محققان و دانشمندان همواره به دنبال تغییر مرزهای دانش بشری هستند، نگاهی که ماحصل آن در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از اختراعات و طرح‌های بلندپروازانه بوده است. چاپگرهای سه بعدی یکی از این دست فناوری‌ها است که هنوز جا برای پیشرفت و توسعه بیشتر دارد. به‌عنوان مثال طراحان با استفاده از این فناوری نوعی کفش طراحی کرده‌اند که مزایا و معایب خاص خود را دارد. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از YankoDesign، ورود چاپگرهای سه بعدی به حوزه‌های مختلف را باید یکی از انقلاب‌های بزرگ عصر فناوری دانست که به شکلی گسترده جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داد. فرقی نمی‌کند که شما یک فرد مشتاق امتحان کردن چیزهای تازه باشید یا مدیریت یک شرکت کوچک را برعهده داشته باشید، این جعبه‌های به ظاهر جادویی قادر هستند رویاهای شما را به واقعیت تبدیل کرده یا دست کم به پیشبرد اهداف‌تان کمک کنند.

پرینتر سه بعدی-724press.com

اما باوجود تمامی دستاوردهای شگفت‌انگیز چاپگرهای سه بعدی، این فناوری هنوز در مرحله بلوغ خود قرار داشته و مسیر زیادی برای رشد و مهمتر از آن، آزمایش و بررسی در پیش دارد.  خوشبختانه طراحان و مهندسان همچنان مجدانه پیگیر رویاهای خود هستند و دوست دارند ببینند مرز کارایی چاپگرهای سه بعدی تا کجا است؟ اینکه بفهمند این دستگاه‌های پیشرفته قادر به ساخت چه چیزهایی هستند؛حتی بعضی به فکر تولید مواد خوراکی با استفاده از این روش هستند و خب، مگر غیر از این است که چاپگرهای سه بعدی قرار است انقلابی در زمینه تولید بافت و اندام‌های بدن انسان به پا کنند؟

مطلب مرتبط:  جلوه هایی جذاب از به‌کارگیری پرینتر سه بعدی در زندگی روزمره

بااین‌حال فعلا گروهی از طراحان خوش فکر تمرکز خود را روی طراحی و ساخت نوعی کفش آزمایشی متمرکز کردند که ساختار پیچیده آن حتی چاپگرهای سه بعدی را هم به چالش کشیده است. کفشی که شاید حتی شما را به یاد محصولات دنیای علمی تخیلی بیندازد.

کفش ارمیس-724press.com

در ابتدای مسیر چاپگرهای سه بعدی قابلیت‌های محدودی داشتند، درنتیجه قادر به ساخت اشکالی نسبت ساده بودند. مواد مورد استفاده در این فناوری هم پلاستیک بود که قابلیت استفاده برای طراحی و ساخت همه ابزار و لوازم مورد نظر را ندارد. بااین‌حال و با گذشت زمان وضعیت کمی تغییر کرد و پرینترهای سه بعدی به طیف گسترده‌تری از مواد مانند فلز و حتی شکلات هم شکل دادند و شاید همین مسئله طراحان را تشویق کرد تا مرزها را باز هم تغییر دهند. نتیجه تلاش گروهی از آنها یک جفت کفش خاص است که بیشتر شبیه محصول نرم‌افزارهای مدل‌سازی است؛ مدلی که بخشی از آن شبیه ساختارهای هندسی است و بخشی دیگر از آن با الهام از طبیعت شکل گرفته است.

این طرح نه از آثار باستانی دیجیتال بلکه از طبیعت الهام گرفته است. تکرار الگو، اشکال ارگانیک و یک تقریبا هرج  مرج مانند که باعث شده این کفش هم زیبا و هم متفاوت به نظر برسد. البته واضح است که طراحی چنین محصولی برای چاپگرهای سه بعدی مشکل بوده و به آنها فشار می‌آورد. شکل دادن به این کفش پیچیده نیازمند استفاده از پرینترهای سه بعدی انعطاف‌پذیر است؛ ضمن آنکه برای تولید آن هم به موادی با خاصیت ارتجاعی و دوام فراوان نیاز داریم که متأسفانه هنوز در دسترس قرار ندارد.

کفش طراحی شده با پرینتر سه بعدی در سه رنگ-724press.com

اینکه آیا« Explr 02» می‌تواند یک کفش مفید و عملی باشد هنوز در پرده ابهام است. سوراخ‌های بی‌شمار روی سطح کفش شاید امکان تهویه بهتر را فراهم کرده باشند، اما آیا قادر هستند از پا هم در مقابل صدمات خارجی به خوبی محافظت کنند؟  از طرف دیگر طرح این کفش حالتی یکپارچه دارد، امری که این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا چنین ساختار و طرح با خطوط متقاطع نازک می‌تواند دوام کافی داشته باشد؟ به‌خصوص اگر در سطوح ناهموار مورد استفاده قرار بگیرد.

بااین‌حال و با تمام تفاسیر فوق، خلق این اثر دری تازه به روی فناوری چاپگر سه بعدی گشوده است تا وارد دنیای طراحی کفش‌های قابل استفاده شود که می‌تواند به نوبه خود موجی از خلاقیت را به راه بیندازد.

زوایای مختلف کفش ارمیس ساخته شده با چاپگر سه بعدی-724press.com

درپایان نظر شما در مورد استفاده از چاپگرهای سه بعدی در زمینه تولید محصولات پوشیدنی مثل کفش چیست؟ آیا روزی شاهد تولید نسلی از کفش‌های منعطف با کارایی فوق‌العاده خواهیم بود که به راحتی با زدن یک دکمه تولید می‌شوند؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما درمیان بگذارید، سپاس