نزدیک به دو سال قبل خبر شیوع نوعی جدید از ویروس کرونا در سطح جهانی خبرساز شد که به صورت به پاندمی تمام عیار تبدیل شده و زندگی میلیون‌ها انسان را به اشکال مختلف تحت‌تأثیر قرار داد. در طول این مدت، دانش ما رفته رفته در مورد این ویروس خطرناک کامل‌تر شد، هرچند ظاهر شدن گونه‌های جدید از آن همچنان کار را برای غلبه برآن سخت کرده است. به خصوص که این روزها به نظر می‌رسد برخلاف موج اولیه کرونا، کودکان هم رفته رفته با شدت بیشتری درگیر این بیماری می‌شوند!

براساس نتایج منتشر شده یک مطالعه جدید که اخیر انجام شده است، مشخص شد از هر هفت کودکی که تست کرونایشان مثبت بوده و به ویروس «SARS-CoV-2» مبتلا شدند، یکی دچار کرونای طولانی مدت است. یعنی ممکن است تا ماه‌ها بعد همچنان علائم مرتبط با ویروس را از خود نشان دهد. وضعیتی که از آن با عنوان «long-haul COVID-19» یا همان کرونا طولانی یاد می‌شود.

کودکان و نوجوانان با ماسک-724PRESS.COM

اگرچه کودکان به ندرت از نوع شدید بیمای کرونا رنج می‌برند، اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد که علائم بیماری در آنها هم ممکن است همانند بزرگسالان مبتلا به کرونا، تا مدت‌ها پس از بهبودی باقی مانده و آزار دهنده باشد. نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالج لندن و بهداشت عمومی انگلستان انجام شد، همچنین نشان داد کودکان سنین یازده الی ۱۷ سالگی که تست کرونا مثبت داشتند، گاهی تا ۱۵ هفته بعد از بهبودی هم همچنان از برخی از عوارض بیماری کرونا شکایت داشتند.

برای بررسی بیشتر، محققان ۳۰۶۵ کودک که تست کرونایشان در فاصله ماه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی مثبت شده بود را مورد آزمایش قرار دادند. آنها ۳۷۳۹ کودک دیگر در همان محدوده سنی را هم به عنوان گروه کنترل انتخاب کردند که در همان بازه زمانی، تست کرونای‌شان منفی بود. در بین افرادی که آزمایش مثبت داشتند، ۱۴ درصد تا پانزده هفته بعد از ابتلا از سه یا تعداد بیشتری از علائم بیماری همچون سردرد یا خستگی غیرمعمول شکایت داشتند، درحالی که این میزان در گروه کنترل تنها ۷% بود.

مطلب مرتبط: از سویه جدید کرونا (MU) و میزان شیوع آن چه می‌دانید؟

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر کریستن نیکولز، متخصص بیماری‌های عفونی اطفال می‌گوید دانش ما هنوز در مورد اثرات کووید 19 روی جمعیت کودکان هنوز چندان کامل نیست و ما درحال جمع‌بندی و تکمیل آن هستیم. ضمن آنکه جمع‌آوری داده‌ها در مورد کودکان در مقایسه با بزرگسالان روندی کندتر است. او اضافه کرد که حتی بررسی اخیر هم چندان کامل نبوده و بیشتر یک مطالعه مشاهده‌ای است. به این معنی که عوامل خارجی زیادی وجود دارد که نمی‌توان آنها را در طول مطالعه کنترل کرد، درحالی که به هرحال در روند کار تأثیرگذار هستند.

نوع دلتا و کرونا طولانی مدت

کودک مبتلا به کرونا و بستری در بیمارستان-724PRESS.COM

دکتر نیکولز که همچنین در مقام استاد کمکی در دانشکده داروسازی و علوم بهداشتی دانشگاه باتلر در ایندیاناپولیس فعالیت می‌کند، اذعان کرد که محققان هنوز در تلاش هستند تا در درجه اول، علت بروز بیماری کووید طولانی را درک کنند. به گفته این پزشک چندین دلیل احتمالی برای بروز این وضعیت وجود دارد، مثلا ممکن است هنوز اجزایی از ویروس در بدن باقی مانده باشد یا این تنها نشانه پاسخ ایمنی بدن به ویروس باشد. او همچنین اضافه کرد بیماری‌های پساعفونی دیگری هم وجود دارد و این تنها محدود به کووید نیست.

درحالی که کودکان با احتمال کمتری برای بستری شدن در بیمارستان یا مرگ به دلیل ابتلا به بیماری کرونا مواجه هستند، اما همچنان مواردی از این دست مشاهده می‌شود. دکتر نیکولز معتقد است که توجه به این مسئله بسیار ضروری است، به ویژه از این جهت که در طول چند ماه گذشته، بیمارستان‌های اطفال با هجوم پذیرش بیماران مبتلا به کووید 19 حاد مواجه بودند.

مطلب مرتبط: توصیه پزشکان به زنان باردار در مورد واکسن کرونا

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، دکتر کنت شفر، متخصص قلب در کاردولوژی مادرزادی کودکان در آستین تگزاس هم در گفتگویی اشاره می‌کند که براساس بررسی‌های اخیر محققان باور دارند که باید سطح اطلاعات والدین در زمینه شدت بیماری دلتا در کودکان را بالا برد. دکتر شفر افزود به نظر می‌رسد نوع دلتا بسیار بدتر از موج اول شیوع بیماری کرونا روی کودکان تأثیر داشته است. به طوری که این روزها شاهد بستری شدن کودکان بیشتری در بیمارستان‌ها هستیم، امری که در ابتدای شیوع کرونا چندان قابل قبول نبود.

به نظر می‌رسد این روزها کودکان درگیر با پنومونی کووید 19 و دیگر علائم رایج این بیماری، بیش از گذشته به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، درکنار آن برخی حتی دچار عفونت ویروسی ماهیچه قلب یا التهاب و تورم عضله قلب شدند که میوکاردیت نام دارد. این مسئله می‌تواند سلامت کودکان را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده و حتی ممکن است آنها براثر این عفونت جان خود را از دست بدهند. البته برخی دیگر هم موفق می‌شوند بر عفونت غلبه کرده و بهبودی نسبی پیدا کنند، اما پس از آن سیستم ایمنی بدن‌شان از کنترل خارج شده و ۲ الی ۶ هفته با گسترش بیماری مواجه می‌شوند.

آنچه والدین باید در مورد کرونا طولانی مدت بدانند

تزریق واکسن کرونا-724PRESS.COM

والدین باید بدانند که از زمان برداشته شدن محدودیت‌ها در اواخر بهار گذشته تاکنون، ویروس به واسطه جهش‌های گوناگون تغییر کرده است.

دکتر ایلان شاپیرو، مدیر بخش آموزش بهداشت و سلامت خدمات بهداشتی در گفتگویی اعلام کرد همه قوانینی که ما در مورد ویروس کووید 19 می‌دانستیم، با ورود سویه‌های جدید در حال تغییر و دگرگونی است. بنابراین برخلاف موج اولیه که چندان به کودکان صدمه چندانی نزد، با شیوع گونه‌های جدید همچون دلتا، آنها این بار بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به این بیماری واگیردار هستند. همین مسئله هم خود باعث افزایش عفونت و همچنین بالا رفتن شدت بیماری ناشی از ویروس می‌شود.

او افزود در ابتدا ما فکر می‌کردیم، بچه‌ها کمتر تحت‌تأثیر ویروس قرار می‌گیرند، اما این روزها شاهد این هستیم که جوانان هم همچون بزرگسالان با علائم طولانی مدت کووید مواجه هستند که از آن جمله می‌توان به سردرد، میگرن مزمن، التهاب و موارد دیگر اشاره کرد. از طرف دیگر این روزها شاهد بروز بیماری «سندرم التهاب چندگانه» یا MIS-C در کودکان هستیم که معمولا دو هفته بعد از بروز علائم بیماری خود را نشان می‌دهد. این سندرم که مختص کودکان خردسال بوده اما بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود، می‌تواند تأثیراتی طولانی مدت روی سلامت کودکان و نوجوانان داشته باشد.

مطلب مرتبط: آیا احتمال ابتلای مجدد به بیماری کرونا وجود دارد؟

وی افزود این ویروس به صورت مساوی در حال صدمه زدن به همه است، نیمی از کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها دارای نقص سیستم ایمنی بدن یا دیگر بیماری‌های مزمن هستند اما نیم دیگر کودکان سالمی هستند که بدون هیچ پیش زمینه‌ای به بیماری دچار شدند. یعنی چه کودکان به دلیل بروز مشکلات دیگر مستعد بیمار شدن باشند و چه از هیچ بیماری دیگر رنج نبرده و در سلامت کامل باشند، همچنان در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. این مسئله مهم است و به همین خاطر باید مدارس، والدین، معلمان و همه اطرافیان کودک به این جنبه توجه کرده و هم به سلامت خود اهمیت دهند و هم مرز و سدهای بیشتری بین کودکان و عوامل شیوع ویروس قرار دهند تا از درامان بودن کودکان اطمینان حاصل شود.

اما از دید متخصصان سرعت گرفتن روند تزریق واکسن در پاییز امسال و همینطور تأیید واکسن برای کودکان کوچک‌تر، همچنان بهترین راهکار برای مقابله با این مشکل است. به گزارش 724press، دکتر رابرت جی لاهیتا، مدیر مؤسسه بیماری‌های خودایمنی و روماتسیمی مرکز پزشکی سنت جوزف نیوآرک نیوجرسی در گفتگویی اعلام کرد خبر خوب این است که کودکان همچنان در اکثر موارد ابتلا جان خود را از دست نمی‌دهند؛ چرا که کودکان بسیار مقاوم هستند و به ندرت تسلیم ویروس می‌شوند. اما این پزشک افزود بیشتر نگران این است که معلمان عامل انتقال ویروس به کودکان باشند یا بالعکس، به همین خاطر او موافق واکسیناسیون تمام معلمان و کارکنان فرعی در مدارس است تا همه اعم از کودک و بزرگسال درامان باشند.

تست کرونا در کودکان-724PRESS.COM

این روزها بحث باز شدن مدارس در کشور ما هم مجددا داغ شده که با واکنش‌های گوناگونی مواجه شده است. اینکه در شرایطی که هنوز آمار مبتلایان به کرونا کاهش محسوسی نداشته و روند واکسیناسیون با قدرت و سرعت بالا در جریان نیست، آیا درست است با حضوری کردن مدارس جان کودکان و معلمان را به خطر انداخت؟ هرچند این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد، اما از دید والدین تازمانی که شرایط و سطح بهداشت و سلامت جامعه در حد مطلوب نباشد، فرستادن کودکان به مدرسه کار چندان عاقلانه‌ای نیست و ممکن است تبعات فاجعه باری به دنبال داشته باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما موافق باز شدن مدارس و شرکت دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس‌های درس هستید یا خیر؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. درپایان امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ما لذت برده باشید.