عوامل حساسیت‌زا در اطراف ما آنقدر زیاد است تا افرادی که مبتلا به آلرژی هستند را محتاط کند. از پرهیز از برخی غذاها گرفته تا دست نزدن به گل و گیاه و حیوانات. در ادامه هشت راه کمکی و طبیعی برای رویارویی با آلرژی بیان شده است. با ۷۲۴ پرس همراه باشید.

بروز نشانه‌های حساسیت از خارش و التهاب پوستی گرفته تا عطسه‌های پی‌در‌پی و آب‌ریزش بینی در افرادی که به آلرژی مبتلا هستند امری جدانشدنی از زندگی است. با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به آن پرداخته‌ایم می‌توانید با آمادگی بیشتری به استقبال فصل حساسیت بروید.

مطلب مرتبط: انواع داروهای ضد آلرژی و حساسیت را بشناسید

۱. رژیم غذایی قلیایی داشته باشید

نخستین کاری که برای کاهش خطر بروز تمام انواع آلرژی‌ها و دیگر مشکلات سلامتی باید انجام داد، شروع یک برنامه‌ی غذایی بدون وجود عوامل مشکل‌ساز برای سلامتی است؛ مواد خوراکی‌ای که عوامل خطرساز کمتری داشته باشند و بالعکس مواد مغذی بیشتری به بدن شما برسانند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. با این‌کار بدن قدرت بیشتری برای ترمیم خود داشته و سریعتر خود را به تعادل و توازن اولیه خواهد رساند؛ به‌طوری که بدن به راحتی با آلرژن‌های معمول در محیط مبارزه خواهد کرد. در ادامه به برخی از بهترین مواد خوراکی در پیرامون‌مان  اشاره شده است:

  •  لیموها:

مطمئناً تاکنون به مطالب علمی در خصوص قلیایی بودن بدن برخورده‌اید. بله بدن ما قلیایی است و این حالت، توازن و عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد. برخلاف مزه‌ی ترش لیمو ترش که نشان از اسیدی بودن آن‌ دارد، این میوه بدن را قلیایی می‌کند و یکی از عالی‌ترین موادی است که سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل خطرساز اطراف از جمله آلرژن‌ها تقویت می‌کند. این میوه که اندازه‌‌های متفاوتی دارد، منبع ویتامین سی و آنتی اکسیدان نیز می‌باشد. نوشیدن آب لیمو در طول روز تمام سموم و ناخالصی‌هایی که از محیط جذب کرده‌ایم را دفع می‌کند. سعی کنید از آب لیمو به همراه روغن زیتون برای مزه دار کردن غذا و سالادتان بهره ببرید.

  • سیر:

ماده‌ی شگفت انگیزی است، نه؟! سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که بسیاری از ویروس‌ها و عوامل خطرساز و حتی آلرژن‌ها را از بین می‌برد. خوردن یا به کار بردن دو حبه سیر که یک آنتی اکسیدان قوی نیز می‌باشد، شما را از مراجعه به دکتر بی‌نیاز می‌کند. متأسفانه برخی از مردم به دلیل بوی نامطبوع سیر آن را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کرده و از قرص یا کپسول آن بهره می‌برند؛ حال آن‌که این جایگزین‌ها به خوبی خود سیر عمل نمی‌کنند. مصرف سیر خام به صورت روزانه با تقویت سیستم ایمنی بدن، در برابر انواع آلرژی مقاومت ایجاد می‌کند.

  • سبزیجات با برگ‌های سبز:

سبزی‌های با برگ‌ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و شاهی منبعی غنی برای ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و آنزیم‌های ضروری هستند که جلوی خطر پیشرفت و بدتر شدن علائم آلرژی را می‌گیرند.

  • غذاهای غنی از پروبیوتیک:

مواد غذایی پروبیوتیک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و به ترمیم آسیب‌های وارده به سلامت فرد کمک می‌کنند. به عنوان مثال موادی همچون کِفیر، کیمچی، پنیر خام و چای گیاهی کامبوجا سرشار از پروبیوتیک هستند.

  • عصاره‌ی استخوان:

وقتی که استخوان گاو و گوسفند یا حتی مرغ را بجوشانید عصاره‌ای به دست خواهد آمد که مواد معدنی و اسید آمینه‌های بی‌شماری داشته و بسیاری از نقص‌های ایمنی بدن را شفا می‌دهد و بنابراین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی می‌شود.

  • شیر نارگیل:

یکی از رقبای سرسخت شیر گاو، شیر نارگیل است که می‌توانید فارغ از لاکتوزی که در شیر معمولی وجود دارد، شیر نارگیل را با غلات و آجیل‌ها و حتی در غذاهای متفاوت مصرف کنید.

  • کره‌ی بادام و دانه‌های مغذی:

برای کسانی که به بادام زمینی و کره‌ی آن حساسیت دارند، کره‌ی بادام جایگزین سالم و خوبی خواهد بود که بر خلاف رقیبش اسیدهای چرب مفید، فیبر، مواد معدنی همچون ریبوفلاوین و منیزیم و حتی برخی آنتی اکسیدان‌ها را مهیا می‌کند. همچنین بذر کتان، دانه‌ی چیا، دانه‌ی کدو و تخم آفتاب گردان نیز منبع شگفت‌انگیزی برای اسیدهای چرب مفید و فیبر هستند.

  • آرد یا غلات فاقد گلوتن:

به جای این‌که در هنگام آشپزی یا پخت شیرینی به سراغ آرد گندم که دارای گلوتن است بروید، می‌توانید از آرد نارگیل، بادام، جو و برنج استفاده کنید.

  • شیر انسان:

 مطالعات نشان داده است شیر انسان فاکتورهای مقاوم کننده‌ی بسیاری دارد که پیشرفت آسم و درماتیت پوستی را متوقف می‌کند.


۲. عسل طبیعی

عسل طبیعی که از گرده‌ی گل‌ها به دست آمده باشد هم طعم شگفت‌انگیزی دارد و هم مصرف روزانه‌ی آن در کنترل حساسیت فصلی نتیجه‌ی خوبی خواهد داد. استفاده‌ی روزانه از یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و خالص در چای یا نوشیدنی‌ها و همچنین در غلات صبحانه، به بدن شما کمک می‌کند در برابر گرفتگی سینوس‌های ناشی از گرده‌های پراکنده در محل زندگی‌تان، مقاومت نشان دهد.

در یک مقاله‌ی بین‌المللی که در سال ۲۰۱۱ در حوزه‌ی آلرژی و ایمونولوژی منتشر شده است، نتیجه‌ی آزمایش عسل ساخته شده از گرده‌ی گل بر پیشگیری از بروز آلرژی در افرادی که به گرده‌ی درخت غان حساسیت داشتند، بررسی شده است. نتایج شگفت انگیز این آزمایشات حاکی از آن است که با مصرف عسل طبیعی تعداد روزهایی که فرد علائم حساسیت را نشان نمی‌دهد به میزان قابل توجهی بیشتر از تعداد روزهای همراه با علامت حساسیت است. به علاوه فرد مبتلا به آلرژی، نیاز به مصرف کمتر آنتی‌هیستامین برای کنترل حساسیتش دارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ استفاده شگفت‌انگیزی که می‌توان از عسل کرد

اما چه چیزی باعث می‌شود عسل چنین تأثیر شگفت‌انگیزی در کاهش میزان حساسیت داشته باشد؟ یکی از دلایل این مهم، ترکیبات عسل ساخته شده از گرده حمل شده توسط زنبور است که دارای عوامل مؤثری در تقویت سیستم ایمنی می‌باشد. زنبورهایی که در محیط طبیعی زندگی می‌کنند برای جمع‌آوری گرده‌ از یک به گل دیگر می‌روند، همان گرده‌هایی که فرد به آن‌ها آلرژی دارد. بنابراین با خوردن عسل محل زندگی‌تان در واقع سیستم ایمنی بدن‌تان را نسبت به گرده‌هایی که در محیط زندگی شما وجود دارند تقویت می‌کنید.  به علاوه عسل حاوی آنزیم‌های زیادی است که بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش‌آفرینی می‌کنند.


۳. سرکه سیب

چندین سال است که به مصرف سرکه‌ی سیب در برنامه‌ی غذایی روزانه توصیه می‌شود. مفیدترین کاری که در هر صبح پس از بیدار شدن از خواب باید انجام دهید نوشیدن یک لیوان آب به همراه یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب و مقداری آب لیموی تازه است. توصیه می‌شود افرادی که به آلرژی مبتلا هستند به محض آشکار شدن علائم حساسیت، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب در قوری نِتی ریخته و برای شستشوی سینوس‌های خود به کار برند.


۴.کواِرستین

کوارستین یک ترکیب شیمیایی از خانواده‌ی فلاونوئیدها است که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین، موسیر، پیاز به خصوص پیاز قرمز، چای سیاه و سبز، کلم بروکلی و گل کلم سفید، لوبیا قرمز و میوه‌هایی همچون کرن‌بری و بلوبری از جمله منابع این ماده‌ی ارزشمند هستند. کوارستین کمک می‌کند تا تولید هیستامین‌ها در بدن به یک وضعیت پایدار برسد و بدن در برابر عوامل آلرژی‌زا به طور طبیعی کنترل داشته باشد.

بر طبق مطالعات اخیر، کوارستین به این دلیل در کاهش آلرژی مؤثر است که از فعالیت بیش از اندازه‌ی مجاری هوا جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید بر اساس یافته‌هایی که پژوهشگران ایرانی انجام داده‌اند این ترکیب پرفایده بر کنترل حساسیت به بادام زمینی و حملات تهدید کننده‌ی آن بر جان فرد اثر کمک کننده‌ای دارد. منابع بی‌شماری توصیه می‌کنند که کوارستین باید در دوره‌ای بسیار طولانی مثلاً چند ماه مصرف شود تا بتوان شاهد تأثیرگذاری آن بود. بنابراین افرادی که مستعد آلرژی فصلی هستند باید چند هفته قبل از فرارسیدن بهار و شروع گرده‌افشانی گل‌ها و درختان از کوارستین در برنامه‌غذایی خود استفاده کنند.


۵. قوری نتی

قوری نتی یک چاره‌ساز راحت و مفید برای آلرژی‌ها و دیگر بیماری‌های مجاری تنفسی است چرا که به کمک آن سینوس‌ها شستشو می‌شوند و ترشحات تراکم یافته در آن‌ها پاک می‌شود. استفاده از قوری نتی به خصوص برای افرادی که همیشه از بیماری‌های تنفسی و درد سینوس‌های خود رنج می‌برند پرفایده و مؤثر است و اثرات جانبی نیز به همراه ندارد. به کارگیری قوری نتی جهت پاک‌سازی حفره‌های بینی از آلرژن‌ها و دیگر محرک‌های تنفسی از دیرباز انجام می‌گرفته است. قرن‌هاست که هندی‌ها از اثرات مبهوت کننده‌ی این قوری شستشو دهنده بهره برده‌اند و اینک با تحقیقات مختلفی، اثرگذاری قوری نتی در بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی معمولی، آلرژی‌های فصلی و درد مزمن سینوسی تأیید شده و بنابراین آوازه‌ی آن به گوش سایر مردم رسیده و برای پیشگیری یا درمان علائم مشکل‌ساز تنفسی از آن سود می‌برند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از قوری نتی است. این قوری را می‌توانید از داروخانه و یا فروشگاه لوازم یوگا خریداری کنید. برای شستشوی بینی نباید از آبی که سرشار از کلر یا فلوئور باشد استفاده کنید؛ چراکه این دو ماده به سینوس‌ها بیشتر آسیب می‌زنند. بهترین کار آن است که از آب استریل یا جوشیده‌ی گرم و نمک دریا، آب نمک تهیه کرده و شستشوی بینی را انجام دهید.


۶. گیاه گزنه

گزنه گیاهی است که پیشینه‌ی تاریخی قوی و مؤثری در طب سنتی دارد. این گیاه که بومی اروپا، آسیا، شمال آفریقا و غرب آمریکا است دارای 6 گونه می‌باشد که پنج گونه‌ی آن دارای پرز و کرک‌های بسیاری ریزی بر روی برگ و ساقه‌ی خود بوده که مانند یک سوزن به هر شیئ جنبده که با آن‌ها تماس داشته باشد؛ هیستامین تزریق می‌کنند و موجب سوزش و حساسیت در محل تماس می‌شوند، از این رو به آن‌ها گزنه‌ی گزنده می‌گویند. این گیاه به عنوان یک مُدر برای افرادی که مبتلا به اِدِم بودند، استفاده می‌شده است. بر طبق تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه مری‌لند انجام گرفته است، گزنه برای درمان مؤثر طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی توصیه می‌شود؛ مشکلاتی از قبیل مشکلات مجاری ادراری مانند عفونت مجرای ادراری، هایپرپلازی یا تکثیر سریع امّا خوش‌خیم سلول‌های پروستات، زکام بهاره« گرفتگی حساسیتی بینی»، تغییر شکل، پیچ خوردگی و درد مفاصل و گزش حشرات.

از آن‌جا که مطالعات مشخصاً نشان داده‌اند که برگ‌های گزنه‌ی گزنده برای کنترل هیستامین‌ها مفید هستند روز به روز بر تعداد پزشکانی که توصیه می‌کنند چند برگ خشک شده و یخ‌زده‌ی گزنه را قبل از فرارسیدن فصل بهار و شروع زکام بهاره آماده داشته باشید، افزوده می‌شود. همچنین می‌توانید آن‌را به صورت چای یا خیسانده مصرف کنید.


۷. روغن اکالیپتوس و روغن کُندر

مطالعه‌ی بسیار جالبی با موضوعیت تأثیر روغن‌های ضروری مختلف بر از بین رفتن کِرم‌های ریز خانگیِ حساسیت‌زا انجام گرفته و نتیجه‌ی به دست آمده حاکی از ربودن گوی سبقت توسط روغن اکالیپتوس می‌باشد. این روغن‌ها با کاهش نقطه‌ی اوج علائم آلرژی و افزایش سرعت ازبین رفتن عوامل مضر نظیر باکتری‌ها، انگل‌ها، میکرو اُرگانیسم‌ها و سمومی که باعث حملات حساسیتی می‌شوند، بر روی حساسیت تأثیرات مفیدی برجای می‌گذارند.

هر فردی که به حساسیت فصلی مبتلا می‌شود می‌تواند از روغن اکالیپتوس به یکی از روش‌های زیر استفاده کند:

  • در قوری نتی چند قطره روغن اکالیپتوس ریخته و مانند یک اسپری تنفسی از آن استنشاق کنید و یا اینکه آن را در محلول شوینده‌ی محیط ریخته تا به عنوان یک عامل ضد میکروبی، محیط را پاکسازی کند.
  •  به عنوان یک دوستدار محیط زیست، برای شستشوی لباس‌های خود در فصل شروع حساسیت به جای ضدعفونی کننده‌های شیمیایی، ۲۵ قطره روغن اکالیپتوس در هر دور شستشو در ماشین لباسشویی خود بریزید. این مسئله به خصوص زمانی که کودکی در منزل دارید که علاقمند به بازی در بیرون از منزل است و در نتیجه میزان زیادی آلرژن به داخل منزل می‌آورد، چاره‌ساز خواهد بود.
  • اگر از جمله افرادی باشید که علائم حساسیت بسیار شدیدی دارید، روغن اکالیپتوس و روغن نارگیل را با هم  مخلوط کنید و این ترکیب را بر روی سینه و زیر گوش‌های خود بمالید. پراکنده شدن بوی این ترکیب در طول روز و شب، نشانه‌های آلرژی را تخفیف خواهد داد.

دیگر روغن ضروری بسیار مفیدی که می‌توان به آن در کنترل آلرژی اشاره کرد، روغن کندر است. واقعیت باورنکردنی در خصوص ظرفیت روغن کندر هندی در کشتن سلول‌های سرطانی برای چندین سال در مقالات علمی منتشر شده است، اما این پایان شگفتی‌های این روغن مفید نیست. در مطالعه‌ای که در پژوهش فیتوتراپی یا درمان با گیاهان دارویی منتشر شده، چنین اشاره شده است که وقتی به یک موش مقدار ۱ تا ۱۰ میلی‌گرم کندر می‌خورانند؛ سطح سیستم ایمنی و فاکتورهای Igm IgG و اینترفرون در بدن موش بالا می‌رود. این به این معنی است که کندر اثر شگفت انگیزی در تقویت سیستم ایمنی دارد. بنابراین با مصرف روزانه‌ی کندر یا چندین مرتبه مالیدن روغن آن در پشت گوش یا روی قفسه‌ی سینه در طول روز و همین‌طور با اسپری کردن روغن آن در محیط منزل یا اداره برای حدود سه ساعت در طول روز، به راحتی می‌توانید در جهت سلامت خود قدم مفیدی بردارید.


۸. پروبیوتیک‌های SBO

امروزه دانستن این اصل که برای داشتن سیستم ایمنی قوی ابتدا باید سیستم گوارش سالمی داشت؛ امری عادی و شناخته شده‌ای است. بیش از ۸۰ درصد از فاکتورهای دفاعی بدن در غشای سیستم گوارشی شما ذخیره شده‌اند. بنابراین جای تعجب نیست که مصرف پروبیوتیک‌ها برای کاهش خطر آلرژی بسیار کارآمد هستند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که از آن‌ها به باکتری‌های خوب اشاره می‌شود، در سیستم گوارش شما زندگی می‌کنند و از شما در برابر ویروس‌ها، آلرژن‌ها و دیگر عوامل زیان‌آور محافظت می‌کنند. حتی پژوهش‌هایی که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد در زنان بارداری که به طور مرتب پروبیوتیک مصرف می‌کنند خطر ابتلا به آلرژی در فرزندشان به طور مؤثری کاهش می‌یابد.

مطلب مرتبط: آلرژی فصل تابستان چه علائمی دارد؟

این باکتری‌های مفید از خاک زمین وارد گیاهان پرورش یافته می‌شوند. پس توصیه می‌شود برای تقویت قوای ایمنی بدنتان پروبیوتیک‌های SBO یا میکرو‌ارگانیسم‌های موجود در خاک «Soil-based organisms» را که امروزه در بسیاری از محصولات خوراکی پرورش یافته وجود دارد، در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

در پایان باید گفت با توجه به این‌که حساسیت یا آلرژی در نتیجه‌ی ضعف سیستم ایمنی و پاسخ شدید آن به آلرژن‌ها رخ می‌دهد بهترین اقدام تقویت قوای دفاعی بدن است. استفاده از روغن‌های مفید، سرکه‌ی سیب و دیگر مواد مؤثری که در این مقاله اشاره شد برای نیل به این منظور سودمند هستند.

اما زمانی که حمله‌ی آلرژی شروع شده و علائم آلرژی در شما پدیدار گشته است راه درمانی وجود ندارد و فقط باید منتظر زمان بود تا علائم تخفیف پیدا کند. هرچند بعضی از انواع آلرژی بسیار خطرناک بوده و نیازمند مراقبت پزشکی هستند. آنافیلاکسیس اصطلاحی است که برای واکنش‌های ظاهر شده در برخی از انواع آلرژی که با ماده‌ی غذایی خاص، داروی خاص یا گزش حشرات به کار برده می‌شود. واکنش‌هایی که بر ریه‌ها، رگ‌های خونی و قلب اثر می‌گذارد و منجر به تنفس مشکل‌دار، احساس تنگی و کم حجمی ریه، درد قفسه‌ی سینه، تغییرات فشار خون، سرگیجه و ضعف، راش پوستی و کهیر می‌شوند. این علائم با هیچ راه‌کار خانگی برطرف نمی‌شوند و در صورتی‌که یک زمان شما یا فرزندتان این علائم را تجربه کردید زمان را هدر نداده و فوراَ به پزشک مراجعه کنید.