از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف از روش‌های گوناگون و مواد متنوعی برای زیبایی استفاده می‌کردند؛ به عنوان نمونه کمتر کسی است که نداند کلئوپاترا ملکه محبوب مصری، زیبایی خود را مدیون حمام کردن در وانی پر از شیر الاغ می‌دانست. به همین  دلیل پرواضح است که مردم برای حفظ زیبایی خود از هر روشی استفاده می‌کنند. بنابراین شاید برای‌تان جالب باشد اگر بگویبم روغن آلو هم یک راز و رمز مخفی زیبایی است! در مرور اسرار این راز مخفی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

شاید شنیدن این مسئله برای بسیاری از ما عجیب باشد که بشنویم روغن آلو یک روغن زیبایی منحصربفرد و اسرارآمیز است. آلو میوه‌ای خوش عطر و طعم است که محبوب بسیاری است، اما روغن تهیه شده از آن هم سرشار از مزایا و فواید گوناگون پوستی است که باعث شده است ارزش یک بار امتحان کردن را داشته باشد. باورش سخت است؟ بله، می‌دانیم. بنابراین در ادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا از دلایل چنین ادعایی آگاه شوید.

شاخه و میوه درخت آلو- 724press.com

روغن آلو عمدتا به عنوان یک ماده آبرسان و یک عامل ضد التهابی قوی شناخته می‌شود و دلیل این امر هم به وجود مواد مغذی همچون انواع ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، C و E و درکنار آنها اسیدهای چرب امگا برمی‌گردد. آلو همچنین سرشار از پلی فنول است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته می‌شود. این روغن همچنین تولید سبوم یا همان چربی ترشح شده از غدد پوستی را تنظیم کرده و از این طریق برای نگهداری و بهبود وضعیت پوست‌های مستعد بروز آکنه هم مؤثر است.

روغن آلو همچنین به خاطر خاصیت صاف کردن پوست و رفع چروک‌های ظریف شناخته می‌شود. روغن آلو استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از این طریق به ترمیم سلول‌ها کمک و گردش خون در عروق پوستی را افزایش می‌دهد.

روغن آلو- 724press.com

از طرف دیگر این روغن سبک بوده و غیر کومدوژنیک (جوش زا) است و از این طریق مصرف آن برای کسانی که پوستی چرب و مستعد جوش زدن دارند هم مناسب است. اما به دلیل همین چرب بودن، اثرات آن روی پوست‌های خشک بیشتر قابل مشاهده است؛ چراکه این نوع پوست را به خوبی آبرسانی کرده و آن‌ها را نرم و مرطوب نشان می‌دهد. این روغن همچنین علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه ماسک هلو و معرفی خواصی که برای پوست انسان دارد

درمجموع روغن آلو به دلیل همین سبک بودن فواید پوستی متعددی دارد که باعث شده از آن به عنوان یک درمان روزانه مناسب و غنی از انواع مواد مغذی استفاده شود که می‌توان آن را زیر انواع کرم یا سرم‌های پوستی سنگین‌تر مورد استفاده قرار داد.

بدنیست بدانید استفاده از این روغن به شکلی میراثی آسیایی است که خواستگاه آن بخش‌های جنوبی کشور چین است. جایی که از دیرباز در آنجا کاشت درختان آلو مرسوم بوده است. به گزارش ۷۲۴پرس، عصاره گیاه آلو یا «prunus mume» بیش از دو هزار سال است که در طب سنتی کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره مورد استفاده بوده است.

آلو قرمز- 724press.com

روغن آلو به تنهایی هم در میان محصولات مراقبتی پوست عرضه می‌شود؛ هرچند آن را در ترکیبات برخی از مرطوب‌کننده و سرم‌های پوستی هم استفاده می‌کنند. البته به صورت مشخص در سال ۲۰۱۹ از نوعی آلو بومی استرالیا به نام آلو کاکادو به عنوان محصول مراقبتی پوست استفاده شد؛ چرا که این میوه غنی از ویتامین C بوده و برای پوست صورت، گردن و ناحیه دکلته مناسب است. به نظر می‌رسد از روغن آلو می‌توان برای درمان مشکلات مو هم استفاده کرد.

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، روغن آلو حاوی ویتامین E هم است که باعث بهبود بافت پوست می‌شود. از طرف دیگر ویتامین A موجود در روغن آلو باعث افزایش گردش خون شده و برای بهبود چین و چروک و افزایش حالت ارتجاعی پوست خوب است و چرخه‌های سلولی را تسریع می‌کند که باعث می‌شود پوست حالت صاف و یک‌دست‌تری داشته باشد.

یک ظرف آلوی سالم و برش خورده- 724press.com

روغن آلو سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث می‌شود آبرسانی پوست بهتر انجام شده و پوست حالتی شاداب و درخشان داشته باشد. حضور آنتی اکسیدان به معنای مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و عوامل استرس‌زای محیطی است، درنتیجه کمتر لکه‌های قهوه‌ای روی پوست دیده می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۵ ماده غذایی سالم و مفید برای سلامت پوست و مو

از طرف دیگر روغن آلو حاوی ویتامین C است که یکی از بهترین روش‌های درمانی پوست است؛ چراکه دارای خواص ترمیم‌کننده بوده و باعث می‌شود سلول‌های آسیب دیده پوستی سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

از دیگر خواص آلو تنظیم سبوم است، به همین خاطر از دیرباز از روغن آلو به عنوان یک درمان ضد آکنه و همینطور یک ماده مرطوب‌کننده استفاده می‌شد. این تنظیم چربی پوست برای پوست‌های چرب و مستعد ایجاد آکنه اهمیت بسیاری دارد. از آنجایی که روغن آلو سرشار از اسیدهایی همچون اسید اولئیک و لینولئیک اسید است، می‌تواند چنین تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

سبد آلو در کنار برگ پاییزی- 724press.com

چون این دو اسید از یک سو در صورت خشکی پوست تولید چربی از غدد پوستی را تشویق کرده و از طرف دیگر از ترشح بیش از اندازه سبوم جلوگیری می‌کنند، درنتیجه پوست نرم و لطیف باقی می‌ماند. تولید چربی طبیعی در پوست از طرف دیگر باعث هیدراته شدن پوست می‌شود که آن هم برای داشتن پوستی صاف و سالم ضروری است. اسید لینولئیک همچنین از تجمع سلول‌های اضافی و مرده در پوست جلوگیری کرده و چرخه سالم سلول‌های پوستی را تضمین کرده و درعین حال جلوی مرگ و از بین رفتن فولیکول‌های مو را هم می‌گیرد که این امر باعث شده این اسید برای بهبود مشکلات مو هم مفید باشد.

به گزارش ۷۲۴پرس، درمطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام شد اثر بخشی درمان‌های غنی از اسیدهای چرب در ارتقا و بهبود ظاهر پوست صورت به اثبات رسیده است. روغن آلو خوشبختانه دارای خواص ضدپیری هم است که این هم باز به وجود آنتی اکسیدان‌ها برمی‌گردد. این امر باعث تسریع تولید کلاژن شده و از این راه حالت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و ازاین طریق جلوی افتادگی پوست و تولید چین و چروک را می‌گیرد.

چگونه از روغن آلو روی پوست و مو استفاده کنیم؟

آلوی قرمز و زرد- 724press.com

مثل هر کرم یا روغن دیگر، بهتر است قبل از استفاده پوست صورت را شسته و آن را مواد آلاینده پاک کنید. بهتر است روزی دو مرتبه روغن را روی پوست تمیز مالید، صبح‌ها به عنوان زیرساز زیر آرایش و هنگام عصر به عنوان بخشی از روتین مراقبتی شبانه پوست. روغن آلو بافت سبکی دارد که باعث می‌شود بتوان به سادگی آن را در کنار دیگر سرم و مرطوب‌ کننده‌هایی که وظیفه آبرسانی پوست را برعهده دارند، به کار برد.

مطلب مرتبط: آیا استفاده از آب پیاز باعث رویش مجدد مو می‌شود؟

به گفته یکی از متخصصان این حوزه ظاهرا از روغن آلو در ساخت اغلب محصولات مراقبتی که حاوی روغن هسته انار و روغن خولان دریایی هستند، استفاده می‌شود. این دو روغن هم روغن‌هایی سبک و غنی از آنتی اکسیدان هستند که باعث بسته شدن منافذ پوستی نشده و در مقابل چرخه سلولی را تقویت کرده و رنگ چهره را درخشان می‌کنند و درکنار آن باعث می‌شوند پوست صاف‌تری داشته باشید.

اما روغن آلو به دلیل بافت سبک انتخابی خوب برای استفاده روزانه روی ساقه مو است. بهتر است بعد از شامپو زدن و شستن مو و نرم کردن آن و درحالی که مو هنوز کمی رطوبت دارد، کمی روغن روی انتهای ساقه‌ مو بمالید. این کار باعث محافظت از ساقه مو در برابر آسیب‌های حرارتی ناشی از استفاده از سشوار و دیگر وسایل حالت دهنده می‌شود.

احتیاط

یک سبد آلو رنگی- 724press.com

روغن آلو را می‌توان به همراه دیگر محصولات مراقبتی پوست استفاده کرد. مصرف آن برای انواع پوست دو مرتبه در روز بی‌خطر است. بااین‌حال اگر به میوه آلو حساسیت دارید، بهتر است از مصرف روغن آن هم اجتناب کنید. برای اطمینان بیشتر می‌تواند قبل از مالیدن آن روی پوست صورت، یک تست آزمایشی روی دست یا گردن‌تان انجام داده و در صورت مشاهده هرگونه قرمزی پوست یا احساس سوزش، مصرف آن را متوقف کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه برخواص آلود لذت برده باشید. درفرصتی دیگر به خواص میوه آلو و مواد مغذی موجود در آن خواهیم پرداخت. ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم، پس حتما آن را با ما در میان بگذارید.