شاید شما به فکر خانه‌تکانی در حافظه تلفن‌همراه خود باشید؛ یک مکان مناسب برای شروع این کار اپلیکیشن پیام‌های شماست، شاید اینطور بنظر برسد که این اپلیکیشن حجم زیادی اشغال نکرده است اما اینطور نیست بخصوص در پیام‌های دارای عکس، می‌تواند بخشی از فضای حافظه تلفن را اشغال کند. اگر حافظه تلفن‌ همراهتان برای شما ارزشمند است بهتر است با پاک کردن مکالمات خود آن را کمی خلوت‌تر کنید.

پیام‌رسان سامسونگ

اگر از تلفن‌های سامسونگ و رابط کاربری TouchWiz استفاده می‌کنید، باید بدانید که اپلیکیشن پیش‌فرش پیام‌رسان این تلفن‌ها Messages نام دارد. خوشبختانه پاک کردن پیام‌ها در این اپلیکیشن بسیار ساده است.

پاک کردن یک پیام

اگر می‌خواهید یک پیام را پاک کنید، وارد اپلیکیشن شوید و بعد از ورود به مکالمه مورد نظر و نگه داشتن انگشت خود روی پیام مورد نظر، منوی گزینه‌های پیام باز خواهد شد؛ روی گزینه پاک کردن بزنید.

پاک کردن چند پیام

وارد مکالمه مورد نظر شوید، گزینه بیشتر در بالای صفحه سمت راست را لمس کنید و روی پاک کردن بزنید؛ حالا با انتخاب پیام‌های مورد نظر چندین پیام منتخب را با هم پاک کنید.

حذف کلی مکالمات

اپلیکیشن پیام‌رسان را باز کنید، انگشت خود را بر یکی از مکالمات که قصد پاک کردنش را دارید را نگه دارید تا به حالت انتخاب بروید. هر مکالمه‌ای که می‌خواهید پاک شود را انتخاب کنید و سپس گزینه پاک کردن در بالای صفحه سمت راست را بزنید.

دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان

تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در اندروید وجود دارد که اتفاقاً تعداد کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند هم تعداد قابل توجهی است. تفاوت‌های ناچیزی در چگونگی پاک کردن پیام‌ها در این ابزارها است. دستورالعمل زیر برای اکثر اپلیکیشن‌های اینچنینی که حتی بعضی از آنها توسط گوگل برای اندروید ساخته شده‌اند یعنی Pulse SMS، QKSMS، Textra و Chomp SMS نیز جوابگو خواهد بود.

پاک کردن یک پیام

برای پاک کردن یک پیام در این اپلیکیشن‌ها بعد از ورود به مکالمه مورد نظر انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه دارید تا منویی در بالای صفحه ظاهر شود با انتخاب آیکون سطل زباله پیام را پاک کنید. لازم به ذکر است بعد از انتخاب این آیکون سیستم از شما خواهد پرسید که آیا این پیام پاک شود که باید گزینه پاک کردن را انتخاب نمایید. اسکرین‌شات زیر از پیام‌رسان اندروید گرفته شده است و اپلیکیشن QKSMS توانایی پاک کردن یک پیام را ندارد.

پاک کردن چنید پیام

برای پاک کردن چندین پیام در اپلیکیشن‌های Pulse SMS و Textra انگشت خود را روی یکی از این پیام‌ها نگه دارید تا منویی ظاهر شود و بعد از انتخابی سایر پیام‌ها با زدن گزینه سطل همه آنها پاک خواهند شد.

در اپلیکیشن ChompSMS در منوی بالا، آیکون (سه نقطه) را بزنید و پاک کردن چندتایی را انتخاب کنید؛ با زدن تیک در کنار پیام‌های مورد نظر همه آنها برای پاک شدن آماده می‌شوند. اسکرین‌شات زیر از اپلیکیشن ChompSMS گرفته شده است. در پیام‌رسان اندروید و QKSMS شما قادر به پاک کردن چندین پیام با هم نخواهید بود.

پاک کردن مکالمات

برای پاک کردن مکالمات در اپلیکیشن‌های QKSMS و Pulse SMS و ChompSMS و پیام‌رسان اندروید در منوی بالای صفحه روی‌ آیکون سه نقطه بزنید و پاک کردن مکالمات را انتخاب کنید. اسکرین‌شاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید از اپلیکیشن QKSMS است.

در اپلیکیشن Textra برای پاک کردن مکالمات، ابتدا روی آیکون فلش ضربه بزنید و بعد از آن آیکون سطل زباله را بزنید.

برای پاک کردن چندین مکالمه در پیام‌رسان اندروید، QKSMS، Pulse SMS و Textra وارد لیست پیام‌ها شوید و روی یکی از مکالمات ضربه بزنید و انگشت خود را نگه دارید، همه مکالماتی که می‌خواهید پاک شوند را انتخاب کنید و سپس آیکون سطل زباله را لمس کنید.

در اپلیکیشن ChompSMS برای پاک کردن چند مکالمه دکمه منو (سه نقطه) را لمس کنید و سپس گزینه پاک کردن چندتایی را بزنید.

بازیابی پیام‌های پاک شده

اگر به اشتباه یک پیام را پاک کردید، برای برگرداندن آن راهی وجود دارد؛ شما باید از پیام‌ها یک نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید. قطعاً پیام‌هایی که تا قبل از این آموزش و تهیه نسخه پشتیبان پاک کرده‌اید برنخواهند گشت و متاسفانه این کار قابل اطمینان‌ترین روش موجود است.

پشتیبانی و بازگردانی SMS

شما می‌توانید مستقیماً با استفاده از اپلیکیشنی بنام SMS Backup & Restore یک نسخه پشتیبان از پیام‌های خود تهیه کنید.

اپلیکشین را باز کنید و بک‌آپ را بزنید. شما می‌توانید از همه تماس‌ها، پیام‌ها و یا مکالمات خود بک‌آپ بگیرید. در مرحله بعد شما قادر خواهید بود مکان مورد نظر برای ذخیره فایل بک‌آپ را انتخاب کنید: گوگل درایو، دراپ‌باکس و یا هر مکانی در تلفن‌همراهتان.

بعد از تهیه اولین نسخه پشتیبان، اپلیکیشن به شما در مورد برنامه اتوماتیک تهیه پشتیبان اطلاع می‌دهد؛ شما می‌توانید دقیقه، ساعت و روز این کار را تنظیم کنید؛ با انجام این کار حتی اگر شما فراموش کنید بصورت دستی بک‌آپ بگیرید خیالتان راحت است که اپلیکیشن از پیام‌ها و تماس‌های شما پشتیبانی و محافظت می‌کند.

برای بازگردانی پیام‌ها، اپلیکیشن را اجرا کرده و روی گزینه بازگردانی بزنید؛ اگر یک بک‌آپ محلی ساخته باشید، اپلیکیشن فایل را بصورت پیش‌فرض به شما نشان میدهد. اما اگر بک‌آپ شما در گوگل‌درایو یا رداپ‌باکس باشد، شما باید سرویس مورد نظر را انتخاب کنید.

زمانی که شما بک‌آپ مورد نظر خود را انتخاب کردید، دکمه بازگردانی را بزنید: یک پیام در صفحه ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد این اپلیکیشن را بعنوان اپلیکیشن پیش‌فرض انتخاب کنید؛ این کار برای تکمیل عملیات بازگردانی ضروری است.

بعد از اتمام کار بازگردانی شما می‌توانید پیام‌های خود را در اپلیکیشن باز کنید.