اگر بعنوان یک کاربر اندرویدی اصطلاح “Android modding” را شنیده باشید، قطعاً با مفاهیم پیچیده و البته نسبتاً ترسناکی همانند کاستوم رام، روت کردن، ریکاوری و... نیز آشنا هستید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کار با هر یک از موارد گفته شده، بدون باز کردن بوت‌لودر اندروید امکان‌پذیر نیست. در این مطلب قصد داریم به معرفی Bootloader اندروید پرداخته و سپس روش باز کردن آن را بررسی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

Bootloader چیست و چرا به باز کردن آن نیاز داریم؟

بوت لودر اندروید-724press.com

سیستم‌ عامل گوشی همان چیزی است که پس از بوت شدن کامل گوشی در صفحه‌نمایش اجرا می‌شود. یک گوشی هوشمند پس از خاموش شدن بلافاصله از سیستم عامل خارج نمی‌شود؛ درعوض فرآیند بوت شدن توسط یک برنامه کوچک به نام بوت‌لودر مدیریت می‌شود. باز کردن قفل بوت‌لودر، می‌تواند دروازه‌ای روی تمام مودها ازجمله نصب کاستوم رام باشد؛ اما هنوز هم این کار برای مبتدیان دلهره‌آور باشد. بوت‌لودر مسئول بررسی یکپارچگی سیستم عامل و شروع فرآیند بوت را برعهده دارد تا بتوانید به سیستم عامل گوشی خود دسترسی داشته و از آن استفاده کنید. اما چرا باید بوت‌لودر دستگاه اندرویدی خود را باز کنیم؟ بوت‌لودر قفل شده وضعیت سیستم عاملی که قرار است بارگذاری کند را بررسی می‌کند که آیا با همان فریم‌ورک سازنده همخوانی دارد یا خیر؛ اگر امضای دیجیتال با آنچه بوت‌لودر انتظار دارد (امضای دیجیتال سازنده) مظابقت نداشته باشد، بوت‌لودر اجازه بوت شدن سیستم عامل را نمی‌دهد.

مطلب مرتبط:  بازگردانی گوشی روت‌شده به حالت معمولی با فلش زدن رام اصلی سازنده‌ی گوشی

همچنین تلفن هوشمندی با بوت‌لودر قفل شده، امکان نصب و دانلود برنامه‌های جانبی که توسط سازنده تأیید نشده باشند را نیز نخواهد داد. با باز کردن قفل بوت‌لودر، دیگر امضای دیجیتال سازنده معنی نمی‌دهد. در اکثر گوشی‌ها، ممکن است هنگام بوت شدن، یک پیام با هشدار جدی دریافت کنید که از آنلاک بودن بوت‌لودر در گوشی شما خبر می‌دهد. با باز شدن قفل بوت‌لودر می‌توانید هر برنامه‌ای که تا زمان قفل بودن اجازه نصب آن را نداشتید، نصب کنید. با حذف این توانایی، نرم‌افزارهای جانبی همانند مو‌دها، روت کردن گوشی و نصب کاستوم رام‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. به همین دلیل برخی افراد بخاطر یکسری مسائل امنیتی نسبت به باز کردن قفل بوت‌لودر، هشدار می‌دهند؛ زیرا با چنین کاری رسماً هر برنامه‌‌ای از جمله بدافزارها به راحتی می‌توانند در تلفن هوشمند شما فعالیت کنند.

چگونه Bootloader تلفن هوشمند را آنلاک کنم؟

تلفن هوشمند سامسونگ-724press.com

قبل از اینکه به نحوه باز کردن قفل بوت‌لودر بپردازیم باید این نکته را بدانید که برخی از برندهای تلفن همراه را نمی‌توان با این روش‌ آنلاک کرد. برای مثال، تلفن‌های هوشمند شیائومی روش متفاوتی دارند که شامل یک ابزار اختصاصی برای باز کردن قفل بوت‌لودر است. همچنین برخی از دستگاه‌ها نیز به هیچ عنوان آنلاک نمی‌شوند. در این آموزش ما قصد داریم روش استاندارد باز کردن قفل بوت‌لودر را بررسی کنیم. بهتر است به انجمن‌های XDA بروید و وضعیت دستورالعمل خاص برای تلفن هوشمند خود را بررسی کنید.

کدام تلفن‌های هوشمند از باز شدن قفل بوت‌لودر پشتیبانی می‌کنند؟

تلفن‌های پیکسل گوگل بصورت خودکار کاملاً باز هستند و همچنین تلفن‌های OnePlus و مدل‌های مختلف سامسونگ با پردازنده Exynos نیز قابلیت باز شدن بوت‌لودر را دارند. به گزارش ۷۲۴پرس، تلفن‌های همراه موتورولا نیز معمولاً قابلیت باز شدن دارند، اما تلفن‌های نوکیا، اوپو و هواوی بطور کلی قابلیت باز شدن بوت‌لودر را ندارند. برای شروع این فرآیند نیاز به یک کامپیوتر با ADB و Fastboot نیاز دارید. اگر قبلاً ADB و Fastboot را روی سیستم خود ندارید، می‌توانید با استفاده از ابزار Nexus Tools آنها را روی سیستم خود نصب کنید. این ابزار در سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابلیت نصب دارد.

هشدار!

فرآیند باز کردن قفل بوت‌لودر سبب بازگشت تنظیمات سیستم به حالت اولیه خواهد شد. بنابراین قبل از وارد شدن به این فرآیند، نسبت به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود اقدام کنید.

مطلب مرتبط:   ۵ راهکار مهم برای افزایش امنیت موبایل‌های اندرویدی

شروع فرآیند باز کردن قفل بوت‌لودر

قدم اول: فعالسازی USB Debugging و آنلاک کردن OEM

USB debugging-724press.com

ابتدا به تنظیمات دستگاه رفته و سپس با اسکرول کردن صفحه به سمت پایین روی گزینه About Phone تپ کنید. در بین گزینه‌های موجود، ۷ بار روی گزینه Build number تپ کنید. درصورتی که رمزعبور/ الگو برای تلفن همراه قرار داده‌اید، از شما خواسته می‌شود که آن را وارد کنید؛ اکنون گزینه‌های توسعه‌دهنده در تنظیمات برای شما نمایش داده می‌شود. حالا باید دو ویژگی را فعال کنیم؛ اول به سراغ USB Debugging رفته تا بتوانیم از ADB/Fastboot در تلفن هوشمند خود استفاده کنیم. مورد دومی که باید آن را باز کنیم، قفل OEM است که به امکان ادامه فرآیند باز کردن بوت‌لودر را صادر می‌کند.

قدم دوم: دریافت کلید باز کردن قفل (برای برخی از تلفن‌های هوشمند)

motorola-bootloader-724press.com

همانطور که گفته شد برخی از تلفن‌های هوشمند برای باز کردن قفل بوت‌لودر نیازی به کلید ندارند، اما مدل‌هایی از تلفن‌های هوشمند هستند که برای این کار نیاز به کلید خاصی دارند. کاربرانی که به این کلید برای باز کردن قفل بوت‌لودر تلفن هوشمند خود نیاز دارند، می‌بایست به وبسایت شرکت سازنده جهت کسب اطلاعات بیشتر سر بزنند. برای مثال، افرادی که از تلفن‌های هوشمند موتورولا استفاده می‌کنند، بهتر است به صفحه پشتیبانی این شرکت مراجعه کنند. در گوشی‌های موتورولا، این فرآیند شامل دریافت یک رشته در Fastboot با استفاده از دستور get_unlock_data و ارائه آن رشته به موتورولا است. درنتیجه این کار یک کد به جهت باز کردن قفل به شما ارائه می‌شود که باید از آن استفاده کنید. درصورتی که نمی‌دانید چگونه وارد Fastboot شوید، تلفن همراه خود را به رایانه متصل و ترمینال را باز کنید. در تلفن همراه USB debugging را فعال کرده و سپس دستور adb reboot bootloader را وارد کنید.

مطلب مرتبط:   آیا گوشی اندرویدی شما هک شده است؟ ۵ راه برای بررسی هک شدن دستگاه اندرویدی

قدم سوم: زمان باز کردن قفل فرا رسیده است

فلش کردن تلفن هوشمند-724press.com

اکنون دیگر همه چیز برای باز کردن قفل بوت‌لودر دستگاه آماده است. اگر از تلفن‌های هوشمند Pixel یا OnePlus استفاده می‌کنید، قدم دوم را نادیده بگیرید. همچنین اگر از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنید که نیاز به کلید قفل دارند، توجه داشته باشید که این کلید یک کد ۲۰ کاراکتری است. همانطور که قبل‌تر اشاره کردم، با استفاده از دستور adb reboot bootloader به Fastboot بروید. سپس با استفاده از دستور fastboot flashing قفل بوت‌لودر دستگاه را باز کنید. در برخی از تلفن‌های همراه با مدل‌های قدیمی‌تر، ممکن است این دستور جایگزین  fastboot oem unlock باشد. همانطور که گفته شد در برخی از مدل‌ها باید کلید قفل را نیز وارد کنید؛ این کد یک رشته ۲۰ کاراکتری خواهد بود. پس از اجرای دستور، بسته به تلفن هوشمند شما، ممکن است با پیغامی از شما بپرسد که آیا از انجام این کار مطمئن هستید؟ با استفاده کلیدهای تنظیم صدا، می‌توانید گزینه‌های بله و خیر را انتخاب کنید. با پایان این فرآیند، بوت‌لودر دستگاه بصورت کامل آنلاک شده و می‌توانید اکنون خواسته‌های خود همچون نصب کاستوم رام را دنبال کنید.

سخن پایانی

بوت‌لودر برنامه‌ای است که بطور پیش‌فرض در تلفن‌های هوشمند اندوریدی وجود دارد و سیستم‌عامل را اجرا می‌کند. سازندگان تلفن‌های هوشمند از بوت‌لودر علاوه‌بر استفاده‌ای که به آن اشاره داشتیم، به جهت بحث‌های امنیتی نیز استفاده می‌کنند، به نوعی که شما زمانی که بوت‌لودر قفل باشد اجازه نصب کاستوم رام، روت کردن و... را نخواهید داشت. البته همواره راهی برای باز کردن قفل بوت‌لودر وجود دارد و می‌توانید با استفاده مراحل گفته شده بوت‌لودر دستگاه خود را آنلاک کرده و سپس کارهایی که تا قبل از آن نمی‌توانستید، انجام دهید.