تلفن‌های همراه با بزرگتر شدن صفحه نمایش خود و ویژگی‌های سخت‌افزاری و تجهیزاتی که می‌توان به آنها وصل کرد، کم‌کم جای لپ‌تاپ و کامپیوترهای خانگی را در بخشی از کارهای روزمره نیز خواند گرفت؛ با ظهور صفحه کلیدهای یو‌اس‌بی و همچنین قدرتمند شدن تلفن‌های همراه چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، اتصال آنها می‌تواند این مسئله را به‌خوبی برطرف شده است.

در ابتدای کار به یک کابل OTG نیاز دارید

مطمئناً اتصال کیبورد به تلفن همراه بصورت عادی نشدنی به‌نظر می‌رسد و برای این کار باید از یک رابط استفاده کرد؛ این رابط‌ها کابل‌های OTG هستند. البته برای درگاه‌های Type-C این موضوع فرق می‌کند. انواع مختلفی از این کابل‌ها در بازار موجود است، فارغ از اینکه کدام را انتخاب می‌کنید، باید بدانید پین Micro-USB به تلفن همراه و پین USB به صفحه کلید متصل می‌شود.

  • صفحه کلید را از طریق تنظیمات داخلی راه‌اندازی کنید
  • زمانیکه صفحه کلید به تلفن همراهتان متصل شد، باید یکسری تنظیمات اولیه را انجام دهید؛ هرچند این تغییرات الزامی نیست، اما برای راحتی کارتان می‌توانید به‌صورت دلخواه تنظیمات را انجام دهید.
  • برگه نوتیفیکیشن‌ها را به سمت پایین بکشید
  • یک آیتم جدید با نام Select keyboard layout مشاهده خواهید کرد، روی آن تپ کنید.

در برگه‌ای که ظاهر می‌شود، می‌توانید گزینه پیش‌فرض را انتخاب کنید یا اینکه روی گزینه Set Up Keyboard Layouts تپ کنید؛‌ با ورود به گزینه دوم مسلماً می‌توانید گزینه‌های بیشتری را مشاهده و انتخاب کنید.

زمانیکه گزینه دوم را انتخاب کردید، در صفحه جدید با پایین و بالا بردن صفحه گزینه‌هایی یادی را مشاهاهد خواهید کرد؛ اگر زبانی غیر از انگلیسی را برای تایپ لحاظ می‌کنید بررسی کنید و مطمئن شوید این زبان در لیست انتخاب شده باشد. اگر در لیست نوتیفیکیشن‌ها گزینه کیبورد وجود نداشت می‌توانید از آدرس زیر برای ورود به تنظیمات استفاده کنید.

Setting > Personal > Language & Input > Keyboard & Input

گفتنی است آدرس فوق بسته به نوع تلفن همراه و تبلت می‌تواند متفوات باشد، البته اکثر آدرس‌ها مشابه همدیگر هستند.

چند ترفند کوتاه که باید بدانید

یک نکته جالب که شاید حتی فکرش را هم نکنید، عمل کردن دکمه‌های خاص در کیبورد همانند عملکرد آنها در کامپیوتر است؛ برای مثال دکمه‌های Home، Page Up، Page Down و End یا حتی دکمه Delet دقیقاً همان کاربرد خود در کامپیوتر را در دستگاه‌های اندرویدی حفظ کرده‌اند. یکی از بهترین دکمه‌هایی که در این کیبورد کار می‌کند، دکمه Enter است؛ از این دکمه می‌توان هنگام ضبط پیام صوتی، تایپ و اضافه کردن خط جدید استفاده کرد.

همچنین گرفتن تصویر از صفحه تلفن همراه نیز دیگر نیازی به فشار همزمان دکمه های صدا و خانه ندارد. دکمه Windows نیز بسته به نوع دستگاه شما کاربرد خاصی دارد. برای مثال در تلفن همراه موتورولا Moto E این دکمه نوار جستجو گوگل را باز می‌کند. در مورد دکمه‌های صدا تا بحال گزارشی از کاربران مبنی بر عملکرد صحیح این دکمه‌ها گزارش نشده است.