به دنبال راهی برای بهبود سلامت پوست و موی خود هستید؟ بیشتر مردم به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهند، چرا که همه‌ی ما دوست داریم ظاهری آراسته و سالم داشته باشیم و بی‌شک، پوستی درخشان و موهایی پرپشت از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که این مهم را برآورده می‌کنند. 

کم‌تر کسی است که به ظاهر خود اهمیت ندهد. در واقع همه‌ی ما دوست داریم در آراسته‌ترین حالت ممکن در میان جمع ظاهر شده و تصویری خوب از خود به دیگران نشان دهیم. از سوی دیگر شادابی صورت، برق لبخند و موهای تمیز و آراسته خبر از سلامت جسمانی شما نیز می‌دهند؛ امری مهم که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

امروزه مطالعات صورت گرفته توسط متخصصان حوزه پوست و مو نشان داده که افراد می‌توانند به سادگی و با انتخاب مواد خوراکی خاص، ظاهر خود را تحت تأثیر قرار دهند. به زبان ساده رشد مو، روند تولید کلاژن پوست، تعادل هورمونی بدن و... همگی در واقع تحت تأثیر آن چیزی است که می‌خوریم.

نخستین چیزی که باید بدانید این حقیت است که نباید در استفاده از دستورهای غذایی سالم مناسب هر فصل خساست به خرج دهید، موادی که در کنار ارزش غذایی فراوان، به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام نیز کمک می‌کنند. «کیارا فوی» (Ciara Foy) متخصص تغذیه از تورنتوی کانادا در این باره می‌گوید:

"بدن ما هیچ ایده‌ای در مورد میزان کالری ندارد، اما مهم درک ما از نحوه‌ی مصرف مواد غذایی سالم است. این مسئله حائز اهمیت است که ما به مواد خوراکی نه تنها به دلیل طعم و مزه، بلکه به دلیل ارزش غذایی، آنزیم‌ها و ریز مغذی‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهند احترام بگذاریم؛ موادی که در خلال همکاری مشترک، سلامت جسمانی ما را تضمین می‌کنند."

در ادامه همراه شما عزیزان به معرفی شماری از مفیدترین مواد خوراکی خواهیم پرداخت که سلامت پوست و موی شما را به بهترین شکل ممکن تأمین کرده و ظاهری جوان، شاداب و سالم به شما می‌بخشند.

ماهی:

ماهی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است که در حفظ زیبایی ظاهری، بسیار سودمند و پرفایده هستند، در واقع این اسیدها باعث درخشش پوست و موی شما خواهند شد. باید اشاره کنیم که در ساخت حدود سه درصد از ساختار ساقه‌‌ی مو، از اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده شده است. آنها همچنین در سلول‌ها جنینی پوست سر نیز یافت شده و به صورت طبیعی سلامت مو را تأمین کرده و آن را آبرسانی می‌کنند.

در حالی که در این زمینه ماهی سالمون (ماهی آزاد) انتخابی مناسبی به نظر می‌رسد، اما خانم فوی اشاره می‌کند که انواع دیگر ماهی همچون ماهی اسقومری (ماهی خال مخالی)، ساردین و «آنچوی» (ماهی موتو) حتی انتخاب‌هایی به مراتب ایده‌آ‌ل‌تر هستند. آنها فوق‌العاده‌اند؛ چرا که در انتهای زنجیره‌ی مواد غذایی قرار دارند. در نتیجه طول عمر کوتاهی داشته و به همین خاطر سمومی همچون جیوه به میزان خطرناک در بدن‌شان تجمع پیدا نمی‌کند.


فلفل قرمز:‌

آیا می‌دانید فلفل قرمز حاوی ویتامین C آن هم به میزان فراوانی است، حتی بسیار بیشتر از پرتقال؟ ویتامین سی یکی از فاکتورهای مهم در روند ساخت کلاژن بوده و همچنین به عنوان آنتی اکسیدان نیز از ارزش غذایی فراوانی برخورد است.

دکتر «جولیا کارول» متخصص پوست در این باره می‌گوید:

"تابش نور خورشید به پوست شما باعث ساخت رادیکال‌های آزاد می‌شود و ساخت این رادیکال‌ها در بخش درونی پوست در نهایت باعث آسیب دیدگی DNA شده که در ادامه پیری پوست را به دنبال خواهد داشت. اما آنتی اکسیدان‌ها با متصل شدن به رادیکال‌های آزاد از آنها تغذیه کرده و در نتیجه باعث توقف اثرات زیان‌بار آنها می‌شوند."

به عبارت دیگر مصرف فلفل قرمز به دلیل وجود این ویتامین باعث بهبود وضعیت پوست و در نتیجه جوان ماندن آن خواهد شد.


اسفناج:

اگر شما هم از طرفداران کارتون ملوان زبل باشید، حتماً به خاطر دارید که ملوان داستان ما تنها با خوردن چند قوطی اسفناج به چنان قدرتی دست پیدا می‌کرد که باورکردنی نبود. واقعیت این است که مصرف اسفناج نه تنها به شما انرژی و قدرت می‌بخشد؛ بلکه همچنین منبعی قابل توجه از مواد ضد افزایش سن است.

طبق نظر متخصص تغذیه «کیمبرلی سیندر» این سبزی غنی از بتاکاروتن است که در نهایت تبدیل به ویتامین A می‌شود که نقشی مهم در جلوگیری از فرآیند پیری سلول‌های بدن دارد. این ماده مغذی بسیار مهم است، چرا که به حفظ رطوبت در لایه اپیدرم کمک کرده و در نتیجه به جلوگیری از ایجاد چین و چروک و نیز از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک شایانی می‌کند. اگر مایلید بیش از پیش از خواص این سبزی خوش طعم بهره‌مند شوید، بهتر است آن را با ماده خوراکی که حاوی مقادیر بالای ویتامین C است امتحان کنید. برش‌هایی از لیموی تازه انتخاب ایده‌آلی به نظر می‌رسند که می‌توان از آن در کنار اسفناج بخارپز شده یا سالاد اسفناج تازه استفاده کرده و به بهترین شکل از خواص این سبزی شگفت‌انگیز بهره‌مند شد.


نارگیل:

آب نارگیل یک آبرسان بسیار عالی و طبیعی است که شامل مقادیر قابل توجهی پتاسیم است؛ الکترولیتی که به روند انتقال مواد مغذی به داخل سلول‌های ما بدن کمک می‌کند. روغن نارگیل هم دارای مقدار زیادی چربی‌های سالم، ویتامین E و K و نیز مواد معدنی بوده و یکی از بهترین تغذیه کننده‌های موی سر است که در عین حال باعث درخشان شدن ساقه‌ی مو و نیز رطوبت رسانی مناسب به پوست کف سر می‌شود.

این ماده همچنین تأثیر بسزایی روی کاهش اثرات از دست رفتن پروتئین مو دارد که به دنبال مصرف شوینده‌های خاص همچون نرم کننده‌ها ایجاد می‌شود. کاهش پروتئین باعث ضعف ساقه‌ی مو شده و در نهایت زمینه را برای آسیب دیدن مو فراهم می‌کند. به علاوه می‌توان از این روغن در کنار روغن‌های گیاهی دیگر برای پخت و پز استفاده کرد. نقطه‌ی دود این روغن بالا است؛ لذا برای سرخ کردن مواد غذایی ایده‌آل به نظر می‌رسد.


روغن آووکادو:

بی‌شک شما هم تاکنون از خواص بی‌نظیر آووکادو مطلع شده‌اید، معجزه‌ای از طبیعت که منبع ارزشمندی از مواد مغذی است. اما جا دارد که در کنار این میوه، به خواص شگفت انگیز روغن آن نیز توجه داشته باشید. آووکادو دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A، D و E و نیز اسیدهای چرب امگا ۳ است که پایه‌ی ایجاد پوستی سالم را تشکیل می‌دهند.

خوشبختانه روغن آووکادو به دلیل غلظت خود دارای مقدار بیشتری از این ماده است. همه این مواد مغذی درکنار هم اثربخشی خوبی داشته و در صورت استفاده مرتب و روزانه در رژیم غذایی، شاهد بهبود بافت و رنگ پوست خود خواهیم بود. روغن آووکادو همچنین دارای نقطه دود بالایی است؛ لذا می‌توان در پخت و سرخ کردن سبزیجات از آن استفاده کرده یا مستقیماً از آن در تهیه‌ی یک سوپ خنک تابستانی بهره برد.


تخم مرغ:

اغلب یکی از بخش‌های همیشگی یک صبحانه‌ی مقوی و دلچسب تخم مرغ است که به اشکال مختلفی همچون پخته یا نیمرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین می‌توان از برش‌های تخم مرغ سرد نیز در سرو سالادها استفاده کرد. این ماده غذایی یکی از بهترین منابع برای داشتن موهای سالم است.

یکی از مواد موجود در تخم مرغ سولفور است، یک ماده مغذی ضروری که عملکردهای متعددی دارد، از کمک به جذب بهتر ویتامین B گرفته تا کمک به بهبود عملکرد کبد که اندام اصلی تصفیه کننده بدن شماست. سولفور همچنین برای تولید کلاژن و کراتین نیز ضروری است که نقش مؤثر در برخورداری از موهای درخشان، ناخن‌های قوی و البته شادابی پوست دارد.


سیر:

یکی از معجزات طبیعت که ارزش درمانی قابل توجهی دارد. در واقع سیر را باید یک داروی ارزشمند طبیعی دانست که همچنین از تخریب بافت پوست جلوگیری کرده و پوستی شفاف و درخشان را به شما هدیه می‌کند.

برای استفاده حداکثری از ترکیبات آنتی‌بیوتیکی موجود در سیر بهترین راه خرد کردن یا له کردن حبه‌های سیر است، البته بهتر است قبل از شروع عملیات پخت، مدتی سیرهای خرد شده را روی تخته‌ برش آشپزخانه به حال خود رها کنید.


گردو:

این مغز خوشمزه منبعی غنی از چربی‌های مفید امگا ۳ و امگا ۶ است که هر دو در حفظ رطوبت بدن و نیز برخورداری از پوستی سالم و شاداب مثمر ثمر هستند. همچنین پروتئین‌های موجود در گردو به رشد فولیکول‌های مو کمک کرده و باعث خواهد شد به مراتب مویی قوی و پرپشت‌تر داشته باشید.


گوجه فرنگی:

در زمینه مراقبت‌های پوستی، گوجه فرنگی یک ابرقهرمان است که پوست را از اشعه‌های زیان‌بار خورشید محافظت می‌کند؛ آن هم به لطف مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان.

تحقیقات اخیر که توسط انجمن سلطنتی پزشکی در لندن صورت گرفت، نشان داد زنانی که به مدت دو هفته هر روز از حدود ۵ قاشق غذاخوری گوجه فرنگی به همراه ده گرم روغن زیتون استفاده کردند، از خود بهبود قابل توجهی در زمینه محافظت پوست در مقابل اشعه UV نشان دادند.


تخم کدوتنبل:

این مغزهای کوچک حاوی روی و نیز ویتامین‌های A ،K و نیز اسیدهای چرب امگا سه هستند که همگی در برخورداری از ساقه مو سالم و درخشان نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند.

آنها همچین از نظر وجود اسیدهای چرب و ویتامین C نیز غنی بوده که هر دو در تولید «سِبوم» (Sebum) یا همان چربی طبیعی پوست نقش مهمی داشته و باعث محافظت و ترمیم بافت پوست می‌شوند.


کولارد سبز (Green Collards):

همه سبزیجات از جمله برگ کلم و کلم بروکلی برای سلامتی ما مفید هستند، اما در این میان «کولارد سبز» که خود نوعی کلم است، یکی از بهترین‌ها است. این نوع سبزیجات دارای مقادیر فراوانی ویتامین C هستند، آنتی‌اکسیدانی ارزشمند که جلوی فعالیت‌های مواد سمی را در بدن می‌گیرد. کافی است روزانه یک فنجان کولارد مصرف کنید تا هفتاد درصد از نیاز ویتامین سی روزانه خود را به دست آورید. اگر به دنبال استفاده از وعده‌های غذایی شامل سبزیجات خام هستید، حتماً این تاکوی مخصوص را امتحان کنید:

گردوی خرد شده را با ادویه تاکو مخلوط کرده و مقداری تاماری (Tamari: نوعی سس ژاپنی دارای سویا و فاقد گلوتن) را به آن اضافه کرده و در نهایت این مخلوط را به همراه سالسا داخل برگ‌های خام کولارد بپیچید.


شاهدانه:

شاهدانه حاوی سی درصد پروتئین خالص بوده و همچنین دارای مقادیر قابل توجهی آمینو اسید و اسیدهای چرب ضروری است که از جمله نیازهای ساختار پوست سالم به شمار می‌روند. می‌توانید یک قاشق غذاخوری شاهدانه را مستقیماً روی غلات خود ریخته و میل کنید یا از روغن آن استفاده کرده و آن را به سادگی به اسموتی و نوشیدنی‌های صبح‌گاهی خود اضافه کنید.

برطبق نتایج یک بررسی که در ژورنال درماتولوژی به چاپ رسید، بعد از استفاده مرتب از روغن شاهدانه به مدت ۲۰ هفته آن هم به میزان روزانه یک الی دو قاشق غذاخوری، نشانه‌های خشکی پوست و خارش آن تا حد قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.


آناناس:

یک درمان شیرین و خوشمزه که نمی‌توان به سادگی از کنار امتحان کردنش گذشت. آناناس دارای مقدار زیادی ویتامین سی است، همچنین حاوی «آنزیم بروملین» است که به عنوان یک نرم کننده طبیعی پوست شناخته می‌شود. نوشیدن عصاره آناناس و نیز خوردن خود این میوه به ساخت کلاژن در بدن کمک کرده و در نهایت از حفظ ساختار پوست حمایت می‌کند.

این در حالی است که ویتامین C و آمینو اسیدهای موجود در این میوه به ترمیم بافت و سلول‌های پوست کمک کرده و ظاهری جوان‌تر به فرد می‌بخشند. بی‌شک تهیه یک اسموتی خوشمزه راهی خوب برای شروع یک درمان احیا کننده است، اینطور نیست؟


صدف خوراکی:

یک خوراک دریایی سالم و خوشمزه که مو، ناخن و پوست شما را با خواص بی‌نظیر خود شگفت زده می‌کند. صدف‌های خوراکی منبع خوبی از روی هستند که نقشی مهم در رشد و بهبود عملکرد سلول‌های پوست دارد. خوردن نیم دوجین صدف خوراکی تا حد قابل توجهی از نیاز روزانه شما به این ماده را مرتفع می‌کند.


جو دوسر:

برای کسانی که به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهند، یولاف (جودوسر) یک خوراکی بی‌نظیر است که نباید در استفاده از آن به هیچ عنوان صرفه جویی کرد. جو دوسر حاوی روی، بیوتین، منیزیم و پتاسیم است، موادی که دیگر تاکنون حتماً از نقش مؤثرشان در بهبود وضعیت پوست و مو و بالطبع شادابی و سلامت ظاهری خود مطلع شده‌اید.

می‌توانید هر روز برای صبحانه نیمی از کاسه خود را از این ماده مغذی پر کرده و به آن شیر محبوب و مورد علاقه خود را اضافه کنید ( شیر معمولی، شیر بادام یا شیر سویا)، همچنین می‌توانید به کمک ادویه‌هایی مثل دارچین یا جوز طعم بهتری به آن ببخشید. بهتر است این مخلوط را از شب قبل آماده کرده و اجازه دهید تا صبح در یخچال بماند. صبح روز بعد می‌توان با اضافه کردن میوه هایی مثل انواع توت، غلات، آجیل و .. ارزش غذایی بیشتری به این مخلوط سالم بخشیده و صبحانه‌ای کامل و مغذی میل کرد.

امیدوارم حتماً از این مواد خوراکی که در دسترس‌تان قرار دارند استفاده کرده، و در کنار زیبایی ظاهری، سلامت و شادابی جسمانی خود را نیز تضمین کنید.