چرا گوشی‌ها پس از چند سال استفاده کند می‌شوند؟ آیا این موضوع صرفاً یک احساس اشتباه است یا واقعاً گوشی‌ها کند می‌شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم عللی که ممکن است گوشی پس از چند سال استفاده کند عمل کند را بررسی می‌کنیم و به سوالات مهمی که طرح شد پاسخ می‌دهیم.

آدمی در گذر زمان پیر می‌شود و کند و آهسته حرکت کردن یکی از خواص منفور دوران پیری است. اما آیا گوشی‌ها و ماشین‌‌آلات کاملاً الکترونیکی نیز همین‌گونه‌اند؟ به عنوان مثال آیا پردازنده و رم هم در گذر زمان افت عملکرد دارد و کندتر پردازش می‌کند؟

آیا گوشی‌ها واقعاً کند می‌شوند؟

یکی از بهترین گوشی‌هایی که همیشه در سال‌های اخیر محبوب بوده، آیفون است. نسخه‌های قدیمی آیفون مثل آیفون ۴ اکنون فراتر از کند به نظر می‌رسند! حتی علاقه‌مندان به برند اپل هم پس از مدتی کوتاه متوجه می‌شوند که استفاده از آیفون ۴ و انجام امور روزمره به کمک آن، غیرممکن یا بسیار آزاردهنده است. در حقیقت این یک برداشت سطحی نیست بلکه می‌توان زمان بارگذاری اپ‌ها را با آیفون‌های جدید و محصولات اندرویدی ارزان‌قیمت مقایسه کرد. نتیجه روشن است: آیفون ۴ بسیار کندتر از چیزی است که تصویر می‌کنیم.

اما آیفون ۴ در زمان خود گوشی چابک و سریعی بود. آیا واقعاً سخت‌افزار این گوشی کند شده است؟ پاسخ تقریباً‌ منفی است. چرا تقریباً؟ در حقیقت سخت‌افزار در گذر زمان فرسایش دارد اما نه در حدی که مثل قطعات مکانیکی (دکمه‌ها و پورت‌ها و اسپیکر گوشی) وضعیت وخیم به نظر برسد و در نهایت قطعات را تعویض کنیم. افت عملکرد در حد نامحسوس است!

چرا گوشی‌ها کند می‌شوند؟ علت اول: سیستم عامل و اپ‌های سنگین‌تر

علت اصلی کندتر شدن گوشی، بروزرسانی‌هایی است که برای سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها ارایه می‌شود. نسخه‌های قدیمی اندروید و iOS قطعاً از نظر کارایی و امکانات مثل نسخه‌های امروزی نبودند. امکانات ساده‌تر و کمتر به این معنی است که سرعت اجرا شدن فرامین بالاتر است و طبعاً گوشی سریع‌تر عمل می‌کند.

نه تنها سیستم عامل، بلکه اپلیکیشن‌ها هم از نظر امکانات به مراتب پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند و کاربران گوشی این روزها امور بسیار متنوع‌تری را با گوشی و اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند.

نصب کردن اپ‌های بلااستفاده و متعدد

علت دوم کندتر شدن گوشی، باز هم مقوله‌ی اپلیکیشن است. این روزها کاربران اپ‌های بیشتری نصب می‌کنند و چه بسا از بسیاری استفاده نکنند! این یک عادت غلط است که تصور کنیم گوشی مثل کامپیوتر است! می‌توان صدها نرم‌افزار و بازی روی آن نصب کرد و پردازنده هم ۸ هسته‌ای است! مشکلی پیش نمی‌آید!

شاید گوشی‌ها ۸ هسته‌ای و ۶ و ۴ هسته‌ای باشند اما هسته‌های یک پردازنده‌ی قدرتمند که بیش از ۵۰ وات توان الکتریکی مصرف می‌کند، بسیار سریع‌تر از پردازنده‌ی کم‌مصرف گوشی است. در حقیقت هسته‌ها یکسان نیستند و مقایسه اشتباه است.

نه فقط پردازنده بلکه رم هم متفاوت است. در سیستم عاملی مثل ویندوز، زمانی که نرم‌افزاری را می‌بندید معمولاً پردازش‌ها و سرویس‌های مرتبط با آن نیز بسته می‌شوند و از این رو ممکن است ۱۰۰ برنامه‌ی کوچک و بزرگ روی سیستم داشته باشید و مشکل ایجاد نشود. اما در گوشی‌ها شیوه‌ی اجرا متفاوت است و اپلیکیشن‌ها کم و بیش حافظه‌ی رم را به سرعت پر می‌کنند.

اپ‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند هم مداوماً از پردازنده و رم گوشی استفاده می‌کنند و اثر زیادی در کاهش سرعت گوشی دارند.

پر شدن حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی و افت شدید عملکرد

زمانی که حافظه‌ی داخلی آیفون یا گوشی اندرویدی پر می‌شود، جایی برای فایل‌های بیشتر وجود ندارد و چه بسا برخی اپ‌ها اجرا نشوند و یا مرتباً خطای پر شدن حافظه نمایان شود. در این صورت عملکرد گوشی نیز افت می‌کند و مثل قبل نیست.

شاید سخت می‌گیرید و گوشی واقعاً کند نشده است

آخرین علت در مقال کند شدن گوشی، حس اشتباه است. گاهی پس از مدتی استفاده و عادت کردن به برخی امور، تصور می‌کنیم که گوشی نیز مثل ما یاد می‌گیرد که به عنوان مثال چگونه سریع‌تر تماس تلفنی برقرار کند. اما در حقیقت ما هستیم که سریع شده‌ایم و گوشی مثل قبل عمل می‌کند و کندشدنی در کار نیست!

از طرفی گاهی با گوشی‌های جدیدتر مقایسه می‌کنیم و این حس به ما دست می‌دهد که گوشی قدیمی من کندتر شده است! اما سخت‌افزار گوشی‌ها رو به پیشرفت است و گوشی قدیمی در ابتدا هم کندتر از گوشی‌های جدید بود.

چه باید کرد؟ چگونه گوشی کند شده را سریع کنیم؟

اپ‌های اضافی را حذف کنید. اگر سیستم عامل را بروز کرده‌اید و متوجه افت شدید سرعت شده‌اید، از متخصصین امر سوال کنید، شاید باگی در نسخه‌ی جدید سیستم عامل گوشی شما وجود دارد و آن را کند کرده است. در این صورت بهتر است به نسخه‌ی قبلی دان‌گرید کنید.

حافظه‌ی داخلی گوشی خود را کمی خالی کنید و فایل‌های ویدیویی را به کامپیوتر خود منتقل کنید. شاید گوشی ویروسی شده باشد، بد نیست ویروس‌یاب نصب کنید و راه حل مطمئن‌تر این است که گوشی را ریست و حتی‌الامکان فلش رام کنید. به عبارت دیگر رام گوشی را دانلود کرده و فلش کامل انجام دهید.