وقتی ناخوش می‌شویم یا سلامتی‌مان دست‌خوش تغییر قرار می‌گیرد شاید ساده‌ترین و اولین راهی که به ذهن‌مان می‌رسد مصرف دارو باشد. اما همیشه بهترین راه، استفاده از این ترکیبات شیمیایی نیست. اگر دقت کنیم و کمی به دنیای مواد غذایی و خواص شگفت‌انگیز آن‌ها علاقمند باشیم می‌فهمیم که استفاده از این مواد بی‌ضرر در مواردی، جایگزین بهتری برای درمان بیماری است. با توجه به اینکه درمان هر بیماری به نوع و شدت آن بستگی دارد بهتر است برای مشکلاتی که معمولند و اغلب جزئی از زندگی‌ ما شده‌اند راه بهتری پیدا کنیم. ۷۲۴پرس در این مقاله شما را با خواص زنجبیل آشنا می‌کند؛ معجزه‌ای از دنیای سلامتی که رازهای زیادی برای گفتن دارد. با ما همراه باشید.

زنجبیل از جمله طعم‌دهنده‌هایی است که افزودنش به مواد غذایی آن‌ها را خاص و ویژه می‌کند. هر چند طعم و عطر و بوی زنجبیل غالب است و به خوبی خودش را در هر چیزی که در آن موجود باشد، نشان می‌دهد اما شیرینی و تندی خاصی که به بافت خوراک اضافه می‌کند ویژه و دلپذیر است. به عنوان نمونه در نان زنجبیلی یا در هر خوراک و غذای سرخ شده‌ای که زنجبیل داشته باشد بلافاصله قادر به تشخیص آن هستید و البته ذائقه‌ی شما تحریک هم می‌شود.

چای زنجبیل (724press.com)

شاید از جمله افرادی باشید که علاقه‌ای در خود نسبت به زنجبیل احساس نمی‌کنید یا حتی فرد محتاطی هستید که می‌خواهید کم‌تر طعم زنجبیل را در غذای خود احساس کنید و ترجیح می‌دهید از آن به عنوان یک طعم‌دهنده‌ی جزئی استفاده کنید اما بهتر است بدانید منافعی که از مصرف هر روزه‌ی زنجبیل عاید شما می‌شود آنقدر زیاد هست که بتواند شما را ترغیب کند مقدار زنجبیل مصرفی‌تان را بیشتر کنید. ۷۲۴پرس (724press.com) شما را با مزایایی از زنجبیل آشنا می‌کند که شما را ترغیب خواهد کرد جایی برای این افزودنی پرخاصیت در زندگی‌تان باز کنید. این فواید به این شرح هستند:

۱. کنترل مشکل رفلکس اسیدی معده

زنجبیل (724press.com)

مشکل رفلکس یا بازگشت اسید معده به مری که با نام ترش کردن هم آن را می‌شناسیم آنقدر آزار دهنده هست تا به عنوان مشکل سوزش قلب هم شناخته بشود. وقتی به هر دلیلی گرفتار این وضعیت ناخوشایند شدید، مصرف داروهای شیمیایی برای رهایی از علائم آن در اولویت قرار می‌گیرد. اما بهتر است این بار که رفلکس معده را تجربه کردید کمی زنجبیل را امتحان کنید. وقتی بعضی ترکیبات مؤثر موجود در زنجبیل در ساخت داروهای ضد اسید معده استفاده می‌شود، چرا شما مقداری زنجبیل برای درمان مشکل‌تان در خانه نداشته باشید؟ ترکیبات موجود در زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد تهوع دارند و به همین دلیل توسط داروسازان انتخاب شده‌اند. شواهد نشان داده است که مصرف منظم زنجبیل میزان بروز رفلکس معده را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۷ علتی که معده درد می تواند داشته باشد

۲. خواص ضدالتهابی

 زنجبیل (724press.com)

مهم‌ترین فایده‌ای که این خاصیت ضدالتهابی زنجبیل می‌تواند داشته باشد اثربخشی مثبت روی مفاصل‌تان است. وقتی مفاصل ملتهب شوند دامنه‌ی حرکت اندام‌های بدن کاهش پیدا می‌کند و فرد درد و فشار زیادی را تحمل خواهد کرد. محققین ماده‌ی مؤثری را که فکر می‌کنند باعث کاهش میزان التهاب مفاصل می‌شود را از روی نام انگلیسی زنجبیل، جینجِرول نامیده‌اند. این ماده در زنجبیل که یک ریشه‌‌ی خوراکی است به مقدار زیادی وجود دارد.

تحقیقات مطمئن و کافی انجام گرفته در این مورد نشان داده‌اند که زنجبیل به اندازه‌ی داروی شیمیایی ایبوپروفن در تسکین درد مفاصل مفید است. در حقیقت در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت مشاهد شد به کار بردن کرم یا پمادهایی که دارای زنجبیل هستند برای از بین بردن درد مبتلایان به بیماری استئوآرتریت یا ورم مفاصل بسیار مفید است.

۳. سلامت و شادابی پوست

 پوست (724press.com)

اگرچه اثر مصرف زنجبیل روی پوست با چشم دیده نمی‌شود، اما ممکن است بعد از استفاده از زنجبیل متوجه روشنی و سلامت پوست‌تان بشوید. به دلیل اثر جانبی زنجبیل این امر دور از ذهن نیست. حقیقت این است که زنجبیل روی هضم و گوارش غذا در بدن بسیار خوب عمل می‌کند. از آنجا که هر غذایی که سیستم گوارش را برای زمان طولانی به کار بگیرد منجر به تولید محصولی فرعی می‌شود که برای بدن سمی است و مسبب بروز بیماری‌هایی نظیر پسوریازیز، اگزما و آکنه می‌شود؛ پس زنجبیل به طور غیر مستقیم برای پوست مفید است. این ماده باعث بهبود عمل گوارش شده و روند آن را تسهیل کرده و به خروج سموم از بدن از طریق تعریق کمک می‌کند.

از طرف دیگر می‌توان ویژگی دیگری را هم برای زنجبیل در زمینه سلامت پوست بیان کرد و آن اثری است که به عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای بریدگی‌های کوچک و سائیدگی‌های پوست دارد.

۴. مبارزه‌ با عوارض بیماری سرطان

 سرطان سینه (724press.com)

بین پزشکان متخصص در مورد انتخاب درمان هومئوپاتیک یا طب مکمل برای درمان بیماری سرطان جنجال زیادی وجود دارد اما پزشکان مرکز جامع سرطان دانشگاه میشیگان گزارش داده‌اند که زنجبیل سلاحی قوی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی است.

در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است اما آیا بهتر نیست قبل از این‌که در معرض ابتلا به بیماری تحلیل برنده‌ی سرطان قرار بگیریم به استفاده از زنجبیل روی بیاوریم؟ ما می‌دانیم که زنجبیل میزان التهاب روده و کولون را کاهش می‌دهد بنابراین به جاست که به منظور جلوگیری از ریسک گسترش سرطان‌های سیستم گوارشی از زنجبیل استفاده‌ی لازم را ببریم.

۵. بهبود عملکرد سیستم گوارش

زنجبیل (724press.com)

زنجبیل به روش‌های مختلفی هضم غذا را بهتر می‌کند. زنجبیل برای ناراحتی معده خوب است. زنان بارداری که در صبح‌ها دچار ناخوشی می‌شوند می‌توانند از زنجبیل استفاده کنند. این ریشه‌ی پرخاصیت انقباضات روده را رها می‌کند و برای کولیت روده نیز مفید است. از طرف دیگر به جذب مواد مغذی از خوراکی‌هایی که می‌خورید هم کمک کرده و سلامت عمومی بدن را افزایش می‌دهد.

۶. کاهش سردردهای دردناک و متناوب

میگرن (724press.com)

همه‌ی ما ممکن است سردرد معمولی بگیریم و چند ساعتی را برای دست و پنجه نرم کردن با درد سپری کنیم؛ اما اگر این سردرد به صورت میگرن باشد مسلماً تمام روزمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به عبارت صحیح‌تر تمام توان‌مان از بین می‌رود. سردرد میگرنی در کنار درد طاقت فرسایی که به ما تحمیل می‌کند باعث تهوع و استفراغ هم می‌شود.

مطلب مرتبط: تفاوت بین میگرن معمولی با میگرن مزمن چیست؟

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، بیش از ۲۰۰ ترکیب شیمیایی شناخته شده در زنجبیل اثر ضد التهابی، ضد تهوع و ضد حساسیتی دارند و با این تفاسیر برای رهایی از علائم میگرن بسیار کمک‌کننده هستند. در این زمینه تحقیقات بیشتری نیاز است، اما اولین نتایجی که در این زمینه به دست آمده نشان می‌دهد که زنجبیل برای درمان سردردهای میگرنی به خوبی داروهای شیمیایی عمل می‌کند و مهم‌ترین مزیتش این است که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد.

۷. کاهش وزن

کاهش-وزن (724press.com)

 اگر روزانه مقداری زنجبیل به مواد غذایی‌تان اضافه کنید کم کردن وزن برای‌تان راحت‌تر می‌شود. زنجبیل باعث افزایش کالری سوزی می‌شود و متابولیسم و سوخت و ساز بدن‌تان را مابین وعده‌های غذایی روزانه بهبود می‌بخشد.

زنجبیل نقش مهمی در چربی سوزی، هضم کربوهیدارت‌ها و ترشح انسولین و تمام فرآیندهای حیاتی لازم برای ذخیره‌ی چربی در بدن  ایفا می‌کند. به علاوه وقتی زنجبیل مصرف کرده باشید تا مدت بیشتری احساس سیری کرده و در نتیجه اشتیاق‌تان برای خرده خوری کمتر می‌شود.

۸. کنترل قند خون

دیابت (724press.com)

به لطف سبک زندگی ناسالم و داشتن رژیم غذایی مملو از قند، بیشتر ما یا در شرف بیماری دیابت هستیم یا مبتلا شده و هنوز از آن اطلاعی نداریم. قند در بسیاری از مواد غذایی به صورت مشهود یا پنهان وجود دارد حتی در خوراکی‌هایی که به هیچ وجه انتظارش را ندارید. اینجاست که زنجبیل خودنمایی می‌کند و دلیل قانع‌کننده‌ی دیگری به شما می‌دهد تا با توجه بیشتری به مصرف آن روی بیاورید. مطالعه‌ای که به تازگی روی تعدادی داوطلب مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام گرفته نشان داده است که اگر روزانه ۲ گرم پودر زنجبیل مصرف شود، قند خون ناشتا به اندازه‌ی ۱۲ درصد کمتر از قبل خواهد شد.

مطلب مرتبط: چگونه علائم دیابت را تشخیص دهیم؟

امتیاز مثبت دیگری که برای معجزه‌ی زنجبیل در بهبود بیماری دیابت و ثبات میزان قند خون شاهد هستیم، کاهش خطر بیماری قلبی است. چیزی که دانشمندان سعی دارند توضیح بدهند این است که رابطه‌ای که بین مصرف زنجبیل و میزان قند خون وجود دارد برای هر کسی می‌تواند قابل تأمل و مفید باشد و اثرگذاری زنجبیل صرفاً در بیماری دیابت مطرح نبوده و ماده‌ی خوبی برای کنترل قند خون در همه‌ی افراد به حساب می‌آید.

۹. مبارزه با عفونت

عفونت (724press.com)

زنجبیل نه تنها برای بهبود سلامت ما در زندگی روزمره سودمند است بلکه به هنگامی که دچار آسیب‌دیدگی و جراحت یا بیماری شده‌ایم هم پرفایده است. ماده‌ی مؤثر جینجرول موجود در زنجبیل خطر عفونت را کم می‌کند و جلوی رشد و تکثیر چندین نوع باکتری که رشد و فعالیت آن‌ها باعث عفونت می‌شود را هم می‌گیرد. این مسأله به خصوص در مورد بیماری‌های عفونی مربوط به لثه مهم است. البته خواص ضد باکتریایی زنجبیل برای عفونت‌های تنفسی چندان اثر بخش نیست.

مصرف منظم زنجبیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر حشراتی که در محیط اطراف‌مان هستند و ما را در معرض بیماری قرار می‌دهند، هم می‌شود.

سخن پایانی

زنجبیل (724press.com)

حال که با شگفتی‌های این ریشه‌ی پرخاصیت آشنا شدید و قصد دارید راهی برای گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی‌تان در درازمدت پیدا کنید، توصیه می‌کنیم که ابتکار داشته باشید. امتحان کنید و ببینید زنجبیل را به چه صورت و در چه نوع خوراکی می‌پسندید. زنجبیل تازه را پوست بکنید، آن را به هر شکلی که می‌خواهید دربیاورید. می‌توانید ورقه ورقه‌اش کنید، یا رنده کرده یا مکعبی برش بزنید، حتی می‌توانید بگذارید خشک شده و آن را پودر کنید و در تمام انواع مواد غذایی با طعم شیرین یا پرادویه به کار ببرید. آن را خام هم می‌توانید استفاده کنید یا اینکه در آب گرم انداخته و مانند چای میل کنید.

اگر وقت ندارید یا امکان استفاده از زنجبیل تازه را ندارید مردد نباشید، از پودر آن استفاده کنید. البته بهتر است بدانید که وقتی زنجبیل خشک می‌شود مقدار جینجرول موجود در آن کاهش پیدا می‌کند، اما دیگر مواد مفید موجود در آن سالم باقی می‌ماند و به خاطر استفاده از همان مواد هم که شده مصرف زنجبیل را جدی بگیرید.