شکل آن پذیرفته شده نبوده و آنها خواستار برخورد جدی‌تری با این مسئله بودند. 

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، آکادمی اسکار در ابتدا نسبت به این مسئله واکنش نسبتا ملایمی داشت که باعث شد انتقاداتی متوجه این جشنواره شود. همین مسئله باعث شد آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اعلام کند که در مورد سیلی زدن ویل اسمیت به کریس راک در جریان برگزاری نود و چهارمین دوره جوایز اسکار، جدیت بیشتری به خرج داده و تحقیقاتی رسمی را به جریان خواهد انداخت. برگزار کنندگان این مراسم در بیانیه‌ای که در روز دوشنبه ۲۸ مارس از طریق ورایتی منتشر کردند به این مسئله اشاره کرده و اعلام کردند آکادمی اقدامات آقای اسمیت در نمایش اسکار را محکوم می‌کند که با قوانین و استانداردهای اخلاقی این مراسم و همینطور با قوانین کالیفرنیا در تضاد است.

سیلی زدن ویل اسمیت به کریس راک-724press.com

این سازمان که هم اکنون بیش از ده هزار عضو از همه حوزه‌های صنعت فیلم دارد، در سال ۲۰۱۷ و به دنبال ترند شدن جنبش  #MeToo، آیین نامه رفتاری جدیدی را وضع و اجرا کرد که براساس آن در این سازمان جایی برای اعضایی نیست که از موقعیت، قدرت یا نفوذ خود به هرشکلی علیه دیگران استفاده کرده  و معیارهای اخلاقی را زیر پا می‌گذارند. این آیین نامه همچنین خاطرنشان می‌کند این مراسم قاطعانه با هرنوع رفتار نادرست، سوءاستفاده، آزار و اذیت و همینطور تبعیض مخالف است. البته برگزارکنندگان این مراسم در ابتدا در توییتی اعلام کردند خشونت  را به هیچ شکلی نمی‌پذیرند و درادامه خوشحالی خود را از برگزاری این مراسم و حضور عوامل و دوست‌داران سینما در سراسر جهان  بیان کردند.

مطلب مرتبط:  زوج های خوش شانس مراسم اسکار امسال چه کسانی هستند؟

اما نحوه‌ی مدیریت صحنه در لحظه وقوع این مسئله هم واکنش‌هایی را به دنبال داشت. اکنون  مشخص شده است  در زمان بروز این درگیری، پشت صحنه سالن دالبی تئاتر شاهد هرج و مرج زیادی بوده است، چراکه تهیه‌کنندگان برنامه در ابتدای امر نمی‌دانستند این وضعیت را چطور مدیریت کنند. یک منبع مخفی در گفتگویی با «Us Weekly» درهمین زمینه اشاره می‌کند افراد رده بالا در ابتدا تصور نمی‌کردند این سیلی واقعی باشد و زمانی که متوجه شدند ویل اسمیت واقعا به کریس راک ضربه زده است در ابتدا روی صورت این مجری تمرکز کردند تا مطمئن شوند حال او خوب است.

این منبع در ادامه اشاره کرد  درهمان زمان چند نفر تصور می‌کردند که ویل اسمیت باید بلافاصله بعد از وقوع این حادثه از برنامه حذف شده و به بیرون سالن هدایت شود. اما دلیل اینکه مراسم به همان شکل ادامه پیدا کرده و به او اجازه ماندن داده شد این بود که ویل اسمیت بعد از ضربه زدن به کریس راک از سن پایین رفته و خطر برخورد مجدد آنها با یکدیگر منتفی بود. از آن زمان به بعد همه باید می‌دانستند کریس و ویل در هرلحظه کجا هستند و افرادی هم مراقب بودند که به دلایل ایمنی این دو نفر دیگر با هم مواجه نشوند.

درخواست از ویل اسمیت برای خارج شدن از سالن محل برگزاری مراسم اسکار-724press.com

از طرف دیگر مشخص شده است  افسران  LAPD از ابتدا اشاره کردند  در صورت درخواست کریس راک می‌توانند همان لحظه ویل اسمیت را بازداشت کنند. هرچند کریس راک در این مورد بردباری به خرج داده و با مهربانی گفته است که چیز مهمی اتفاق نیفتاده و هم حال او و هم ویل اسمیت  خوب است و نیازی به هیچ برخوردی نیست. این کمدین پیش از شروع تور جهانی خود دراین مورد صحبت کرده و گفت هنوز درحال هضم کردن اتفاقی است که رخ داد. اینکه هنوز آمادگی ندارد در مورد آن صحبت کند، اما روزی چیزهایی برای گفتن خواهد داشت که جدا خنده‌دار خواهند بود.

مطلب مرتبط:  تاریخ سازی دنزل واشینگتن در جوایز آکادمی اسکار ۲۰۲۲

به گزارش ۷۲۴پرس، اتحادیه «SAG-AFTRA» هم در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از بیانیه آکادمی از طریق هالیوود ریپورتر منتشر شد، اعلام کرد  به عنوان اتحادیه‌ای متشکل از بازیگران، مجریان و سایر اجراکنندگان برنامه که روی برنامه اسکار کار می‌کنند، همیشه به حفظ امنیت اعضای خود و کار آنها در محیطی ایمن متعهد بوده است. از دید اتحادیه بازیگران آمریکا، خشونت و آزار فیزیکی در محل کار رفتاری نادرست است و اتحادیه هرگونه رفتار خشونت آمیز را محکوم می‌کند. این اتحادیه همچنین حوادث شب اسکار را هم محکوم و آن را غیرقابل قبول خواند. آنها در ادامه یادآوری کردند درحال همکاری مشترک با برگزار کنندگان مراسم اسکار هستند تا اطمینان حاصل کنند این رفتار نادرست بدون عواقب نخواهد بود، اما آنها در مورد روند انضباطی یا تعلیق اعضای آکادمی اظهار نظری نکردند.

بازیگر و کمدین کریس راک-724press.com

از سوی دیگر ووپی گلدبرگ به عنوان یکی از اعضای برجسته آکادمی در روز دوشنبه به این مسئله واکنش نشان داده و اعلام کرد رفتار ویل اسمیت بدون عواقب نخواهد بود. این ستاره و بازیگر ۶۶ ساله گفت که به نظر او ویل بیش از حد از خود واکنش نشان داده است و اینکه همه افراد در موقعیت‌های حساس ممکن است آنطوری که ما انتظار داریم رفتار نکنند.  گلدبرگ در ادامه اعلام کرد ویل اسمیت احتمالا می‌تواند جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را حفظ کند و کسی قصد بازپس گرفتن اسکار را از او ندارد. اما رفتار او به‌هرحال عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

با این تفاسیر اما به نظر نمی‌رسد این جنجال سر آرام شدن داشته باشد؛ به طوری که با ادامه پیدا کردن  این مسئله، سرانجام   ویل اسمیت از عضویت در آکادمی اسکار استعفا داد. او در بیانیه خود اشاره کرد  به صورت مستقیم به اخطار استماع انظباطی آکادمی پاسخ داده و تمام عواقب رفتار خود را می‌پذیرد.

ویل اسمیت پشیمان-724press.com

او گفت:

«اقدامات من در مراسم جوایز اسکار، تکان دهنده، دردناک و غیرقابل توجیه بود. فهرست اسامی کسانی که بابت این رفتار من صدمه دیده‌اند بسیاری طولانی است، از جمله کریس، اعضای خانواده‌اش، بسیاری از دوستان و همینطور عزیزان خودم درکنار همه حاضران در مراسم و تمام مخاطبان جهانی که درحال تماشای این مراسم بودند.

من به اعتماد فرهنگستان خیانت کردم و فرصت شادی، جشن گرفتن و مورد تجلیل قرار گرفتن دیگر نامزدها و برگزیدگان را از آنها گرفتم. قلب من شکسته است و اکنون می‌خواهم تمرکز خود را روی کسانی بگذارم که به خاطر دستاوردهای‌شان شایسته تجلیل و توجه هستند. من به اعضای آکادمی اجازه می‌دهم هرکاری را که برای حمایت از خلاقیت و هنر در دنیای سینما لازم است، انجام دهند.

به همین خاطر از عضویت در آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک استعفا داده و هرگونه عواقب بعدی که هیئت مدیره مناسب بداند را می‌پذیرم»

این هنرپیشه درنهایت بیانه خود را با این جمع‌بندی به پایان برد:

«تغییر زمان می‌برد و من خود را متعهد به انجام هرکاری می‌دانم تا اطمینان حاصل شود دیگر هرگز اجازه  نخواهم داد  خشونت بر عقل غلبه کند»

اکنون خبرهای نگران‌کننده‌ی دیگری هم در مورد تبعات رفتار تند ویل اسمیت به گوش می‌رسد، به شکلی که به نظر می‌رسد یا او را از پروژه‌های مختلف سینمایی کنار گذاشته و یا زمان اکران آنها را کمی عقب خواهند انداخت. این مسئله ظاهرا دامن پسر او را هم گرفته است و به نظر می‌رسد سرنوشت فیلم «بچه کاراته» جدید هم در هاله‌ای  از ابهام قرار دارد. پیش از این شاهد بروز چنین وضعیتی برای جانی دپ بودیم که به دلیل مشکلات مربوط به جدایی او و همسرش امبر هرد و مسائل مطرح شده، این بازیگر محبوب تاوان سنگینی پرداخته و حتی شانس حضور مجدد در فیلم‌هایی همچون دزدان دریایی کارائیب را هم از دست داد.

ویل اسمیت در حال گریه

به نظر می‌رسد یک لحظه غلبه خشم بر منطق هم قرار است چنین سرنوشتی را برای ویل اسمیت رقم زده و فعالیت حرفه‌ای او را با مشکلاتی عدیده مواجه کند. باید منتظر بود و دید سرانجام قرار است داستان سیلی زدن این ستاره به کریس راک چگونه به پایان برسد و آیا این پایان برای ویل اسمیت خوشایند خواهد بود یا خیر؟

اخبار تکمیلی- ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بالاخره آکادمی اسکار مجازات تعیین شده برای ویل اسمیت، هنرپیشه سیاه پوست هالیوودی را اعلام کرده و این هنرپیشه هم پیرو صحبت‌های قبلی خود این مجازات را به عنوان تنبیهی برای عمل غیرمنتظره‌اش در شب اهدای جوایز اسکار پذیرفت. آکادمی تصمیم گرفت این هنرپیشه را به مدت ده سال از حضور و عضویت در اسکار محروم کند.

این ستاره پنجاه و سه ساله هم روز جمعه هشتم آوریلُ در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم آکادمی را پذیرفته است و به آن احترام می‌گذارد. آکادمی همان روز اعلام کرد بعد از بررسی اقدامات آقای اسمیت در جریان اسکار ۲۰۲۲، به این جمع‌بندی رسیده است. از دید آنها قرار بود اسکار نود و چهارم، جشنی برای افرادی باشد که با هنر خود در طول سال گذشته کارهایی باور نکردنی انجام داده بودند. بااین‌حال این شادی تحت‌الشعاع رفتار غیرقابل قبول و زیان آور آقای اسمیت قرار گرفت و طعم شیرین موفقیت و شادی به تلخی گرایید.

Will Smith-724press.com

آکادمی همچنین پذیرفت در مدیریت وضعیت کوتاهی کرده و نتوانسته است هم از بروز این اتفاق جلوگیری کرده و هم  وضعیت سالن را پس از این ماجرا کنترل کند. به همین خاطر از این بابت اظهار تأسف کرده و امیدوار است بتواند  این کوتاهی را در مراسم‌های بعدی جبران کند. آنها در جلسه شورای آکادمی که روز گذشته از طریق زوم برگزار شد، استعفای ویل اسمیت را پذیرفته و درباره بهترین واکنش به اقدامات او بحث کردند. درنهایت هیئت مدیره تصمیم گرفت  از تاریخ هشتم آوریل سال جاری به مدت ده سال ویل اسمیت را از هرگونه حضور در رویدادها یا برنامه‌های آکادمی، چه به صورت حضوری و چه مجازی محروم کنند.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد این مطلب و هر موضوع مورد نظر دیگری با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.