کمابیش یک سال از زمان شیوع و عالم‌گیری ویروس کووید19 می‌گذرد. دراین مدت این ویروس خطرناک اقتصاد کشورها را زمین‌گیر کرده و تقریبا درحالی قربانی می‌گیرد که با وجود موفقیت در تولید چندین واکسن، همچنان نگرانی‌هایی در مورد وخیم‌تر شدن اوضاع وجود دارد. اما با گذشت هر روز اطلاعات ما در مورد این ویروس مرگ‌بار بیشتر شده است و توصیه‌های جدیدتری در مورد راه‌های افزایش حفاظت در برابر کرونا ارائه می‌شود. در مرور جدیدترین راهکار ارائه شده با ۷۲۴پرس همراه باشید.

از زمان شیوع ویروس کرونا، اطلاعات مختلفی در مورد نحوه انتقال و راه‌های محافظتی در برابر ابتلا به این بیماری خطرناک معرفی شدند. ازآنجایی که این بیماری در بدو امر چندان شناخته شده نبود، محققان و پزشکان رفته رفته به این اطلاعات دست پیدا کرده و آن را با مردم درمیان گذاشتند.

ویروس کرونا- 724press.com

استفاده از ماسک به عنوان یکی از اولین راهکارها برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد معرفی شد. در واقع زدن ماسک به همراه حفظ فاصله مناسب اجتماعی همواره به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل شیوع بیماری در نظر گرفته شد. اما به تازگی دکتر آنتونی فاوچی که مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در زمینه پزشکی است در اظهار نظری جدید اعلام کرد زدن دو ماسک روی هم دیگر احتمالا میزان محافظت افراد در برابر انتقال بیماری کووید ۱۹ را به مراتب بیشتر می‌کند. او نتیجه گرفت که این مسئله راهکاری منطقی است، هرچند از آن زمان بسیاری به این اظهار نظر واکنش نشان داده و حتی گروهی آن را کاملا بی‌فایده اعلام کردند.

اما واقعیت چیست؟ آیا به راستی استفاده از دو ماسک می‌تواند شانس ابتلای ما به این بیماری خطرناک را کاهش دهد؟ اگر این ایده مناسبی است، چه زمانی و چگونه باید آن را انجام دهیم تا فایده بیشتری داشته باشد؟ اطلاعات ما همچنان کامل نیست و نیازمند بررسی‌های بیشتری است اما در ادامه با ما در ۷۲۴پرس (724Press.com) همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این ادعا و صحت و سقم آن صحبت کنیم.

به صورت فرضی، استفاده همزمان از دو ماسک می‌تواند روی شیوع بیماری کرونا اثرگذار باشد، اما چگونه؟

زدن ماسک- 724press.com

طبق گفته‌های فیراز زابانه، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی در بیمارستان هوستون در ایالت تگزاس، شاید این ایده چندان دور از واقعیت نباشد. زابانه در گفتگویی اعلام کرد استفاده از دو ماسک به دلیل اضافه‌کردن لایه‌های بیشتر و فیلتر کردن بهتر هوا کاری منطقی است. او در ادامه اشاره کرد اضافه کردن لایه‌های فیلتر ذرات کمتری از طریق ماسک به دستگاه تنفس ما نفوذ می‌کنند.

مطلب مرتبط: آیا احتمال ابتلای مجدد به بیماری کرونا وجود دارد؟

بااین حال این متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داد پوشیدن دو ماسک در عین فواید مشخص، ممکن است باعث ایجاد حس امنیت کاذب در افراد شده و در ادامه حساسیت آنها نسبت به رعایت نکات مهم و اساسی در امر پیشگیری از شیوع بیماری کرونا را کاهش دهد. از طرف دیگر اگر فرد از دو ماسک بی‌کیفیت استفاده کند هم این روش چندان اثرگذاری نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر دو ماسک استفاده شده به درستی روی هم قرار نگیرند هم این خطر وجود دارد که هوا از اطراف و لبه‌های ماسک به داخل نفوذ کرده و شخص را در معرض خطر بیشتری قرار دهند.

اما دراین میان چرا استفاده صحیح از ماسک استاندارد حائز اهمیت است؟

انواع ماسک- 724press.com

استادیار بخش مهندس مکانیک دانشگاه بینگ‌همتون اسکات شیفر که از زمان پاندمی کرونا در حال آزمایش روی کارکرد ماسک‌ها است، در گفتگویی اعلام کرد افزایش حفاظت رابطه چندانی با اضافه کردن لایه‌های بیشتر برای فیلتر کردن هوای ورودی ندارد.

به عبارت دیگر اگر فرد از ماسک‌ به شکلی استفاده کند که به درستی روی صورت قرار نگیرد، ممکن است هوای فیلتر نشده به سادگی از طریق درزها و فواصل ایجاد شده نشت کرده و وارد مسیر تنفسی ما شود. به عنوان نمونه استفاده کردن دو ماسک جراحی به جای یک ماسک، ابدا به معنای امنیت بیشتر نیست. به گفته‌ی این متخصص این میزان فیلتر کردن هوا نیست که مهم است، بلکه تناسب ماسک صورت و جلوگیری از نفوذ هوا از درزهای ماسک اهمیت بیشتری دارد.

استفاده از یک ماسک به صورت «صحیح» اثرگذاری بهتری دارد

ماسک جراحی در حالت عادی اثرگذاری خوبی دارد (در حدود ۹۵%)، اما وقتی شما به جای یک ماسک، از دو ماسک استفاده می‌کنید عملا ۲۰% هوا را بین دو لایه ماسک مهر و موم می‌کنید. درنتیجه کارایی ماسک را تا حدود ۸۰% کاهش می‌دهید. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که استفاده از یک ماسک به صورت صحیح اثرگذاری بهتری دارد تااینکه از دو ماسک استفاده کنید که شانس نفوذ هوا را افزایش و کارایی ماسک را کاهش می‌دهند.

ماسک زدن هنگام ورزش- 724press.com

به گفته‌ی شیر قرار گرفتن دو ماسک روی هم باعث ایجاد مقاومت شده و هوای تصفیه نشده شانس نفوذ بیشتری به داخل ماسک دارد. درعین حال این مسئله حتی روی توانایی فیلتر کردن هوا از طریق ماسک هم اثر منفی گذاشته تا جایی که ممکن است استفاده از ماسک بیش از آنکه مفید باشد، اسباب دردسر و حتی ابتلای افراد به بیماری شود.

از طرف دیگر درکنار هم قرار دادن ماسک پنبه‌ای در کنار ماسک جراحی هم مشکل‌ساز خواهد بود. به گفته شیفر مواد استفاده شده در ماسک نخی در مقایسه با ماسک‌های جراحی یا ماسک KN95 حالتی متوسط دارند. بنابراین درکنار هم قرار دادن این دو ماسک مقاومت تنفس ایجاد کرده و باعث افزایش نفوذ هوا به داخل ماسک می‌شود.

مطلب مرتبط: آشنایی با ویروس کرونا، علائم ابتلا، عوارض و راه های درمان

بنابراین درنهایت استفاده از دو ماسک تنها اعتماد به نفس کاذبی را در فرد استفاده کننده ایجاد می‌کند، درحالی که پوشیدن یک ماسک به تنهایی کارایی به مراتب بیشتر از زدن دو ماسک دارد. تنها کافی است ماسک به درستی روی صورت شما قرار بگیرد و درعین حال از نشت و نفوذ هوا بدون فیلتر به داخل ماسک جلوگیری شود.

چه زمانی استفاده از دو ماسک ایده مناسبی است؟

ماسک- 724press.com

اگرچه اطلاعات موجود نکات قابل تأملی را در مورد نوع ماسک، تعداد یا شیوه استفاده از آن در اختیار مردم قرار دادند اما همچنان داده‌های موثق و قابل اتکایی برای اثبات مزایای استفاده همزمان از دو ماسک ارائه نشده است.

زابانه در گفتگویی اعلام کرد اعتقاد داد استفاده از ماسک با کیفیت خوب و مناسب که کاملا روی صورت قرار گرفته و درعین حال از چند لایه تشکیل شده باشد، محافظتی مناسب را برای افراد ایجاد کرده و خطر ابتلا به کرونا را در آنها کاهش می‌دهد. بااین‌حال درمواردی لازم است نحوه‌ی استفاده از دو ماسک به صورت همزمان رعایت شود، به ویژه زمانی که نگرانی‌هایی در مورد افراد مبتلا وجود دارد.

بنابراین در مواقع لازم اگر فرد مبتلا از ماسک سوپاپ‌دار از جمله ماسک‌های N۹۵ استفاده می‌کند، بهتر است ماسک دوم را روی ماسک اولیه قرار دهد. او در ادامه اضافه کرد این کار بیشتر برای ایجاد حفاظت در افراد دیگر است تا خود فرد استفاده کننده؛ چون دراین حالت ممکن است ماسک دارای سوپاپ آلوده شود و اینجا است که استفاده از ماسک ثانوی می‌تواند تاحدی جلوی انتشار ویروس را بگیرد.

مطلب مرتبط: آیا ویروس کرونا از طریق کفش و لباس منتقل می‌شود؟

اگر به دنبال استفاده از دو ماسک هستید حتما انواع باکیفیت و مناسب را استفاده کنید

بنابراین به گفته او استفاده از ماسک به صورت مضاعف لازم نیست مگر آنکه نگرانی‌هایی در مورد منبع و کنترل آلودگی وجود داشته باشد. بااین‌حال او پیشنهاد می‌کنند که اگر به دنبال استفاده از دو ماسک هستید حتما انواع باکیفیت و مناسب را استفاده کنید تا میزان فیلتراسیون هوا را تاحد امکان افزایش دهید. از طرف دیگر ماسک را صورت صحیح استفاده کنید تا هوای فیلتر نشده از اطراف ماسک به داخل آن نشت پیدا نکند و درنهایت فراموش نکنید زدن دو ماسک روی هم می‌تواند فرآیند تنفس را مشکل کند.

ماسک جراحی و ماسک فیلتر دار - 724press.com

اینجا است که یک بار دیگر اهمیت استفاده از ماسک مناسب نمود پیدا می‌کند که درعین ایجاد حفاظت لازم، بیش از اندازه دستگاه تنفس شما را تحت فشار قرار ندهد. چون استفاده از لایه‌های بیشتر به معنای افزایش مقاومت بیشتر در برابر به جریان افتادن هوا است و این امر می‌تواند تنفس آزادانه شما را مختل کند. به گفته این متخصص بسیاری از ماسک‌های ارائه شده در بازار از کیفیت خوبی برخوردار هستند که می‌توانند این مهم را برآورده کنند.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه لذت برده باشید. همواره این نکته را در ذهن داشته باشید که استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی مناسب همچنان بهترین راهکار در مقابله با شیوع ویروس خطرناک کرونا است. درشرایطی که همچنان هرروز این ویروس شوم درحال قربانی گرفتن است، با رعایت این نکات ساده به حفظ سلامت خود و عزیزان‌تان کمک کنید.

ما همچنان در ۷۲۴پرس دات همچنان آرزومند سلامت شما عزیزان هستیم، فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.