در هفته‌های اخیر بحث ابتلای افراد به بیماری آنفولانزا و شیوع این بیماری در کشور بالا گرفته است. این بیماری تاکنون چندین قربانی نیز گرفته است و کارشناسان نسبت به شیوع آن هشدار داده‌اند. اما آیا می‌دانید فرق بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست و چه زمانی باید به جد بودن بیماری به ظاهر ساده خود شک کنید؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم تشدید یا بروز کدام علائم نشان از ابتلای شما به بیماری‌های جدی‌تر تنفسی دارد.

با سردتر شدن هوا، احتمالا مبتلا شدن به انواع بیماری‌های مجاری تنفسی بالاتر می‌رود. از یک سرماخوردگی معمولی تا عفونت‌های شدیدتر مجاری تنفسی، انواع ویروس و باکتری در کمین افراد سالم هستند. از سوی دیگر روش‌های انتقال این بیماری‌ها بسیار ساده است و با کمی اهمال در حفظ بهداشت فردی، ممکن است به سادگی شاهد شیوع بالای این بیماری‌ها در بین افراد باشیم.

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

در روزهای اخیر این مسئله با شیوع بیماری آنفولانزا در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت؛ به ویژه که این بیماری تاکنون باعث فوت چند تن از هموطنان‌مان نیز شده است. همین مسئله نشان می‌دهد که باید بحث ابتلا به این بیماری جدی‌تر گرفته شود. در طول فصول پاییز و زمستان بسیاری از افراد به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند؛ بیماری ویروسی که ظرف چند روز بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی اوضاع پیچیده‌تر از یک سرماخوردگی ساده است و فرد را با مشکلات شدیدتر سلامتی مواجه می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۲ غذای مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

 به همین خاطر بد نیست کمی بیشتر در مورد علائم رایج و تفاوت‌های موجود بین بیماری و عفونت‌های تنفسی بدانیم، شاید همین اطلاعات باعث نجات جان خود یا یکی از عزیزان‌تان شود. 

سرعت تشدید بیماری

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

وقتی به بیماری سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، نشانه‌هایی همچون عطسه یا گرفتگی بیماری به آرامی خود را نشان داده و به تدریج تشدید می‌شوند. اما در مورد آنفولانزا اوضاع تا حدی متفاوت است. نشانه‌های بیماری خیلی ناگهانی پدیدار شده و خیلی زودتر بدتر می‌شوند. در مجموع آنفولانزا در مقایسه با سرماخوردگی بیماری سخت و جدی‌تری است.

لرز

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

لرز معمولاً زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن انسان تغییر می‌کند. با این حال لرز یکی از نشانه‌های معمول بیماری سرماخوردگی به حساب نمی‌آید. در واقع این مسئله بیشتر نشان ابتلای افراد به عفونت بوده و معمولاً همراه تب بروز می‌کند. تب و لرز به ویژه از نشانه‌های بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و ذات‌الریه است.

تب

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

تب یکی از علائمی است که نشان می‌دهد بدن شما سخت در حال مبارزه با بیماری و عوامل ایجادکننده عفونت است، اما به ندرت این مسئله از ابتلای افراد به بیماری سرماخوردگی حکایت می‌کند. همچنین تب یکی از نشانه‌های رایج بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، برونشیت و ذات‌الریه است.

درد عضلانی

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

در هنگام ابتلا به سرماخوردگی ممکن است افراد به صورت جزئی از بدن درد رنج ببرند، اما در بیماری آنفولانزا این درد عضلانی شدت بیشتری دارد. این درد عضلانی اغلب به صورت کوتاه مدت و همراه تب بروز می‌کند.

مطلب مرتبط: راهکارهای ساده برای افزایش سلامتی شما در فصل پاییز

خس خس سینه

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

خس خس سینه معمولاً هنگام تنفس مشخص می‌شود. این نشانه می‌تواند حکایت از ابتلای افراد به بیماری‌های عفونی جدی‌تری همچون ذات‌الریه یا برونشیت باشد. به خصوص اگر این مسئله زمانی که شما دراز می‌کشید، شدت بیشتری پیدا کند.

خس خس کردن سینه همچنین می‌تواند نشانه «آنافیلاکسی» (anaphylaxis) یا «بیش دفاعی» هم باشد؛ نوعی واکنش حساسیتی شدید که ممکن است با خوردن برخی مواد غذایی یا نیش حشرات ایجاد شود.

سرفه همراه خلط

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

ممکن است حین ابتلا به سرماخوردگی عوارضی همچون سرفه مزاحم اما نه چندان شدید را تجربه کنید. اما اگر سرفه کردن همراه ترشح یا خلط از بخش‌های عمیق ریه باشد، این مسئله می‌تواند نشان دهنده ابتلا به برونشیت یا ذات‌الریه باشد. به ویژه اگر این موکوس یا خلط خونی باشد، این مسئله جدی‌تر است.

خستگی شدید

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

اگر احساس کردید انرژی در بدن‌تان باقی نمانده و شدیداً خسته هستید، بدانید که چیزی بیشتر از ویروس سرماخوردگی باعث بیماری شما شده است. در واقع خستگی مفرط از علائم ابتلا به آنفولانزا است؛ هرچند به ندرت ممکن است هنگام سرماخوردگی نیز بروز کند. این مسئله همچنین می‌توان نشانه‌ای از ذات‌الریه و حتی عفونت سینوس‌ها باشد که اگرچه هر دو بیماری‌های متداول هستند، اما باید از یک سرماخوردگی ساده، جدی‌تر گرفته شوند.

گلودرد

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

درد مختصر گلو یکی از نشانه‌های بیماری سرماخوردگی و گاهی اوقات آنفولانزا است. هرچند اگر گلودرد شدید بوده و به سرعت بروز کند، ممکن است علامت ابتلای فرد به بیماری گلودرد میکروبی باشد. دراین حالت عفونت باید با مصرف آنتی‌ بیوتیک درمان شود.

سردرد

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

عوامل گوناگونی باعث بروز سردرد از افراد می‌شود، اما معمولاً سرماخوردگی یکی از آنها نیست. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، به صورت عمومی سردرد یکی از عوارض متداول ابتلا به آنفولانزا است و می‌تواند نشانه‌ای از عفونت سینوس‌ها باشد. از سوی دیگر سینوس‌ها دردناک در قسمت پیشانی و اطراف بینی همچنین ممکن است در نتیجه ابتلا به بیماری‌های دیگری همچون ورم غشاء مخاطی بینی یا تب یونجه نیز ایجاد شود.

تنگی نفس یا درد قفسه سینه

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

این نشانه یکی از علائم مرسومی است که نشان از ابتلای افراد به عفونت جدی مجاری تنفسی از جمله برونشیت است. این مشکل باعث ایجاد احساس تنگی در ناحیه قفسه سینه فرد شده و حتی ممکن است افراد قادر به کشیدن نفس عمیق نبوده یا به سختی این کار را انجام دهند. 

از سوی دیگر احساس درد و سوزش در قفسه سینه به ویژه هنگام سرفه کردن، نشان از ابتلای افراد به بیماری ذات‌الریه دارد. هرچند به جز بیماری‌های عفونی، این علامت یکی از نشانه‌های رایج ابتلای افراد به بیماری آسم است.

تنفس کوتاه یا نفس نفس زدن

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

یکی از عوارض شایع سرما خوردگی گرفتگی بینی است که در نتیجه نفس کشیدن را دچار مشکل کرده و فرد مجبور به تنفس کوتاه می‌شود. اما این علامت یکی از نشانه‌های رایج مشکلات جدی‌تر است که از آن جمله می‌توان به بیماری آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه موسوم به «COPD» اشاره کرد. از سوی دیگر در صورت مبتلا شدن به عفونت‌های جدی تنفسی همچون برونشیت و ذات‌الریه نیز احتمال بروز این علامت بسیار بالا است.

احساس فشار در ناحیه صورت، چشم و گوش

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

اگر هر گونه احساس فشار در نواحی اطراف گوش‌ها داشتید، این مسئله ممکن است نشانه عفونت سینوس‌ها باشد. از سوی دیگر این حالت و درد در نواحی اطراف چشم، گونه و پیشانی با خم شدن تشدید می‌شود. همچنین احساس تجمع هوا در گوش هم ممکن است نشانه عفونت گوش باشد.

طول دوره درمان

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (724press.com)

نشانه‌های بیماری آنفولانزا ممکن است در ابتدا رو به وخامت بگذارند، اما رفته رفته و به مرور زمان کاهش یافته و حال عمومی فرد بهتر می‌شود. از سوی دیگر بیماری سرماخوردگی نهایتاً ۱۰ روز به طول می‌انجامد؛ در حالی که بیماری ذات‌الریه می‌تواند تا یک ماه و حتی بیشتر هم ادامه داشته باشد. برونشیت دیگر بیماری است که دوره درمان نسبتاً طولانی داشته و در برخی موارد ممکن است بهبود آن ماه‌ها طول بکشد.

مطلب مرتبط: چطور از سرماخوردگی و آنفولانزای فصل جان سالم به در ببریم؟

در نهایت با توجه به شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا در طول ماه‌های سرد، بهتر است به کوچکترین نشانه‌ها توجه داشته باشید. اگرچه سرماخوردگی و حتی آنفولانزا با استراحت کافی و نوشیدن مایعات به میزان فراوان درمان می‌شود، اما در موارد جدی‌تر نیاز به درمان‌های شیمیایی است. پس مراجعه به پزشک را پشت گوش نینداخته و با بروز اولین نشانه‌ها درمان را شروع کنید.

در پایان امیدوارم این مرور کوتاه برای شما نیز مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام نیز در میان بگذارید.