اگر از مشکل اضافه وزن رنج می‌برید یا فقط دوست دارید چند کیلو وزن کم کرده و اندام قشنگ‌تری داشته باشید، حتما انواع مختلف رژیم‌های غذایی را امتحان کردید. رژیم‌هایی که هرکدام بسته به نوع نگاه تنظیم کنندگان‌شان، نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند. در سال‌های اخیر بحث رژیم غذایی براساس نوع گروه خونی هم میان آمده که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. دراین مجال با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم این رژیم برچه اساسی شکل گرفته و چه نقاط مثبت یا منفی در مورد آن وجود دارد؟

شاید این سؤال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد که آیا رژیم غذایی مبتنی بر نوع گروهی خونی می‌تواند به افراد برای ارتقای سلامت و کاهش وزن کمک کند یا خیر؟ برای شروع بد نیست بدانید ایده پردازی ایده  ارتباط بین رژیم غذایی و گروهی خونی، متخصصی به نام پیتر آدام (Peter J. D'Adamo) است؛ آدامو ادعا کرد غذایی که میخوریم با گروه خونی‌مان واکنش شیمیایی نشان می‌دهد.

نمونه خون- 724press.com

بنابراین اگر برنامه غذایی ما متناسب با نوع گروهی خونی ما باشد، بدن در هضم و جذب غذا مؤثر عمل می‌کند؛ به این معنی که در عین دریافت مواد مغذی، خبری از افزایش وزن نیست و فرد هم انرژی بیشتری دارد و هم از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها درامان می‌ماند. اما پرسش این است که با این تفاسیر، هر گروه خونی باید چه نوع مواد غذایی مصرف کند؟ با ۷۲۴پرس همراه بمانید.

مطلب مرتبط:  راهنمای انتخاب رژیم غذایی سالم و مؤثر برای کاهش وزن

مواد غذایی متناسب با گروه خونی

مواد غذایی مناسب هر گروه خونی- 724press.com

خب، با توجه به استدلال این پزشک، هر گروه خونی نیازمند مصرف چه نوع مواد غذایی است تا بتواند بهترین کارایی را داشته باشد؟ برای پاسخ به این پرسش به توصیه‌های ارائه شده از سوی آدامو می‌پردازیم:

گروه خونی O:

  • رژیم غذایی مناسب برای افراد این گروه خونی شامل مواد غذایی حاوی مقادیر بالای پروتئین است که از آن جمله می‌توان به گوشت بدون چربی، گوشت ماکیان، ماهی، سبزیجات، غلات، حبوبات و لبنیات سبک اشاره کرد. همچنین استفاده از مکمل‌ها مختلف برای کمک به مشکلات احتمالی شکمی و سایر مواردی که به گفته آدامو افراد دارای این گروه خونی مستعد دچار شدن به آن هستند، مفید است.

گروه خون A:

  • رژیم غذایی مناسب این گروه خونی، برنامه غذایی بدون گوشت و بر اساس مصرف انواع میوه و سبزیجات و در کنار آن انواع لوبیا، حبوبات و غلات کامل است. به گزارش ۷۲۴پرس، بهترین حالت برای دارندگان این گروه خونی استفاده از مواد ارگانیک، تازه و طبیعی است؛ چون براساس گفته‌های این متخصص افراد دارای گروه خونی A دارای سیستم ایمنی حساسی هستند که باید مراقبت بیشتری از آن به عمل بیاورند.

گروه خون B: 

  • دارندگان این گروه خونی باید مراقب باشند که از خوردن مواد غذایی همچون ذرت، گندم ، گندم سیاه، عدس، گوجه فرنگی، بادام زمینی و دانه کنجد دوری کنند. آدامو می‌گوید گوشت مرغ هم برای این دسته مشکل ساز می‌شود و بهتر است به جای آن از مواد خوراکی دیگری همچون انواع سبزیجات دارای برگ‌های سبز در کنار تخم مرغ، برخی از انواع گوشت و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی روزانه خود بهره ببرند. 

گروه خونی AB:

  • غذاهای مناسب این گروه خونی شامل توفو یا همان خمیر لوبیا، غذاهای دریایی، لبنیات و سبزیجات سبز است. او می گوید افراد دارای گروه خونی AB در رابطه با اسید معده مشکلاتی دارند به همین خاطر باید از مصرف کافئین، نوشیدنی‌های مضر و گوشت دودی یا پخته شده، جدا خودداری کنند.

خب، شاید این رژیم در نگاه اول جذابیت داشته باشد و به نظر برسد که می‌توانید خیلی ساده با تغییر الگوی غذایی خود، به نتایج خوبی دست پیدا کنید، اما بهتر است بدانید رعایت این سبک از رژیم‌هایی غذایی اتفاقا نیازمند سطح تلاشی بالا است.

ورزش مناسب هر گروه خونی- 724press.com

چند گام برای حصول نتیجه از این سبک رژیم لازم است:

  • درابتدا باید گروه خونی خود را بدانید. اگر با گروه خونی خود آشنایی ندارید، یک آزمایش ساده می‌تواند نوع گروه خونی شما را مشخص کند و بعد از آن شما می‌توانید براساس دستورالعمل‌های ذکر شده، مسیر خود را ادامه دهید.
  • درگام بعدی باید محدودیت‌های وابسته به نوع گروه خونی خود را مشخص کنید. اینجا دیگر سلیقه غذایی مطرح نیست و گاهی لازم است نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنید را به دقت محدود و مشخص کنید.
  • مسئله بعدی آشپزی و خرید است. توجه داشته باشید که از این به بعد این گروه خونی شما است که بیشترین تأثیر روی فهرست خرید روزانه یا ماهانه و همینطور انتخاب مواد غذایی هنگام صرف غذا در رستوران را مشخص می‌کند. البته به این نکته توجه کنید که این رژیم برنامه خاصی برای هر وعده غذایی شما ارائه نمی‌کند و این دیگر به سلیقه خودتان وابسته است که براساس نوع غذاهای مجاز، بشقاب‌تان را چگونه پر کنید.
  • برای رعایت این رژیم نیازی به مراجعه به متخصص به شکل حضوری  نیست.
  • ورزش همیشه جزئی مهم از هر برنامه غذایی است؛ درواقع همراهی ورزش و تحرک با رژیم غذایی می‌تواند شما را سریع‌تر به هدف نهایی نزدیک کند. رژیم گروه خونی هم براساس همین مسئله توصیه‌های ورزشی مشخصی برای دارندگان هرنوع گروه خونی دارد. به عنوان نمونه انجام ورزش‌هایی همچون یوگا یا تای چی برای گروه خونی A و دویدن و دوچرخه سواری یک ساعته برای گروه خونی O ایده‌آل است.

آیا سلیقه شما در انتخاب مواد غذایی یا وجود محدودیت برای تهیه مواد خوراکی در این نوع رژیم جایی دارد؟

مواد غذایی- 724press.com

از آنجایی که این نوع رژیم غذایی به افراد توصیه می‌کند براساس نوع گروه خونی خود، مواد خوراکی مشخصی را مصرف کنند؛ پس جایی برای ارجحیت سلیقه شخصی وجود ندارد. درواقع وقتی قرار است نه از این رژیم، که از هر نوع برنامه غذایی مشخص پیروی کنید، لازم است مدتی سختی امتحان کردن مواد غذایی که چندان به آنها علاقه ندارید را به جان بخرید تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

مطلب مرتبط: چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ ای بسیار محبوب است؟

به عنوان مثال، اگر فرد از خوردن غذاهای گوشتی همراه با سیب زمینی لذت می‌برد، اما گروه خونی A دارد و باید از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی کند، قطعا احساس خوشحالی چندانی نخواهد کرد. به ویژه که در این نوع رژیم حتی توصیه‌ها برای مصرف انواع ادویه و چاشنی‌هایی که می‌توانید همراه غذا میل کنید هم وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که رژیم غذایی سازگار با گروهی خونی رژیم غذایی فاقد گلوتن نیست؛ بنابراین اگر به دلیل شرایط خاص به دنبال چنین برنامه غذایی هستید که گلوتن در آن ممنوع باشد، باید بدانید که این رژیم مناسب شما نیست. بنابراین حتما قبل از مصرف برچسب مواد غذایی و اطلاعات درج شده روی آنها را به دقت مطالعه کنید تا از سلامت محصول اطمینان خاطر پیدا کنید.

دیگر نکات که دانستن آنها ضروری است

مواد غذایی و گروه خونی- 724press.com

شاید یکی از نکاتی که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده باشد، مبحث هزینه است و خب افراد باید قبل از شروع هر برنامه غذایی دقیقا بدانند قرار است این نوع رژیم چه میزان هزینه روی دست آنها بگذارد. رژیم غذایی سازگار با گروه خونی هم از این امر مستثنی نیست؛ به خصوص که استفاده از مواد غذایی تخصصی و ارگانیک را توصیه می‌کند که همه می‌دانیم چندان ارزان قیمت نیستند. همچنین انواع ویتامین و مکمل‌های گیاهی بخش دیگری از مواد توصیه شده در این رژیم هستند که تهیه آنها هم هزینه‌بر است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ازآنجایی که این برنامه غذایی براساس گروه خونی تنها مواد خوراکی مجاز و غیرمجاز را به شما معرفی می‌کند، پس شما باید آن را به سبک خود انجام داده و پیش ببرید و خبری از حمایت خاصی نیست. البته ممکن است مراکزی برای مشاوره و راهنمایی لازم وجود داشته باشد!

مواد غذایی گوشتی و انواع آجیل- 724press.com

با وجود این همه سختی در نادیده گرفتن سلایق شخصی و همینطور صرف هزینه آیا درنهایت این رژیم مفید بوده و کارایی دارد؟

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، درجریان یک بررسی مطالعاتی روی بزرگسالانی با گروه خونی A، مشخص شد که پیروی از این نوع برنامه غذایی، نشانگرهای سلامتی را بهبود می‌بخشد. هرچند این برنامه نه تنها در مورد این گروه خونی، که در مورد دیگر گروه‌ها هم نتایج مشابهی نشان داد. هرچند در سال ۲۰۱۳، یک بررسی وسیع‌تر اما به این نتیجه رسید که مدرکی دال بر سودمند بودن رژیم گروه‌های خونی وجود ندارد. ممکن است وزن فرد در طول رژیم کاهش پیدا کند که البته این هم محدودیت‌های اعمال شده توسط رژیم برمی‌گردد نه لزوما به دلیل اثرات آن برمبنای استفاده مواد غذایی سازگار با گروه خونی.

بنابراین طبق معمول هنوز شواهد کافی در دسترس نیست که آیا واقعا این رژیم کار می‌کند یا نه و شاید فرد باید خودش به این مسئله پی ببرد و ببیند ارزش دارد وقت و انرژی برای این برنامه غذایی بگذارد یا خیر؟

انواع گروه های خونی- 724press.com

آیا پیروی از رژیم غذایی سازگار با گروه‌های خونی برای استفاده از شرایط خاص مفید است؟

خب، این رژیم تنها براساس گروه خونی، توصیه‌هایی ارائه می‌دهد. عنوان مثال اگر فردی به بیماری دیابت مبتلا باشد، ممکن است نیاز به پیروی از رژیم غذایی با پروتئین زیاد داشته باشد؛ درحالی که فرد دیگری با همان شرایط به دلیل نوع گروه خونی خود باید از لبنیات و گوشت مرغ دوری کند. پس می‌بینیم شرایط بیماری فرد فرقی نمی‌کند، اما بسته به نوع گروه خونی خود ناگزیر از اضافه یا حذف کردن برخی مواد غذایی است که ممکن است این مسئله با برنامه غذایی مناسب برای درمان دیابت در تضاد باشد.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی سلبریتی ها: تیلور سوئیفت

انجمن دیابت آمریکا اما رویکردی کاربردی برای افراد مبتلا به این بیماری ارائه می‌کند که اگرچه تمرکز آن همچنان روی نخوردن برخی مواد غذایی خاص است، اما در بیشتر موارد افراد را تشویق می‌کند که هیچ کدام از گروه‌های اصلی مواد غذایی را از برنامه روزانه خود حذف نکنند.


رژیم و ورزش غذا و وزنه- 724press.com

از طرف دیگر بهتر است بدانید رژیم گروه خونی همچنین برای بهبود شرایط فرد مبتلا به سایر بیماری‌ها همچون بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا یا کلسترول هم چندان موفق عمل نمی‌کند. هرچند هرگونه کاهش وزن تأثیر مثبتی روی شرایط شما دارد، اما صرفنظر از نوع گروه خونی حتی پیروی کردن از همان دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی انجمن قلب آمریکا مثل پیروی از رژیم غذایی کم چربی و نمک هم شما را به همین هدف می‌رساند. همچنین خوب است که افراد در هفته  ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی یا حداقل ۲ روز در هفته تمرینات قدرتی انجام دهند تا سلامت بیشتری داشته باشند.

سخن پایانی

مشاوره با پزشک و غذا- 724press.com

در رژیم غذایی گروه خونی معمولا از مواد خوراکی فرآوری شده یا کربوهیدرات‌های ساده خبری نیست که خب این امر ممکن است به کاهش وزن کمک کند؛ اما لزوما هرگونه کاهش وزن فرد طی رعایت این رژیم به گروه خونی شما مربوط نیست. از طرف دیگر هنوز تحقیقات جامعی دراین زمینه انجام نشده است که ثابت کند این رژیم می‌تواند هضم غذا را بهبود بخشیده و انرژی فرد را بالا ببرد!

مطلب مرتبط: رژیم بودویگ چیست و آیا باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان می‌شود؟

همچنین شاید بتوانید در محدوده غذاهای توصیه شده، براساس سلیقه خود انتخاب کنید، اما در حالت کلی انتخاب‌های شما محدودتر از قبل است؛ بنابراین اگر به دنبال پیروی از این برنامه غذایی هستید حتما این شرایط راهم در نظر بگیرد. تهیه و هزینه مواد غذایی به خصوص مواد ارگانیک و مکمل‌های غذایی دیگر چالشی است که باید با آن روبرو شوید.

شاید همان روش سنتی کم خوردن در کنار انجام ورزش روزانه بهتر بتواند شما را به اهداف‌تان برساند؛ هرچند این یک انتخاب شخصی است و درنهایت خودتان باید تصمیم بگیرید برای رسیدن به وزن ایده‌آل یا شرایط مناسب جسمانی از چه راه و روشی استفاده کنید. هدف ما از این مرور کوتاه تنها آشنایی شما با این رژیم و معایب و مزایای احتمالی بود تا با دیدی بازتر برای خود تصمیم بگیرید.

انواع میوه مثل کیوی و توت و - 724press.com

امیدوارم از همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد رژیم‌های خاص غذایی چیست؟ شما چه نوع برنامه غذایی را ترجیح می‌دهید؟ تجربه شما در کاهش وزن چیست؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.