این روزها اکثر کشورهای درگیر با ویروس کرونا به دنبال سرعت بخشیدن تزریق واکسن کرونا به مردم هستند تا هرچه سریع‌تر این روزهای سخت را پشت سر گذاشته و به روال گذشته بازگردند. باوجود عملیات واکسیناسیون گسترده که در برخی نقاط منجر به کاهش آمار مبتلایان و موارد فوتی شده، نگرانی‌های در مورد شیوع این ویروس خطرناک وجود دارد که باعث شده است عده‌ای حتی پس از تزریق واکسن، همچنان از ماسک استفاده کنند. اما آیا حتی بعد از تزریق دوز دوم واکسن باید همچنان ماسک زد؟

اگرچه همچنان اخبار ناخوشایندی از مبتلایان جدید یا آمار افراد فوت شده به دلیل ابتلا به ویروس کووید 19 منتشر می‌شود، اما واقعیت این است که بسیاری از کشورهایی که با استفاده از واکسن‌های معتبر و تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی اقدام به واکسیناسیون مردم خود کرده‌اند این روزها را با آرامش خاطر بیشتری سپری می‌کنند.

واکسن زدن

شاید شما هم اخبار دلگرم کننده‌ای از باز شدن برخی از مشاغل، آزاد شدن شماری از فعالیت‌ها و حتی برگزاری برخی از رویدادها را شنیده باشید؛ به طوری که به نظر می‌رسد بشر آرام آرام کابوس ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و برای بازگشت به زندگی نرمال و عادی خود آماده می‌شود. این بازگشت البته سؤالاتی را هم به وجود می‌آورد که شاید یکی از مهمترین آنها این باشد: آیا زمان کنار گذاشتن ماسک فرا رسیده است؟

درطول ایام هولناک شیوع ویروس و تاقبل از ارائه واکسن کرونا، زدن ماسک یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها برای پرهیز از بیماری بود و حتی تا همین چند ماه قبل برخی از متخصصان با نوعی وسواس اعلام می‌کردند که زدن دو ماسک حتی قادر است بهتر شما را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا محافظت کند. اما حالا و بعد از آغاز واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورها، کم کم مردم به این فکر می‌کنند که شاید زمان آن رسیده است این محافظ همیشگی که انگار بخشی از اجزای صورت‌مان شده است را کنار بگذاریم. اما پرسش اینجا است که آیا بعد از تزریق دوز دوم ویروس کرونا به اندازه‌ای در امنیت قرار داریم که این سپر دفاعی را کنار بگذاریم؟

ماسک زدن در مترو-724press.com

طبق آخرین دستورالعمل معتبر ارائه شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اگر فردی کاملا برعلیه ویروس کووید نوزده واکسینه شده، یعنی هر دو دوز یا تک دوز لازم را دریافت کرده است، می‌تواند انجام برخی از فعالیت‌ها که پیش از این ممنوع بودند را با خیال راحت از سر بگیرد. بااین‌حال شاید هنوز شرایط به اندازه‌ای مساعد نشده است که بتوانیم در مورد پوشیدن ماسک هم اینگونه راحت برخورد کنیم. درواقع شرایطی وجود دارد که لازم است شما در زمان یا مکان خاص همچنان ماسک بزنید.

درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این شرایط، دلایل وقوع آن و آخرین توصیه‌های بهداشتی توسط متخصصان صحبت کنیم. برای شروع بهتر است ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم:

چه کسانی کاملاً علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند؟

تزریق واکسن به افراد مسن-724press.com

برای اینکه مطمئن شوید به طور کامل برعلیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اید یا خیر، درابتدا باید مشخص کنید کدام نوع از واکسن را دریافت کرده‌اید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، واکسن‌هایی همچون فایزر بایونتک (Pfizer-BioNTech) و مودرنا (Moderna) واکسن‌هایی دو مرحله‌ای هستند که باید به صورد جداگانه در قالب دو دوز به افراد تزریق شوند. حدود دو هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن می‌توان گفت که فرد به صورت کامل علیه ابتلا به این بیماری واکسینه شده است.

برای دانستن اینکه آیا کاملاً واکسینه شده‌اید، مهم است که بدانید کدام نوع واکسن را دریافت کرده‌اید.

اما واکسن‌ دیگری همچون واکسن جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) واکسنی تک مرحله‌ای است که در یک دوز تجویز می‌شود و فرد دو هفته بعد از دریافت دوز واکسن، واکسینه کامل درنظر گرفته می‌شود. دانستن این نکته به شما کمک می‌کند زمان تقریبی رسیدن به مرحله امن و واکسینه شدن کامل را مشخص کنید.

بنابراین تازمانی که دوره انتظار دو هفته‌ای بعد از تزریق واکسن را کامل نکنید، شما هنوز واکسینه نشده‌اید و باید تمامی اقدامات احتیاطی توصیه شده از جمله پوشیدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که اگر دچار بیماری خاصی هستید یا دارویی مصرف می‌کند که روی عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان تأثیرگذاشته و باعث تضعیف آن می‌شود، حتی بعد از واکسینه شدن هم ممکن است در معرض خطر باشید. بنابراین بهتر است تا مدتی و تازمان مساعد شدن تمام شرایطی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، ماسک خود را کنار نگذارید.

مطلب مرتبط: توصیه پزشکان به زنان باردار در مورد واکسن کرونا

همچنین اگر قصد واکسن زدن دارید یا دوز اول یا دوم واکسن را دریافت کرده‌اید و هنوز در مورد واکسینه شدن کامل اطلاعی ندارید، بدنیست با پزشک معالج خود مشورت کنید.

کجا و چه زمانی باید از ماسک استفاده کنیم؟

ماسک زدن در مراکز خرید-724press.com

دکتر وسلی لانگ محقق بیمارستان هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا در این مورد صحبت کرده و اشاره می‌کند بهتر است افراد هر زمانی که در جمع حضور داشته یا با افرادی که وضعیت واکسیناسیون‌شان نامشخص است، درارتباط هستند، ماسک زدن را فراموش نکنند.

اگر قرار است در مکان‌های شلوغ یا در کنار جمعیت زیاد حضور داشته باشید، همچنان ماسک بزنید.

لانگ در ادامه اشاره می‌کند که اگرچه براساس داده‌های موجود افراد واکسینه شده حتی در صورت آلوده شدن به ویروس آن را به دیگری منتقل نمی‌کنند، اما اگر قرار است وقت خود را با افراد در معرض خطر یا کسانی که درچار نقص سیستم ایمنی هستند سپری کنند، بهتر است که برای محافظت از آنها هم که شده است همچنان ماسک بزنند. لانگ می‌افزاید:

برای‌تان این سوال ایجاد شده است که ماسک زدن در چه مکان‌هایی مهم است؟ خب پاسخ ساده است، در واقع در هر محیط داخلی و بسته که در کنار افراد دیگر حاضر هستد ماسک بزنید. به خصوص اگر این افراد اعضای خانواده و هم خانه‌ای شما نبوده و اطلاعی درمورد واکسیناسیون آنها ندارید یا حفظ فاصله گذاری اجتماعی برای‌تان سخت است.

بنابراین براساس صحبت‌های دکتر یانگ افراد باید همچنان در محیط کاری، مدرسه، هواپیما، رستوران، فروشگاه‌های مواد غذایی یا سایر خرده فروشی‌ها و هرمکان بسته با حضور جمعیت زیاد ماسک بزنند. اما پرسش اینجا است چرا علیرغم واکسیناسیون نباید ماسک را کنار گذاشت؟

چرا  به پوشیدن ماسک ادامه می‌دهیم؟

ماسک زدن در مکانهای شلوغ-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، دکتر شروتی گوهیل استادیار دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی اروین در بخش بیماری‌های عفونی معتقد است هدف بزرگ و متعالی بهداشت عمومی جلوگیری از انتقال ویروس در سطوح مختلف جمعیتی است و از دید او واکسیناسیون یکی از استراتژی‌هایی است که می‌توان برای رسیدن به این هدف روی آن حساب کرد. بااین‌حال تازمانی که شیوع بیماری کرونا در میان جامعه به اندازه کافی کم نشود، نمی‌توان ماسک زدن در فضاهای بسته را امری غیرضروری به حساب آورد.

البته اگر از نگاه علمی به این قضیه نگاه کنیم شاید کمی بغرنج و غیرقابل هضم به نظر برسد. چون قاعدتا وقتی فرد علیه بیماری واکسینه شده است یعنی در امنیت بوده و به خوبی از او محافظت می‌شود؛ پس دلیل ندارد همچنان از ماسک استفاده کند. هرچند دکتر گوهیل با این قضیه موافق است اما اذعان می‌کند که دلایل خوبی وجود دارد که مردم را حتی بعد از تزریق واکسن، به ماسک زدن تشویق می‌کنند.

مطلب مرتبط: از رابطه واکسن کرونا و لخته شدن خون چه می‌دانید؟

او درابتدا به احتمالی کوچک اشاره کرده و می‌گوید هرچند شانس این مسئله بسیار بسیار اندک و در حدود چهار الی ۵ درصد است، اما ممکن است حتی فرد واکسینه شده هم به بیماری کرونا مبتلا شده و حتی این بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. از طرف دیگر هیچ راهی وجود ندارد که ما صرفا با نگاه کردن به دیگر افراد مطمئن شویم که آیا آنها واکسینه شده‌اند یا خیر.

احتمال ابتلای فرد واکسینه شده به بیماری کرونا وجود دارد

بنابراین وقتی عده‌ای بعد از تزریق واکسن ماسک را کنار بگذارند الگو و معیارهای موجود کمی دستخوش تغییر می‌شود و دیگر مشخص نیست آیا فرد به دلیل واکسینه شدن ماسک را کنار گذاشته یا کلا اعتقادی به ماسک ندارد و این می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. دراین صورت افراد واکسینه نشده هم ممکن است دچار این تصور شوند که دیگر نیازی به زدن ماسک نیست. درنتیجه داشتن یک قانون ساده و پیروی کردن از آن برای محافظت از مردم ضروری است.

وی در ادامه اشاره کرد تردیدی وجود ندارد وقتی سطح شیوع بیماری به اندازه کافی کاهش پیدا کرده و موارد ابتلا بسیار محدود و ناچیز شوند، دیگر نیازی به پوشیدن ماسک نیست. البته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همین حالا هم معیارهایی را مشخص کرده است که افراد واکسینه شده بتوانند با افرادی با وضعیت مشابه خودشان (واکسینه شده) بدون زدن ماسک در ارتباط باشند.

سخن پایانی

واکسن-724press.com

بنابراین درحالی که CDC توصیه‌هایی جدید را برای معاشرت و حضور افراد واکسینه شده درکنار یکدیگر بدون استفاده از ماسک ارائه داده است، اما پوشیدن آنها در مکان‌هایی با وضعیت متفاوت همچنان هم برای محافظت از شما و هم افراد دیگر ضروری است. بنابراین بهتر است حتی افراد واکسینه شده در مکان‌های بسته، شلوغ یا حین حضور در کنار افراد غریبه که وضعیت واکسیناسیون‌شان نامشخص است، همچنان ماسک بزنند.

از طرف دیگر اگر بنابر هر دلیلی ناگزیر از تماس مکرر با افراد در معرض خطر مثل سالمندان یا بیماران با مشکلات زمینه‌ای یا افراد داری نقص سیستم ایمنی هستید هم ماسک را کنار نگذارید تا احیانا سلامت آنها را در معرض خطر قرار ندهید. به گفته متخصصان ماسک زدن حتی پس از واکسینه شدن و تازمانی که شیوع بیماری به حداقل نرسد، همچنان یکی از پروتکل‌های بهداشتی حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط: چرا زنان واکنش شدیدتری به واکسن کووید 19 نشان می‌دهند؟

اگر در دروه انتظار دو هفته‌ای بعد از تزریق دوز اصلی یا دوز دوم واکسن هستید، شما هنوز واکسینه نشده و در امنیت کامل نیستید بنابراین رعایت اقدامات احتیاطی پیشین مثل ماسک زدن همچنان برای حفظ سلامت‌تان ضروری است. همچنین اگر خودتون مبتلا به بیماری زمینه‌ای هستید، داروی خاصی مصرف می‌کنید یا سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است هم بهتر است حتی بعد از واکسینه شدن، ماکس بزنید تا خیال‌تان راحت‌تر باشد.

به هرحال تازمانی که شیوع این ویروس هنوز کاملا سرکوب نشده و موارد ابتلا همچنان قابل توجه است، بهتر است نکات ایمنی را رعایت کرده و بی‌جهت جان خود و عزیزان‌تان را به خطر نیندازید. به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این مرور و همراهی با ما برای شما لذت بخش بوده باشد. نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.