گاهی اوقات به ظاهر همه چیز در زندگی‌مان روی نظم و ثبات است، بااین‌حال ما احساس خوبی نداریم و به اصطلاح حال دل‌مان خوب نیست. در چنین موقعیتی چه کاری از دست‌مان برمی‌آید که بتوانیم دوباره احساس نشاط و سرزندگی داشته باشیم و از زیبایی‌های زندگی لذت ببریم؟ دراین مرور با ما همراه باشید تا به مرور نکاتی بپردازیم که توجه و به کار بستن آنها می‌تواند به بهبود حال دل خسته و ذهن رنجورمان کمک کند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Theverybesttop10، توجه و بهبود وضعیت روانشناختی، عاطفی و اجتماعی ما بخشی مهم از سلامت روان به شمار می‌رود. این مسئله روی نحوه تفکر، احساسات و اعمال ما به صورت مرتب و روزمره تأثیرگذار است. سلامت روان همچنین در توانایی ما در تصمیم‌گیری، نحوه واکنش ما نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا و همینطور شکل تعامل ما با افرادی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم هم اثرگذار و مؤثر است.

سلامت روان- 724press.com

حفظ وضعیت ذهنی سالم بسیار مهم است؛ چراکه بر جنبه‌های مختلفی از وجود ما تأثیرگذار است. از احساسات و عواطف گرفته تا انتخاب‌هایی که در زندگی انجام می‌دهیم و همینطور نحوه کنش و واکنش ما نسبت به عوامل بیرونی که با آنها مواجه هستیم و چالش‌هایی که سر راه‌مان قرار می‌گیرند. درنتیجه این امر اهمیت برخورداری از یک وضعیت عاطفی پایدار برجسته می‌شود که می‌تواند برای پیشبرد اهداف‌، انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای، مسائل مراقبتی و اهداف تحصیلی کمک‌کننده باشد. برای رسیدن به موفقیت در تعامل با دیگران ما به چنین چیزی احتیاج داریم؛ چون کمک می‌کند خود را با موقعیت‌های جدید سازگار کرده و بر چالش‌ها غلبه کنیم.

مغز با گل و گیاه- 724press.com

بنابراین وقتی توصیه فعالان حوزه سلامت روان را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم همه آنها انگشت روی یک نکته کلیدی می‌گذارند؛ اینکه در هر زمن و مکانی مراقب سلامت روحی و روانی خود باشیم. سلامت روانی ممکن است از طریق مشورت یا گفتگوی با یک پزشک آموزش دیده هم بهبود پیدا کند، اما برای بهبود وضعیت  عاطفی بد نیست نکات زیر را درنظر داشته باشید

ارزش قائل شدن برای  خود

مدیتیشن در مقابل طلوع خورشید- 724press.com

وقتی احساسات منفی را تجربه می‌کنیم، خیلی ساده است که شروع به بدرفتاری با خود کرده و به اصطلاح خشن باشیم. بنابراین مهم است که حتی اگر حوصله توجه، تشویق یا تشکر از خودمان را نداریم، با خود مهربان باشیم. یک نصیحت کوچک که خوب است آن را گوشه ذهن نگه دارید این است که اگر واقعا برای خوب بودن با خودتان مشکل دارید، سعی کنید به جای آن کاری خوب برای شخصی دیگر انجام دهید. سپس بابت انجام این کار خود به خودتان تبریک بگویید.

همیشه با خودتان مهربان و محترم باشید، همچنین خودتان به صورت مرتب و روزمره مورد نقد و سرزنش قرار ندهید. برای خودتان ارزش قائل باشید؛ مثلا بخشی از زمان روزانه خود را به اموری اختصاص دهید که از آنها لذت می‌برید. مثلا به کارهای سرگرم‌کننده‌ای که دوست دارید بپردازید، به صنایع دستی مورد علاقه‌تان توجه کنید یا حتی وقت بگذارید و علائق جدید خود را کشف کنید. هر روز را به یک سرگرمی جدید اختصاص دهید. به‌عنوان نمونه گاهی جدول حل کنید، گاهی وقت خود را به باغبانی کردن اختصاص دهید، اگر نواختن سازی را دوست دارید آموختن آن را شروع کنید، در کلاس‌های هنری یا ورزشی  مورد علاقه‌تان ثبت‌نام کنید و حتی یک زبان جدید بیاموزید. اینگونه به خودتان نشان می‌دهید که دوستش دارید و این دوست داشتن خود به تدریج نتایج خود را در زندگی و وضعیت روحی و روانی‌تان نشان خواهد داد.

با افراد مثبت‌نگر و حمایت کننده در ارتباط باشید

مصاحبت با افراد مثبت نگر- 724press.com

این  مسئله را دوست داشته باشید یا نه، فرقی نمی‌کند. درنهایت کسانی که اطراف شما را احاطه کرده‌اند، به طرق مختلف روی وضعیت روحی و روانی شما تأثیرگذار هستند. چرا انتخاب دوستان و آشنایان خوب مهم است؟ خب، به صورت کلی افرادی که روابط خانوادگی یا اجتماعی قوی دارند، نسبت به افرادی که شبکه حمایتی مناسبی برای تکیه کردن ندارند، از سلامت روحی و روانی بهتری برخوردارند.

مطلب مرتبط:  ۴ گام ساده برای داشتن یک زندگی مثبت

برای شروع سعی کنید وقت بیشتری را با اعضای خانواده یا دوستانی بگذارنید که از شما حمایت می‌کنند. به دنبال فعالیت‌های جدید باشید تا بتوانید با افرادی جدید ملاقات کرده و دوست شوید. کارهایی همچون ثبت نام در باشگاه یا شرکت در کلاس‌های هنری یا حتی حضور دواطلبانه در برخی فعالیت‌های خیرخواهانه هم می‌تواند دایره دوستان شما را بزرگ‌تر کند.

 به دیگران کمک کنید

مهربانی قلب قرمز- 724press.com

همانطور که دوست دارید دیگران در مواقع لزوم به شما کمک کنند، لازم است که خودتان هم دست یاری که به سوی‌تان دراز شده است را بفشارید. با داوطلب شدن در فعالیت‌های خیریه یا اجتماعی می‌توانید بخشی از وقت و انرژی خود را به کمک کردن به دیگران اختصاص دهید. این هم فرصتی فوق‌العاده برای آشنایی با افراد جدید است و درکنار آن این کمک کردن به دیگری باعث ایجاد حسی خوب می‌شود که آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اینکه بدانید به کسی کمک کردید که نیازمند همراهی و یاری رساندن بوده است،   حال خود شما را هم بهتر می‌کند.

مطلب مرتبط:  خروج از «جزیره یک روزی» برای رسیدن به موفقیت

با مکانیسم‌های مواجه با موقعیت‌های استرس‌زا آشنا شوید

مدیتیشن- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، چه بخواهیم یا نه، استرس بخشی جدایی ناپذیر از زندگی عصر مدرن است. استراتژی‌های مقابله با استرس یک دقیقه‌ای را آموخته و به کار گیرید. به انجام ورزش بپردازید و به خصوص ورزش‌هایی همچون تایچی و یوگا را جدی بگیرید. گاهی در طبیعت قدم بزنید، حیوان خانگی داشتن هم می‌تواند ایده خوبی باشد. چراکه ثابت شده است داشتن حیوان خانگی به طرزی قابل توجه باعث بهبود رفاه روانی فرد می‌شود.

نوشتن خاطرات را فراموش نکنید، نوشتن از لحظات خوب یا بد، بار روانی آن مسائل را تقلیل می‌دهد، همچنین انی کار به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و با فشارهای زندگی کنار بیایید. نگرش مثبت را فراموش نکنید. در موقعیت‌های روزمره چیزی برای خنده و شوخی پیدا کنید. ثابت شده است که خندیدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احساس درد را کاهش می‌دهد. خنده همچنین بدن را آرام کرده و سطح استرس را پایین می‌آورد.

افکار و ذهن خود را کارهایی همچون مدیتیشن، مراقبه، دعا یا تمرکز آرام کنید

وضعیت ذهنی و دیدگاه شما نسبت به زندگی می‌تواند تحت‌تأثیر فعالیت‌ها و همین‌طور تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخشی همچون مدیتیشن و مراقبه تغییر کند. درحقیقت شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند مدیتیشن می‌تواند باعث تسهیل حس آرامش شده و مزایای درمانی سایر روش‌ها را هم افزایش دهد.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع مدیتیشن و مراقبه

مشخص کردن اهدافی که قابل دستیابی هستند

ذهن منظم و ذهن آشفته- 724press.com

مشخص کردن هدف یا اهداف، به زندگی شما نظم و ترتیب بیشتری می‌دهند. پس لازم است مشخص کنید در زندگی تحصیلی، حرفه‌ای یا شخصی خود به دنبال رسیدن به چه چیزهایی هستید و چه اهدافی را در ذهن می‌پروانید. بعد ازاینکه اهداف مشخص شدند، حالا وقت مشخص کردن اقداماتی است که انجام دادن آنها شما را به اهداف‌تان می‌رساند.

اما باید درنظر بگیرید که اهداف‌تان نباید چندان دور از دسترس باشد. درنتیجه همانطور که در جهت رسیدن به هدف خود پیشرفت می‌کنید و جلو می‌روید، موجی باورنکردنی از حس افتخار، غرور و احساس موفقیت شما را در برمی‌گیرد که باعث حال خوب شما خواهد بود.

ورزش و پیدا کردن راهی برای از بین بردن یکنواختی زندگی

افکار مثبت- 724press.com

باوجود این واقعیت که عادت‌ها می‌توانند به ما در منظم کردن زندگی و بهره‌وری بیشتر کمک کرده و باعث ایجاد احساس آرامش و امینت در ما شوند، اما تکراری شدن زندگی هم مضرات خاص خود را دارد. به‌همین خاطر مهم است هرچند وقت یک بار برنامه‌های روزانه خود را تغییر داده و از یکنواختی فعالیت‌های روزانه خود فاصله بگیریم.

مطلب مرتبط: عادات هفتگی، ماهانه و سالیانه که می‌‌توانند زندگی شما را شادتر کنند

مثلا اگر هر روز زمانی را به دویدن اختصاص می‌دهید، گاهی مسیر معمول خود را تغییر کرده و از مسیر دیگری برای دویدن استفاده کنید. به یک سفر جاده‌ای بروید، پارکی جدید را برای قدم زدن انتخاب کنید. دکور اتاق را تغییر بدهید، قابل عکس‌های آویزان روی دیوار را عوض کنید، در رستورانی جدید شام بخورید یا خوراکی جدید سفارش بدهید. فراموش نکنید کارهای همچون ورزش، قدم زدن حتی در مسافت کوتاه یا بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند به کاهش استرس و افزایش سطح هوشیاری شما کمک کند. ورزش مداوم همچنین خلق‌وخوی فرد را بهبود بخشیده و به افزایش تمرکز کمک می‌کند و حتی شاید باعث کاهش علائم اضطراب و ناامیدی در فرد شود.

از مصرف نوشیدنی‌های مضر و مواد مخدر دوری کنید

اعتیاد به قرص و سیگار- 724press.com

میزان مصرف نوشیدنی‌های مضر حاوی الکل را کاهش دهید، همچنین مصرف دخانیات یا مواد مخدر را کنار بگذراید. البته این مسئله چندان عجیبی نیست که گروهی از افراد برای پشت سر گذاشتن شرایط ناخوشایند به سراغ الکل و مواد مخدر می‌روند تا از این طریق خوددرمانی کنند. اما واقعیت این است که مصرف این مواد شاید در لحظه مشکلات را از ذهن‌تان دور کند اما درنهایت شرایط سخت‌تری را پیش پای‌تان می‌گذارد.

درهنگام نیاز از درخواست کمک کردن از دیگران دریغ نکنید

درخواست کمک کردن از دیگران- 724press.com

مهم است این مسئله را بدانید که کمک خواستن ابدا نشانه ضعف نیست، بلکه برعکس قدرت شما را نشان می‌دهد. به‌علاوه مهم است به خاطر داشته باشید که درمان کردن و برطرف کردن مشکلات خودبخود شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. به گزارش 724Press، افرادی که تحت درمان مناسب قرار می‌گیرند، می‌توانند از مواردی سخت همچون بیماری‌های روانی و معضل اعتیاد به سلامت عبور کرده و در ادامه روزهایی شاد و رضایت بخش را در زندگی خود تجربه کنند.

پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم مملو از میوه و سبزی

انتخاب مواد غذایی سالم- 724press.com

نوشیدن آب یکی از مسائلی است که نباید هرگز به آن بی‌توجه بود. دهیدارته یا بی‌آب شدن بدن می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. درکنار آن مهم است که تغذیه سالم داشته باشید. سعی کنید از خوردن غذای سالم به همراه دوستان و اعضای خانواده لذت ببرید.

از طرف دیگر برخی افراد راز اختلالات مختلف تغذیه‌ای رنج می‌برند. مثلا گروهی در هنگام تجربه استرس از خوردن افتاده و گروهی دیگر دچار پرخوری عصبی می‌شوند. اگر به این اختلالات مبتلا هستید، حتما برای درمان آنها اقدام کنید. یک رژیم غذایی سالم درکنار نگرش درست به مسئله تغذیه می‌تواند تأثیری خوب روی جسم و ذهن شما داشته باشد.

درپایان این مطلب، نظر شما در مورد کارهایی که انجام‌شان باعث می‌شود حس بهتری نسبت به خود و زندگی‌تان داشته باشید چیست؟ آیا شما هم با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، شما چطور با شرایط کنار آمده و روزهای سخت را پشت سر گذاشتید؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم. پس حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. سپاس