بی‌شک بسیاری از شما لیام نیسن (Liam Neeson)، بازیگر مرد معروف هالیوود را از روی نقش‌های به یاد ماندنی‌اش در فیلم‌های مختلف نظیر ربوده شده (Taken) و جنگ ستارگان (Star Wars) را می‌شناسید. اگر علاقه دارید بیشتر با فیلم های لیام نیسون و دیگر فعالیت‌های و حواشی زندگی شخصی وی آشنا شوید تا پایان این مطلب با همراه ۷۲۴پرس باشید.

لیام نیسن بازیگر مشهور ایرلندی است که به خاطر بازی در نقش های اول مرد پرمخاطبی هم‌چون فیلم درام «فهرست شیندلر» (Schindler's List) و فیلم اکشن «ربوده شده» (Taken) به شهرت رسیده است. او همچنین در فیلم‌های به یاد ماندنی دیگر از جمله جنگ ستارگان نیز به ایفای نقش پرداخته است. 

بیوگرافی لیام نیسون

لیام نیسن کیست؟

او در سال ۱۹۵۲ در ایرلند شمالی دیده به جهان گشود. نیسن حرفه‌ی بازیگری را در میانه دهه ۷۰ میلادی با جدیت دنبال کرد. او با بازی در درام «فهرست شنیدلر»  (Schindler's List) با موضوعیت هولوکاست، نامی برای خود دست‌و‌پا کرد و نامزدی جایزه اسکار ارمغان بازیگری در این نقش برای او بود. نیسن هم‌چنین در قسمت اول «جنگ ستارگان» (Star Wars: Episode I) و فیلم زندگی‌نامه‌ای «کینزی» (Kinsey) خوش درخشید.

مقاله مرتبط: بیوگرافی جورج آر آر مارتین خالق سریال بازی تاج و تخت

پیش از آن‌که در فیلم های اکشن-قهرمانی همچون «ربوده شده» (Taken) ایفای نقش کند، در چند فیلم‌ خانوادگی همچون «وقایع‌نگاری نارنیا» (The Chronicles of Narnia)  و «فیلم لگو» (The LEGO Movie) به عنوان صداپیشه حضور داشت.

بیوگرافی لیام نیسون

از مشت تا کتاب

لیام نیسن در ۷ ژوئن ۱۹۵۲ در بالی‌منا (Ballymen) در ایرلندشمالی به ‌دنیا آمد. پیش از این‌ که هنرپیشه‌ی مشهور جهانی بشود او به عنوان قهرمان نوجوان در بوکس، حرفه‌ی نوید بخشی را پیش گرفته بود. نیسون بوکسوری را به امید مطالعه‌ی فیزیک و کامپیوتر رها کرد و در دانشگاه کویینز مشغول به تحصیل شد. اما او ‌ خیلی زود درس را رها کرد تا برای کمپانی گینس کار کند. پس از آن، او سپس دوباره به فضای آکادمیک بازگشت و در کالج آموزش معلمان مشغول به کار شد.

بیوگرافی لیام نیسون

نقش های ابتدایی لیام نیسون

با تغییر جهت برای دنبال کردن علاقه‌اش به بازیگری، نیسن در ۱۹۷۶ به تئاتر لیریک پلیرز (Lyric players) در بلفاست در ایرلند شمالی پیوست و سپس در تئاتر ابی (Abbey) در دوبلین به بازیگری پرداخت. هم‌زمان با حضور بر روی صحنه، او اولین حضورش را بر پرده‌ی نقره ای تجربه کرد؛ در سال ۱۹۷۸ در فیلم «سیر و سلوک زائر» (Pilgrim's Progress) و در سال ۱۹۷۹ در فیلم «کریستیانا»‌ (Christiana) ایفای نقش کرد. دهه پیش رو توجهات بیشتری را به بازیگر آینده‌دار جلب کرد که شروع آن با بازی در فیلم «اکس‌کالیبور» (Excalibur) در سال ۱۹۸۱ بود. دیگر فیلم شاخص او در این دوران «بونتی» (The Bounty) بود که در سال ۱۹۸۴ اکران شد و مل گیبسون و آنتونی هاپکینز نیز در آن ایفای نقش می‌کردند. بازی در فیلم‌های «ماموریت مقدس» (The Mission) به همراه رابرت دنیرو و جرمی آیرونز و «مظنون» (Suspect) به همراهی شِر و دنیس کواید نیز از نقاط عطف کارنامه‌ی کاری او در این دوران بودند.

مقاله مرتبط: بیوگرافی رابرت داونی جونیور (قسمت اول)

بیوگرافی لیام نیسون

نقش اول

نیسن اولین نقش اول خود را در فیلم هیجانی-ابرقهرمانی «مرد تاریک» (Darkman) مربوط به سال ۱۹۹۰ به‌دست آورد. سه سال بعد در ۱۹۹۳ هنرنمایی او در فیلم «فهرست شنیدلر» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، فیلم را به شهرت و توجه گسترده رساند و یک نامزدی جایزه‌ی اسکار به کارنامه‌ی هنری او افزود. این فیلم درباره‌ی یک تاجر آلمانی بود که جان بیش از ۱۰۰۰ یهودی را در دوران هولوکاست نجات داد.

پس از این فیلم بود که لیام نیسن تیتر خبرها و روزنامه‌ها بود و باعث شد تا نقش‌هایی مؤثر در فیلم‌های شاخصی همچون «راب روی» (Rob Roy) ، «نل» (Nell) و «مایکل کولینز» (Michael Collins) را به‌دست بیاورد. هم‌چنین او در فیلم «بی‌نوایان» (Les Misérables) در سال ۱۹۹۸ بازی کرد. در ۱۹۹۹ او با موفقیت تمام در فیلم جنگ ستارگان درخشید.

در سال ۲۰۰۴، نیسن در فیلم «کینزی» (Kinsey) در نقش یک سکسولوژیست نامدار پیشرو خوش درخشید و یک نامزدی گلدن گلوب را برای کارنامه خود به ارمغان آورد. در سال بعد او دوباره به ژانر ابرقهرمانی بازگشت و نقش ضدقهرمان را در فیلم «بتمن آغاز می‌کند» (Batman Begins) بازی کرد. هم‌چنین او صداپیشگی اصلانِ شیر را در فیلم «سرگذشت نارنیا» (The Chronicles of Narnia) برعهده داشت. با فیلم «ربوده شده» (Taken) در سال ۲۰۰۸ او بار دیگر با قدرت به دنیای ژانر اکشن-قهرمانی بازگشت که در این فیلم او نقش مأمور سابق سیا را بازی می‌کند که در تعقیب‌و‌گریزی برای نجات دختر خویش است. او در دو قسمت بعدی نیز همان چهره و وجهه‌ی قدرتمند و شکست‌ ناپذیر را حفظ کرد تا این وجهه در آثار بعدی او همچون «ناشناخته» (Unknown) و فیلم حماسی «خاکستری» (The Grey) نیز نمایان باشد. در طول این مدت، نیسون در آثار دیگری نیز ظاهر شد. از جمله‌ی این آثار عبارتند از: دو قسمت بازتولید «نبرد تایتان‌ها» (Clash of the Titans) در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ و بازتولید سریال محبوب دهه ۸۰ «تیم آ» (The A-Team) در سال ۲۰۱۰.

مقاله مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی ونتورت میلر، بازیگر سریال فرار از زندان

نیسن البته کارهای کمدی نیز انجام داده است که از جمله‌ی آنها می‌توان به «ماموریت آجیلی» (The Nut Job) و «فیلم لگو» (The LEGO Movie) تولید سال ۲۰۱۴ اشاره کرد که در آنها به‌عنوان صداپیشه هنرنمایی کرده است. ایضا او در شوی کمدی «میلیون‌ ها راه برای مردن در غرب» (Million Ways to Die in the West) حضور پیدا کرده است.  در سال ۲۰۱۶ سپس دوباره به دنیای فیلم های جدی به همراه مارتین اسکورسیزی بازگشت و در درام مقطعی «سکوت» (Silence) و سال بعد در نقش در فیلم «مارک فلت: مردی که کاخ سفید را به زیر کشید» (Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House) خوش درخشید.

بیوگرافی لیام نیسون

زندگی شخصی لیام نیسن

در ۱۹۹۴، لیام نیسن با بازیگر انگلیسی ناتاشا ریچاردسون ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند بود. این ازدواج با پایان غم‌انگیزی مواجه شد جایی‌که در مارس ۲۰۰۹، ناتاشا در اثر تصادف هنگام اسکی جان خود را از دست داد.

نیسن، در سال ۲۰۰۰ به مناسبت سال نوی میلادی توسط ملکه الیزابت دوم نشان افسر رتبه امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۱ سفیر حسن‌نیت یونیسف شد.

زندگی این هنرپیشه هالیوودی فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر نهاده ولی در نهایت استعداد او در مقام یک بازیگر حرفه‌ای نامش را در ذهن بسیاری از سینما دوستان جاودانه کرده است.