تابستان فصل مطلوب و پرطرفداری برای برگزاری مراسم ازدواج است. استفاده از فضای باز و مشجّر، کنار یک سالن پذیرایی زیبا از جمله دلایل مقبولیت انتخاب باغ‌-تالار نزد عروس و داماد است. مخاطب امروز ۷۲۴پرس میهمانانِ این مراسم پرشکوه، خاطره‌انگیز و البته تابستانی است. مرور نکته‌هایی مفید در مورد انتخاب لباس مناسب برای فضای سرسبز و هوای کمابیش گرم باغ تالار، خالی از لطف نخواهد بود. با ما همراه باشید.

نکات کاربردی برا انتخاب لباس مناسب یک مراسم جشن تابستانی

یک سالن عروسی زیباترین و باشکوه‌ترین هم که باشد لذت فضایی پر از درخت و گل در زیر آسمان پرستاره را نخواهد داشت. پیچیدن طنین موسیقی در فضای باز و استشمام بوی جان‌بخش طبیعت را کنار موقعیت‌های مختلف عکاسی در مجاورت برگ‌های سبز و گل‌های رنگارنگ که بگذاریم، شرکت در یک مراسم عروسی تابستانی را از دست نخواهیم داد. تنها مسئله‌ی موجود، باقی ماندن گرمای روز تا پاسی از شب است که بنابراین باید انتخاب دقیقی در مورد لباسی که می‌خواهیم بر تن کنیم داشته باشیم یعنی لباسی که هم زیبا و شکیل باشد و هم ما را در این گرما کلافه نکند. در این مقاله کوشیده شده  نکاتی کلیدی برای راحتی میهمانان و میزبان مجلس گردآوری شود تا هرچه بیشتر از این جشن خاطر‌ه‌انگیز و شادی‌بخش لذت ببرند.

مقاله مرتبط: مدل لباس عروس گیپوری و ساده

پرده‌ی اول: انتخاب مناسب‌ترین لباس برای موقعیت پیش رو

۱. اگرچه شاید سنگین‌ترین و در عین حال شیک‌ترین رنگ انتخابی برای مراسم‌های رسمی، رنگ مشکی باشد، اما باید بدانید که برای راحت بودن در مراسم ازدواج در یک نیم‌روز تابستانی پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و بافتی قابل تنفس بهترین انتخاب است. ببینید مراسم در کجا برگزار می‌شود. اگر کاملا در فضای باغ باشد انتخاب لباسی از جنس پنبه، کتان یا شیفون گزینه‌های خوبی هستند؛ چرا که به طور کلی پارچه‌های طبیعی از پارچه‌های سنتز شده یا پارچه‌های ترکیبی خنک‌ترند. اگر بخواهید در مراسم بیرون از سالن حتی راحت‌تر از این هم باشید لباس‌هایی با یقه‌ی بازتر یا انواعی که شانه‌ها در آن‌ها بدون پوشش باشند انتخاب کنید و آن‌را با یک صندل زیبا اما راحت هماهنگ کنید. دقت داشته باشید که ممکن است علیرغم گرمای روز، با شبی خنک‌تر از حد قابل انتظار برای تابستان روبه رو شوید؛ بنابراین یک نقشه‌ی دیگر را هم در برنامه داشته باشید.

۲. همیشه مراسم‌ داخل تالار نسبت به باغ و فضای باز، کمی رسمی‌تر و تشریفاتی‌تر برگزار می‌شود بنابراین دقت کنید از پوشیدن لباس‌های کوتاه یا انواعی که بیش از اندازه پوست بدن را بیرون می‌گذارند اجتناب کنید. برای آقایان انتخاب یک کت و شلوار شیک با یک کراوات روشن و پنبه‌ای و برای خانم‌ها یک پیراهن تا روی زانو با کفش‌هایی با پاشنه‌ی متوسط می‌تواند گزینه‌های مطلوبی باشد. اگر نسبت به مراسمی این‌چنینی آگاهی ندارید می‌توانید از افرادی که تجربه‌ی شرکت در این نوع جشن‌ها را دارند کسب آگاهی کنید.

۳. به پالت رنگی تابستان توجه کنید. از دیرباز به این امر پی برده‌اند که لباس‌های تابستانه‌ با رنگ‌های روشن و درخشان، بازتاب‌دهنده‌ی رنگ‌های فصل هستند. انتخاب رنگ‌های روشن و خیره کننده مثل زرد و فیروزه‌ای برای جشن‌هایی که از روشنایی روز استفاده می‌کنند، بسیار معمول‌اند؛ چرا که رنگ‌های طبیعی در محیط پیرامون را منعکس می‌کنند. یک کت و شلوار خاکستری یا قهوه‌ای روشن شما را خیلی خنک‌تر از اقسام تیره‌ترشان نگه می‌دارد و از طرفی کاملاً مناسب حال و هوای مراسم نیز هستند. به طور معمول لباس آقایان نسبت به زنان کمتر رنگارنگ و کمتر به رنگ‌های روشن است بنابراین آقایان می‌توانند بر روی رنگ پیراهن و کراوات خود تمرکز کنند. خوب است بدانید که یک کت و شلوار رنگ روشن بیش از آن‌چه فکر می‌کنید به چشم می‌آید؛ این امر یا باعث هماهنگ شدن فرد با جو میهمانی می‌شود و یا کلاً ناهماهنگ بوده و نچسب به نظر می‌آید.

حتی اگر رنگ لباس‌تان خنثی است می‌توانید روی رنگ لوازمی که به همراه دارید تمرکز کرده و هماهنگی و کنتراست لازم را به وجود بیاورید. البته رنگ‌های خنثی همیشه خوبند رنگ‌هایی مثل سیاه، سفید، خاکستری، آبی تیره و رنگ خاکی کاملاً مناسب مراسم عروسی هستند، مگر این‌که برای مراسم از میهمانان خواسته شود که رنگ خاصی را برای لباس‌های‌شان انتخاب کنند.

۴. برای جشن‌هایی که از هنگام عصر شروع می‌شوند لباس‌های تیره‌تر و رسمی‌تر استفاده کنید. مناسبت‌هایی که در عصر برگزار می‌شوند فرصت مناسبی برای افراد عاشق لباس فراهم می‌کند؛ چرا که در این هنگام رنگ‌ها کمی خفه و تقلیل یافته‌تر دیده می‌شوند. اگر تصمیم دارید لباس‌های رنگی بر تن کنید بهتر است از رنگ‌مایه‌ی جواهرات همچون سبز زمردی یا قرمز یاقوتی استفاده کنید، چرا که این رنگ‌ها شما را خوش لباس و شیک نشان می‌دهند.  

۵. گاهی اوقات ضمن دعوت برای شرکت در مراسم بزم و شادی، مسئولین برگزاری میهمانان را متوجه نکاتی در رابطه با لباس می‌کنند؛ به طور مثال از عباراتی همچون استفاده از کراوات مشکی، پیراهن‌های نیمه رسمی و یا لباس مناسب رقص و شادی استفاده می‌کنند. در این شرایط کراوات مشکی یعنی لباس رسمی، پس آقایان باید کت و شلوار رسمی به تن کنند و بانوان از لباس‌ شب‌های بلند و یا هر لباس شیک و مناسب اما رسمی استفاده کنند. لباس رسمی، استاندارد معمول برای مراسم عروسی است. گاهی اوقات لباس‌های غیر رسمی مد نظر میزبان است که البته به هیچ عنوان به معنای پوشیدن لباسی نامرتب و ناهماهنگ با مراسم نیست. توصیه به استفاده از این لباس‌های راحت شاید به دلیل نزدیکی محل برگزاری مراسم به ساحل، جنگل و در کل یک محل خاص و ویژه باشد.

گاهی لباس‌های خاصی درخواست می‌شود که البته بنابر برنامه‌ریزی عروس و داماد انتخاب می‌شوند. پوشیدن این نوع لباس‌ها بیشتر اختیاری است تا اجباری. در این رابطه صحبت با زوج تکلیف شما را در مورد جدیّت این طرز پوشش روشن خواهد کرد. استفاده از لباس‌های سنتی، بومی و یا تاریخی به عنوان گزینه‌های پیش رو برای میهمانان خوهند بود.

۶. اگر هنوز نمی‌دانید که برای مراسم چه بپوشید بهتر است از یکی از میزبانان مراسم بخواهید تا شما را راهنمایی کند. بی شک عروس و داماد در این روز بسیار گرفتار و مشغول هستند و زمان زیادی برای انجام کارهای جانبی نخواهند داشت؛ اما اطرافیان آن‌ها بسیار خوشحال خواهند شد که بتوانند به میهمانان این شادمانی کمک فکری بدهند. به علاوه مادر عروس یا داماد و یا یک دوست نزدیک به آن‌ها که در میهمانی شرکت نکرده هم کمک‌رسان خوبی خواهد بود.

مقاله مرتبط: مدل لباس عروس کودکانه

پرده‌ی دوم: انتخاب لباس‌ها و لوازم ضروری برای یک عروسی نیم رسمی

۱. برای این‌که مردانه‌تر و در عین حال خنک بمانید از یک دست کت و شلوار سبک و خنک استفاده کنید.

تابستان فصل مناسبی برای پوشیدن ست سه لایه‌ی سنگین نیست؛ بنابراین سعی کنید کت و شلوارتان را از جنسی که تهویه هوای خوبی داشته باشد مانند کتان، نخ پنبه یا پارچه‌های راه‌راه نخی. رنگ‌های مناسب فصل تابستان خاکستری روشن، آبی بسیار روشن و رنگ خاکی است. همچنین برای این‌که کلاسیک‌تر بشوید می‌توانید کت و شلوارتان را با یک پیراهن سفید و آهار خورده هماهنگ کنید. حتی می‌توانید کمی خلاقیت به خرج داده و از گزینه‌های رنگارنگ‌تری کمک بگیرید. برای پیراهن‌های آستین بلند، آستین‌ها را بیشتر تا بزنید و این‌گونه خوش‌لباس‌تر هم جلوه می‌کنید. به پا کردن یک جفت کفش سبک و آزاد بدون جوراب کار شما را برای حضور در مراسم تکمیل می‌کند.

۲. اگر قصد ندارید کت و شلوار هم‌رنگ بپوشید می‌توانید کت‌های چهار دکمه و سبک را جایگزین کنید.

کت چهار دکمه معمول‌ترین گزینه برای جشن‌های عروسی تابستانی است. فقط باید دقت داشت که آن‌ را از نوع سبک و خنک مثل نخ یا بافت نازک انتخاب کرد. برای شیک پوش‌تر شدن هم در زیر کت یک پیراهن آستین بلند از جنس نخ یا کتان بپوشید. ترکیب شلوار خاکی رنگ و یک جفت کفش راحت به همراه کت چهار‌ دکمه‌ی آبی سیر که دکمه‌ها در پائین ترین قسمت کت باشند، یک ترکیب بسیار کلاسیک و شیک می‌شود. زیر آن یک پولوشرت مردانه‌ی آستین بلند با یقه‌ی سه دکمه بر تن کنید و آستین‌ها را تا زده و بعد دیده‌ها را به خود جلب کنید.

۳. لباس‌تان را از جنسی انتخاب کنید که تهویه‌ی هوا داشته باشد.

پارچه‌های سبک و قابل تنفس نظیر شیفون، کرپ، توری گیپور و نخی هم برای یک لباس مجلسی مناسب هستند و هم شما را به اندازه‌ی کافی خنک نگه می‌دارند. از پارچه‌هایی که اجازه‌ی خروج گرما را از سطح بدن‌تان نمی‌دهند مانند سیلک استفاده نکنید؛ زیرا حتی اگر به میزان کافی سبک باشند باز هم باعث کلافه شدن‌تان می‌شوند. یک لباس بلند از پارچه‌ای گلدار تهیه کنید و با یک کفش تخت هماهنگ کرده و از ظاهر زیبای خود لذت ببرید.

۴. برای این‌که خوش ظاهرتر بشوید از یک شنل یا بالاپوش زیبا استفاده کنید.

با استفاده از یک بالاپوش زیبا هم از راحتی و جذابیت این شنل‌ها بهره می‌برید و هم برای موقعیت‌های رسمی‌تر پوشش خوبی خواهید داشت. برای این‌که ترکیبی مناسب با بالاپوش‌تان ایجاد کنید از صندل‌های تخت و شیک کمک گرفته و از جواهرات کمتری استفاده کنید.

۵. اگر مراسم از عصر شروع می‌شود یک ژاکت سبک همراهتان باشد.

حتی اگر یک روز تابستانی بسیار گرم را سپری می‌کنید ممکن است به ناگهان دما افت پیدا کند. بنابراین یک ژاکت نازک می‌تواند شما را از گزند یک سرماخوردگی بی‌موقع نجات بدهد. به علاوه انتخاب یک ژاکت زیبا و شیک در کنار یک پیراهن سبک و خنک ترکیب خوبی است و راحتی شما را در طول مراسم تضمین خواهد کرد.

مقاله مرتبط: مدل لباس عروس ۲۰۱۸

پرده‌ی سوم: انتخاب لباس مناسب برای مجالس رسمی

۱. برای نشان دادن ظرافت زنانه و برازندگی‌تان در یک مراسم عروسی که جنبه رسمی‌تری دارد یک پیراهن مجلسی بلند بپوشید. برای نجات از گرمای نفس‌گیر عصرِ تابستان لباس‌هایی را انتخاب کنید که آستین و یقه نداشته باشند. کفش‌های پاشنه بلند یا تخت با یک پیراهن به رنگ جواهرات یا رنگ‌های تیره بسیار شایسته است.

۲. اگر می‌خواهید یک لباس دنباله‌دار به تن کنید به دنبال لباسی با پارچه‌ای باکیفیت باشید. لباس‌های کوتاه معمولاً کمتر رسمی به نظر می‌آیند پس برای این‌که مشکل را تعدیل کنید می‌توانید از لباس‌هایی که از ساتین، گیپور یا کرپ دوخته شده‌اند استفاده کنید. از آنجایی که به یک مراسم عروسی می‌روید از پوشیدن دامن‌های خیلی کوتاه یا دامن‌های چاک‌دار با چاک بلند به شدت پرهیز کنید. با یک کفش پاشنه بلند یا ساده‌ی براق و ساده به همراه جواهراتی شکیل، زیبایی ظاهر خود را تکمیل کنید.

۳. به طور معمول یک کت و شلوار سِت برای آقایان و یا یک مانتوی مجلسی با شلواری خوش دوخت برای بانوان در یک مجلس عروسی تابستانی بسیار ایده‌آل است. اگر مراسم در فضای باز برگزار شده و از قضا با افت ناگهانی هوا مواجه شوید داشتن یک بالاپوش سبک بسیار باعث خوشوقتی‌تان خواهد شد.

۴. کت و شلوارهای دو یا سه تکه‌ی نیمه رسمی با یقه‌ی ساتین یا براق برای یک جشن عروسی فوق‌العاده‌اند تا جایی که حتی اگر خودتان یک دست از آن‌ها را ندارید از قرض یا اجاره کردن آن ضرری نخواهید دید. کت و شلوار مشکی رنگ کمی کلاسیک است و شما را شبیه به جیمزباند می‌کند اما می‌توانید از میان دیگر رنگ‌های آن نظیر آبی، خاکستری یا سفید هم انتخاب کنید.

۵. می‌توانید برای مراسم از یک پیراهن شلواری یک سره که ظاهری زیبا و رسمی داشته باشد استفاده کنید. این لباس‌های یک تکه و سرهمی، هم تهویه‌ی هوای خوبی دارند و هم به اندازه‌ی کافی شکیل هستند. به‌علاوه به خاطر شلوارشان به شما حس راحتی بیشتری می‌بخشند. فقط کافی است یک پیراهن شلواری از جنس ابریشم، کفش پاشنه بلند بندی و جواهرات درشت برتن داشته باشید تا بسیار شیک و زیبا به نظر بیایید.

مقاله مرتبط: مدل تاج و دیگر تزئینات موی عروس

پرده‌ی چهارم: نکاتی برای راحتی بیشتر عروس و داماد

۱. برای نجات از تعریق در گرمای نفس‌گیر تابستان در روز مراسم‌تان حتماً از یک ضدتعریق مناسب استفاده کنید. ممکن است که در روزهای عادی زود به زود از یک اسپری دئودورانت کمک می‌گیرید، اما برای مراسمی که بخش اعظم آن در گرمای هوا انجام می‌شود نیاز به یک دئودورانت ضدتعریق مطمئن خواهید داشت. دئودورانت را می‌توانید به هر قسمتی از بدن که عرق می‌کند مثل زیربغل، کف دست یا حتی پای خود بزنید. یک دئودورانت کوچک سفری به همراه داشته باشید تا هرجا که لازم شد از آن استفاده کنید.

۲. برای مراسم‌تان یک کت و شلوار زیبا با کراوات مناسب خریداری کنید. یک کراوات یا پاپیون مناسب که با رنگ کت و شلوارتان هماهنگی داشته باشد در نظر بگیرید. رنگ کراوات‌تان نباید روشن باشد یا نباید طرحی داشته باشد که در حین عکاسی مشکل درست کند.

۳. اگر به هر نحوی احتمال می‌دهید که طی مراسم کت‌تان را درمی‌آورید یک گل کوچک به جلیقه‌تان سنجاق کنید. گلی را انتخاب کنید که با روح مراسم‌ همگونی داشته باشد. برای انتخاب مناسب می‌توانید از مسئولین برگزاری مراسم‌ کمک بگیرید.

۴. اگر در گرمای تابستان آرایش غلیظ و سنگین داشته باشید باید منتظر روان شدن مواد آرایشی و به هم ریختن آرایش‌تان باشید؛ پس بهتر است که یک آرایش سبک و ملایم داشته باشید تا پوست صورت‌تان نیز تنفس داشته باشد. می‌توانید کانسیلرتان را با لوسیون صورت مخلوط کرده و یک کرم پایه درست کنید و به جای پوشاننده‌های غلیظ استفاده کنید. به علاوه می‌توانید کرم پودر خود را به همراه داشته باشید تا هر زمان که به آن نیاز داشتید در دسترس‌تان باشد. در این رابطه با آرایشگرتان گفتگو کنید.

۵. اگر تابش خورشید طی مراسم به شما می‌تابد حتماً برای دوری از آسیب‌های ناشی از پرتوی ماورای بنفش در زیر آرایش خود از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. اگر تخمین می‌زنید که بیش از دو ساعت در معرض آفتاب قرار می‌گیرید کرم خود را به همراه برده و به موقع از آن استفاده کنید.

۶. با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان سعی کنید از مدل موهایی استفاده کنید که در بالای سر جمع می‌شوند؛ چرا که تجمع موها در اطراف گردن باعث چسبیدن آن‌ها به پوست گردن و در نتیجه یک حس کلافه‌گی آزاردهنده خواهد شد. در این مواقع مدل‌های بی‌شماری برای بستن و پیچیدن مو وجود دارد که با توجه به مدل لباس و ظاهرتان می‌توانید به کار ببندید. اگر موی شما به قدر کافی بلند نیست تا در بالای سر بسته شود با کمک سنجاق یا گیره‌های سر زیبا و شیک و یا حتی گل‌های تازه و با طراوت موها را از اطراف صورت خود کنار زده و به پشت سر هدایت کنید.

۷. اگر قصد حمل کردن یک کیف بزرگ زنانه را ندارید می‌توانید یک کیف کوچک از جنس ساتین یا یک کیف دستی کوچک به همراه داشته باشید. گاهی وقت‌ها کیف‌های زیبا و بزرگی که برای کارهای روتین ما کاربرد دارند مناسب استفاده در مجالس نیستند. کیف‌های مجلسی دستی یا کیف‌های دوشی کوچک با بند نازک یا زنجیر که البته به شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجودند، معمول‌ترین گزینه‌های برای این‌گونه مراسم‌ هستند.

۸. برای جشن‌تان از کفشی استفاده کنید که در عین زیبایی راحت هم باشد و گردش هوا داشته باشد. این‌که چه کفشی را انتخاب می‌کنید تا به لباس شما بیاید به خودتان بستگی دارد، اما در هر صورت قابلیت تنفس کفش را بر زیبایی آن ارجح بدانید. این به شما کمک می‌کند در طول مراسم احساس راحتی و خنکی کنید. کفش‌های چرمی، صندل‌های زیبا و کفش‌های تخت مزین گزینه‌های خوبی هستند. اگر بخواهید می‌توانید کفش‌های با پاشنه‌ی متوسط یا تخت به پا کنید. اگر قصد پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار دارید کفش‌های بنددار پاشنه بلند یا کفش‌هایی با کفه‌ی یک دست و پاشنه بلند یا به اصطلاح لژدار استفاده کنید.

۹.  زیورآلات ساده‌ای بیندازید تا شما را به رنج و سختی نیندازند. اگر قصد دارید حتماً از جواهراتی ساده‌ استفاده کنید سعی کنید قطعات سنگین را نادیده بگیرید؛ چرا که با آن‌ها حرارت بدن‌تان بیشتر می‌شود و بیشتر کلافه می‌شوید. زنجیرهای نازک با آویزهای زیبا و سبک به همراه دستبندی کم‌وزن، معمول‌ترین زیورآلات برای عروس هستند. اگر می‌خواهید از جواهرات و زیورآلات استفاده کنید بدون این‌که خود را تحت فشار انداختن یک گردن‌بند سنگین یا النگو‌های پهن قرار بدهید، سعی کنید از یک جفت گوشواره‌ی شکیل و زیبا استفاده کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم نکات فوق برای شما نیز مثمر ثمر بوده باشند.