سرویس دانش و فناوری

انجام یک تمرین تنفسی ساده و بهبود استقامت بدن

تمرین تنفسی ساده و بهبود استقامت بدن

هنگامی که در حال انجام تمرینات ورزشی هستید، ممکن است بی‌آنکه بخواهید بخشی از عضلات که اتفاقا در بهبود عملکرد عمومی بدن شما نقش مهمی دارند  را از قلم بیندازید.  شاید این پرسش برایتان ایجاد شود که منظور کدام عضلات است؟ خب، همان عضلاتی که به تنفس شما کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: تمرین های تنفسی مناسب برای افراد مبتلا به آسم شدید

اما جالب است بدانید نتایج تحقیقات جدید که اخیرا در نشست سالانه انجمن فیزیولوژیک آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که مزایای تقویت برخی از عضلات درگیر در فرآیند تنفس می‌تواند به بهبود سطح تناسب اندام انسان هم کمک کند.

دستگاه IMST برای تمرینات تنفسی-724press.com

تمرینات قدرتی عضلات تنفسی با مقاومت بالا که از آن با نام  اختصاری IMST نام برده می‌شود، یک تمرین مقاومتی است که برای تقویت عضلات تنفسی استفاده می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس، این روش برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۸۰ طراحی شده و راهی برای تقویت عضلات تنفسی در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی بود که از طریق یک دستگاه دستی  فرایند تنفس را کمی سخت کرده و اصطلاحا در برابر آن مقاومت ایجاد می‌کرد. برای درک بهتر تصور کنید که می‌خواهید از طریق یک نی نفس بکشید، کاری که تنفس را کمی برای‌تان دشوارتر می‌کند.

کیتلین فریبرگ، دانشجوی دکترا در گروه فیزیولوژی دانشگاه کلرادو در گفتگویی به این مسئله اشاره  کرده و می‌گوید تمرینات هوازی معمولی می‌توانند باعث بهبود آمادگی  استقامت قلبی تنفسی (cardiorespiratory fitness and exercise tolerance) شده و از این طریق از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کنند.

مطلب مرتبط:  رابطه میزان دریافت آهن با کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در دوران میانسالی

البته او در ادامه می‌گوید  باتوجه به اینکه پیروی از دستور‌العمل‌های فعالیت  بدنی در بزرگسالان اغلب به دلیل کمبود وقت ضعیف است، درکنار آن باید  با اتکا به شیوه‌های جدید و کارآمد و تغییر سبک زندگی و تبدیل آن به مدلی سالم هم توجه شود که این کار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را با افزایش سن کاهش دهد.

بهبود  ۱۲ درصد عملکرد ورزشی  با  ۶ هفته تمرینات تنفسی مقاومت بالا

کار روی دوچرخه ثابت-724press.com

فریبرگ و تیمش برای انجام این مطالعه،  تیمی ۳۵ نفره از افراد پنجاه ساله و بالاتر از پنجاه سال را انتخاب و آنها را به دو گروه  تقسیم کردند. گروهی که در آن از تکنیک IMST استفاده می‌کرد و گروه دیگر که گروه کنترل بوده و فشار کمتری به آنها وارد می‌شد. هر دو گروه به مدت  ۶ هفته هر روز تمرین  IMST را در بازه زمانی پنج دقیقه که  معادل ۳۰ تنفس بود، انجام می‌دادند. هدف از این مطالعه این بود که ببینند آیا شش هفته انجام IMST با مقاومت بالا می‌تواند روی آمادگی قلبی تنفسی و همینطور شاخص تحمل ورزش اثرگذار باشد یا خیر.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یافته‌های به دست  آمده از این مطالعه نشان داد گروهی که در فرآیند تنفس از مقاومت بالاتری استفاده می‌کردند، در هنگام راه رفتن روی تردمیل تا ۱۲% بهبودی پیدا کرده و به اصطلاح دیرتر خسته شدند؛ این درحالی است که گروه کنترل در این زمینه هیچ پیشرفتی از خود نشان نداد.

نمودار تنفس فعال-724press.com

به گفته دکتر فریبرگ این میزان بهبود در تحمل ورزش که با کمک IMST به دست آمده، امیدوار کننده است.  درواقع آنها در بازه زمانی کمتر و تایم کوتاه‌تر ورزشی به عددی قابل توجه دست پیدا کردند، درحالی که انجام تمرینات هوازی (ایروبیک) به شکل سنتی  برای رسیدن به چنین وضعیتی به زمان بیشتری نیاز دارد. از دید فریبرگ IMST با مقاومت بالا یک استراتژی امیدوار کننده است که می‌توان به کمک آن در بازه زمانی  کارآمدتر و بدون موانع حرکتی که اغلب قشر میانسال به بالا را درگیر کرده است، باعث بهبود شاخص‌هایی همچون تحمل ورزش شده و سلامت قلبی عروقی افراد میانسال و همینطور مسن را تضمین کند.

تأثیرگذاری روی میزان فشار خون

تأثیر تمرینات تنفسی با مقاومت بالا روی ریه ها-724press.com

در ماه ژوئن گذشته، محققان دانشگاه یو سی بولدر به چگونگی تأثیر  استفاده از دستگاه  IMST روی میزان فشار خون پرداختند. این مطالعه که نتایجش به عنوان منبعی مورد اطمینان در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، نشان داد که انجام ورزش‌های تنفسی می‌تواند نقشی کلیدی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مسن داشته باشد.

مطلب مرتبط:  رابطه استرس مزمن با فشار خون و روش درمان آن

نویسنده اصلی این مقاله دنیل کرگهِد که استادیار پژوهشی دپارتمان فیزیولوژی دانشگاه بولدر است، در خلال این تحقیقات متوجه شد که ۳ استنشاق (دم و بازدم) در روز که مناسب با پروتکل مربوط به مقاومت بالا باشد، مزایای مهمی برای سلامت افراد دارد. آنها پس از شش هفته ارزیابی دریافتند گروه درگیر در این آزمون  به صورت متوسط  ۹ نقطه کاهش فشار خون سیستولیک را تجربه کرد که عدد بالایی است.  آنها همچنین شاهد بهبودی قابل توجه در سلامت عروق و افزایش سطح اکسید نیتریک بودند؛ مولکولی که حضورش برای جلوگیری از تجمع پلاک و درنتیجه لخته شدن خون لازم است.

کریگهد در بیانیه‌ای اعلام کرد آنها متوجه شدند استفاده از این روش در مقایسه با برنامه‌های ورزشی سنتی مثل اروبیک، هم از نظر زمانی کارآمدتر است و هم ممکن است مزایای آن به صورت طولانی مدت تداوم داشته باشد.

استفاده از این روش باید همراه با راهنمایی‌های پزشکی باشد

دستگاه IMST و کارایی آن-724press.com

به گزارش 724Press.com، جیمی وود فیزیوتراپیست تنفسی شاغل در دپارتمان توانبخشی معتقد است IMST دستگاهی نسبتا ارزان با کارایی سان است که چندین دهه در دسترس قرار داشته است و می‌تواند به تمرینات ورزشی و بهبود قدرت ماهیچه‌های درگیر در تنفس کمک کند. او توضیح می‌دهد  منظور از عضلات درگیر در عمل تنفس،  دیافراگم و عضلات بین دنده‌ای خارجی است، یعنی همان عضلات کوچکی که بین دنده‌ها قرار دارند. 

جیمی وود اشاره می‌کند اگرچه استفاده از IMST بی‌خطر است، بااین‌وجود بهتر است با هدایت یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی همراه باشد. او هشداد می‌دهد که این یک مطالعه کوچک با حضور تنها  ۳۵ شرکت‌کننده بود، بنابراین شاید این یافته‌ها هنوز قابل بسط برای همه افراد نباشد.  از طرف دیگر این مطالعه مزایای این روش را برای افرادی نشان داد که  آزمایش راه رفتن روی تردمیل را انجام دادند، به همین خاطر مهم است که درابتدا درک کنیم منظور از بهبود عملکرد به چه معنا است.

او گفت:

«این مهم است که بهفمیم بهبود دوازده درصدی در واحدهای اندازه‌گیری واقعی به چه معنا است و اینکه چطور این نتیجه می‌تواند به  دیگر عملکردهای فیزیکی تعمیم پیدا کرده و باعث بهبود کیفیت زندگی در بلند مدت شود»

سخن پایانی

تمرینات هوازی در فضای باز-724press.com

درمجموع آنچه از این مطالعه قابل درک است، شامل موارد زیر است:

  • این تحقیق نشان داد انجام نوعی تمرینات تنفسی با استفاده از  IMST با قدرت بالا که روی عضلات مورد استفاده در فرآیند تنفس دخیل هستند، می‌تواند باعث افزایش استقامت افراد مسن در تست تردمیل شود.
  • کارشناسان اذعان دارند که IMST می‌تواند باعث افزایش قدرت ماهیچه‌های  درگیر در عمل تنفس شود.
  • آنها  درعین‌حال اشاره می‌کنند استفاده از این روش اگرچه بی‌خطر است، اما بهتر است طبق راهنمایی‌های یک پزشک یا متخصص بهداشت انجام شود.

درنهایت باتوجه به اطلاعات کلی به نظر می‌رسد کمی توجه بیشتر به فرآیند تنفس می‌تواند تغییرات قابل توجهی در سلامت عمومی ما داشته و دست کم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را با افزایش سن کاهش دهد. پس اگرچه این تحقیقات هنوز ادامه داشته و نتایج آن به صورت قطعی تأیید نشده است، اما می‌توان با انجام ورزش‌های هوازی و به چالش کشیدن عملکرد دستگاه تنفسی تاحدی به نتایجی مشابه دست پیدا کرد.

درپایان امیدوارم از همراهی با ۷۲۴پرس دات کام و مطالعه این مطلب لذت برده باشید. آیا شما هم اهل ورزش‌های هوازی مثل اروبیک هستید؟ شما چه تغییراتی را در سلامت عمومی خود تجربه کردید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما هم درمیان بگذارید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید