همه‌ی ما می‌دانیم که ماهی غذای خوشمزه و سالمی است. با این حال، خوردن بعضی ماهی‌ها بیشتر از این که مفید باشد، برای سلامتی ما مضر خواهد بود. در این مطلب، به معرفی ماهی‌هایی خواهیم پرداخت که خوردن آن‌ها می‌تواند بر روی سلامتی ما آثار نامطلوب بگذارد. پس لازم است در انتخاب ماهی سالم دقت کنید.

گربه ماهی وارداتی

گربه ماهی می‌تواند در اندازه‌های قابل توجهی رشد کند. بسیاری از پروش دهندگان این نوع ماهی، کشورهای آسیایی هستند که برای رشد سریع این نوع ماهی‌ها از هورمون استفاده می‌کنند. از این رو یک گربه ماهی که رشد طبیعی داشته، مواد مغذی و ارزش غذایی بیشتری دارد.

ماهی خال مخالی

ماهی خال مخالی حاوی مقادیر جیوه است. هر چند که ساختار این نوع جیوه مشخص نیست اما می‌تواند در بدن انسان باعث بروز بیماری‌های مختلف شود. ماهی خال مخالی اطلس در این خصوص کم خطرتر است و می‌توانید آن را با خیال راحت مصرف کنید.

ماهی تن

ماهی تن هم حاوی مقادیر زیادی جیوه است. علاوه بر این، از آنجا که نسل این ماهی رو به انقراض است، ماهی تن غیر پرورشی به راحتی در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود. از این رو بیشتر ماهی‌های تن از پرورشگاه‌هایی می‌آیند که در آنجا با آنتی بیوتیک و هورمون تغذیه می‌شوند.

ماهی تیلاپیا

در ماهی تیلاپیا خبر چندانی از اسیدهای چرب و سالم نیست و بیشتر حاوی چربی‌های مضری در حد چربی خوک است. مصرف بیش از حد ماهی تیلاپیا منجر به افزایش سطح کلسترول و افزایش آلرژی بدن می‌شود.

مارماهی

مارماهی چربی زیادی دارد و همین امر باعث می‌شود که به سادگی، زباله‌های صنعتی موجود در آب را جذب کند. گونه‌های آمریکایی این نوع ماهی بالاترین سطح مسمویت را دارند. گونه‌ی دیگری از مارماهی به مارماهی اروپایی شهرت دارد که حاوی مقادیر زیادی از جیوه است.

ماهی پنگوسی (گربه ماهی کوسه‌ای)

بیشتر ماهی‌های پنگوسی از رودخانه‌ی مکونگ ویتنام گرفته شده‌اند که یکی از آلوده‌ترین آب‌های جهان است. علاوه بر این، فیله‌ی پنگوسی دارای سطح زیادی از ترکیبات سرطان‌زای پلی فسفات است.

کاشی ماهی

این ماهی پرچم‌دار ماهی‌های جیوه دار است و قوانین شدیدی برای گرفتن آن وجود دارد. چرا که مصرف این نوع ماهی می‌تواند باعث مسمومیت غذایی افراد شود.

ماهی خاردار

ماهی خاردار حاوی مقادیر قابل توجهی از جیوه است. حتی گاهی اوقات در رستوران‌ها به جای فیله‌ی آین نوع ماهی، انواع ارزان‌تر ماهی مانند ماهی پنگوسی برای شما سرو می‌شود.

دالرفیش (ماهی دالر)

این ماهی که بیشتر به نام ماهی روغن معروف بوده و حاوی ترکیبات مومی مانند gempylotoxin است که به هیچ عنوان در بدن هضم نمی‌شوند. این ترکیب سمی آسیب زیادی به بدن وارد نمی‌کند اما می‌تواند منجر به بروز سوء‌هاضمه شود. برای کاهش سطح gempylotoxin ماهی، باید آن را سرخ کرده یا به صورت کبابی مصرف کرد.

در انتخاب ماهی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

ماهی تازه همیشه فلس براق و شفافی دارد. ماهی را در دست خود گرفته و به دم آن توجه کنید. دم یک ماهی فاسد افتادگی رو به پایین دارد. باله‌های خشک به جای باله‌های براق و آبشش‌های خاکستری به جای قرمز هم می‌تواند نشان از ماندگی ماهی داشته باشد.

هنگام خرید مستقیم ماهی از مخرن آب مطمئن شوید که آب مخزن زلال و تمیز است. در این حالت ماهی‌هایی را انتخاب کنید که به جای نزدیکی به سطح آب، به کف آب نزدیک‌تر هستند.

چنانچه می‌خواهید خودتان ماهی‌گیری کنید، به فکر بررسی جیوه‌ی آب باشید. با یک آنالایزر جیوه به راحتی می‌توانید تخمینی از مقدار جیوه‌ی موجود در آب داشته باشید.

هنگام خرید ماهی سالمون تکه‌هایی را انتخاب کنید که در آن رگه‌های سفید رنگ قرار دارد. چنانچه رنگ تکه‌های ماهی کاملا قرمز باشد، ممکن است ماهی رنگ شده باشد. علاوه بر این، در هنگام خرید ماهی، دقت کنید که لکه‌های روشن روی پوست ماهی وجود نداشته باشد. چرا که این نوع ماهی در طول فصل تخم ریزی گرفته شده و گوشت آن بی‌مزه خواهد بود.