از حس خستگی روحی یا غرق شدن در مسائل و مشکلات چه می‌دانید؟ این احساس آزاردهنده اغلب زمان مواجه‌شدن با فهرستی بلند بالا از کارهای انجام نشده یا اهدافی که موفق به رسیدن به آنها نشدیم، گریبانگیرمان می‌شود؛ اینجاست که همچون غریقی خسته به هرچیزی در اطراف‌مان چنگ می‌زنیم تا از این احساس فرساینده که جسم و ذهن‌مان را درگیر خود کرده است خلاصی یابیم. این احساسی مشترک بین میلیون‌ها انسان در گوشه و کنار زمین است؛ اما آیا با راهکارهای غلبه براین احساس هم آشنا هستید؟

چگونه خستگی روحی را از بین ببریم؟

هر اختلال یا بروز مشکلات قابل توجه -به عنوان نمونه پاندمی کرونا که در ماه‌های اخیر زندگی میلیون‌ها نفر را فلج کرده است- می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. مسئله‌ای که خیلی راحت ما را در مسیری قرار می‌دهد که انتهای آن دورنمایی از خستگی روحی، غرق شدن در افکار و احساس تحلیل رفتگی است. از طرف دیگر واکنش انسان‌ها نسبت به این شرایط با هم تفاوت دارد. درحالی که برخی سعی می‌کنند آرامش خود را حفظ کنند و شرایط را دست کم در سطحی ثابت مدیریت کنند، دیگرانی هم از سر خشم و ناامیدی دست به عکس‌العمل‌هایی می‌زنند که ممکن است درنهایت تنها پشیمانی و اندوه به بار بیاورد.

غرق شدن در دریا-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، درچنین موقعیتی اغلب ما در صحبت‌های‌مان به واژه «اگر» متوسل شده و شروع به رویاپردازی می‌کنیم که «اگر» چنین بود یا چنین می‌شد وضع زندگی‌مان چگونه دستخوش تغییر و تحول می‌شد. اما فراموش نکنید با اما و اگر نمی‌توان تغییرات ملموسی در زندگی به وجود آورد و بهتر است به جای خیالبافی کردن به سراغ راهکاریی بروید که این شرایط خفه‌کننده را مدیریت کرده و در کنار حفظ سلامت روحی و جسمانی، کارایی خود را هم بالاتر ببرید. اما چگونه می‌توان به چنین هدفی دست پیدا کرد؟

مطلب مرتبط: چگونه جلوی افکار منفی را بگیریم؟

بهترین کار پرسیدن سه سوال اصلی از خود است که پاسخ به آنها می‌تواند نشان دهنده شیوه رفتاری شما در هنگام مواجه شدن با مشکلات و مسائل خسته‌کننده باشد. حال یا روش شما در این زمینه درست است، یا باید در نوع نگاه‌تان به زندگی و فراز و نشیب‌های آن تغییری ایجاد کرده و به اصطلاح کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید.

در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا این ۳ سوال اساسی و پاسخ درست به آنها را با هم مرور کنیم.

آیا من واقعا از خود مراقبت می‌کنم؟

بیحالی و خستگی-724press.com

وقتی جایی از زندگی این احساس به شما دست می‌دهد که گویی کنترل همه چیز از دست‌تان خارج شده است، بهترین کار بازگشت به عقب و شناخت بهتر خودتان است. نگاهی به اوضاع روحی، روانی، عاطفی و جسمانی خودتان داشته باشید و ببینید این خستگی، این سردرگمی و این عنان زندگی از دست دادن، دقیقا چگونه شما را تحت‌تأثیر خود قرار داده و چه بخشی از وجودتان را درگیر خود کرده است.

برای شروع شاید بهتر باشد با طرح این پرسش شروع کنید: چرا من احساس خستگی و سردرگمی می‌کنم؟ در ادامه لایه به لایه پیش رفته و جنبه‌های مختلف وجودتان را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه عواملی باعث بهبود وضعیت‌تان شده و درمقابل کدام مسائل شما را عقب رانده و از نظر روحی باعث تحلیل رفتگی‌تان شده‌اند. کدام بخش این فهرست باعث شادی‌تان می‌شود و در مقابل مرور کدام یکی از آنها انرژی‌تان را از بین می‌برد.

از طرف دیگر شاید بهتر باشد ابتدا به جهان درون خود توجه کنید، سپس دنیای بیرون را زیر ذره‌بین بگذارید. فراموش نکنید هرچقدر ارتباط شما با دنیای درون‌تان ضعیف‌تر و شکننده باشد، بیشتر احساس تهی بودن و خستگی روحی خواهید کرد. به عبارتی، شاید ساده‌ترین راه برای بهبود شرایط زندگی و غلبه برمشکلات ابتدا شناخت خودمان باشد. ما برای تجربه حس و حال خوب ابتدا باید ریشه مشکلات درونی‌مان را پیدا کنیم و مراقبت فردی و احساس ارزشمندن بودن می‌تواند اولین و مهم‌ترین گام در این مسیر باشد.

من درحال ساخت چه چیزی هستم؟

احساس خستگی روحی-724press.com

هر کدام از ما ممکن است در طول سال‌های اخیر تعدادی هرچند انگشت شمار از نزدیکان و عزیزان خود را به خاک سپرده باشیم، این مسئله یادآور شکنندگی زندگی است و به ما نشان می‌دهد قرار نیست برای همیشه زندگی کنیم و روزی فرا می‌رسد که جای‌‌مان در این دنیا خالی است.

درنگاه اول این مسئله ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، اما درعین‌حال استفاده از این وضعیت ناپایدار در ساختاری مناسب می‌تواند همان نیرویی را تولید کند که برای تغییر دادن شرایط زندگی‌مان نیازمند آن هستیم. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، وقتی شما این مسائل را کنار هم می‌گذارید، سریع‌تر آماده بازیابی خود و تمرکز بیشتر روی شرایط فعلی زندگی‌تان می‌شوید؛ چرا که اکنون تصویر بزرگتری در مقابل‌تان قرار گرفته است و از ارزش لحظه به لحظه زندگی آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اید.

شاید بهترین راه این است که به صورت مرتب از خود بپرسیم درحال ساخت چه چیزی هستیم؟ این مسئله به شما کمک می‌کند تا نسبت به هر روز زندگی حساس‌تر شده و سعی کنید موارد غیرضروری را که تنها این روزها را برای‌تان سخت و ناراحت‌کننده می‌کنند، از روند زندگی حذف کنید. پس پرسش اصلی این است: آیا تا اینجا از زندگی خود راضی هستید؟ آیا این همان چیزی است که بعدها با به خاطر آوردنش احساس غرور کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است که به شما تبریک می‌گوییم، اما اگر در این لحظه چنین حسی ندارید پس وقت آن رسیده است که تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید. اجازه ندهید محدودیت‌های موجود شما را از رسیدن به زندگی ایده‌آل و رویایی‌تان باز دارند.

در این مرحله به خود نگویید از زندگی فعلی‌تان راضی هستید؛ بلکه از خود بپرسید این زندگی باید چگونه باشد تا واقعا از آن رضایت قلبی داشته باشید.

قدم بعدی چیست؟

حالا چی- برای رسیدن به موفقیت بزرگ گامهای کوچک بردارید-724press.com

بعد از آنکه اولویت‌های زندگی شخصی و کاری خود را مشخص کردید، اکنون وقت آن رسیده است تا وارد عمل شوید. فراموش نکنید لازم نیست اولین گام را خیلی بلند یا سنگین بردارید؛ درعوض بهتر است کار خود را با گامی هرچند کوچک آغاز کنید. هدف اصلی این نیست که یکباره به صورت کلی زندگی‌ و مسیر حرکت‌تان را تغییر دهید؛ بلکه بهتر است آجر به آجر پیش رفته و بنایی مستحکم بسازید.

برای شروع بد نیست روی چیزی که قصد حذف کردن آن از زندگی‌تان را دارید متمرکز شوید، درحالی که همزمان همه چیز را تحت کنترل خود دارید. بنابراین چیزی که مهم است این است که بزرگ فکر کنید اما کوچک عمل کنید. از خود بپرسید چه چیزی کوچک‌ اما در عین ضروری‌ترین واکنشی است که می‌توانید درست همین حالا آن را انجام داده و به حرکت خود به سمت جلو ادامه دهید.

برای مثال هدف شما کاهش وزن به میزان مشخصی است، پس برای شروع لازم نیست برنامه ورزش سنگین یا طولانی مدتی را تهیه و تدارک ببینید، در مقابله کافی است هر روز دست کم نیم ساعت ورزش کنید. اگر می‌خواهید یک فعالیت جانبی را شروع کنید فهرستی از چیزهایی که برای شروع آن لازم است را تهیه کنید تا چشم‌انداز بهتری از ادامه مسیر داشته باشید. اگر مالک یک تجارت هستید و احساس می‌کنید پیشرفتی در امور شغلی‌تان حاصل نمی‌شود، از یک راهنمای باتجربه یا کسی که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارد کمک گرفته و به توصیه‌های او عمل کنید.

مطلب مرتبط: اگر از آینده خود ناامیدید، این ۱۰ کار را انجام دهید

فراموش نکنید شما نمی‌توانید همه چیز را در زندگی خود کنترل کنید، اما می‌توانید چگونگی پاسخ خود به این تغییرات و لحظات حساس را مدیریت و کنترل کنید. بنابراین بار بعدی که با چنین مشکلاتی در زندگی مواجه شده و احساس خستگی شدید کردید، این سه سوال را همیشه از خود بپرسید.

برای رسیدن به موفقیت بزرگ گامهای کوچک بردارید-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. شما برای شروع تغییرات در زندگی چگونه آماده می‌شوید؟ راهکار شما برای پرهیز از خستگی روحی ناشی از مواجهه با مشکلات به ظاهر لاینحل چیست؟ فراموش نکنید ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات و دیدگاه‌های شما هستیم.