ایجاد تصاویر متحرک یا گیف در ویندوز، راهکاری جالب برای به اشتراک‌گذاری موضوعات آموزشی و سرگرم‌کننده است. در این مقاله با ۵ نرم‌افزار جالب برای ایجاد فایل‌های GIF در ویندوز آشنا می‌شویم. می‌توان از صفحه به جای فیلم‌ گرفتن، GIF تهیه کرد و به اشتراک گذاشت. ما را همراهی کنید.

فرمت ویدیویی MP4 و کدک‌هایی که برای فشرده‌سازی ویدیو به کار می‌روند، عملکرد بسیار عالی دارند و اگر تنظیمات صحیح را بدانیم، فایل‌هایی با حجم کمتر از فایل‌های تصویر متحرک یا GIF ایجاد می‌شود. اما در فضای وب و در اپ‌هایی مثل اینستاگرام و توییتر، گاهی GIF مطلوب است و پست کردن ویدیو دلخواه کاربر نیست. به علاوه GIF در حالت کلی کم‌حجم‌تر از MP4 است و نیاز به تخصص در اینکد کردن ویدیو ندارد.

نرم‌افزارهای زیادی برای فیلم‌برداری از صفحه و ایجاد گیف معرفی شده ولیکن برخی پولی هستند و برخی کیفیت جالبی ندارند. در ادامه به معرفی ۵ نرم‌افزار رایگان که کیفیت خوبی دارند، می‌پردازیم.

ScreenToGif

این اپلیکیشن به صورت پرتابل هم ارایه شده و به کمک آن می‌توان GIF و همین‌طور MP4 ایجاد کرد. شاید اپ معروفی نباشد اما کیفیت خوبی دارد.

یکی از قابلیت‌های ScreenToGif این است که ویرایشگر GIF خوبی در آن وجود دارد. می‌توان تک‌تک فریم‌های فایل گیف را ویرایش کرد، انیمیشن و افکت بین فریم‌ها را تغییر داد، فایل را برش زد یا چرخاند و همین‌طور ریسایز کرد. می‌توان متن و تیتر اضافه کرد و با مداد روی تصاویر شکلی کشید! حتی می‌توان گیف‌های HD با فریم‌ریت بالا تهیه کرد که عملاً شبیه ویدیوهای باکیفیت به نظر می‌رسند.

VClip

این نرم‌افزار نیز به صورت پرتابل قابل‌استفاده است ولیکن بسیار ساده عمل می‌کند. می‌توان بخشی از صفحه را به گیف تبدیل کرد یا از تمام صفحه فیلم‌برداری کرد. سرعت فیلم‌برداری می‌تواند ۱۵ یا ۲۵ و ۳۰ فریم بر ثانیه باشد و می‌توان فرمت فایل خروجی را نیز تعیین کرد.

متأسفانه کیفیت گیف‌های تولیدشده با این نرم‌افزار ساده و سریع، کمی پایین است.

برای دانلود VClip به وب‌سایت سازنده سری بزنید.

Recordit

نرم‌افزار بعدی لیست ما، Recordit است. این نرم‌افزار نسخه‌ی پولی نیز دارد. در نسخه‌ی رایگان آن می‌توان حداکثر ۵ دقیقه از صفحه‌نمایش فیلم گرفت. البته توجه کنید که گیف ۵ دقیقه‌ای بسیار طولانی محسوب می‌شود! این اپ نسخه‌ی پرتابل ندارد ولیکن سبک و ساده است.

با Recordit می‌توان MP4 نیز تهیه کرد. حتی سرویس ابری برای آپلود MP4ها در نظر گرفته شده و می‌توان به کمک آن MP4 را به گیف تبدیل کرد. از نظر کیفیت، گیف‌های این نرم‌افزار در حد متوسط هستند.

 LICEcap

نرم‌افزار LICEcap یکی از معدود اپلیکیشن‌های رایگانی است که می‌توان کیفیت آن را با ScreenToGif که در ابتدا معرفی کردیم، قیاس کرد. البته امکانات ویرایشی که در ScreenToGif موجود است را در این اپ نمی‌بینیم ولیکن کنترل کردن فریم‌ریت برای کاهش حجم آن، فریم تیتر و نمایش کلیک‌های موس حین فیلم‌برداری از قابلیت‌های مفید آن است.

 ShareX

آخرین نرم‌افزاری که معرفی می‌کنیم، نرم‌افزاری با قابلیت‌های متعدد است. ضبط کردن اسکرین‌شات و اسکرول کردن صفحات وب و ضبط کردن فیلم از صفحه، از قابلیت‌های آن است اما چیزی به اسم ادیتور (ویرایش‌گر) در آن وجود ندارد. لذا نمی‌توان متن اضافه کرد یا GIF خروجی را با اندازه‌ی دلخواه ایجاد کرد.

در این نرم‌افزار امکان فیلم‌برداری از تمام یا بخشی از صفحه پیش‌بینی شده و شورت‌کات‌هایی برای استفاده‌ی ساده و سریع در نظر گرفته شده است. کیفیت گیف‌هایی که ShareX ایجاد می‌کند، در حد قابل‌قبول و خوبی است.