بعد از روزهای سیاه اپیدمی کرونا در اقصی نقاط جهان که دست کم جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر دیگر را دچار مشکل کرد، بالاخره انتظارها به پایان رسید و واکسن‌های مؤثر و تأیید شده یکی پس از دیگری معرفی شدند. نوری در انتهای تونلی تاریک که امید به بازگشت به روزهای قدیم را در دل بسیاری از مردم زنده کرد. اما همزمان اخبار موثق و غیر موثقی در مورد واکسن‌ها و عوارض آنها دهان به دهان چرخید که تاحدی اسباب نگرانی مردم را فراهم کرد. به عنوان نمونه اینکه زنان واکنش شدیدی به تزریق واکسن نشان می‌دهند، اما چرا؟

همانگونه که می‌دانید مدتی است واکسیناسیون کووید 19 در گوشه و کنار جهان آغاز شده است. بااین‌حال شبهات زیادی در مورد واکسن‌های گوناگون و عوارض آن وجود دارد که متأسفانه گاهی با شیطنت برخی از کشورها حالتی افسانه‌ای به خود گرفته است.

البته واکسن‌های تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی اغلب آزمایشات مورد نظر را با موفقیت طی کرده‌اند و نگرانی چندانی در مورد آنها وجود ندارد. بااین وجود هنوز هم گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد گروهی نسبت به این واکسن‌ها واکنش‌هایی سخت‌تر از بقیه نشان داده‌اند و دراین میان ظاهرا زنان بیش از مردان از این عوارض شکایت داشتند. پرسشی که باید به دنبال پاسخ آن بود، اینکه چرا عوارض واکسن در خانم‌ها با شدت بیشتری نمود پیدا می‌کند، درحالی که در مردان شدت آنها کمتر است؟

واکسن کووید 19-724press.com

درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا به مرور برخی از عوارض و یافته‌های محققان در این زمینه بپردازیم.

کادر درمان به عنوان خط مقدم مقابله با پاندمی ویروس کرونا صدمات بسیاری را در دوران شیوع کرونا متحمل شدند، به همین خاطر در فاز اول واکسیناسیون در بسیاری از کشورها تمرکز روی واکسیناسیون آنها بود. در آمریکا دو نفر از آنها زوجی به نام شلی و اسکات بلومگرن از اولین افرادی بودند که واکسن کووید 19 را در ماه ژانویه دریافت کردند. هرچند واکنش بدن این زوج نسبت به واکسن تفاوتی چشمگیر داشت. در واقع در بعداز ظهر همان روزی که دوز دوم واکسن را تزریق کردند، شلی متوجه شد که نسبت به همسرش، بدن او واکنشی کاملا متفاوت نشان می‌دهد.

مطلب مرتبط: آیا استفاده از دو ماسک میزان حفاظت در برابر بیماری کرونا را افزایش می‌دهد؟

او در گفتگویی اشاره کرد حال همسرش اسکات خوب بود، درحالی که خود او حس می‌کرد درحال مرگ است. در واقع او دچار چنان بدن درد شدیدی شده بود که تحملش برایش تقریبا غیر ممکن شده بود. این‌ درحالی است که او می‌گوید آستانه تحمل درد در او بالا است، با این وجود تاب این بدن درد شدید را نداشت. او در ادامه اضافه می‌کند که تقریبا دو روز با بدترین دردهای جسمانی که در طول دوران زندگیش با آن مواجه شده بود، دست و پنجه نرم کرد.

او همچنین علائم دیگری همچون تب، لرز و خستگی را هم تجربه می‌کرد؛ درحالی که شوهرش با کمی لرز مختصر بهبود پیدا کرده و به صورت نرمال به کار پرداخت. البته دو روز بعد حال هردوی آنها کاملا خوب شده بود، ضمن اینکه در مقابل ویروس کرونا هم به صورت کامل واکسینه شده بودند.

تزریق واکسن کرونا-724press.com

آنچه که شلی تجربه کرد، امری منحصربفرد و خاص نبود، چرا که به نظر می‌رسد چنین فرآیندی در بسیاری از خانه‌های دیگری که ساکنانش واکسن کرونا دریافت کرده بودند هم تجربه شده است. طبق گزارشی معتبر که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) منتشر شده است، مشخص است که از میان ۱۳.۸ میلیون دوز واکسن کووید تزریق شده به آمریکایی‌ها، بیشترین آمار مربوط به گزارش عوارض جانبی شدیدتر متعلق به زنان است. درحقیقت ۷.۹ درصد از عوارض جانبی گزارش شده به مراکز پزشکی و تحقیقاتی از سوی زنان بوده است، این درحالی است که حدود ۶۱ درصد واکسن‌ها به زنان تزریق شده است.

اتفاقی معمولی در میان زنان

تزریق واکسن کووید 19-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، نتایج ارائه شده تنها مختص به اطلاعات ارائه شده از سوی متخصصان بیماری‌های عفونی نیست؛ درواقع آنها خاطر نشان می‌کنند سال‌ها است زنان نسبت به مردان واکنش‌ها شدیدتری نسبت به انواع واکسن‌ها نشان داده‌اند. پس این امری جدید نبوده و مسبوق به سابقه است اما دلیل آن چیست؟

به باور متخصصان در زنان به ویژه آن دسته که در دوران یائسگی به سر می‌برند، سطح استروژن به اندازه‌ای است که به فعال کردن پاسخ ایمنی بدن به بیماری که ناشی از تزریق واکسن است کمک کرده و به اصطلاح کمی برحساسیت آن می‌افزاید. از سوی دیگر بدن مردان دارای سطح تستوسترون یا هورمون مردانه بالا است؛ هورمونی که عملکردی متضاد با استروژ داشته و شدت واکنش بدن را تاحدی کاهش داده و بروز علائم را کند می‌کند.

به بیان ساده بدن زنان واکنش شدیدتری به واکسن‌ها نشان می‌دهد؛ چرا که بدن آنها به دلیل شرایط هورمونی عملکرد واکسن را سرعت بخشیده و واکنش‌های ناشی از آن را قوی‌تر از معمول نشان می‌دهد. دکتر لری شلزینگر مه ریاست مؤسسه‌ی تحقیقات پزشکی در انجمن پزشکی تگزاس در سن آنتونیو را برعهده دارد در همین رابطه می‌گوید:

بیماری‌های عفونی به صورت معمول همیشه بیشتر روی پاسخ ایمنی بدن متمرکز هستند تا نوع عاملی که باعث ایجاد بیماری می‌شود. در زنان این پاسخ بسیار پرشور و قوی است، به طوری که شما شاهد حساسیت بدن آنها در مقابل عوارض تزریق برخی از واکسن‌ها هستید.

به عنوان نمونه می‌توان گفت در واکسن‌های تب زرد، آنفولانزا، DPT یا واکسن‌های سه گانه و سایر بیماری‌ها واکنش‌های شدیدتری در زنان مشاهده و بررسی شده است.

به گفته این متخصص استروژن یا همان هورمون زنان بدن را تشویق می‌کند تا در مقابل عملکرد واکسن یعنی ورود نوع ضعیف شده ویروس، سلول‌های T بیشتری تولید کنند تا بدن قادر باشد بهتر از خود مراقبت کند، درنتیجه بدن زنان واکنشی سریع و قوی به عامل بیماری‌زا حتی به صورت ضعیف نشان می‌دهد.

نحوه‌ی مواجه با این واکنش به چه شکل است؟

سرنگ و واکسن کرونا-724press.com

به گفته کارشناسان اکنون چالش اصلی این است که چگونه سازمان‌های فعال در حوزه پزشکی این اطلاعات را با مردم درمیان بگذارند بی‌آنکه به ترس و نگرانی‌های موجود در مورد واکسن کرونا و عوارض ناشی از آن دامن بزنند. فراموش نکنیم که هنوز بسیاری از مردم حتی با تزریق واکسن‌های تأیید شده هم مشکل دارند و از عوارض احتمالی آن واهمه دارند.

دکتر ویلیام شفنر متخصص بیماری‌های عفونی و استاد بخش بیماری‌های عفونی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه وندربیلت در ایالت تنسی آمریکا در گفتگویی به این چالش اشاره کرد. او می‌گوید:

این مسئله اگرچه سال‌ها مورد توجه بوده است اما متأسفانه مطالعات زیادی در مورد چرایی آن انجام نشده است»

او درادامه اشاره کرد که از زنان می‌خواهد تا بدانند پاسخ شدیدتر بدون آنها به واکسن و علائم عمدتا موقت آن را درک کرده و بی‌دلیل از تزریق واکسن اجتناب نکنند.

دکتر ویلیام شفنر به Healthline گفته است که این "یک پدیده کم مطالعه" است که سالها مورد توجه قرار گرفته است. از دید او ویروس کووید 19 به مراتب بیشتر باید مایه نگرانی همه ما باشد، چون می‌توانند زنان را همانند مردان در بخش ICU بیمارستان‌ها بستری کند و زن و مرد به اصطلاح برایش فرقی ندارند.

واکسن کرونا-724press.com

از دید دکتر شلزینگر استفاده از واکسن برای زنان حالتی شبیه به شمشیر دو لبه دارد. به این معنی که از سوی براساس شواهد موجود تزریق آن واکنش‌های ایمنی شدیدتری را در زنان نشان می‌دهد و از سوی دیگر تزریق نکردن آن هم زنان را در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهد. بااین‌حال فراموش نکنیم این عوارض شدید نهایتا موجب آزار و رنجی زودگذر هستند که بیشترشان نهایتا بعد از ۲۴ ساعت تخفیف پیدا کرده یا به صورت کامل از بین می‌روند.

مطلب مرتبط: آیا احتمال ابتلای مجدد به بیماری کرونا وجود دارد؟

به گفته یکی از کارمندان شاغل در دفتر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، اگرچه این اطلاعات دردسترس مردم قرار دارد و بخشی از پیگیری مداوم این مرکز روی عملکرد واکسن و تأثیرات آن است، اما مطالعه آن نباید کسی را از دریافت واکسن منصرف کند. به گفته او بیماری کووید نوزده عوارضی جدی‌تر ایجاد کرده و حتی می‌تواند باعث مرگ افراد شود. دراین میان واکسیناسیون همواره یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای پیشگیری از بروز بیماری و تجربه عوارض ناخوشایند آنها است. واکسن‌هایی همچون واکسن‌های تأیید شده کووید 19 هم درنهایت به جامعه کمک می‌کنند تا این روزهای سخت را پشت سر بگذارند و اینکه اوضاع دوباره به حالت عادی بازگردد.

واکسن کرونا و کادر درمان-724press.com

دکتر شفنر هم با این استدلال موافق است. او می‌گوید آستین‌ها را بالا بزنید و از زدن واکسن واهمه نداشته باشد. آنها برای اهدافی کوتاه مدت همچون برگشتن زندگی به حالت عادی و اهدافی بلند مدت مثل محافظت جامعه در مقابل این ویروس خطرناک مؤثر هستند. شلی بلومگرن هم باوجود مشقات چند روزه با این صحبت‌ها همراهی کرده و اعلام کرد حتی با وجود تفاوت واکنش بدنش نسبت به وضعیت بدن همسرش، هرگز از تزریق واکسن دریغ نخواهد کرد.

او می‌گوید:

من هرگز برای تزریق واکسن نگرانی نداشتم. این همان چیزی بود که به دلیل شرایط پیش آمده مجبور به انجامش بودم. مرحله‌ای از زندگی که باید از آن عبور می‌کردم تا به جایی برسم که امروز هستم یعنی سالم بودن و واکسینه شدن در مقابل ویروس کووید 19. به همین خاطر تلاش می‌کنم تا دیگران هم به جایی برسند که همه باید به آن برسیم.

خب دراینجا به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد واکسن‌های تأیید شده و موجود در بازار چیست؟ شما ترجیح می‌دهید از واکسن استفاده کنید یا منتظر وقوع اتفاقات دیگری همچون ایمنی گله‌ای هستید؟ آیا عوارض واکسن‌های موجود، شما را هم نگران کرده است؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.