حتما شما هم از این توصیه همیشگی پزشکان آگاه هستید که ورزش کردن می‌تواند نقشی مهم و حیاتی در کاهش ریسک ابتلا به انواع مشکلات سلامتی داشته باشد. درواقع نتایج تازه‌ترین تحقیقات در مورد بروز آریتمی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی درستی این توصیه را یک بار دیگر به اثبات رساندند. درمرور این مطلب و نتایج این پژوهش با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، پیاده‌روزی روزانه می‌تواند نقشی مؤثر در کاهش خطر بروز مشکلاتی همچون اختلال ریتم قلب یا فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) و همینطور کاهش شانس بروز سکته داشته باشد. درواقع براساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات انجام شده در این رابطه که در انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد، این مسئله به تأیید رسیده است.

فیبریلاسیون دهلیزی با رسم شکل- 724press.com

درهمین رابطه داده‌های بیش از پانزده هزار نفر که از مشکل اختلال ریتم دهلیزی قلب رنج نبرده اما تست ورزش تردمیل را انجام دادند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دراین بین مشخص شد رابطه‌ای میان انجام ورزش و کاهش نرخ ابتلای فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد؛ به‌این معنی که حتی انجام یک پیاده‌روی ساده روزانه همه می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

از طرف دیگر شرکت‌کنندگان در این بررسی را براساس معادل‌های متابویک به دست آمده در طول تست تردمیل، به سه سطح مربوط به میزان تناسب اندام تقسیم کردند که شامل تناسب کم با نرخ کمتر از ۸٫۵۷، سطح متوسط که بین ۸٫۵۷ تا ۱۰٫۷۲ درنظر گرفته می‌شود و همین‌طور بالا که به اعداد بالاتر از ۱۰٫۷۲ اختصاص دارد. به گزارش ۷۲۴پرس، براساس نتایج آزمایش احتمال اینکه این افراد در یک بازه زمانی پنج ساله همچنان از وضعیتی ثابت بهره‌مند شده و به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا نشوند به ترتیب ۹۷.۱%، ۹۸.۴% و ۹۸.۴% است که میانگین قابل توجهی است.

دویدن- 724press.com

دکتر شین سانگ نویسنده این مطالعه و همینطور دانشیار دانشگاه ملی چیائو تونگ در تایوان اشاره می‌کند میزان تمرینات ورزشی و تأثیرات آنها به عوامل زیادی همچون سن و همینطور آمادگی قلبی و ریوی فرد بستگی دارد.

مطلب مرتبط: مطلب مرتبط:   ارتباط آلودگی هوا و آلودگی صوتی با نارسائی قلبی

نتایج این مطالعه نشان داد که افراد با وزن متعادل در معرض خطر کمتر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند. امری که می‌تواند مشوق خوبی برای این افراد درجهت انجام تمرینات ساده ورزشی همچون یک پیاده‌روی ساده باشد. دکتر سانگ همچنین اشاره می‌کند که براساس یافته‌های آنها انجام حرکات ورزشی همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی را هم کاهش دهد. این مسئله به خصوص از این جهت حائز اهمیت است که سکته مغزی یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در نتیجه‌ی ابتلای فرد به فیبریلاسیون دهلیزی رخ دهد.

نتایج به دست آمده به چه مسائلی اشاره دارند؟

آریتمی قلبی یا ضربان نامنظم- 724press.com

انجمن قلب آمریکا در گزارش اعلام کرد که براساس پیش‌بینی‌های موجود تا سال ۲۰۳۰ دست کم بیش از دوازده میلیون نفر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا خواهند شد. فیبریلاسیون دهلیزی بیش از هر علامت دیگری، با ضربان نامنظم قلب که از آن با نام آریتمی یاد می‌شود شناخته می‌شود. آریتمی قلبی می‌تواند منجر به بروز عوارض دیگری شود که از آن جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد:

  • لخته شدن خون
  • سکته
  • نارسایی قلبی

دکتر نیکیل واریر الکتروفیزیولوژیست قلب و مدیر بخش الکتروفیزیولوژی در گفتگویی اعلام کرد به‌عنوان یک متخصص این بخشی از روند درمان است که با همه بیماران در مورد اصلاح سبک زندگی به‌عنوان بخشی از روش پیشگیری و بهبود علائم فیبریلاسیون دهلیزی صحبت شود. این پزشک معتقد است این یافته‌های جدید باآنچه از مطالعات قبلی به دست آمده در ارتباط است و همه آنها درنهایت یک بار دیگر بر رابطه میان انجام ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به هیدریلاسیون دهلیزی صحه می‌گذارند.

دکتر واریر در این بین به تناقضی عجیب هم اشاره می‌کند؛ اینکه دراین میان گاهی صحبت‌هایی در مورد رابطه میان افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیز و انجام تمرینات استقامتی به گوش می‌رسد.

به گزارش 724Press، دکتر ارنست فون شوارتز متخصص قلب و نویسنده کتاب اسرار جاودانگی در گفتگویی اما براهمیت نتایج تازه تکیه کرده و اعلام کرد حتی اگر این داده‌ها از یک مطالعه کنترل شده آینده‌نگر به دست نیامده باشند هم مهم نیست، چون به‌هرحال نشان می‌دهند که ورزش کردن واقعا برای حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق ضروری است.

چه ارتباطی میان ورزش و شانس ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد؟

تردمیل- 724press.com

به صورت کلی، واریر در توضیحات خود اشاره می‌کند فعالیت بدنی می‌توان باعث کاهش وزن، چربی خون، فشار خون و همینطور کنترل قند خون شود و تمام این مسائل هم می‌توانند منجر به کاهش ریسک مواردی همچون حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد و همینطور کاهش ریسک بروز نارسایی قلبی شوند. به گفته این پزشک مسائل همچون داشتن اضافه وزن، چربی و قند خون بالا و همینطور داشتن فشار خون از جمله عوامل اصلی ایجاد کننده فیبریلاسیون دهلیزی هستند، پس طبیعی است که کنترل کردن آن‌ها می‌تواند شانس ابتلای فرد به این مشکل را هم کاهش دهند.

مطلب مرتبط:  رابطه میزان دریافت آهن با کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در دوران میانسالی

دکتر فون شوارتز هم معتقد است این مطالعه آنچه را که متخصصان قلب برای دهه‌ها به مردم توصیه کردند را تأیید می‌کند: اینکه ورزش کردن خوب است. از طرف دیگر شاید دلایل کلی هنوز کاملا مشخص و شناخته شده نباشند؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد انجام فعالیت‌های بدنی منظم باعث انعطاف پذیری عروق خونی شده و آمادگی قلب برای تحمل شرایط سخت را بالا می‌برد. این آماده شدن ما برای مقابله با مشکلات دژنراتیو قلبی از جمله بروز آریتمی را افزایش می‌دهد.

چطور برای بهبود سلامت قلب خود، ورزش کنید؟

پای افرادی که در حال دویدن روی تردمیل هستند- 724press.com

به گفته دکتر واریر مهم است که قبل از شروع هر برنامه ورزشی حتما با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت ابتلا به هر نوع بیماری قلبی، او را درجریان قرار دهید.

بااین‌حال اگر مشکل قلبی خاصی ندارید، می‌توانید کار را با مربی تناسب اندام شروع کرده و بسته به وضعیت جسمانی، از برنامه ورزش مناسب استفاده کنید. به گفته دکتر واریر مهم است که حتما وضعیت خود و همینطور سلامت قلب‌تان را مورد توجه قرار داده و بسته به نیاز خود برنامه ورزشی مناسب دریافت کنید. چون مهم است به این نکته توجه کنید که وضعیت هر فرد با دیگری متفاوت است و شما باید از راهکاری که برای وضعیت کنونی شما مناسب است، استفاده کنید. هیچگاه روال ورزشی خود را با دیگران مقایسه نکنید و همیشه به برنامه انتخابی و متناسب با شرایط فیزیکی خود پایبند باشید.

به گفته دکتر واریر میزان آمادگی جسمی شما هم برای ارزیابی و انتخاب برنامه مناسب ضروری است. به‌عنوان نمونه اگر قبلا هیچ ورزشی نکردید بهتر است کار را با  ۳۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط آن هم به مدت ۴ الی ۵ روز در هفته شروع کنید. درکنار آنها می‌توانید گاهی از تمرین‌های قدرتی هم بهره ببرید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، انجمن قلب آمریکا انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط را در طول هفته توصیه می‌کند. همچنین انجام ۷۵ دقیقه فعالیت شدید بدنی یا ترکیب این دو روش با همدیگر هم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

فردی در حال شنا کردن در استخر- 724press.com

منظور از فعالیت هوازی هر نوع فعالیتی است که ضربان قلب شما را به اندازه کافی بالا ببرد تا میزان اکسیژن رسانی به خون، اندام‌های بدن و عضلات افزایش پیدا کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به این موارد  اشاره کرد:

  • پیاده‌روی
  • دویدن
  • شنا کردن
  • دوچرخه سواری

پیشنهادهای دیگری هم وجود دارد که براساس آنها بد نیست حداقل دو روز در هفته را به فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات مثل تمرین با کش و نوارهای مخصوص، وزنه زدن یا کار با دستگاه‌های بدنسازی اختصاص داد.

مطلب مرتبط:  انجام یک تمرین تنفسی ساده و بهبود استقامت بدن

درنهایت اگر دوست دارید دوران زندگی خود را بدون مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلی همچون فیبریلاسیون دهلیزی سپری کنید، حتما ورزش کنید. حتی اگر وقت و فرصت کافی برای انجام تمرین‌های ورزشی هوازی پیچیده را ندارید، یک پیاده‌روی روزانه ساده را از خود دریغ نکنید؛ چون همین اندازه فعالیت جسمانی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. فراموش نکنید ورزش کردن خط بروز سکته مغزی را هم کاهش می‌دهد، پس به سلامت خود بیش از همیشه اهمیت داده و ورزش کنید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید، فراموش نکنید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید، سپاس