می‌گویند علاج واقعه قبل از وقوع است. چه بخواهیم و چه نخواهیم هنگام رفت و آمد در شهر، اماکن عمومی و یا حتی هنگام استفاده از وسایل نقلیه‌ی همگانی، در معرض ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا  قرار خواهیم گرفت. در ادامه به معرفی سیزده غذایی خواهیم پرداخت که به دلیل مقادیر بالای عنصر روی به شما کمک خواهند کرد که از ابتلا به بیماری سرماخوردگی پیشگیری کنید. با ما همراه باشید.

حتماً شما نیز جزو افرادی هستید که با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال به سراغ مصرف غذاهایی می‌روید که سیستم ایمنی بدنتان را قوی نگه دارد. در این میان جالب است بدانید غذاهایی که دارای عنصر روی یا همان زینک باشند به شما کمک خواهند کرد که در برابر بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا مقاومت بیشتری داشته باشید. اما چرا روی؟

مطلب مرتبط: چطور از سرماخوردگی و آنفولانزای فصل جان سالم به در ببریم؟

حتماً تا به حال شنیده‌اید که بهترین و مؤثرترین ماده در هنگام سرماخوردگی ویتامین سی است؛ اما تحقیقات اخیر نشان داده است که روی در کاهش و از بین بردن علائم سرماخوردگی به خصوص در روز اول بیماری، اثر چشمگیرتری دارد.

دکتر ربکا لوئیس می‌گوید: 

تأثیر گذاری روی در بهبود سرماخوردگی به دلیل خواص این ماده‌ی معدنی در جلوگیری از تکثیر و گسترش ویروس‌ و باکتری‌ در بدن فرد بیمار است. ماده‌ی معدنی روی برای ساخت دی.اِن.اِی و رشد و ترمیم بافت‌های بدن لازم و ضروری است و به همین دلیل برای بهبود جراحات و تقویت سیستم ایمنی نقش به سزائی دارد.

برای این‌که مطمئن شوید به اندازه‌ی کافی مواد مغذی در رژیم غذایی شما وجود دارد سعی کنید روزانه از مواد خوراکی نام برده شده در این مقاله استفاده کنید.

صدف

چه چیزی بهتر از مصرف برخی از انواع غذاهای دریایی برای مبارزه با بیماری‌ها می‌تواند باشد؟ یک صدف خوراکی بزرگ حاوی مقداری در حدود یک میلی‌گرم روی معادل ده درصد مقدار مورد نیاز روزانه می‌باشد. برخی از مردم به صورت یک‌جا چند صدف خوراکی مصرف می‌کنند، این وعده به یک ‌باره حجمی از مواد معدنی را به بدن می‌رساند. بنابر توصیه‌ی دکتر ناتالیا ریزو مصرف چند عدد صدف به صورت خام به عنوان یک پیش‌غذای سبک و مقوی برای درمان بیماری بسیار سودمند است.


گوشت گاو

گوشت گاو برای چندین سال در لیست مواد بد برشمرده می‌شد، اما جالب است بدانید که مصرف ۸۵ گرم گوشت گاو در روز ۷ میلی‌گرم روی به بدن شما می‌رساند. دکتر ریزو در این باره می‌گوید:

با مصرف گوشت گاو ۱۰۰ درصد مقدار مورد نیاز روی برای زنان و درصد کمتری برای مردان تأمین می‌شود. بنابراین سعی کنید آن‌را در ترکیب سوپ سبزیجات، مواد خوراکی سرخ شده و یا در کنار سبزیجات خود بگنجانید.


ماست

در مورد این همراه همیشگی سفره‌های ایرانی خاصیت مفیدی باید به خاطر بسپریم. ۲۳۰ گرم ماست کم چرب، دو میلی‌گرم ماده‌ی معدنی روی در خود دارد که به این معنی است که  ۲۰ درصد مقدار روی مورد نیاز روزانه با مصرف این مقدار ماست تأمین خواهد شد. دکتر ریزو نیز معتقد است این ترکیب نرم و پرخاصیت باید در کنار بسیاری از مواد خوراکی مانند غلات و یا به تنهایی مصرف شود.

مطلب مرتبط: نوشیدنی مناسب برای سرماخوردگی


پنیر سوئیسی

پنیر سوئیسی یک پنیر نیمه سخت و البته مغذی است که انواع مختلفی از آن در کارخانه‌های تولید لبنیات تهیه می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم از این پنیر که ظاهری پرحفره دارد ۳۷.۱ گرم آب، ۲۶.۹ گرم پروتئین، ۲۷.۸ گرم چربی و ۵.۴ گرم کربوهیدرات به علاوه‌ی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی وجود دارد. برشی از این پنیر بر روی ساندویچ در کنار سبزیجات، ترکیبی کامل از مواد ارزشمند را به بدن شما می‌رساند.

دکتر ریزو می‌گوید:

۲۸ گرم از پنیر سوئیسی ۱.۲ میلی‌گرم روی معادل ۸ درصد از این ماده‌ی ارزشمند را به بدن‌تان می‌رساند.


نخود

این دانه‌ی پرخاصیت را هنگام بیماری به هیچ عنوان فراموش نکنید. نخود به غیر از این‌که می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئینی به حساب آید، با داشتن مواد مغذی از جمله روی در درمان بیماری به شما کمک شایانی خواهد کرد. نصف فنجان نخود می‌تواند ۲.۸ میلی‌گرم مواد روی به شما برساند.

مطلب مرتبط: آشنایی با غذاها و روش‌های ساده برای مبارزه با سرماخوردگی


لوبیا قرمز

در میان حبوبات لوبیای قرمز تیره و درشتی وجود دارد که به دلیل ظاهر کلیه مانند و رنگ قرمز تیره‌اش مشهور به لوبیای کلیه‌ای است. تنها نصف فنجان از این لوبیای قرمز رنگ بیش از ۰.۹ میلی‌گرم روی برابر با ۶ درصد از مقدار روی مورد نیاز بدن را فراهم خواهد کرد. به علاوه به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف و آهن مفیدتر نیز می‌باشد.

دکتر ریزو می‌گوید:

این لوبیای قرمز رنگ آن‌قدر پرخاصیت است که شما را مجاب کند در بسیاری از خوراک‌های خود از آن استفاده کنید.


گوشت‌های تیره‌رنگ مرغ

گوشت مرغ از نظر ظاهری دارای دو دسته گوشت می‌باشد: بخش‌های سفید‌رنگ که شامل گوشت سینه، فیله و بال مرغ است و بخش تیره‌رنگ که شامل گوشت ران و ساق و پشت مرغ است.

این که به کرات توصیه می‌شود در هنگام بیماری از سوپ مرغ استفاده کنید به دلیل مواد ارزشمند موجود در گوشت مرغ به خصوص بخش تیره‌رنگ آن است. هر ۱۱۳ گرم از گوشت ران مرغ ۳.۲ میلی گرم روی دارد که این فوق‌العاده است.

دکتر ماریا زاماریپا می‌گوید:

برای استفاده‌ی حداکثر از مواد بسیار مفید نهفته در گوشت مرغ عاقلانه این است که به هیچ وجه مرغ را به صورت بسته‌بندی فقط ران یا فقط سینه خریداری نکنید. یک مرغ کامل بخرید و سعی کنید همواره گوشت سفید و تیره‌ی مرغ را با هم مصرف کنید. با این ترتیب از اندوخته‌ی روی موجود در هر دو قسمت بهره‌مند خواهید شد.


بادام هندی

بادام هندی یکی از پنج آجیل سلامت بخش است که می‌توانید مصرف کنید. یک مشت کوچک بادام هندی یا حتی یک قاشق غذاخوری کره‌ی بادام هندی حاوی ۱.۶ میلی‌گرم روی است.

زاماریپا در مورد این ماده‎ی مغذی می‌گوید:

با اضافه کردن بادام هندی به ترکیب تنقلات آجیلی خود، کیفیت آن‌چه را مصرف می‌کنید ارتقا دهید و مقدار بیشتری روی به بدن خود برسانید. شما می‌توانید در منزل کره‌ی بادام هندی تهیه کنید. برای این‌کار مقدار دلخواه بادام هندی را بو دهید و بعد در مخلوط‌کن بریزید تا یک کره نرم و یک‌دست حاصل شود. یک یا دو قاشق غذاخوری از این کره را با برش‌هایی از سیب یا موز یا غلات کامل صبحانه میل کنید تا معجونی از مواد مغذی را به بدن خود برسانید.


کوئینوآ

دانه‌ی مقوی کوئینوآ که فاقد گلوتن بوده و از دیرباز مورد مصرف قرار می‌گرفته است، از نظر موجودی روی بسیار غنی است. به علاوه دارای پروتئین است و طعم خاص آن به راحتی با طعم هر ماده‌ی غذایی دیگری هماهنگ می‌شود. برای استفاده از این دانه‌های بسیار ریز کافی است خوراکی از سبزیجات مختلف، لوبیا، پنیر و قطعات گوشت تهیه کرده و در مراحل پایانی پخت مقداری کوئینوآ به آن اضافه کنید. ۳/۴ پیمانه کوئینوآ دارای ۲  میلی‌گرم از ماده‌ی مغذی روی است.


جو دوسر

به تازگی خواص شگفت‌انگیز جو دوسر سرانه‌ی مصرف آن‌را افزایش داده است. استفاده از این دانه‌ی مغذی به انواع و اشکال مختلف و در بسیاری از خوراکی‌ها مانند شیرینی‌جات ،غلات صبحانه و حتی در سوپ باعث شده است هیچ بهانه‌ای برای نادیده انگاشتن آن پذیرفتنی نباشد. نصف پیمانه جو دوسر تأمین کننده‌ی ۱.۶ میلی‌گرم روی است.

دکتر زاماریپا می‌گوید:

اگر جوی دو سر را با دارچین و میوه‌هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند مخلوط کرده و میل کنید کمک زیادی به سلامتی خود کرده‌اید. حتی با افزودن کمی بادام می‌توانید مقدار روی بیشتری جذب کنید و پروتئین مورد نیاز بدنتان را نیز فراهم کنید.

مقاله مرتبط: طرز تهیه‌ مافین با موز و توت‌فرنگی و جو دوسَر 


مغز تخم آفتاب‌گردان

حتماً تا به حال شنیده‌اید که باید از شش دانه‌ی روغنی ویژه استفاده کنید. یکی از این دانه‌ها که البته ذخیره‌ی روی زیادی نیز دارد دانه‌ی تخم آفتاب‌گردان است. با مصرف ۲۸ گرم مغز خشک دانه‌ی آفتاب‌گردان، ۱.۵ میلی‌گرم روی جذب خواهید کرد. در واقع حتی مصرف تفریحی تخمه‌ی آفتاب گردان هم می‌تواند نقش درمانی برای شما داشته باشد به شرطی که کم نمک باشد.

مقاله مرتبط: طرز تهیه کره تخم آفتاب گردان


کلم بروکلی

نصف پیمانه کلم بروکلی پخته شده ۰.۲۵ میلی‌گرم روی دارد. علیرغم مقدار ناچیز روی در کلم بروکلی که سبب می‌شود رتبه‌ی درمان‌گری این سبزی پرخاصیت به هنگام بیماری پائین بیاید، نقش حمایت‌کنندگی بروکلی چه به عنوان قوام دهنده و چه به صورت سرخ شده قابل توجه خواهد بود.

مطلب مرتبط:‌ کلم بروکلی؛ یک سلاح مخفی در برابر دیابت!

امیدوارم این توصیه‌های سلامتی برای شما عزیزان نیز مثمر ثمر بوده باشند.