چنانچه شکم شما روز به روز بزرگ‌تر می‌شود، آشپزخانه تنها بخش موجود منزل شما نیست که باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد. تحقیقات جدید ارائه شده در نوزدهمین کنگره‌ی اروپا اتاق خواب شما را هم مقصر می‌داند!

سال‌هاست که کیفیت پایین خواب به افزایش وزن ربط داده شده اما دلیل آن دقیقا مشخص نبوده است. در حال حاضر، محققان سوئدی کشف کرده‌اند که خواب نامناسب می‌تواند باعث اضافه وزن شود. به این ترتیب نداشتن خواب مفید می‌تواند با دلایل زیر باعث چاقی شما شود:

۱. خواب نامناسب اشتهای شما را به هم می‌ریزد

بدن شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند اشتهای شما را تنظیم کند و به نظر می‌رسد که خواب نامناسب باعث اختلال در آزادسازی این هورمون‌ها شود.

به عنوان مثال، ممکن است اثربخشی هورمون پپتید ۱ شبه گلوکاگون که باعث احساس سیری در شما می‌شود، کند شود.

در عوض، هورمون گرلین در معده‌ی شما تولید می‌شود که اشتهایتان را چند برابر می‌کند. در نتیجه حتی اگر به مقدار کافی هم غذا بخورید باز هم احساس سیری پیدا نخواهید کرد.

۲. خواب نامناسب باعث می‌شود که غذا خوردن شگفت انگیز شود

خواب سطحی می‌تواند به افزایش سطح اندوکانابینوئیدها منجر شود. بنا به گزارش مطالعات جدید این ترکیبات در مغز بوده و به اشتها ارتباط دارند.

جالب است بدانید که THC، که ماده‌ی فعال ماری جوانا است در اثر تبدیل شدن به این ترکیبات اشتهای شما را زیاد می‌کند.

محققان بر این باور هستند که اندوکانابینوئیدها بر روی سیستم پاداش مغز شما کار کرده و در هنگام خوردن در شما احساس لذت ایجاد می‌کنند که این امر می‌تواند شما را به خوردن بیشتر ترغیب کند.

۳. خواب نامناسب تنظیم باکتری‌های روده را به همی می‌زند

مطالعه‌ی قبلی این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که محدودیت خواب تعادل باکتری‌های مفید روده را به هم می‌زند. محققان کشف کردند که این تغییر تنها پس از دو روز خواب نامناسب در افراد عادی یا چاق مشاهده می‌شود. از طرفی تغییرات در باکتری‌های روده مهم است، چرا که آن‌ها می‌توانند انواع مواد غذایی را هضم کنند.

۴. خواب نامناسب باعث می‌شود کالری کمتری بسوزانید

محققان سوییسی ثابت کرده‌اند که سوخت و ساز بدن افرادی که شب‌ها بیدار می‌مانند به طور جدی دچار اختلال می‌شود.

به این ترتیب افرادی که شب قبل نخوابیده‌اند در طول روز ۵ تا ۲۰ درصد کالری کم‌تری نسبت به افرادی که خواب طبیعی داشته اند می‌سوزانند. این مشاهده نشان می‌دهد که خواب ناکافی می‌تواند سوخت و ساز بدن را کند کرده و به بدن شما استعداد چاق‌تر شدن بدهد.

۵. خواب نامناسب باعث بروز رفتارهای تکانشی شود

خواب نامناسب نه تنها بر روی بدن شما تاثیر می‌گذارد بلکه روی عادات شما هم اثر گذار است.

محققان سوییسی دریافتند که وقتی افراد از خواب مفید محروم می‌شوند غذاهای پر کالری‌تری مصرف کرده و بالطبع زمان استراحت آن‌ها طولانی‌تر می‌شود.

علاوه بر این، محرومیت از خواب در سطوح بالا می‌تواند تفکر شما را مختل کرده و رفتارهای تکانشی را در شما شدت دهد.