هرچند برای مدتی نسخه بتای این سیستم‌عامل در اختیار کاربران قرار داشت؛ اما درحال حاضر ویندوز ۱۱ بصورت رسمی منتشر شده است؛ اگر جزو کسانی هستید که تصمیم به استفاده از این نسخه ویندوز را دارید و البته کامپیوتر شما از نظر سخت‌افزاری با سیستم موردنیاز ویندوز ۱۱ مطابقت دارد، این مقاله را تا انتها دنبال کنید، زیرا قصد داریم نحوه دریافت رایگان ویندوز ۱۱ و نصب آن را بررسی کنیم.

سخت‌افزار لازم برای نصب ویندوز ۱۱

مایکروسافت قبل از انتشار ویندوز ۱۱ اعلام کرد برای نصب این نسخه از ویندوز محدودیت‌های سخت‌افزاری خاصی وجود دارد؛ برای مثال سیستم شما باید حتماً از TPM 2.0 و فریم‌ورک UEFI برخوردار باشد؛ ضمن اینکه پردازنده‌های مشخصی از برندهای موجود در لیست ارائه شده توسط مایکروسافت وجود دارند. قبل از اینکه نسبت به نصب ویندوز ۱۱ اقدام کنید، حتما برنامه PC Health Check  را دانلود کرده تا بوسیله آن شرایط سخت‌افزاری سیستم خود را بررسی کنید.

سخت‌افزار لازم برای ویندوز ۱۱ - 724press.com

نکته: درصورتی که سیستم شما سخت‌افزار موردنیاز ویندوز ۱۱ را نداشته باشد، همچنان می‌توانید سیستم خود را به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهید؛ اما مایکروسافت معقتد است در آینده‌ای نه چندان دور به مشکل برخورد خواهید کرد.

مطلب مرتبط: چگونه از سازگاری کامپیوتر با ویندوز ۱۱ مطمئن شویم؟

حالا در زیر به روش‌های مختلف دانلود و نصب ویندوز ۱۱ می‌پردازیم.

کندترین و البته امن‌ترین راه: آپدیت و به‌روز رسانی ویندوز

برای اینکه ویندوز سیستم خود راه به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهید؛ یکی از روش‌ها استفاده از ویژگی Windows Update در خود ویندوز است. برای این کار در ویندوز ۱۰ سیستم خود به Setting > Update & Security بروید.

توجه: برای دسترسی سریع‌تر به تنظیمات سیستم می‌توانید از کلیدهای میانبر Win + I استفاده کنید.

برای مشاهده آپدیت‌های موجود روی گزینه Check for updates کلیک کنید. هنگامی که شرایط برای دانلود و ارتقای ویندوز آماده باشد، گزینه "!Upgrade to Window 11 is ready-and it’s free" ظاهر می‌شود. روی گزینه Download and install کلیک کنید تا فرآیند دانلود و نصب ویندوز ۱۱ آغاز شود.

آپدیت ویندوز ۱۱ - 724press.com

نکته: مایکروسافت به‌تدریج این قابلیت را برای کامپیوترهای شخصی ارائه می‌کند. اگر هنوز اطلاعیه دانلود ویندوز ۱۱ را در سیستم خود مشاهده نکردید، بهتر است بدانید که ممکن است این موضوع چند هفته یا چند ماه طول بکشد. البته مایکروسافت توصیه می‌کند برای کسب بهترین تجربه در آپدیت خود، منتظر بمانید تا این اطلاعیه برای سیستم شما ارسال شده و از آن طریق نسبت به دانلود و نصب ویندوز ۱۱ اقدام کنید.

نکته: اگر ویندوز ۱۱ بصورت رسمی از سخت‌افزار سیستم شما پشتیبانی نکند، پیام دانلود و نصب هرگز برای شما ارسال نمی‌شود؛‌ اما نگران نباشید؛ زیرا ویندوز ۱۰ تا اکتبر سال ۲۰۲۵ بصورت رسمی از طرف مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

سریع‌ترین راه: دانلود ویندوز ۱۱

مایکروسافت ابزارهای مختلفی را برای دانلود فوری ویندوز ۱۱ ارائه می‌کند؛ این ابزارها بطور دقیق جزئیات داده‌ها را دانلود نمی‌کنند؛ پس سرعت بالاتری نسبت به روش قبل دارند؛  اما حتی اگر رایانه شما از نظر سخت‌افزاری توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی نشود، می‌توانید از این ابزار برای دانلود این ویندوز استفاده کنید. برای شروع به صفحه دانلود ویندوز ۱۱ در وبسایت مایکروسافت بروید. پیشنهاد می‌کنم برنامه Windows 11 Assistant را دانلود و اجرا کنید؛ این برنامه سیستم شما را به ویندوز ۱۱ ارتقاء می‌دهد. دیگر روش‌ مهم شامل Windows 11 Installation Media است که امکان ایجاد یک فلش یا DVD بوتیبل برای نصب ویندوز ۱۱ را به کاربر می‌دهد. روش بعدی Windows 11 Disk Image (ISO) است که هم امکان نصب از طریق فلش مموری و DVD بصورت بوتیبل و هم ایجاد یک درایو مجازی در ویندوز را به کاربر می‌دهد.

نکته: در پایین هرکدام از این روش‌ها توضیحاتی درباره ویندوز ۱۱ (همانند ۶۴ بیت بودن نسخه دانلود) و هم تذکراتی درباره نیاز سخت‌افزاری این نسخه از ویندوز ارائه می‌شود. بهتر است قبل از دانلود به هرکدام از روش‌های گفته این تذکرات را مطالعه کنید.

نکته: در پایین صفحه گزینه‌ای تحت عنوان More download option موجود است که روش‌های دیگری برای دانلود ویندوز ۱۱ ارائه می‌دهند.

نکته: با نصب فوری ویندوز ۱۱ شما رسماً از آپدیت مستقیم مایکروسافت استفاده نمی‌کنید؛ این موضوع می‌تواند خطاهایی را در سیستم ایجاد کند. بنابراین اگر از سیستم خود برای کارهای مهم و شرکتی استفاده می‌کنید، بهتر است تا ظاهر شدن پیام دانلود و نصب ویندوز ۱۱ در تنظیمات سیستم، صبر کنید.

سخن پایانی

ویندوز ۱۱ برای همه کاربران ویندوز منتشر شد، با رفتن به بخش تنظیمات Update & Security می‌توانید پیام دانلود و نصب ویندوز ۱۱ را در سیستم خود مشاهده کنید؛ درصورتی که چنین پیامی در سیستم شما ظاهر نشده، ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد، بنابراین می‌توانید از دانلود فوری ویندوز ۱۱ که توسط مایکروسافت ارائه شده استفاده نمایید. روش‌های مختلفی برای دانلود و نصب ویندوز ۱۱ وجود دارد که می‌توانید از هرکدام بنا به سلیقه خود استفاده کنید. نکته‌ای که باید قبل از دانلود فوری مدنظر داشته باشید این است که درصورتی که سیستم شما از نظر سخت‌افزاری توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی نشود، پیام مربوط به دانلود ویندوز ۱۱ هرگز نمایش داده نمی‌شود؛ پس بهتر است حتماً از بابت پشتیبانی سخت‌افزاری خود توسط ویندوز ۱۱ اطمینان حاصل نمایید. برای این کار می‌توانید از برنامه رسمی PC Health Check استفاده کنید.