فصل پاییز به میان راه رسیده اما هنوز گرمای تابستانی حکمرانی می‌کند اما خوش‌خیالی است که فکر کنید این آفتاب سوزان شما را از شر بیماری‌های خاص پائیز مصون می‌کند. با ما همراه باشید تا راه‌کارهای کوچکی را برای بهبود سلامتی در فصل پائیز بیاموزیم.

می‌گویند علاج واقعه قبل از وقوع است. بیماری و یا ضعف و بی‌حالی ناشی از بیماری، ما را از برنامه‌ی زندگی عقب می‌اندازد پس قبل از این‌که قوت بدن‌تان آنقدر کاهش پیدا کند که به راحتی دچار بیماری شوید اقدامات لازم را انجام دهید. راه‌کارهایی که به آن‌ها اشاره شده است کمک شایان توجهی به ارتقای سلامت شما در فصل پائیز خواهد کرد.

نمی‌توان یک ماده را معرفی کرد و اذعان داشت که حلال همه‌ی مشکلات است. مجموعه‌ای از مواد و اقدامات است که با کمک آن‌ها می‌شود سلامتی را بهبود بخشید. به طور مثال از فواید بیشمار کدو تنبل هرچه بگوئیم کم است. این منبع غنی از ویتامین اِی، کالری و کربوهیدرات بسیار کمی دارد و به شیوه‌های مختلفی از جمله برشته کردن در فر، پوره کردن و استفاده در سوپ یا در شیرینی‌پزی مصرف می‌شود. به غیر از کدو تنبل میوه‌ها و سبزی‌های پائیزی بی‌شماری هستند که بر سلامتی اثرات شگفت‌آوری دارند؛ نظیر چغندر که سرشار از فیبر می‌باشد و یا سیب زمینی‌هایی که مملو از پتاسیم است. فصل پائیز بهترین فصلی است که می‌شود این سبزی و میوه‌ها را تازه تازه مصرف کرد. دکتر شانا لِوین آموزشیار طب فیزیکی و درمانی در مرکز پزشکی نیویورک نکات مفیدی در زمینه‌ی بهره‌بردن از مواهب فصل پائیز ارائه کرده است.

مطلب مرتبط: میوه و سبزیجات پرخاصیت مناسب فصل پاییز

دکتر لوین اظهار می‌دارد:

" به نظر من همه باید نسبت به آنفولانزا واکسینه شوند، مخصوصاً کسانی که دارای عوامل اساسی تشدید کننده‌ی علائم بیماری هستند نظیر کسانی که در گذشته سیگار مصرف می‌کردند یا هم‌اکنون سیگاری هستند، هر فردی که دارای بیماری‌های نقض کننده‌ی ایمنی بدن هستند، افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا افراد مسن. همچنین کسانی که در مکان‌های عمومی و پر رفت‌و‌آمد مانند بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها و مدارس مشغول به فعالیت هستند، بهتر است واکسینه شوند. در واقع بر طبق نتایج به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تزریق واکسن آنفولانزا ریسک ابتلا به این بیماری را به میزان ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. در نتیجه حتی در صورت مبتلا شدن به این بیماری خیلی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید."

 قهوه‌ی ادویه‌ای کدو‌حلوایی یک نوع قهوه است که ترکیبی است از طعم‌ها و ادویه‌های پائیزی یعنی سیر، جوز هندی و دارچین به همراه پودر شیر، قهوه‌ی اسپرسو و بعضاً مقداری پوره‌ی کدو حلوایی که در فصل پائیز در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد. دکتر لوین می‌گوید: «در فصل پائیز شاهد مصرف قهوه‌ی ادویه‌ای کدو حلوایی در بسیاری از نقاط هستیم و این‌که بخواهیم مردم را از مصرف آن منع کنیم کار دشواری خواهد بود». مخالفت دکتر لوین با مصرف این قهوه به دلیل حجم بالای شکر و چربی موجود در این قهوه است که به تنهایی چندصد کالری دارد. طبق نظر این آموزشیار سلامتی، مصرف نوشیدنی‌هایی که باعث افزایش سلامتی شوند کار عاقلانه‌تری است. استفاده از شیر کم چرب یا بدون چربی، پرهیز از مصرف خامه و استفاده از کمترین مقدار ممکن شکر یا قند و نیز پرهیز از خرید آب‌نبات و مصرف گاه و بیگاه آن از جمله اقدامات مفید است. بنابر گفته‌ی دکتر لوین دارچین یکی از بهترین ادویه‌ها در فصل پائیز است که هم دارای منافع زیادی است و هم به خاطر طعمش به جای یک شیرین‌کننده استفاده می‌شود.

در زیر به ارائه‌ی نکاتی می‌پردازیم که از شما در برابر سرماخوردگی معمولی محافظت می‌کند.

فرقی نمی‌کند که خودتان در حال ابتلا به سرماخوردگی هستید یا اطرافیانتان در حال عطسه کردن هستند؛ در هر صورت شما باید به فکر این باشید که چند کار را برای سلامتی خود انجام دهید. نخست این که در هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را بگیرید. دیگر این که دست‌های خود را به طور مرتب بشوئید، به اندازه‌ی کافی استراحت داشته باشید و یک برنامه غذایی مملو از مواد غذایی مفید و سالم داشته باشید. مجموعه سرگرمی‌های مفید زیر را انجام دهید و قدرت ایمنی بدنتان را بیشتر کنید.

اصلی‌ترین زمانی که باید هر روز هفته را به ورزش‌های تفریحی مانند فوتبال، بیسبال، هاکی و بسکتبال پرداخت، فصل پائیز است؛ اما بزرگترین مشکل این است که بخواهید بعد از این ورزش‌ها یا حتی در پایان هفته، شروع به خوردن بیش از اندازه کنید. برای این‌که یک کار مفید انجام بدهید بعد از ورزش حتماً به میزان کافی آب بنوشید و از سبزیجات در غذای خود استفاده کنید. استفاده از گوشت بوقلمون را فراموش نکنید.

مطلب مرتبط: دیابتی ها در فصل پاییز و زمستان واکسن آنفولانزا تزریق کنند

بعضی از ما عادت داریم که به دلیل مشغولیت زیاد یا بی‌حوصلگی، انبوهی از لباس را در کمدها و کشوها تلنبار کنیم. به گفته‌ی دکتر لوین  شاید یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم ایجاد نظم و ترتیب و بازبینی در این مناطق فراموش شده است. لباس‌ها به شما بهتر از هر متری راهنمایی می‌کنند. فکرش را بکنید وقتی در حال جستجوی لباس‌های تلنبار شده درون کمدتان هستید، به شلوار مورد علاقه‌ی خود برمی‌خورید که دیگر اندازه‌ی شما نیست. آیا با خود نمی‌گوئید چقدر اضافه وزن پیدا کرده‌ام و آیا این به شما کمک نخواهد کرد به فکر ورزش و یا ایجاد تغییر در برنامه‌ی غذایی خود باشید؟

صرف‌نظر ازهوای آلوده‌ی شهرهای صنعتی که امروزه جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده، هوای نیمه خنک پائیزی برای پیاده‌روی و یا گشت‌و‌گذار در بیرون از منزل عالی است و اگر می‌توانید تا جای ممکن برای یک تمرین ساده مانند پیاده‌روی یا دوی سبک اقدام  کرده و قوای بدن خود را بیشتر کنید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید استفاده از روشنایی روز است. تابستان به پایان رسیده، روزهای بلندی که خورشید با تمام توان خود می‌درخشید و بیشترین وقت خود را در آسمان خودنمایی می‌کرد گذشت. روزهای پائیزی کوتاه‌تر از این است که بخواهیم همان برنامه‌ی معمولی خود در تابستان را تکرار کنیم. شما نیاز به ۷ ساعت استراحت دارید پس سعی کنید اوقات استراحتو خوابتان را با حضور خورشید در آسمان هماهنگ کنید. از آفتاب پائیزی در فاصله‌ی ساعات طلوع تا غروب خورشید استفاده کنید. مطمئن باشید که نور خورشید بر سلامتی شما تأثیر گذار است.

دکتر لوین در پایان گفته‌های خود اشاره می‌کند: «درست است که بهتر است مصرف شیرینی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود کاهش دهید اما بدانید که این به معنای محروم کردن خود از شیرینی نیست. شما می‌توانید به جای دو کلوچه یا شیرینی مورد علاقه‌تان که از سلامت مواد سازنده‌ی آن مطمئن هستید، یکی را انتخاب کنید و دیگری را به محل کارتان ببرید».

امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد بهترین‌ها را برای سلامتی خود انجام دهید.