شاید اولین افرادی که به ویروس کووید-۱۹ آلوده شدند چند علامت مشخص همچون تنگی نفس، سرفه‌های خشک، ضعف و بی‌حالی را تجربه کردند. اما کم کم که شمار مبتلایان افزایش پیدا کرد و از شروع گسترش آن روزهای بیشتری سپری شد بیماران از علامت‌های دیگری نظیر مشکلات گوارشی، پوستی و بینایی شکایت کردند. سردرد اما شاید یک مشکل معمول باشد که دلایل ساده‌ای را برای بروزش بتوان در نظر گرفت. پرسش این است که آیا باید به سردرد هم به عنوان نشانه‌ای از ابتلا به بیماری کرونا نگاه کرد یا نه. همراه ۷۲۴ پرس بمانید.

بر طبق اطلاعات داده شده توسط سازمان بهداشت جهانی رایج‌ترین علائم کووید-۱۹ در بیماران مبتلا به ویروس کرونا شامل تب و حرارت بدن، خستگی، سرفه و در بعضی موارد درد و گرفتگی بدن، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلو درد یا اسهال است.

سردرد شدید- 724press.com

سردرد معمولا به عنوان علامت آلودگی به ویروس نیست، اما بر اساس آنچه تلاش تیم مأموریت مشترک سازمان بهداشت جهانی و کشور چین با محوریت بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹ به دست آمد، ۱۴ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شدند سردرد را تجربه کرده‌اند. همچنین بر اساس تجربیاتی که افراد مبتلا به این بیماری در  شبکه‌های مجازی از خود به اشتراک گذاشته‌اند بعضی از این سردردها واقعاً شدید بوده‌اند.

مطلب مرتبط: بهترین راهکار پیشگیری از کرونا: تقویت سیستم ایمنی بدن

اما چرا بیماری کرونا که یک بیماری تنفسی است باعث سردرد می‌شود و به چه دلیل تنها بعضی از بیماران این علامت به خصوص را تجربه کرده‌اند؟ با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید.

نمایی از ویروس کرونا یا کووید19- 724press.com

دکتر ویلیام دبلیو. لی پزشک و نویسنده‌ی کتاب «Eat to Beat Disease »- چه بخوریم تا از بیماری‌ها بهبود پیدا کنیم- به این پرسش چنین پاسخ داده است:

بسیاری از ویروس‌ها چه ویروسی که باعث یک سرماخوردگی ساده می‌شود و چه ویروس مسری‌تر کووید-۱۹ باعث پاسخ‌دهی بدن نسبت به بیماری و عفونت به وجود آمده می‌شوند. یکی از شیوه‌های واکنش سلول‌های سیستم ایمنی بدن به ویروس مهاجم، آزاد کردن پروتئین‌هایی به نام سیتوکین است. این پروتئین باعث التهاب، تب و  خستگی در بدن فرد بیمار می‌شود. در ادامه‌ی این واکنش‌های سیستماتیکو طبیعی بدن، سردرد ایجاد می‌شود.

دکتر لی همچنین اینطور به گفته‌های خود اضافه می‌کند که:

وقتی سردرد یک علامت غیر اختصاصی برای عفونت و سایر مشکلات سلامتی باشد سخت است که بگوئیم چرا بعضی از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند سردرد می‌گیرند؛ در حالی که عده‌ی دیگری سردرد نداشته‌اند. از طرفی سردرد نشانه‌ی معمول و رایجی برای وجود بیماری نیست و می‌تواند به خاطر عوامل دیگری که فرد از آنها رنج می‌برد به وجود بیاید. به علاوه سردرد از فاکتورهای دیگری که با ویروس کرونا مرتبط هستند مثل ناخوشی جسمانی ناشی از سرفه‌های خشک متمادی و عفونت کردن سینوس‌ها نیز می تواند به وجود بیاید. همچنین اضطراب، نداشتن خواب کافی، نداشتن تغذیه‌ی مناسب و کامل و همینطور عدم نوشیدن منظم و کافی آب هم می تواند از جمله دیگر دلایل دارای اهمیت برای ابتلا به سردرد در افراد آلوده به ویروس کرونا باشد.

اگر سردرد را یکی از عوارض و نشانه‌های کوید-۱۹ در نظر بگیریم، پیشنهاد دکتر لی مصرف داروهای ضد درد و مُسکن است مگر اینکه پزشک درمانگرِ بیمار ادامه‌ی مصرف دارو را برای او منع کند.

مراجعه به پزشک برای درمان سردرد- 724press.com

دکتر لی اینطور ادامه می‌دهد که:

 در حالی که گزارش های اولیه‌ای وجود دارد که بعضی داروهای غیر استرویدی ضد التهاب مثل ایبوپروفن را برای کووید-۱۹ پیشنهاد نمی‌کنند، اما هنوز این گزارش‌ها با تجربیات بیمارستانی و بالینی ثابت نشده‌اند.

مطلب مرتبط: برای پیشگیری از کرونا چه مواد غذایی بخوریم؟

به گزارش ۷۲۴پرس (724Press.com)، در سی‌ام مارس ۲۰۲۰ برابر با ششم فروردین ماه سال جاری در مجله الکترونیکی «e cancer medical science» مقاله‌ای منتشر شد که تحلیل و بررسی کاملی روی ۸۹ پژوهش انجام گرفته روی دیگر شاخه‌های ویروس کرونا مثل سارس و مرس و همینطور مطالب منتشر شده در مورد ویروس کرونای جدید با نام کووید-۱۹ انجام داده بود. محققان هیچ مدرکی علیه مصرف ایبوپروفن، که معمولاً برای رهایی از سردرد استفاده می‌شود, برای تسکین درد بیماران مبتلا به کرونا پیدا نکردند.

قرص مسکن برای درمان سردرد- 724press.com

بنابراین بنا بر توصیه‌ی دکتر لی اگر کسی به بیماری کرونا مبتلا شده یا شک دارد که به ویروس آلوده شده است و از سردرد رنج می‌برد می‌تواند با پزشک معالجش در مورد داروی مناسب برای رهایی از درد صحبت کند. در کنار مصرف دارو مقدار کافی مواد غذایی مفید و سالم مصرف کند، مایعات کافی بنوشد و تا جای ممکن استراحت داشته باشد.

مطلب مرتبط: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح مختلف باقی میماند؟

مطالبی که در این مقاله بیان شد بر اساس آن چیزی است که تاکنون برای محققین و کارشناسان سلامت مورد تأیید قرار گرفته و ممکن است با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر مطالب دقیق‌تر و کامل‌تری به دست بیاید که احتمالاً می‌تواند تأیید کننده‌ی یافته‌های موجود یا ناقض آن‌ها باشد. بنابراین پیگیری اخبار و توصیه‌های سازمان‌هایی که در امر بهداشت، درمان و سلامت عموم مردم نقش دارند همچون سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌ها و همینطور مسئولین محلی در مراکز درمانی آمادگی خوبی برای واکنش مناسب نسبت به این بیماری همه‌گیر فراهم می‌کند.